אושרה פשרה בפרשת האופיואידים: טבע תקבל מחברות הביטוח 40 מיליון דולר

כשנה אחרי שטבע סגרה את התביעות נגדה בארה"ב תמורת 4.3 מיליארד דולר, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר פשרה בתביעות שהוגשו נגדה בישראל • הסכום שישולם לטבע הוא הגבוה ביותר שהושג בתביעה נגזרת בישראל • עורכי הדין והמבקשים יקבלו 4.8 מיליון דולר

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע
מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

פרשת משככי הכאבים (אופיואידים), אשר סיבכה את חברת התרופות הישראלית טבע , מגיעה לקו הסיום - כעת גם בישראל. בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר לאחרונה פשרה בתביעות שהוגשו נגד טבע בישראל סביב הפרשה, שבמסגרתה נקבע, בין היתר, כי חברות הביטוח ישלמו לטבע 40 מיליון דולר. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהושג עד היום בתביעה נגזרת בישראל. 

זאת, לאחר שלפני כשנה הגיעה טבע, הנסחרת בבורסות של תל אביב ושל ניו יורק, להסדר פשרה עם 50 מדינות בארה"ב, אשר במסגרתו שילמה כ-4.3 מיליארד דולר ליישוב התביעות שהוגשו נגדה שם ומבלי שהודתה בטענות נגדה. 

ראיון | הוא בכיר באחד הבנקים הגדולים בעולם, ומשוכנע שישראל היא "הימור בטוח"
הבועה תתפוצץ? המשקיע שטוען - המהלכים של וורן באפט הם סימן לבאות

במרכז הפרשה ניצבו האשמות כי חברות תרופות בארה"ב, ובראשן פרדו פארמה שהייתה בשליטת משפחת סאקלר, שיווקו באופן אגרסיבי תרופות נרקוטיות לשיכוך כאבים, תוך שהן מסתירות את הרכיבים הממכרים והמסוכנים שבהן. טבע נמנתה עם החברות שכלפיהן נטען כי לקחו חלק בפרשה, אשר הובילה עד היום - לפי הערכות - למאות אלפי קורבנות ממנות יתר והוכרזה כמצב חירום בארה"ב. 

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה
 ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

שני הליכים מ-2019

כאמור, ההליכים המשפטיים נגד טבע סביב מעורבותה בפרשת האופיואידים לא פסחו גם על ישראל. עוד ב-2019 נפתחו בבית המשפט הכלכלי בתל אביב שני הליכים לקראת תביעה נגזרת, בטענה כי נושאי משרה בטבע פעלו ל"קידום מסיבי של שימוש באופיואידים, תוך חריגה מההתוויה הרפואית שנקבעה לתרופות אלה", וכי דירקטורים ומנכ"ל החברה כשלו בפיקוח על הנעשה בחברה. עוד נטען בתביעות כי הדירקטורים בטבע לא פעלו לתבוע עובדים בכירים בחברה ומנהלים בחברות-הבנות שלה בגין מעורבותם לכאורה בפרשה.

התביעות עוכבו עד לסיום ההליכים בחו"ל. עם התגבשות הפשרה בארה"ב, ניהלו התובעים בישראל הליך גישור עם טבע, אשר התקיים בפני שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי זילברטל. הסכם הפשרה שאליו הגיעו אושר על-ידי דירקטוריון טבע, ובאחרונה קיבל תוקף של פסק דין על-ידי השופטת סיגל יעקבי.

לפי הפשרה, חברות הביטוח של טבע - אשר ככל הידוע אינן ישראליות - ישלמו לקופת החברה 40 מיליוני דולרים כדי לסגור באופן סופי ומלא את כל התביעות והטענות האפשריות שעשויה הייתה טבע להעלות כלפי נושאי המשרה, המנהלים והעובדים שלה, ושל החברות הקשורות אליה לגבי אחריותם לכאורה לנזקים שנגרמו לחברה בפרשת האופיואידים.

המבקשים שיזמו את הגשת התביעות הנגזרות - בעלי מניות בטבע, יהודית דה לנגה, אברהם ברק וחברת לייטקום - יזכו לגמול בהיקף כולל של 532 אלף דולר, ועורכי הדין שייצגו אותם יקבלו שכר-טרחה בסכום כולל של 4,258,000 דולר.

רשות ניירות ערך ומשרד המשפטים, אשר עמדתם נדרשת לצורך אישור הסכמי פשרה בתובענות נגזרות וייצוגיות, הבהירו בבית המשפט כי אינם מתנגדים להסכם הפשרה.

התובעים יוצגו על-ידי עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם ממשרד גיל רון קינן ושות' ועורכי הדין רנן גרשט ואופיר נאור ממשרד נאור-גרשט. טבע יוצגה על-ידי עורכי הדין נועם זמיר וגל קלנר ממשרד ש. הורוביץ ועורכי הדין צבי אגמון, מנחם טולצ'ינסקי, עמית הירש ושירה אפרתי ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי.

מספר ההליך: תנ"ג 12255-04-19