בלדי | בלעדי

בעקבות חשיפת גלובס: רשות ניירות ערך מעכבת את הנפקת האג"ח של בלדי

בהקלטה בלעדית שפורסמה בגלובס נשמע ארז דהבני, הבעלים של חברת המזון מציב יעדים לשנים הקרובות ופרטים נוספים שלא נכללו בתשקיף לציבור • בעקבות כך הודיעה הרשות לחברה כי ההנפקה בהיקף של 300 מיליון שקל, תדחה בלפחות שבוע

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ
ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

רשות ניירות ערך הודיעה הערב לחברת המזון בלדי כי החליטה לעצור לעת עתה ולעכב את הנפקת האג"ח שתכננה החברה, בהיקף של 300 מיליון שקל. מדובר בסנקציה חריפה שמפעילה הרשות בעקבות חשיפת גלובס על כך שארז דהבני, הבעלים, היו"ר והמנכ"ל, חשף בסיור משקיעים, בהקלטה בלעדית שפורסמה בגלובס, פרטים שלא נכללו בתשקיף שפרסמה החברה למשקיעים כמו יעדי מכירות של 3 מיליארד שקל, כלומר זינוק של 200% בתוך 4-5 שנים ביחס למצב הנוכחי, וכן צפי לכך שהכנסות החברה ברבעון השלישי של שנת 2024, שיסתיים בעוד מספר ימים יהיו כ-330-340 מיליון שקל, מעל התחזית שפרסמה החברה למשקיעים להכנסות של 310-330 מיליון שקל.

מנכ"ל בלדי מציג יעדים אופטימיים וחוזה יבוא חתום. אבל רק לחלק מהמשקיעים 
שותפות לוויתן חתמו עם קבוצת חיפה על הסכם לאספקת גז טבעי 

עוד פער משמעותי בין התשקיף שפרסמה החברה לפני כחודש ובין מה שהציג המנכ"ל בסיור שהתקיים ביום ראשון שעבר, הוא שדהבני סיפר למשקיעים כי החברה כבר חתמה על הסכם סופי ובלעדי מול ספק מברזיל, שצפוי להקפיץ את הכנסות החברה ב-10%-15%. בתשקיף שפרסמה החברה לפני מפגש המשקיעים אמנם צוין דבר המו"מ אך לא צוין כי העסקה נחתמה.

"הרשות לא סובלנית לפטפוטים של נושאי משרה"

ברשות ניירות ערך אומרים הערב כי "הרשות לא סובלנית לפטפוטים של נושאי משרה, בטח לפני הנפקה, ולכן הוחלט להשעות את ההנפקה של החברה, עד שהמידע ישקע". ברשות מקפידים לא לציין לכמה זמן הופעלה הסנקציה, שכן ייתכן כי תנאי השוק יגרמו לכך שגם בתוך מספר ימים, ובוודאי בעקבות ההתפתחויות בצפון, פערי המידע יהפכו ללא רלוונטים, או שמוסדיים לא ימהרו לבצע השקעות חדשות. אך בכל מקרה ההנפקה של בלדי לא תוכל להתקיים בשבוע הנוכחי, ואולי אף יותר מכך.

גורם בשוק מסביר בשיחה עם גלובס כי "בדרך כלל חברות שמתודרכות בצורה נכונה יודעות שאסור להן למסור מידע עודף על התשקיף. אם חברה מעוניינת למסור מידע היא צריכה להציג זאת לכל המשקיעים באמצעות התשקיף. במקרה הנוכחי מנכ"ל החברה פרסם נתונים שאינם עולים בקנה אחד עם התשקיף וגם נתונים שלא הופיעו קודם לכן בתשקיף. מה שאף הוביל לכך שהחברה התנערה מיעד המכירות. אלא שאם חברה לא מסוגלת לעמוד מאחורי יעד מכירות מסוים היא לא אמורה להגיד אותו למשקיעים".

הסיבה לסנקציה החריפה היא למעשה פערי מידע בין הציבור הרחב למוסדיים, מה שנחשב לא-סימטריה במידע. התשקיף אמור לכלול את כל המידע הרלוונטי למשקיעים כדי לקבל החלטת השקעה, הוא מבסס את אחריות החברה לפרטים שסיפקה בו וגם מאפשר את שוויון המידע בין משקיעים במכרז מוסדי לבין הציבור הרחב שמגיע בשלב השני, לאחר המכרז המוסדי.

עם זאת בחברה מתכוונים להגיע מוכנים לסוף העיכוב של הרשות ומתכננים לקבוע מחר מועד לביצוע השלב המוסדי בהנפקה כך שלאחריו יישאר לחברה רק לבצע את השלב הציבורי של הגיוס.