חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה • הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 • הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית • וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב
הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

ברוסיה מפעילים את כל התעשייה הביטחונית של המדינה, במטרה לפגוע בכוחות האוקראיניים. בד בבד, נשיא אזרבייג'ן מבקר בביתן תע"א בתערוכת נשק במדינה, הפנטגון וסין נמצאות במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית, וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות הייצור שלה. על כל זאת ועוד, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

פרשנות | הדילמה הישראלית בלבנון: מה לעשות במדינה הקיימת רק על הנייר?
כותרות העיתונים | "חסרת מעצורים, ישראל משפילה את אויביה": בעולם המומים מפעילות צה"ל נגד חיזבאללה 

קלצ'ניקוב, לא רק רובים

חברת קלצ'ניקוב הרוסית, שידועה בזכות הרובים המפורסמים, חשפה לאחרונה את הכטב"ם "גרנאט E-4", שלפי מוסקבה - פוגע בטנקים מסדרת "אברמס" שקיבלה אוקראינה. הכטב"ם החדש הוא חלק מסדרת גרנאט וכולל מנוע בוכנה. הכטב"ם יכול לטוס באופן אוטונומי במשך כשש שעות ולהאיץ עד ל־140 קמ"ש. גובה הפעילות שלו עומד על 2,000-500 מטר. משקל ההמראה המקסימלי שלו 45 ק"מ ומוטת הכנפיים עומדת על 3.8 מטר.

בניגוד לתחומים רבים במלחמת רוסיה־אוקראינה, מוסקבה מצליחה באמצעות כטב"מים להשבית חלק בלתי־מבוטל מהטנקים מדגם אברמס M1 שקיבלה אוקראינה. לפי דיווחים, 20 מתוך 31 הטנקים שקיבלה קייב הושמדו כתוצאה מכטב"מים. ההתפתחות הזו, כך לפי אתר בולגריאן מיליטארי, הביאה את האוקראינים למשוך את הנותרים מהחזית - במטרה לשמור עליהם.

במסגרת סל הפתרונות שפיתחו האוקראינים, נכללת גם תוספת שכבת פלדה לטנקים, שמשפרת את סיכויי ההישרדות של הצוות ב־35% בעת פגיעה. גרנאט מאתגר את האוקראינים, משום שהוא בעל יכולת איסוף ומעקב מתקדמות, שמסייעות להכוונת כוחות הארטילריה הרוסיים בפגיעה בטנקים הרבים שמקבלת אוקראינה ממדינות המערב.

נשיא אזרבייג'ן מבקר בביתן תע"א

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, ביקר בביתן התעשייה האווירית בתערוכת ADEX 2024, אחת התערוכות הביטחוניות החשובות באירו-אסיה שמתקיימת בבאקו, בירת אזרבייג'ן. הביקור התקיים בהובלת מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, שהציג לנשיא את המערכות המתקדמות והפתרונות הטכנולוגיים המובילים של החברה. בין המערכות שהוצגו ניתן למנות את הלווין המתקדם המפותח במשותף עם סוכנות החלל באזרבייג'ן, מערכת הטילים המדויקת לורה, החימוש המשוטט הארופ, מערכת ההגנה האווירית ברק, המציעה שכבת הגנה מתקדמת מפני איומים אוויריים, טילים ימיים מדגם גברטל 5 המיועדים להגנת חופים ולחימה ימית, וכן מטוסים רב-משימתיים ומערכות מתקדמות להגנת גבולות. אזרבייג'ן היא לקוחה בולטת של התעשייה האווירית, ומשתמשת במערכות הגנה אווירית, טילים וחימושים משוטטים מתוצרתה.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ביקר בביתן תע''א בתערוכת ADEX 2024 / צילום: התעשייה האווירית
 נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ביקר בביתן תע''א בתערוכת ADEX 2024 / צילום: התעשייה האווירית

בזמן המלחמה, ממשיכה התעשייה האווירית, כמו יתר החברות הביטחוניות הגדולות, להציג בתערוכות בינלאומיות חשובות כמו ADEX את מערכותיה המתקדמות, המיועדות להתמודד עם אתגרי הביטחון העתידיים בכל תחומי הלחימה - ביבשה, באוויר, בים, בחלל ובתחום הסייבר. זו הפעם החמישית שהחברה מציגה בתערוכת ADEX. 

רפאל מציגה בתערוכה במנילה

הרמטכ"ל הפיליפיני רומיאו ברונר ג'וניור ובכירי צבא נוספים ביקרו בביתן רפאל בתערוכת ADAS 2024 שמתקיימת במנילה. את הביקור הוביל תא'ל (מיל') אריאל קארו, סמנכ"ל בכיר לשיווק ברפאל שהציג את ה־Sea Breaker, טיל מדוייק המיועד לפעולות ימיות ויבשתיות מורכבות.

