מדד S&P 500 שבר 41 שיאים השנה. מה צופים הבנקים הגדולים להמשך?

בבנק אוף אמריקה ממליצים למשקיעים לא לסמוך על ההיסטוריה בניסיון לחזות את הצעד הבא בשווקים, בוולס פארגו ממליצים לנצל כל ירידה להשקעה ב־AI • איך וול סטריט תסיים את 2024?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew
רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

רוחות של אופטימיות נושבות בוול סטריט. מדד ה־S&P 500 שבר אתמול (ג') את שיא כל הזמנים בפעם ה־41 השנה, והשלים עלייה של 20.9% מתחילת השנה. גם מדד נאסד"ק 100, מוטה הטכנולוגיה, הציג תשואה דומה באותה תקופה ונסחר סביב רמות שיא, וכך גם גם מדד הדאו ג'ונס, שמתמקד בחברות תעשייה ועלה בכ־12% השנה. לכאורה הורדת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, בשבוע שעבר בשיעור של 0.5%, מתדלקת את השווקים ואמורה לייצר שיאים חדשים בשוק המניות, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת.

ראיון | הוא בכיר באחד הבנקים הגדולים בעולם, ומשוכנע שישראל היא "הימור בטוח"
הבועה תתפוצץ? המשקיע שטוען - המהלכים של וורן באפט הם סימן לבאות

תחזיקו חזק, התנודות בדרך

בינתיים צעדי הפד מתקבלים ברוח טובה אצל המשקיעים. הורדת הריבית, ככלל אצבע, תומכת בצמיחת המשק, מוזילה את עלויות החוב של חברות ובכך מתדלקת את שוק המניות. אבל אחרי כמעט שנה של ראלי, התמחור הנוכחי של מניות בוול סטריט, ובפרט של ענקיות הטכנולוגיה, הופך את השוק לרגיש במיוחד.

לפי ניתוח של בנק אוף אמריקה, "כל מחזור הקלה במדיניות המוניטרית (הורדות ריבית, א"כ) הוא שונה. ההפחתות הראשונות בריבית של הפד בפעמים הקודמות אינן בהכרח דומות להיום. לגבי תשואות מניות בארה"ב, מהלך המדיניות של הפד פחות חשוב - העיקר הוא רווחי התאגידים ואם הם רבים או מעטים".

הניתוח מצביע על כך שבעשרת מחזורי הורדת הריבית האחרונים, מאמצע שנות ה־70, נמצא כי התשואה הממוצעת במדד S&P 500 בשנה שלאחר הורדת הריבית הראשונה עומדת על 11% - כמעט כמו הממוצע השני "הרגיל" של המדד. אם מתעלמים מהורדות ריבית שאחריהן הגיע מיתון, התשואה הממוצעת הגיעה ל־21%.

בבנק UBS צופים ששוק המניות בארה"ב יהיה תנודתי בתקופה הקרובה ומזהירים שהרבעון האחרון של 2024 לא בהכרח יהיה חיובי. "סנטימנט השוק הוכח כשברירי, והמשקיעים יתמודדו עם מגוון אתגרים ברבעון האחרון של השנה", כתב מארק הפלה, מנהל השקעות בבנק. "עם קונפליקטים גאו־פוליטיים המהווים גם רוח נגדית לשוק, גיוון יהיה המפתח למשקיעים.

"משקיעים שעדיין אין להם חשיפה לבינה מלאכותית יכולים לשקול ולנצל ירידות זמניות כדי להיכנס לשוק הזה, שאנו מצפים שיהיה הכוח המניע של השווקים בשנים הקרובות", אמר הפלה.

גם בבנק וולס פארגו מצביעים על הסקטורים שנוטים ליהנות מהשלבים המוקדמים של מחזורי הורדות ריבית "המגזרים המובילים בביצועים בשנה הקרובה צפויים להיות טכנולוגיית מידע, מוצרי צריכה, ובריאות. לעומת זאת, נדל"ן, שירותים פיננסיים, ותשתיות צפויים לפגר מאחור". להערכתם, המניות הגדולות ימשיכו להוביל את וול סטריט, ולעקוף את המניות הבינוניות והקטנות.

הרבעון האחרון צפוי להסתיים בזינוק נוסף?

לאחר החלטת הפד, בריאן בלסקי, אסטרטג בבנק ההשקעות BMO מספק תחזית שורית ביותר להמשך השנה בוול סטריט. בהערה שפורסמה ביום חמישי, בלסקי העלה את יעד המחיר שלו ל־S&P 500 לשנת 2024 ל־6,100, שמשקף צפי לעלייה של 7% בשלושת החודשים הקרובים.

בלסקי ציין כי נתונים עונתיים חיוביים מצביעים על כך שהשוק יסיים את השנה ברבעון רביעי חזק, "במיוחד מאז שהפד עבר למצב הקלה". מאז 1950, היו שמונה שנים שבהן ה־S&P 500 עלה ב־15%־20% בתשעת החודשים הראשונים של השנה. בשנים אלו, לדבריו, תשואה הממוצעת ברבעון הרביעי במדד הדגל האמריקאי הייתה של כ־6%.

אם יצליח להגיע לרף 6,000 הנקודות, המדד החשוב בוול סטריט יסמן עלייה של יותר מ־2,000 נקודות בשנה אחת - העלייה המהירה ביותר במדד עד כה.

אבל לעליות של וול סטריט יש גם צד שלילי, מסוכן יותר. ככל שמחירי המניות עולים, הם הופכים תנודתיים יותר, רגישים יותר, והסיכוי לנפילה כואבת גדל. לפי חברת הדאטה LSEG, יחס הרווח למניה בחברות במדד S&P 500 צפוי להגיע ל־21.4, לעומת הממוצע ההיסטורי של 15.7. יחס כזה, טוענים בחברה, יהווה נטל משמעותי על החברות להציג רווחים שיצדיקו את התמחורים הגבוהים. אי עמידה ביעדים אלו, כידוע, יכולה להביא לנפילות במחירי המניות.

בלסקי טוען שהערכות השווי הגבוהות מוצדקות. "אנחנו ממשיכים להאמין שנחיתה רכה היא התרחיש הכלכלי הסביר ביותר, מה שהופך את הסביבה הנוכחית לדומה ביותר לאמצע שנות ה־90 - אז המדד הצליח לשמור על מכפיל של יותר מ־20 במשך מספר שנים", הוא אמר.

אביבית מנה־קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל, מעריכה שהתיאבון של המשקיעים, בעיקר בטווח המיידי, ימשיך להיות גדול, אבל מרגיעה: "אני מצפה שנמשיך להימצא בשוק שורי. העלייה במחירי המניות לא מייצרת סיטואציה רגישה באופן חריג. אמנם השוק יכול ליפול בהמשך, אבל זה תמיד כך".