אג"ח | ניתוח

תשואת האג"ח הממשלתיות חצתה את רף ה-5%. האם זה הזמן להשקיע?

ההסלמה בצפון והחשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מקפיצים את תשואות האג"ח הממשלתיות, והן נסחרות סביב רמות שיא • אמנם מדובר לכאורה בהשקעה סולידית אטרקטיבית, אך יש בה גם סיכונים • הנה שלוש שאלות שכדאי לשאול לפני שמגדילים את הרכיב בתיק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

אגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ישראל הולכות ומתבססות מעל תשואה לפדיון של 5%. ההסלמה מול לבנון הקפיצה את הסיכון שמתמחרים השווקים למשק הישראלי, בפרט בשל החשש מהוצאות מנופחות של הממשלה. אמנם מדובר בבשורה רעה למשק הישראלי ולגיוסי החוב של המדינה (שנשלם עליהם במשך שנים ארוכות), אבל עבור המשקיע הפרטי, ייתכן שמדובר בהזדמנות.

בדרך למיסוי קרנות ההשתלמות: האם כדאי לפדות את החיסכון? התשובה ברורה 
רשות שוק ההון: תיק הנכסים של הציבור צמח ב-10% בתוך שנה ל-2.5 טריליון שקל 

המגמה בארץ הפוכה לזו שמתרחשת בארה"ב. שם הופחתה בשבוע שעבר הריבית בשיעור חד יחסית (0.5%) לרמה של 5% ותדלקה את הירידה בתשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים, שעומדת כעת על 3.78%. בישראל, מנגד ההחמרה בזירה הבטחונית, והצפי שהריבית בארץ לא תרד בקרוב, מובילה את תשואות האג"ח לעלייה מתמשכת שמביאה אותם כבר מספר ימים להיסחר סביב 5%.

1 מתי האינפלציה בישראל תרד?

לכאורה העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות היא הזדמנות פז לקנות השקעה סולידית בתשואה אטרקטיבית. אבל יש סיכון אחד מרכזי: האינפלציה. קובי לוי, אסטרטג שווקים בבנק לאומי, מנתח את תמונת המאקרו ומסביר כי "הסיבה לעליות בתשואות שמגיעות לצד הפיכת עקום התשואות של האג"ח הממשלתיות (שמורכב מהתשואה לפדיון של כלל סדרות האג"ח על פני שנות הפירעון שלהן), לעקום תלול יותר שבו תשואות האג"ח הממשלתיות לפירעון לתקופה קצרה יותר נמוכות יותר מהאג"ח לפידיון בתקופה רחוקה יותר, זו תוצאה של עליית פרמיית הסיכון של ישראל". ואכן, פרמיית הסיכון על החוב הממשלתי (CDS), שמתמחרת את הסיכון שישראל תידרדר לחדלות פירעון, זינקה השבוע ל-179 נקודות - שיא של יותר מעשור.

לדברי לוי, "אנחנו רואים עלייה בהיצע האג"חים שמנפיקה הממשלה, מבלי שהביקוש להן השתנה משמעותית. הביקוש לא כל כך השתנה, ואפילו קצת נחלש, משום שהמשקיעים הזרים הפחיתו את הפעילות שלהם בשוק המקומי".

לוי מציין כי השאלות החשובות שנוגעות לתשואת האג"ח הממשלתיות קשורות בסוגיות המאקרו. "נשאלת השאלה מה יהיה עם תקציב המדינה, גודל הגירעון והתוכניות של משרד האוצר למימון החוב הממשלתי. האם יצליחו להגדיל את הכנסות המדינה דרך העלאת מסים? ייתכן שיהיו לזה השפעות חיוביות על תשואות האג"ח (ירידת תשואות). אבל זו עדיין שאלה גדולה, כי אנחנו בשלב ראשוני של גיבוש התקציב.

