קיבלנו את האייפון 16 פרו החדש ליומיים. הנה מה שחשבנו עליו

ענקית הטכנולוגיה אפל מציעה למשתמשים שורה של חידושים מרעננים בתחום הצילום אשר דורשים מהמשתמש יכולת הסתגלות, לצד שיפורים שניכרים לעין אך אינם פורצי דרך • בכל הנוגע לפיצ'רים מבוססי בינה מלאכותית, היא עדיין נותרת מאחור

אייפון 16 / צילום: אפל
אייפון 16 / צילום: אפל

חודש ספטמבר ידוע כחודש של מעריצי אפל: מדי השנה החברה משיקה במועד זה את האייפונים החדשים שלה, ובמשך שבועיים לפחות המעריצים בישראל מחכים לקבל ולנסות את המכשירים החדשים.

חד הקרן מיהוד בסבב קיצוצים מהותי: מוותר על שני מוצרים ומפטר עשרות רבות 
חדשות ההייטק | הוא היה סגן נשיא באינטל. מה הוא מחפש במצלמות אבטחה? 
"תלות גוברת בסייבר": דוח מצב ההייטק של רשות החדשנות מתחילת המלחמה 

השנה הושקו דגמי ה-16, וקיבלנו את דגם הפרו החדש, שמחירו 5,300 שקלים, להתנסות. במבט ראשוני נראה שאפל שינתה הפעם גישה, אך הבשורה האמיתית שכולם מחכים לה עדיין רחוקה. הנה מה שלמדנו על המכשיר אחרי יומיים.

החידוש בכפתור המצלמה

באייפונים האחרונים, אפל הכניסה שינוי חומרתי שעשוי להיות שימושי במיוחד. כך, למשל, לפני כמה שנים הוכנס שינוי שגרם לכך שגם באזור מצלמות הסלפי יהיה רכיב מגע, והוא אף יספק מידע. בשנה שעברה אפל הכניסה את כפתור הפעולה שיחליף את המתג של השקט, והפעם מגיע זה תורו של כפתור המצלמה, ה-Camera Control.

בקצרה, הרעיון הוא להחזיר עטרה ליושנה, ולחזור לצלם כשהמכשיר מאוזן ויש כפתור צילום בחלק העליון. אפל לקחה את הדברים צעד אחד קדימה, והפכה את כפתור הצילום גם לקיצור למצלמה וגם לכפתור שדרכו אפשר לשלוט על החשיפה, הזום ועוד. זהו שכלול ראוי אבל גם כזה שצריך להתרגל אליו, מאחר שבחלק מהפעולות מדובר בלחיצה הפטית, משמע הפעלת לחץ ללא לחיצה של ממש.

בנוסף, הוא מגיב להחלקות, כך שאפשר לשנות את הזום או את החשיפה במגע קל. אם המכשיר סגור, תיאלצו ללחוץ פעמיים כדי לפתוח את המצלמה. כאמור, שינוי מרענן אך כזה שדורש הסתגלות.

במסיבת העיתונאים שלה הבטיחה אפל פיצ'ר עתידי שישנה את כללי המשחק, גם אם במונחי אנדרואיד מדובר במשהו ישן. אפל תציע למשתמשים לקבל באמצעות הכפתור החדש תובנות על מה שמופיע בצילום - מהאובייקט בתמונה, דרך תפריט של מסעדה שרואים במצלמה, ועד פתרון לתרגיל במתמטיקה. משתמשי אנדרואיד ילגלגו ויאמרו שזה בסך הכול Google Lens, אבל אפל מתנהגת כמו אפל - לוקחת פיצ'ר מוצלח ממקום אחר, ונותנת לו טוויסט.

היתרון של מערך הצילום

לאייפון החדש יש מצלמת פיוז'ן של 48 מגה פיקסל, מצלמת 48 מגה-פיקסל אולטרה-רחבה חדשה ומצלמת טלפוטו 12 מגה-פיקסל עם זום אופטי של פי חמישה. הייחוד של מכשירי הפרו החדשים הוא ביכולתם לצלם וידיאו ב-4K ב-120 פריימים לשנייה - כאשר אחרי הצילום ניתן להתאים את המהירות. התמונות יוצאות רוויות צבעים ובאיכות גבוהה וטובה. עם זאת, השינויים מדור לדור הם מינוריים, ומבחינת הצילום הרגיל אין הרבה הבדל לעומת דגמים קודמים.

לשם ההשוואה, צילמנו תמונה חשוכה בים המלח, הן במכשיר החדש והן באייפון 14 פרו מקס. אין ספק שרואים שיפורים ודיוקים במכשיר החדש, אך לא באופן שידהים את המשתמש.

ה-AI עדיין לא בתמונה

לאורך זמן רב יצרנית האייפון התעלמה מהבינה המלאכותית, ואילו כעת היא לא מפסיקה להבטיח הבטחות עתידיות. בשני האירועים האחרונים של החברה, גם בכנס המפתחים ביוני WWDC ובאירוע האייפונים שהתקיים לפני שבועיים, בחברה דיברו רבות על שילוב Apple Intelligence - פיצ'רים בתחום הבינה המלאכותית. לפי החברה, האפשרויות נעות מקיצורי או כתיבת טקסטים, דרך יצירת אימוג'י בעזרת טקסט קצר ועד עריכת תמונות.

