הרבה יותר מגל ביטולי טיסות, מאות אלפי נוסעים עשויים להיפגע מההמלצה החריגה

כבר לא רק ביטולים תכופים, אלא ממש קריאה לא לטוס לכאן: ההודעה של סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי עלולה להשפיע על מאות אלפי נוסעים בחודש הקרוב • החשש: חברות התעופה האירופאיות יפסיקו לטוס לישראל

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock
נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

רשויות התעופה האירופיות (הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי - EASA), המליצו לחברות התעופה להימנע מטיסות לישראל וללבנון. בהודעה שפרסמו מוקדם יותר היום נכתב כי: "ההמלצה תקפה עד 31 באוקטובר 2024 וניתן לעיין בה מחדש, להתאים אותה או לבטל אותה בהתאם להערכה מעודכנת".

רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו 
"המודיעין הישראלי חדר ביסודיות לחיזבאללה": מה חושבים בעולם על החיסול הדרמטי 

ברקע פרסום ההודעה, חיסולם של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ושדרת הפיקוד הבכירה של ארגון הטרור השיעי, שהביאה כפי שנכתב ל"הסלמה כוללת בהתקפות האוויריות והידרדרות במצב הביטחוני, המשפיעה על בטיחות המרחב האווירי מעל ישראל ולבנון". מאז שיצאה ההודעה, ארבע חברות אירופאיות הודיעו על השעיית הטיסות לישראל, בהן אייר אירופה, וחברת הלואו קוסט וויזאייר שרק לפני מספר ימים שבה לפעול בישראל. האחרונות להצטרף הן בלו בירד היוונית וטוס הקפריסאית, שתי חברות בבעלות ישראלית שמבטלות לראשונה מאז תחילת המלחמה.

בטרם החלה מתקפת הביפרים בלבנון, נראתה מגמה חיובית של חזרה של חברות התעופה הזרות. לופטהנזה למשל תכננה להגביר את תדירות הטיסות לישראל ולהלין את צוותיה בארץ, וירג'ין אטלנטיק תכננה לשוב לפעילות בישראל לראשונה מאז ה-7 באוקטובר.

עם תחילת המתקפה חברות התעופה בחנו בזהירות את פעילותן בארץ, ולאחר מספר ימים של הגברת התקיפות האוויריות בלבנון החל גל ביטולים נוסף בו בוטלו טיסותיהן של חברות תעופה משמעותיות, בהן בלטו חברות ענק כגון דלתא, קבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, סוויס, בראסלס, סוויס, יורווינגס), אייר פראנס, וויזאייר ובריטיש איירווייז. וירג'ין אטלנטיק לא שבה לארץ כמתוכנן, והאריכה את השעיית הטיסות עד תחילת אוקטובר. חלקן התנדנדו, השיבו וביטלו את טיסותיהן מספר פעמים.

חשש: הפסקה כוללת של טיסות אירופאיות לישראל ועליית מחירים

ההמלצה עלולה להביא לשינוי משמעותי בהתנהלות חברות התעופה האירופאיות, שמעתה מקבלות רוח גבית להפסיק לחלוטין את הטיסות לישראל. בעוד בעבר היו חברות התעופה נוקטות בצעדים כמו ביטול טיסות באופן נקודתי, ולטווחי זמן מוגבלים בתאריך סיום, כעת בענף מעריכים שחברות עלולות לבטל את טיסותיהן לטווחי זמן ארוכים יותר, כפי שהמליצו רשויות התעופה. עוד מעריכים כי להודעה זו תהיה השפעה ישירה על מחירי הביטוח של מטוסים.

ההשלכות מורגשות במיוחד בתקופת החגים, כאשר ימי השיא של נוסעים צפויים להיות ב-1 באוקטובר, 6 באוקטובר, 10 באוקטובר, ו-13 באוקטובר, בהם צפויים לעבור בנתב"ג בין 74 ל-77 אלף נוסעים ביום. ביטולי טיסות בימים אלה עלולים להותיר נוסעים רבים בחו"ל ללא אפשרות לחזור הביתה, והעומסים יתנקזו שוב לחברות התעופה הישראליות, לצד החברות המעטות שעדיין פועלות בישראל, שעוד לפני גל הביטולים הנוכחי מטוסיהן התמלאו כמעט עד אפס מקום בתקופת החגים.

באל על הודו כי המקומות שנותרו לתקופת החגים על מטוסיהם ספורים, ובעיקר במחלקות הפרימיום והביזנס המתומחרות גבוה. על כן, צפויה עלייה משמעותית במחירי הכרטיסים.

במקביל, אל על מסרה הערב (ש') כי בעקבות האירועים הבטחוניים האחרונים, היא מבקשת לעדכן כי נכון לשעה זו לוח הטיסות של החברה פועל כסדרו, וכי לא נותרו מקומות על טיסות אל על לישראל וממנה בימים הקרובים: "אנו פועלים לתגבור לוח הטיסות ככל הניתן, וממליצים לכלל הנוסעים שטיסתם ארצה בוטלה, להגיע לאתונה או ללרנקה ולהירשם אצל סוכני הנסיעות ברשימת המתנה לטיסות חזרה לארץ". 

עד כמה ההודעה שיצאה היא חריגה?

אזהרות תעופה כאלה אינן חסרות תקדים, אך הן ניתנות במקרים של עימותים חמורים או חשש מפגיעה במטוסים אזרחיים. אחת הדוגמאות הזכורות ביותר היא הפסקת הטיסות לישראל במהלך מבצע "צוק איתן" בשנת 2014, כאשר ארגון התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) הורה על השעיית טיסות אמריקאיות לנמל התעופה בן גוריון בעקבות נפילת רקטה סמוך לנמל.

בנוסף, אזורים אחרים במזרח התיכון, כמו סוריה, לוב ועיראק, היו נתונים להמלצות דומות במהלך עימותים צבאיים. החשש העיקרי הוא מפגיעה בלתי מכוונת במטוסים אזרחיים, כפי שקרה ב-2014, כאשר טיסת MH17 של מלזיה איירליינס הופלה במזרח אוקראינה במהלך קרב.