הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מגמה מעורבת בת"א: אלקטריאון עולה בכ-4%

מדד ת"א עולה בכ-0.3%, ת"א 90 יורד בכ-0.2% • השקל מתחזק מול הדולר בכ-0.2% ועומד על כ-3.76 שקלים לדולר • האג"ח הממשלתיות נסחרות ביציבות • לאחר שזינקו אתמול במעל 2%: מחירי הנפט רושמים ירידות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
 

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

11:50

חברת האנרגיה אוגווינד  קופצת בכ-13%, לאחר שדווח כי המשקיע ובעל העניין בחברה ירון יעקובי ואברהם לוי ירכשו מניות ויקבלו אופציות בסכום של 9.6 מיליון שקל, במסגרת הנפקה פרטית.

11:20

מגמה מעורבת בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3%, מדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%. מדד הבנקים עולה בכ-0.4%.

10:35

עליות בת"א: מדדי ת"א 35 ות"א 90 עולים בכ-0.5%.

10:10

עליות קלות בפתיחת הבורסה בתל אביב: מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.3%. מדד הבנקים יורד בכ-0.5%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול השער היציג של הדולר בכ-0.2%, ושערו עומד כעת על כ-3.76 שקלים לדולר.

מניות שבולטות לחיוב בפתיחת יום המסחר: אודיוקודס , אלקטריאון , אינרום , פריורטק  ונקסט ויז'ן .

מניות שבולטות לשלילה: משק אנרגיה , הכשרת הישוב , ישרס , מגה אור  ונפטא .

8:25

בשוק המט"ח, כשברקע ההסלמה בצפון והירי למרכז, השקל מתחזק מול השער היציג של הדולר בכ-0.5%, ושערו עומד כעת על 3.75 שקלים לדולר. האירו נסחר מול השקל ביציבות ועומד על כ-4.2 שקלים לאירו.

08:00

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת, כשברקע ההסלמה הביטחונית בצפון, שהגיעה הבוקר גם למרכז, עם טיל קרקע-קרקע ששוגר לראשונה מלבנון לעבר אזור תל אביב.

אמש (ג'), בהמשך למגמה החיובית מתחילת השבוע, יום ירוק נוסף נרשם בבורסה של תל אביב חרף ההסלמה בגזרה הצפונית. מדד ת"א 35 עלה ב-1% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-2%. בלט לחיוב מדד ת"א רשתות שיווק שקפץ בכ-2% והשלים עלייה של מעל ל-30% מתחילת השנה.

המתיחות הביטחונית שזלגה לחלקים נרחבים בארץ, הובילה לשורה של ביטולי טיסות מצד חברות תעופה בינלאומיות, מה שסיפק רוח גבית למנייתה של סוכנות הנסיעות איסתא , שזינקה בכ-6% במהלך יום ג'.

מניה נוספת שהושפעה לחיוב מההתפתחויות הביטחוניות היא של חברת התעשייה עשות , שבשליטת קרן פימי, שזינקה בכ-6% ביום ג'. החברה, העוסקת בייצור מוצרי מתכת כבדה, חלקים תעופתיים ומערכות לרכב קרבי משוריין, זוכה לביקושים גבוהים על רקע המלחמה שהביאו אותה לסכם את המחצית הראשונה של 2024 עם צבר הזמנות שהוכפל בתוך שנה לכמיליארד שקל. בהתאם גם ביצועי המניה, שזינקה בכ-80% מתחילת השנה.

נקסט ויז'ן   דיווחה על קבלת הזמנה לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כ- 2.24 מיליון דולר. במקביל החברה ריכזה עניין לאחר שפורסם כי החברה מבצעת שינוי בהחזקות בה. סמנכ"ל הטכנולוגיות ואחד ממייסדי החברה, בוריס קיפניס, העביר מחצית מהמניות שלו לידי גרושתו, אלין קיפניס, כך שלאחר השינוי ירד בוריס קיפניס מהחזקה של 9.1% מהון החברה ל-4.5%, ואלין קיפניס תחזיק ב-4.5%. במחיר המניה הנוכחי של נקסט ויז'ן, המניות שמקבלת אלין שוות כ-148 מיליון שקל. 