"נקודה נוספת נוגעת למלחמה וצד ההוצאות של הממשלה. האם התקציב של השנה הבאה יצטרך לגדול משמעותית? או שצד ההוצאה יתמתן, כפי שבנק ישראל וגם אנחנו מעריכים. יש עדיין הרבה אי-ודאות לגבי זה".

כל השאלות הללו עלולות להתגבש לכדי סיכון אחד משמעותי - האינפלציה. "העלאות מסים, מגבלות סחר מול העולם, כמו זו שראינו במקרה של טורקיה, ובמידה מאוד סמלית גם עם בריטניה. זו מגמה שעלולה להתפתח למקומות אחרים ומדינות נוספות. כל הדברים האלה עלולים לתמוך בהמשך העלייה בשיעור האינפלציה בארץ". וזאת בניגוד לשאר העולם בדגש על ארה"ב, שם האינפלציה במגמת התמתנות.

2 האם שער הדולר-שקל צפוי לעלות?

ויש עוד רכיב, שמשפיע מאוד גם על האינפלציה ושוחק את הביצועים של האפיק הסולידי השקלי (הלא צמוד) בתיק ההשקעות - הדולר. בשלישי נסחר הדולר בהחלשות קלה של 0.1% לשער של כ-3.77 שקלים, לאחר עליה חדה של 4% מתחילת ספטמבר, על רקע ההסלמה הביטחונית. המשך עלייה חדה בשער הדולר, ככל שהמלחמה בצפון תתרחב, עשויה ללחוץ עוד כלפי מעלה את המחירים של המוצרים המיובאים.

מנהלי ההשקעות נוהגים להמליץ בתקופה האחרונה לשמור בין 10% ל-15% מהתיק בהצמדה למטבע זר, בדרך של רכישת אפיק השקעה שנקוב במט"ח. כך למשל מי שחלק מתיק ההשקעות שלו, צמוד באפיק המנייתי למדד S&P 500, נהנה גם מהגנה של הצמדה לדולר.

3 האם צריך לשנות את ההחזקה בתיק?

ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות, אומר לגלובס כי חשוב לשמור את ה"אצבע על הדופק" לדבריו, "המגמה בעולם היא של הקלה כמותית והורדת ריבית, מארה"ב, דרך באירופה ואפילו בסין. לכן תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב יורדות. אצלנו הסיפור של המלחמה מאוד משפיע והוא לא טוב. אנחנו גם שהריבית במשק עדיין לא יורדת.

"מצד שני אנחנו כן רואים את הכלכלה הישראלית עובדת. הכנסות המדינה עולות, ואנחנו גם נכנסנו למלחמה במצב טוב. גם אם יחס חוב/תוצר של ישראל יגיע ל-70%, אנחנו עדיין במצב טוב יחסית (לעולם, ח"ש)".

התשואה של אג"ח ממשלת ישראל אטרקטיבית? "5% באג"ח שקלית ל-10 שנים, די מגלמת את הסיפור שקורה כאן", אומר וקס. "אני הרבה פעמים ראיתי את את 'סוף העולם' בשווקים, בין אם זה היה בקורונה או במשברים אחרים. גם פה בישראל יהיה את 'היום שאחרי'. והוא מתחיל להתקרב. ואז התוצר עשוי להתפרץ למעלה וההוצאות של הממשלה יקטנו בהתאם. לכן חושב שתשואות של 5% הן מעניינות. אך בטווח הזמן הקרוב תהיה הרבה תנודתיות במחירי האג"ח הממשלתיות".

אבל למרות ההזדמנות המעניינת, וקס מזהיר "לא לשים את כל ביצים בסל אחד". לדבריו, לפני שמגדילים את הרכיב בתיק חשוב לזכור כי "ברכיבים הסולידיים חשוב ללכת ולהשקיע גם באפיק צמוד מדד וגם באפיק השקלי. ההמלצה היא להיות עם הטיה קטנה לאפיק צמוד מדד. אבל למשקיע חשוב להיות עם היד על הדופק. משום שייתכן והתזמון מתקרב לכיוון רכישת הרכיב השקלי בתיק".