הרמטכ''ל הפיליפיני מבקר בדוכן של רפאל בתערוכת ADAS 2024 במנילה / צילום: רפאל
 הרמטכ''ל הפיליפיני מבקר בדוכן של רפאל בתערוכת ADAS 2024 במנילה / צילום: רפאל

בד בבד, הוצגה ספיידר, מערכת הגנה אווירית שנמצאת בשימוש מבצעי בכמה צבאות בעולם. המערכת מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים ואל מול מגוון איומים אוויריים לרבות מל"טים, מטוסים, מסוקים וטילים בליסטיים.

מבצע מכירת הטנקים של הודו

הודו מעוניינת לשדרג את כוחות השריון שלה בטנקים חדשים, ועל כן, החליטה למכור 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 למדינות שיהיו מעוניינות בהם. גורם בכיר סיפר לאתר דיפנס בלוג, כי הטנקים ישודרגו בטרם יישלחו ללקוחות. "הטנקים יעברו מודרניזציה לפני היצוא, שתאפשר למדינות באפריקה, במזרח התיכון ובדרום מזרח אסיה ליהנות מכלים אלו", הסביר.

מאז שנות ה־70, משתמשת הודו בטנק הסובייטי, שהחלה לייצר עבור עצמה כבר בשנות ה-80. כיום, חיל השריון ההודי כולל גם כ־1,000 טנקים מדגם T-90 ו־100 טנקים מדגם "ארז'ון" המקומי. שיתוף הפעולה הטכני בין הודו לבין רוסיה, שנמשך עשרות שנים, עשוי לבוא לידי ביטוי גם לאחר שהממשל בניו דלהי יגיע לסיכום על מכירת הטנקים המיושנים.

טנק T-72 בצבא ההודי / צילום: ap, Bikas Das
 טנק T-72 בצבא ההודי / צילום: ap, Bikas Das

טורקיה חוזרת לתלות שלה בארה"ב

בשנים האחרונות, טורקיה שואפת להרחיב את התוצרת הביטחונית המקומית שלה, כולל אפילו מטוסי קרב. אולם, בכל הנוגע למטוס הקרב הקל "הורג'ט", היא נאלצה לאחרונה לפנות לארה"ב בבקשה לרכוש מנוע F404 מזרוע התעופה של GE (ג'נרל אלקטריק). אנקרה מעוניינת להשתמש בהורג'ט, במטרה להחליף את מטוסי האימונים המיושנים מתוצרת נורת'רופ גרומן, T-38 ו־F-5.

הורג'ט הוא מטוס שבאנקרה מאוד מתגאים בו, והוא אף הוצג בסלון האווירי של קהיר. ביכולותו להגיע למהירות של 1.2 מאך ולשאת 3,000 ק"ג. מנוע F404 הוא רק אחד מבין כמה שמעוניינת בו טורקיה מג'נרל אלקטריק. לפי דיפנס פוסט, הם מעוניינים לרכוש מנועי F101, עבור מטוס הקרב מהדור החמישי שהם מפתחים, קאאן.

בה בעת, טורקיה פועלת להרחבת פסי הייצור שלה במדינות שונות, תהליך שהחברות הביטחוניות הישראליות הגדולות עושות כבר שנים. חברת "נורול מכינה", שעוסקת בייצור רכבם משוריינים, פתחה מתקן חדש בבריטניה. בדרך זו, באמצעות חברת־הבת שהוקמה NMS UK, מכירות בשוק הבריטי ייצבעו בתור רכישות מהשוק המקומי.

הפנטגון וסין במרוץ לעבר ה־6G

משרד הטכנולוגיה האלחוטית העתידנית של פנטגון הפנה את תשומת ליבו לעבר דור התקשורת החדש, 6G, במסגרת המרוץ עם סין - כך מדווח באתר דיפנס ניוז. רשתות אלו, שצפויות להיפרס כבר בעשור הבא, צפויות להיות אמינות יותר, לתמוך בצורה טובה יותר במערכות רובוטיקה ולהיות בעלות זמן אחזור נמוך. כלומר, התהליך שיעבור מרגע הפקודה לקבלת הנתון מהזיכרון יהיה קצר יותר.

תומאס רונדאו, שמנהל את המשרד האחראי בפנטגון, הסביר בשיחה עם דיפנס ניוז כי המטרה בעיסוק בנושא היא גם לדאוג שהפעלתו תהיה בטוחה. "אם נוכל להגדיר את אלו שייכנסו לזה", אמר הבכיר בפנטגון, "אז כשנייצא את הטכנולוגיות שלנו, נייצא גם את הגדרות המדיניות והרגולציות שלנו, בגלל שאלו חלק משמעותי מהמענים הטכנולוגיים".