לא רק בנייקי: המנכ"לים שהעזיבה שלהם הייתה כל מה שהמשקיעים חיכו לו 

באסיה, נרשמות הבוקר עליות, בעיקר בסין, שם מדד ההנג סאנג קופץ בכ-2.1% ומדד שנחאי מטפס בכ-1.7%. את העליות הובילו סקטורי האנרגיה וחומרי הגלם. במקביל, מדד הניקיי עולה בכ-0.1% והקוספי יורד בכ-0.1%.

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים הבוקר על ירידות קטנות של עד 0.2% במדדים המובילים.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות שערים קלות. נאסד"ק עלה ב-0.5% ו-S&P 500 ב-0.25% וטיפס לשיא חדש בפעם ה-41 השנה. דאו ג'ונס עלה ב-0.2%. 

אחת הבשורות הטובות לשוק הגיעה דווקא בדמותה של חבילת התמריצים שהציגה הממשלה הסינית לכלכלה. בעקבות זאת לא רק המניות הסיניות שנסחרות בוול סטריט עלו אתמול בחדות, אלא גם מניות השבבים בהובלת אנבידיה, הסחורות כגון נחושת ונפט ומניות יצרניות הסחורות. 

בין "שבע המופלאות" בלטה אנבידיה  בזינוק של מעל 4% בעקבות המלצה של מורגן סטנלי, אנליסט החברה ציין שהביקוש לשבבי החברה, הופר ובלקוול, מתגבר והולך. 

אינטל  עלתה זה היום השלישי ברציפות. אתמול  פורסם שהחברה עושה ניסיון נוסף להשיג נתח שוק משמעותי יותר בשוק הבינה המלאכותית ומשיקה שני מעבדי דגל בתחום

המניות הסיניות שנסחרות בנאסד"ק זינקו אתמול בחדות לאחר הבנק המרכזי של סין חשף את חבילת התמריצים הרחבה ביותר מאז מגפת הקורונה, במאמץ להחיות את הכלכלה שנמצאת תחת לחצים דפלציוניים ובכדי לעמוד ביעד הצמיחה של 5%.

תעודת הסל  MCHI  על המניות הסיניות זינקו בכ-8% ובראשן ענקיות האי-קומרס עליבאבא , ג'יי.די.קום  , כמו כן זינקו יצרניות הרכב הסיניות וביניהן ניאו ולי אוטו 

מניית ויזה בכ-4% בעקבות דיווח של בלומברג לפיו משרד המשפטים בארה"ב מתכנן להגיש תביעת מונופול נגד חברת התשלומים על עסקי כרטיסי האשראי שלה. 

וול סטריט שברה 40 שיאים השנה. מה צופים הבנקים הגדולים להמשך? 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, תשואות האיגרות הממשלתיות ירדו קלות ביום ג', אך עדיין שהו ברמות השיא שנראו לאחרונה לפני כחודשיים. התשואה באיגרת ל-10 שנים עמדה על 5.01% ובאג"ח לשנתיים סביב 4.42%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסים בבנק הפועלים, כתב בסקירתו כי "התגברות המתיחות בצפון ועליית ההסתברות להורדת דירוג נוספת לישראל מצד סוכנות מודי'ס, הובילו השבוע לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל, כפי שבא לידי ביטוי בשער המט"ח ובעליית המרווח בין האג"ח הדולרית של ישראל ל-10 שנים לאג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, לרמה של 173 נקודות בסיס. בהמשך לכך, אנו נותרים בהמלצתנו לנקוט בעת הנוכחית גישה מאוזנת/ניטרלית בשוק האג"ח המקומי (מח"מ בינוני), תוך המשך מתן עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי".