עם זאת, הפיצ'רים החדשים עדיין רחוקים מהמשתמשים. אפל צפויה להתחיל בקרוב את תקופת הבטא של חלק מהפיצ'רים, ורק לאחר מכן הם ישוחררו לשאר המשתמשים. המשמעות היא שאפל עדיין לא מצטרפת לזירה שמשגעת את כל התעשייה בשנתיים האחרונות, וחבל.

המסך והביצועים

האייפון 16 הוא מכשיר אפליסטי לחלוטין: הגרסה שקיבלנו הייתה בצבע לבן, הגימור שלה נראה טוב, המסך בהיר במיוחד והחומרים יוקרתיים ואיכותיים. ביחס למסך, אפל השנה הגדילה את המסכים של דגמי הפרו ב-0.2 אינץ', כך שגודל המכשיר הוא 6.3 אינץ' במקום 6.1 אינץ'. ככל הנראה, ההבדל המשמעותי יהיו בדגמי הפרו-מקס שנבדוק בהמשך.

הרמקולים דומים לחלוטין לדור הקודם, ובאופן כללי מדובר במכשיר חדש עם כמה שיפורים ישנים - אך הוא ביצע היטב כל משימה שקיבל. המעבד שנמצא במכשיר הוא החדש של אפל, A18, וכמו בכל שנה הוצגו שיפורים בביצוע לעומת הדור הקודם. כל אלו כמובן מצטרפים למערכת ההפעלה החדשה של אפל, iOS 18, שיצאה לשוק בשבוע האחרון.

סוללה חזקה יותר?

בסקירה של יומיים קשה לבדוק באמת את יכולות הסוללה, אך החברה התחייבה במסיבת העיתונאים שחיי הסוללה של המכשירים ארוכים יותר מבעבר. כמה יותר ארוכים? למרבה הצער, אין לכך תשובה רשמית מאפל, אך לפי דיווחים בעולם מדובר בארבע שעות נוספות לחיי הסוללה, זמן משמעותי במיוחד.

עד 8,900 שקל: המחירים שמציעות היבואניות

מכשירי האייפון 16 יתחילו להימכר בישראל בלילה לבן שבין 25 ל-26 בספטמבר, באירוע רשמי של כל אחת מהיבואניות. ברשת iStore מחירי האייפון 16 יתחילו מ-4,179 שקל למכשיר הרגיל, ועד 8,339 שקל לאייפון 16 פרו מקס עם זיכרון של 1 טרה בייט. ב-iDigital, מחיר האייפון הרגיל יתחיל ב-4,299 שקל ויצמח עד 7,699 שקל (אך לדגם ה-512 גיגה ולא 1 טרה בייט) עבור דגם הפרו מקס.

בסלקום, המחיר לאייפון הרגיל יתחיל ב-4,049 שקל, ויצמח עד 7,999 שקל ל-1 טרה בייט בגרסת הפרו מקס. בפלאפון מחירי האייפון 16 יתחילו מ-4,099 שקל למכשיר הרגיל ועד 7,949 שקל לאייפון 16 פרו מקס עם זיכרון של 1 טרה בייט.

חברת דינמיקה משיקה את דגם הבסיס במחיר של 3,990 שקלים, דגם הפלוס החל מ-4,590 שקלים. דגמי הפרו בדינמיקה יתחילו ב-5,190, והפרו מקס יתחילו ב-6,150 ועד 8,950 שקלים.

השורה התחתונה

אפל שינתה גישה לחלוטין במכשירי אייפון 16. אם בעבר הפיצ'רים החדשים היו מגיעים רק לדגמי הפרו, השנה גם דגמי הבסיס קיבלו את החידושים השונים. ההבדלים המרכזיים בין שני הדגמים הם הגודל (הפרש של חצי אינץ') ותוספת של חיישן נוסף במערך הצילום.

מצד אחד, אפל מעוניינת שלקוחותיה ירכשו את המכשיר החדש בגלל הבינה המלאכותית, ומצד שני היא עדיין לא משיקה את הפיצ'רים הרלוונטיים. בתחומים אחרים, אפל עושה מה שהיא עושה תמיד - לוקחת פיצ'רים קיימים בשוק, ומשדרגת את הגימור שלהם.

השאלה היא אם זה יהיה מספיק, או כמו שחוששים בוול סטריט - תהיה האטה במכירות, ואפל תצטרך לחשוב על כיוונים חדשים. מה שבטוח, בחברה יודעים שהתחרות מכיוון סמסונג ואפילו מצד המתחרות הסיניות, נושפת בעורפה - בוודאי בשווקים שאינם ארה"ב.

גילוי מלא: חברת iStore, יבואנית רשמית של מוצרי אפל בישראל, סיפקה את המוצר לסקירה.