סופית: רשות שוק ההון החליטה לקנוס את שלמה אייזיק ביותר מ-160 אלף שקל

לגלובס נודע כי ברשות החליטו להטיל באופן סופי את הקנס המינהלי על אייזיק תוך שהם דוחים את טענותיו, והחליטו כי העברת הנכסים והשליטה ב-9 סוכנויות לבת שלו בוצעה ללא היתר מהרשות • מטעמו של אייזיק נמסר: "מדובר באירוע שהתרחש לפני מספר שנים וקדם לחקירה"

מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר
מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר

רשות שוק ההון החליטה להטיל קנס מינהלי של 163 אלף שקל על שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח וממייסדי חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט שקרסה, זאת כשנה לאחר שבחנה להטיל עליו קנס של כ-200 אלף שקל. הרשות הטילה עליו את הקנס בעקבות כך שהעביר את השליטה בחברות וב-9 סוכנויות לבת שלו, בר אייזיק-מויאל, מבלי לקבל לכך קודם כל אישור מרשות שוק ההון.

הטעות ההיסטורית ומה מחכה לשוק האמריקאי: ההמלצות של האיש שמנהל 11 מיליארד שקל  
בלעדי | בעקבות חשיפת גלובס: רשות ניירות ערך מעכבת את הנפקת האג"ח של בלדי 

בכך דחתה הרשות את טענותיו של אייזיק לפיהן היה מדובר ב"טעות טכנית", וכי הוא בכלל ביצע את המהלך לאורך תקופה ארוכה.

נזכיר כי לפני כשנה וחצי הגישו מנהלי התביעות של יונט קרדיט, עורכי הדין אמיר פלמר ממשרד אמיר פלמר ושות' ויניב אזרן ממשרד ב.לוינבוק, בקשה לבית המשפט השלום בראשון לציון, שמשמעותה להכריז על אייזיק כפושט רגל, זאת אחרי שהעביר את מניותיו ביונט קרדיט ובחברת אמירים פלה זהב לבתו. בסופו של דבר ההליך הופנה לגישור וזה מתנהל בימים אלה, כשהמשמעות היא שאייזיק ככל הנראה לא יוכרז כפושט רגל.

עם זאת הרשות החליטה להתחשב באייזיק, ולהפחית את הקנס בכ-30 אלף שקל ולכן הקנס הסופי יעמוד על יותר מ-160אלף שקל כאמור.

שר האוצר לשעבר יעמוד לדין

עוד נציין כי ללא כל קשר להחלטת רשות שוק ההון, לפני כשבוע החליטה הפרקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע את אייזיק, יחד עם שר האוצר לשעבר משה כחלון, צחי אזר, שי פנסו ואחרים בפרשת יונט קרדיט, שקרסה עם חובות של 120 מיליון שקל. על פי כתב החשדות, בעלי השליטה חשודים גם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בנוסף זומנו לשימוע קצין הציות של החברה הציבורית, יואב צבר; יועץ החברה, דודו בן-נעים; עו"ד עדו מלין, שכיהן כיועץ המשפטי של החברה הפרטית עד להקמת החברה הציבורית ולאחר מכן שימש כיועץ חיצוני ומזכיר החברה; וכן החברה הציבורית עצמה.

למעשה, מדובר בשורה של סוכנויות ביטוח בהן השליטה הייתה בידיו של אייזיק ואשתו, והם אלו שקיבלו את ההיתר מרשות שוק ההון, וכן בחברת יונט קרדיט, שעוסקת במתן אשראי חוץ־בנקאי. הקנס שהוטל על אייזיק מתחלק לשלושה חלקים: עצם העברת השליטה בסוכנויות (לא חשוב למי) ללא קבלת היתר הינה הפרה של תנאי היתר השליטה, והיא עלתה לאייזיק 60 אלף שקל. העובדה שהמניות של סוכנויות הביטוח הועברו למי שאינה מחזיקה בהיתר עלתה לאייזיק 112 אלף שקלים נוספים. בנוסף, העברת המניות בחברת האשראי יונט קרדיט לבתו הסתיימה בקנס של 25 אלף שקל.

אייזיק: מדובר באירוע שהתרחש לפני מספר שנים

מטעם שלמה אייזיק נמסר: "עניינו של העיצום קשור באי-העברת דיווח בזמן אמת ודיווח במועד מאוחר של העברת מניות בין-דורית בחברה הפרטית של מר אייזיק. מדובר באירוע שהתרחש לפני מספר שנים, והוא קדם לחקירה שהתנהלה בשנתיים האחרונות בחברה הציבורית יונט קרדיט. בעניין הדיווח ומועדו, הסתמך אייזיק על נושאי המשרה ושומרי הסף הרלוונטיים בחברה, והם אלו אשר לקחו אחריות על תקלת הדיווח מול הרשות והפעילו את ביטוח האחריות המקצועית שלהם.

"מר אייזיק מתייעץ עם עורכי דינו האם להגיש ערעור לבית משפט השלום על ההחלטה של רשות שוק ההון בעניינו".

בא-כוחו של אייזיק, עו"ד ניצן הראל, מסר: "אנחנו לומדים את החלטת הרשות בעניינו של מר אייזיק. על פניו נראה כי הרשות נקטה במקרה זה יד קשה מאשר במקרים דומים ואף חמורים יותר בהם הפחיתה בצורה משמעותית, או ביטלה לחלוטין, עיצומים כספיים שהטילה בגין אי-דיווח בזמן אמת של העברת מניות בין-דורית".