אמש דווח כי בנק הפועלים השלים גיוס אג"ח במיליארד שקל, שמגובה בפרויקטים של בנייה למגורים. האג"ח מונפקות בריבית בנק ישראל + 2.25%, כלומר 6.75%. האגרות תהינה צמודות לאשראי הניתן למספר פרויקטים המלווים על ידי החטיבה העסקית של הבנק - פרויקטים אשר מגובים בשעבודים ראשונים ולכן נחשבים לבעלי סיכון נמוך יחסית בתחום מימון הנדל"ן. בנוסף, האג"ח תהינה צמודות למספר פרויקטים ולא לפרויקט ספציפי - אלמנט נוסף שמפחית את הסיכון לאור הפיזור.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במהלך יום ג', השקל נסחר ביציבות לאחר שהתחזק קלות מול הדולר, שנסחר בשער של 3.77 שקלים. האירו התחזק ב-0.1% ונסחר סביב 4.20 שקלים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים הסביר בסקירתו כי: "העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים נותר יציב גם ברבעון השני של השנה על כ-5 מיליארד דולר (על פי נתונים מנוכים עונתיות) בדומה לרמה הממוצעת בשנתיים האחרונות (לא כולל הרבעון הרביעי של 2023 שהיה בעודף חריג). הנתונים ממשיכים להוות את העוגן שתומך בחוזקו של השקל. במקביל זרם ההשקעות הישירות בישראל נותר חיובי ועמד על כ-6 מיליארד דולר ברבעון השני (כ-8 מיליארד במחצית הראשונה), הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף 2022".

מחירי הנפט זינקו ביום ג' במעל ל-2%. כשברקע החששות מהתגברות המתיחות בין ישראל לחיזבאללה שעשויה להשפיע על אספקת הנפט באזור המזרח התיכון. כמו כן, חשש מסערה טרופית שתפקוד בהמשך השבוע את מפרץ מקסיקו, ועלולה להשפיע על הייצור והתפוקה בארה"ב.

4. מאקרו

הבנק המרכזי בסין הודיע ביום ג' על שורת צעדים שנועדו לתמוך בכלכלה המקומית בדגש על ענף הנדל"ן. קליין מהראל התייחס לצעדים המפתיעים, אשר כוללים הורדת הריבית ל-1.5% (מ-1.7%), הפחתת ריבית הבסיס למשכנתאות בחצי נקודת אחוז, והקטנת ההון העצמי המינימלי לקבלת משכנתה ל-15% (מ-25%), וכן את הפחתת יחס הרזרבה של הבנקים במדינה. "הצעדים ממוקדים בעיקר לסייע לשוק הנדל"ן במדינה שמפגין חולשה כבר 4 שנים, עם ירידה עקבית במחירים ובפעילות. להערכתנו, למרות הצעדים המשמעותיים, שסביר כי יושלמו בתוספת צעדים מצד הממשלה - מוקדם עדיין לקבוע האם נראה בקרוב שינוי מגמה של ממש בענף הנדל"ן הסיני (גם על רקע המגמות הארוכות של הדמוגרפיה וחולשת ההגירה מהכפר לעיר). אם אכן תהיה השפעה משמעותית, הירידה שראינו בתקופה האחרונה במחירי חומרי הגלם לתעשייה תיעצר, או לפחות תתמתן".

היום (ד') צפויים להתפרסם נתוני יצוא השירותים של ישראל בחודש יולי. מחר (ה'), צפויים להתפרסם מספר דורשי העבודה בארה"ב וביום ו' יתפרסו נתוני ההכנסה הפנויה ומדד ה-PCE (מדד האינפלציה המועדף על הפד).

5. תחזית

בחברת ניהול הנכסים האמריקאית נויברגר ברמן מעריכים כי שוק המניות האמריקאי יחווה תנודתיות בזמן הקרוב, שתנבע מנתוני התעסוקה השבועיים והחודשיים: "הפדרל ריזרב מודאג מההידרדרות המתמשכת בשוק העבודה ופעל בהתאם", כתבו מנהלי השקעות בחברה בהתייחס להורדת הריבית בשבוע שעבר. "היקף הורדות הריבית העתידיות אינו ודאי ויהיה תלוי במצב התעסוקה. למשל בעקבות נתוני הבקשות השבועיות לדמי אבטלה, או נתוני התעסוקה החודשיים, שכן כל הידרדרות נוספת בזווית זו עלולה להוביל להורדת ריבית נוספת של 50 נקודות בסיס, ותגביר גם את התנודתיות בשוק המניות".