אינטל משיקה שני שבבים חדשים, ולקוחה מפתיעה

אינטל מנסה פעם נוספת לתפוס נתח שוק משמעותי בתחום הבינה המלאכותית • החברה משיקה שני שבבים חדשים, ומציגה לקוחות חדשים - ובהם גם המתחרה הגדולה אנבידיה

שבב אינטל גאודי / צילום: אינטל
שבב אינטל גאודי / צילום: אינטל

אינטל  עושה ניסיון נוסף להשיג נתח שוק משמעותי יותר בשוק הבינה המלאכותית ומשיקה שני מעבדי דגל בתחום. האחד, קסיאון 6 (Xeon), המילה האחרונה של החברה לשוק השרתים ומחשוב העל, הוא מעבד ליבה (CPU) לשרתים שמאתגר את השבב המתחרה של AMD . השני הוא המאיץ הגרפי גאודי 3 שפותח בישראל על ידי הבאנה לאבס, חברת בת של אינטל שהתמזגה עמה לאחרונה באופן סופי. לטענת אינטל, גאודי מציג יחס ביצועים-מחיר גבוה פי 1.8 בהשוואה למעבד ה-H100 של אנבידיה  בעבודה עם מודלי שפה ומחירו בשוק מוערך בכשליש ממעבדי הבלאקוול החדשים שלה. 

חבל הצלה לאינטל? הקרן שרוצה להשקיע 5 מיליארד דולר בחברה
גיוס חדש מביא את חברת הסייבר הישראלית לשווי של כ-700 מיליון דולר

הלקוחות החדשים: אנבידיה וגוגל

אינטל מציגה גלריה של לקוחות חדשים, שהבטיחו להטמיע את השבבים שהיא החדשים שהשיקה. ברשימת הלקוחות מופיע שם מפתיע - המתחרה הגדולה אנבידיה, שתרכוש את מעבדי הליבה קסיאון 6 לשרתים המפעילים את שירות הענן שלה לבינה מלאכותית, DGX. מדובר בעסקה מפתיעה בין שתי החברות, זאת מאחר ולאנבידיה מעבד ליבה משלה, המכונה גרייס-הופר, שאותו היא מטמיעה בשרתיה. הגרייס הופר מאתגר את אינטל בשוק השרתים כיוון שאנבידיה מציעה אותו ללקוחותיה במסגרת חבילת תמחור נוחה יותר לצד המעבדים הגרפיים שלה. 

שבב אינטל קסיאון / צילום: אינטל
 שבב אינטל קסיאון / צילום: אינטל

בתדרוך שערכה אינטל לאחרונה התברר כי מעבדי הליבה שלה עוברים בהדרגה התאמה למערכות של אנבידיה, על מנת שאלה ישולבו בשרתי הענק שלה המיועדים לשרת לקוחות חיצוניים, לצד גרייס הופר. לקוח חדש שיתנסה בשימוש מעבדי קסיאון 6 הוא ענקית החיפוש גוגל , שתשלב את המעבדים בשרתי גוגל קלאוד שלה. 

אינטל הודתה במהלך התדרוך לכתבים כי אנבידיה מובילה את שוק המעבדים הגרפיים, אך בעת ובעונה אחת היא מנסה לאתגר אותה לא רק עם השקת מעבדים גרפיים מתחרים, אלא עם מעבד ליבה כמו הקסיאון, שלדעתה מסוגל לבצע משימות בתחום הבינה המלאכותית ולצמצם את העומס הקיים על המעבדים הגרפיים. תכונה חדשה בשם Intel AMX נועדה להאיץ משימות חישוביות מורכבות בתחום הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה באמצעות חישובי מטריצות במהירות ויעילות גבוהה יותר באופן שמזכיר את החישוב המקבילי במעבדים הגרפיים. לטענת החברה, דבר זה משפר את הביצועים במודלי בינה מלאכותית המשתמשים במבני נתונים כמו רשתות נירונים. בצורה זו, ניתן יהיה להשתמש בפועל במעד ליבה (CPU) למשימות הפעלת מודל שפה ("אינפרנס") במקום להיעזר במעבד גרפי יקר. 

לקסיאון החדש גם זוית ישראלית מעניינת: סביבת הרצת האפליקציות המאובטחת שלה פותחה על ידי צוות בניהולו של הישראלי בועז תמיר. הטכנולוגיה, Intel TDX, מספקת "אזורי אמון" נפרדים בתוך המערכת שבהם ניתן להפעיל תוכנות בצורה מבודדת מהמערכת הכללית. זה מבטיח שהנתונים והתהליכים הרצים בתוך אותם דומיינים מוגנים מפני גישה בלתי מורשית, כולל מגורמים כמו מערכות הפעלה או מנהלי מערכת שעלולים להיות חשופים לפגיעות אבטחה. בצורה זו יוכל, למשל, בית חולים להריץ ניסויים קליניים של החולים בסביבה מאובטחת. 

