משרד התחבורה מודה שלא עמד במשימה, ודוחה את רפורמת החניה

במשרד בראשות מירי רגב מבקשים לדחות בשנתיים את הרפורמה במחירי החניה הציבורית, עד ל-1.1.27 • במשרד מודים כי מיום כניסתו לתוקף של החוק לפני כ-4 שנים ועד למועד תחולת החוק "לא נעשתה היערכות מספקת בנושא, הכוללת בין היתר חקיקת ועדכון חוקי עזר, שיפור התחבורה הציבורית ועוד"

מכוניות חונות בכחול-לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס-ודררו
מכוניות חונות בכחול-לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס-ודררו

במשרד התחבורה מודים כי לא עמדו במשימה המרכזית ולא שיפרו מספיק את התחבורה הציבורית - ומבקשים לדחות בשנתיים את הרפורמה במחירי החניה הציבורית. 

בלעדי | סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה
שנתיים ל"תוכנית המיליון": איך נראית הגמילה מהרכב הפרטי? 
הסוף לחניה חינם בכחול-לבן בכל העיר: עיריית תל אביב משנה מדיניות ומעלה מחירים. כל הפרטים

במסגרת חוק ההסדרים שעבר בשנת 2021 ובתקופת הממשלה הקודמת נקבע כי רשות מקומית שמספר תושביה הוא מעל 40 אלף איש, לא תוכל לקבוע פטור מתשלום עבור חניה לתושבי הרשות המקומית רק בשל היותם תושביה, וכי היא תחויב לחלק את העיר לאזורי חניה, כשתושב יהיה זכאי לחניה בחינם רק באזור מגוריו ולא בכל העיר, כנהוג כיום.

הרפורמה הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב1.1.2025, אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, והבוקר (ד') משרד התחבורה פרסם תזכיר חוק ולפיו הרפורמה תיכנס לתוקף ב-1.1.2027.

"הסדר זה נועד לייצר תמריצים שלילים לשימוש ברכבים פרטים על-ידי תושבים מקומיים, באמצעות ייקור החניה במרחב הציבורי, ובכך לגרום להעדפה של ניידות באופנים אחרים - תחבורה ציבורית, הליכה וכלי תחבורה קלה", נכתב בדברי ההסבר.

ואכן בערים רבות בעולם, החניה, כמשאב ציבורי שנתון במחסור, מתומחרת גבוה יותר מאשר בישראל. אלא שבניגוד לעמדה המקצועית שהחזיקו בה במשרד התחבורה עד כה, כעת טוענים שם כי "בכדי שניתן יהיה להגשים את תכלית החוק ולא רק להגדיל את עלות השימוש בחניה במרחב הציבורי, יש לוודא, בין היתר, כי קיימת זמינות ונגישות של החלופות לרכב הפרטי".

במשרד מודים כי מיום כניסתו לתוקף של החוק לפני כ-4 שנים ועד למועד תחולת החוק "לא נעשתה היערכות מספקת בנושא, הכוללת בין היתר חקיקת ועדכון חוקי עזר, שיפור התחבורה הציבורית, תמריצים לשימוש בתחבורה ציבורית, פתרונות לאוכלוסיות מיוחדות ועוד".

זאת תירצו במשרד "בין היתר לאור מלחמת 'חרבות ברזל', שהטילה עומס משימות אחרות ודחופות יותר, לרבות דחיית הבחירות ברשויות המקומיות, מאוקטובר 2023 לפברואר 2024 (ובחלק מן הרשויות הן לא התקיימו עד עצם היום הזה), דבר שעיכב את הכנת חוקי העזר הנדרשים בהתאמה". 

עיריית תל אביב כבר נערכה

עיריית תל אביב נערכה לקראת המועד הקבוע בחוק והודיעה על חקיקת חוקי העזר העירוניים בהתאם. כך בין היתר מספר אזורי החניה בעיר יוכפל. נכון להיום קיימים בתל אביב 7 אזורי חניה (5 אזורים ושני תתי-אזורים), ואלה ישונו ל-14 אזורים. דהיינו, לכל תו יהיו 13 אזורים שבהם חניה בכחול-לבן תהיה בתשלום.

בנוסף, בצעד הדומה למדינות המערב, מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים. עוד הודיעה העירייה כי החל בינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני.

"במצב כיום, בו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים. בנוסף לכך, המצב מעודד 'אחסון' של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה ואף הרבה יותר מכך. כך יורדים משמעותית התחלופה של החניה ברחוב והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר", ציינו בעיריית תל אביב.

כן הסבירו שם כי בהתאם למחקרים שפורסמו בעשרות השנים האחרונות, "רק על-ידי ניהול ביקוש לחניה וריסונו ברחוב נוכל להשלים את פיתוח רשת האופניים, לייצר תחבורה ציבורית ברמה בינלאומית ולשדרג את תנאי ההליכה ביצירת מדרכות רחבות ובנטיעת עצים, בהוספת רחובות מוטי הליכה ועוד.

"לצד אלה, עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים-עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית, ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר".

התיקון לחוק קובע כי רשויות מקומיות יוכלו לחוקק חוקי עזר עירוניים שיכניסו את הרפורמה לתוקף עוד לפני שנת 2027. בעיריית ירושלים נמצאים בהליך חקיקה, אך עתה ספק אם ישלימו אותו. בינתיים כבישי הערים בישראל הם מהצפופים בעולם המערבי.

לעומת זאת, ראשי רשויות אחרים, בהנהגת ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, פעלו לדחיית תחולת החוק, ובממשלה יש המייחסים ללחצים אלה את העמדה העדכנית של משרד התחבורה.