"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי

החיסול של מזכ"ל חיזבאללה תפס את הכותרות הראשיות ברחבי העולם • בתקשורת המערבית והערבית, התמקדו בהודעת צה"ל ובנסיונות להעריך מה המשמעות של החיסול לאיראן

מפגינים בטהרן בהפגנת תמיכה בחיזבאללה לאחר התקיפה של ישראל / צילום: ap, Vahid Salemi
מפגינים בטהרן בהפגנת תמיכה בחיזבאללה לאחר התקיפה של ישראל / צילום: ap, Vahid Salemi

חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מופיע בכותרות של כלי התקשורת המובילים ברחבי העולם. 

סופו של נסראללה: אדריכל הטרור שהוביל את חיזבאללה מאז 1992
רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו  

התקיפה האחרונה הייתה "המהלך האגרסיבי ביותר של ישראל עד כה בשבועיים של פעולות מודיעיניות משוכללות, חיסולים ממוקדים והפצצות כבדות שמטרתן לעצור את חיזבאללה מלתקוף מעבר לגבול לבנון לתוך ישראל", נכתב בוול סטריט ג'ורנל תחת הכותרת: "ישראל טוענת כי היא הרגה את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בתקיפה אווירית מאסיבית על ביירות". מותו של נסראללה הוא "מכה כבדה לא רק לארגון שהוא מוביל אלא לתומכת העיקרית שלו, איראן, וכן לרשת הרחבה יותר של מיליציות שטהרן בנתה ברחבי המזרח התיכון כדי להתעמת עם ישראל. זוהי גם האות החזקה ביותר עד כה לכך שחיזבאללה נחדר ביסודיות על ידי המודיעין הישראלי", נכתב שם. 

בכותרת הראשית של ה-CNN נכתב: "ישראל טוענת כי מנהיג חיזבאללה חוסל במתקפת ביירות". נסראללה נהרג לצד מפקדי חיזבאללה, כך נמסר מהצבא הישראלי, נכתב שם. "עד שבוע שעבר, הרעיון שישראל תפגע בלבנון היה חריג במיוחד". אך "צה"ל המשיך לתקוף את ביירות במהלך הלילה, כשהוא מכוון, לדבריו, למתקני אחסון טילים של חיזבאללה. צוותי CNN היו עדים לפיצוצים מסיביים שהדהדו ברחבי הבירה", נכתב.

הכותרת הראשית באתר CNN / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית באתר CNN / צילום: צילום מסך

גם הכתבה הראשית של ה-BBC מדווחת: "צה"ל אמר כי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נהרג במתקפת לילה בביירות", ובכותרת של אתר החדשות AP נכתב כי "מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נהרג במתקפת ביירות, כך אמר צבא ישראל". אם הטענה נכונה, נסראללה הוא ללא ספק היעד המשמעותי ביותר שחוסל על ידי ישראל בשבועות של לחימה מתוגברת עם חיזבאללה, נכתב שם. הכתבה הראשית בבלומברג מדווחת כעל חיסול המנהיג של הארגון ש"נתפס בתור 'היהלום שבכתר' בין הקבוצות המיליטנטיות הנתמכות על ידי איראן באזור. האופן שבו טהרן תגיב להריגתו  יעצב את אופן התפתחות הסכסוך", נכתב שם. 

בכתבה הראשית בגרדיאן נכתב כי "הצבא הישראלי הודיע ​​רשמית על הריגתו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה", שהיה "מנהיג הקבוצה המיליטנטית שנתמכה על ידי איראן במשך 32 שנים, ולפי הדיווחים היה היעד המרכזי לתקיפות ביום שישי בביירות". בראשית של רויטרס נכתב כי "הצבא הישראלי אמר ביום שבת שהרג את מנהיג חיזבאללה נסראללה בתקיפה אווירית על המפקדה המרכזית של הקבוצה בפרברים הדרומיים של ביירות יום קודם לכן". צוין כי רויטרס לא יכלה להגיע מיד לבכירי חיזבאללה לתגובה להצהרת צה"ל. 

"התקיפות האוויריות של ישראל בשכונות דרומית לביירות נמשכו בתחילת שבת, שעות לאחר שצה"ל אמר כי תקף בנייני מגורים במאמץ להרוג את חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה", נכתב בניו יורק טיימס. "סוכנויות המודיעין הישראליות קבעו מראש כי נסראללה חוסל במטה המחתרת של הקבוצה, בהתבסס על מספר וגודל הפצצות בהן נעשה שימוש ומידע שנאסף מתוך הקבוצה, כך לפי חמישה גורמים ישראלים שדיברו בעילום שם", נכתב שם.  

הכותרת הראשית בניו יורק טיימס / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית בניו יורק טיימס / צילום: צילום מסך

כותרות ראשיות גם בעולם הערבי

גם בכותרות העיתונות הערבית מדווחים על החיסול. "ראש חיזבאללה חסן נסראללה נהרג במתקפת ביירות - לפי צה"ל", נכתב בכותרת של כתבה באריאן אינטרנשיונאל, ובערב ניוז הסעודי נכתב בכותרת: "מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נהרג במתקפת ביירות, כך מסר צבא ישראל". מהצבא נמסר כי ביצע תקיפה אווירית מדויקת בזמן שהנהגת חיזבאללה נפגשה במפקדה בדחייה, דרומית לביירות, נכתב שם.

הכותרת הראשית באריאן אינטרנשיונאל / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית באריאן אינטרנשיונאל / צילום: צילום מסך

"פשע הציונים בלבנון נעשה בתמיכת ארצות הברית - צריך לתת תשובה נחרצת", נכתב בכותרת בכתבה שפורסמה באירנה האיראני.  "ישראל קפצה אחת ולתמיד למלחמה כוללת", נכתב באל אכבר הלבנוני. "מה שקרה בשבועיים האחרונים, ומה שהאויב עשה אתמול, מספיק כדי לסגור את הדלת לכל סוג של הסדר שהוא רוצה ישירות או באמצעות בעל בריתו האמריקאי". באל ג'מהוריה הלבנוני נכתב בכותרת הראשית: "צבא ישראל: הרגנו את נסראללה...", והובאו ציטוטים של דובר צה"ל.

הכותרת הראשית באירנה / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית באירנה / צילום: צילום מסך

בעיתון לבנוני מרכזי נוסף, אל נהאר, נכתב בכותרת הראשית כי "הצבא הישראלי מודיע רשמית על חיסולו של נסראללה", וכן הובאו ציטוטים מדובר צה"ל והרמטכ"ל. "כלי טיס של חיל האוויר הישראלי, בהנחיה מודיעינית מדויקת של שירות המודיעין של מערכת הביטחון, פשטו על המפקדה המרכזית של חיזבאללה שנמצאת מתחת לאדמה מתחת לבניין מגורים בפרבר הדרומי. הפשיטה בוצעה בזמן שהנהגת חיזבאללה הייתה בתוך המפקדה", נכתב שם. אותה כותרת מופיעה בכתבה הראשית בעיתון היומי הירדני א-דוסתור, ובאכבר אל יום המצרי נכתב כי "ערוץ 12 הישראלי ציטט היום מקור מיודע לפיו ההערכות מצביעות על הצלחת חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה הלבנוני, חסן נסראללה, כך לפי ערוץ החדשות של קהיר".