זווית ישראלית כוללת שותפות ישראלית בפיתוח ליבת שבב הקסיאון, המכונה Redwood Cove - עם צוות ישראלי בהובלת קובי קשפיצקי ובשיתוף פעולה עם מהנדסים מארה"ב והודו. 

גאודי 3: המאיץ הגרפי האחרון של הבאנה לאבס

השקה מסקרנת לא פחות מהערב היא זו של המאיץ הגרפי האחרון של הבאנה לאבס בתצורתה הנוכחית, גאודי 3, שלטענת החברה פותח עם כח חישוב כפול מזה של הגרסה הקודמת ורוחב פס רשת כפול ממנו. הבאנה לאבס מקיסריה הייתה לתקווה הגדולה של אינטל בתחום הבינה המלאכותית - היא נרכשה בהליך שיש מציינים כחפוז מדי לפני כחמש שנים בסכום של 2 מיליארד דולר, ומאז עברה שינויים רבים. למעשה, גאודי 3 הוא שירת הברבור של החברה הישראלית שעד כה פעלה באופן עצמאי ובחודשים האחרונים פורקה כחברה עצמאית ומוזגה כליל באינטל. מייסדיה, דודי דהן ורן חלוץ עזבו אותה כדי להקים יחד עם המייסד המקורי - אביגדור וילנץ - חברה חדשה בשם טאץ' שנחשפה בחודש שעבר על ידי גלובס. 

באינטל הודיעו כי גאודי 3 ישולבו בארונות השרתים של דל, סופר מיקרו ולנובו. שירות הענן של IBM יאפשר ללקוחותיה לעשות שימוש הן במעבדי הקסיאון החדשים והן אלה של גאודי עבור יישומי בינה מלאכותית מתקדמים. במקביל, מכריזה אינטל על לקוחות חדשים שמשתמשים בגרסה הנוכחית, גאודי 2, ובהם בוש, נילסן וענקית הסלולר ההודית בהרטי איירטל. 

זו גרסתו האחרונה של גאודי בתצורתו הנוכחית כמותג עצמאי, לאחר שזה לא הצליח לצבור נתחי שוק בהשוואה למעבדים הגרפיים המתחרים של אנבידיה ובמידה מסוימת גם של AMD, כאשר הגרסה הבאה תשלב רק חלקים מהמאיץ הגרפי של המעבד הישראלי יחד עם רכיבים שפותחו בעבר תוך אינטל, ותוכנה "פלקון שורס" (Falcon Shores). שבב העתיד מתוכנן לצאת בשנה הבאה כמעבד המתמקד בהפעלת מודלים של בינה מלאכותית (אינפרנס) שיצטיין לדברי החברה בעלות נמוכה יותר ביחס למתחרות ובפועל יתחרה עם המעבד הגרפי של אנבידיה לשרתים. באינטל מודעים לעובדה שהקושי העיקרי בהשגת נתחי שוק הוא ההרגל שסיגלו מפתחי תוכנה לסביבת הפיתוח של אנבידיה - ועל כן מבטיחים לספק כלים שיעזרו למפתחים לעבור מהפתרונות הקיימים של אנבידיה לאלה של אינטל - כגון אתרים ייעודיים כמו גיטהאב ופלטפורמות תמיכה כגון פורום המפתחים של הבאנה לאבס. 

כמה יעלה השבב החדש? 

על פי פורבס, שרת מבוסס גאודי 3 צפוי לעלות כ-65 אלף דולר, שליש מעלות מוצר מתחרה של אנבידיה. השבב החדש צפוי על פי אנליסטים להכניס חצי מיליארד דולר לאינטל עד סוף השנה. בחברה מקווים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולרשום עלייה משמעותית בהכנסות ממוצרי AI השנה, בכלל זה מעבדי לונאר לייק שמציגים יכולות בינה מלאכותית למחשבים אישיים. לגאודי קיים יתרון שאין לאנבידיה - והיא היכולת לעבוד בתקן התקשורת אתרנט הפופולרי -יתרון אותו מנסה החברה למנף באמצעות ברית חברות עם סמסונג, גוגל ו-HPE. אנבידיה, מצידה, מנסה להעביר את השוק לתקן האינפניבנד של חברת מלאנוקס הישראלית. 

מעבד גאודי 3 יוצר במפעל טייוואן סמיקונדקטור  (TSMC) שאמנם מתחרה באינטל, אך מייצר יותר ויותר סדרות שבבים מתוצרתה. רק לפני מספר שבועות הכריזה אינטל על שבבי הבינה המלאכותית לונאר לייק שגם הם מיוצרים מחוץ למפעליה. יוצא מן הכלל לכך הוא הקסיאון החדש - שליבתו מיוצרת במפעלי אינטל באירלנד ומספר רכיבים אחרים בו, כמו רכיבי הקלט-פלט, מיוצרים במפעלי אינטל בקרית גת ובאריזונה.

מעבדי קסיאון 6 זמינים כעת ללקוחות נבחרים, וזמינות רחבה יותר צפויה ברבעונים הקרובים. מאיצי גאודי יהיו זמינים לקהל הרחב בין הרבעון השלישי של 2024 לרבעון הראשון של 2025.