הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות בבורסה המקומית; אנרג'יאן יורדת בכ-7%, אל על עולה בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% • השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים • האם השקל יהפוך יעד להשקעה כנגד מטבעות בריבית נמוכה יותר? • פעילים: "החלטת מודי'ס – תואמת למה שהשוק ממילא משקף" • בורסות אסיה נסחרות בתנועות חדות: הניקיי צולל בכ-5%, בורסת שנגחאי מזנקת ב-7% • ובמיטב מזהים חזרה של סיכון הדפלציה בעולם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

12:58

הירידות בתל אביב ממשיכות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 משיל מערכו כ-1%. מדד ת"א נפט וגז יורד ב-1.6% ות"א בנקים 5 יורד בכ-1%.

חברת המשביר 365 , המפעילה את רשת "המשביר לצרכן" ועוסקת בניהול מועדוני לקוחות, מרכזת עניין לאחר שדיווחה לפני זמן קצר כי חתמה על הסכם עקרונות להפעלת אתרי סחר מקוונים של המותג KENNETH COLE באיחוד האירופאי ובבריטניה. 

11:42

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ות"א 90 משיל מערכו כ-1%. מדד ת"א נפט וגז יורד ב-1.5% ות"א בנייה משיל מערכו כ-1.2%.

בשוק החוב המקומי, התשואות לפדיון של האג"ח הממשלתיות יורדות קלות בשעה זו. התשואה ל-10 שנים עומדת על 4.88% והתשואה לשנתיים נסחרת סביב 4.3%.

10:37

ירידות שערים קלות בתל אביב. מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.4% ות"א 90 יורד ב-0.6%.

או פי סי אנרגיה  מרכזת עניין הבוקר לאחר שדיווחה כי השלימה את התשלום הראשון של כ-178 מיליון שקל לרמ"י, במכרז בו זכתה לתכנון ואופציית רכישה של זכויות חכירה בשטחים להקמת מתקנים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 משיל מערכו כ-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.2%. בולט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שיורד בכ-1.4%.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בולטות לשלילה מניות אנרג'יאן , ישרס אחזקות , מימון ישיר , ביג  ונפטא .

 מנגד, תדיראן גרופ , הבורסה לניע בתא , דוראל אנרגיה  ואל על  נסחרות בעליות.

09:10

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר בשעה זו במגמה מעורבת. הדולר נחלש ב-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.696 שקלים. האירו מתחזק ב-0.1% ועומד על 4.13 שקלים.

08:22

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. חיסולו של חסן נסראללה ביום שישי הוביל לאופטימיות בשוק המניות המקומי אמש (א'), שפתח את שבוע המסחר בעליות שערים חדות. מדד ת"א 35 הוסיף כ-1% ות"א 90 עלה בשיעור דומה.

"השוק מעריך שהמלחמה תהיה קצרה יותר": צבי סטפק מנתח את האופטימיות בבורסה 

את המגמה הירוקה הוביל מדד הנפט והגז שזינק בכ-3% בהובלת מניות אנרג'יאן , שקפצה בכ-9%, וקבוצת דלק  שטיפסה בכ-5%. ברקע העליות החדות בסקטור, ההערכה בשוק כי האיום מצד חיזבאללה על מאגרי הגז נשחק משמעותית. חלק מהתקיפות שביצע צה"ל בסוף השבוע נועדו להשמיד את מאגרי טילי הים, שעלול היה לשגר חיזבאללה לעבר אסדות הקידוח. לפי פרסומים זרים, צה"ל תקף לא רק את הטילים, אלא גם תשתיות שהיו יכולות לאפשר את שיגורם מערי החוף של לבנון.

מחברות ביטוח ועד קמעונאים: המועמדים לרכישת ישראכרט והאינטרסים 

מניית חברת קנדה גלובל  טסה בכ-50% אמש, לאחר שדווח כי בעלי השליטה בישראל קנדה , ברק רוזן ואסי טוכמאיר, חוברים באמצעות קנדה גלובל, למיזם נדל"ן למגורים בשם פלואו (Flow) של אדם נוימן. אמש (א'), הודיעה קנדה גלובל כי במהלך סוף השבוע, אישר לה הדירקטוריון מהלך של הקצאת מניות לפלואו, שבשליטת נוימן וקרן אנדרסון הורוביץ, אשר יהוו כ-30% מקנדה גלובל, לאחר המהלך. 

קבוצת הוואטסאפ והשאלה הגדולה: כמה כסף יקבלו בחזרה המשקיעים של קרן וולת'סטון השנה? 

גם מניית שותפות החיפושים רציו פטרוליום זינקה מעל ל-75%. זאת לאחר שרציו אנרגיות , המחזיקה כ-20% מרציו פטרוליום, פרסמה זימון לאסיפת בעלי מניות לאישור הצעת רכש לבעלי יחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום במחיר של 35 אגורות ליחידה, פרמיה של כ-110% לבעלי יחידות ההשתתפות. סך העסקה, במידה ותזכה להיענות המחזיקים ברציו פטרוליום צפוי לעמוד על כ-17 מיליון דולר. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי צולל בכ-4.6% בעקבות נתוני ייצור תעשייתי מאכזבים: בקצב חודשי המדד ירד ב-3.3% בחודש אוגוסט לעומת הצפי המוקדם שעמד על 0.5%-. הנתון הקודם עמד על 3.1%.

בניגוד לבורסה ביפן, בורסת שנגחאי מזנקת בכ-6%, ההנג סנג קופץ בכ-3%, מדד שנזן סין קופץ במעל ל-8% בעקבות פרסום מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין שעלה בחודש ספטמבר ל-49.8 נקודות, מעל הצפי המוקדם שעמד על 49.4 נקודות.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת. 

ביום שישי המסחר ננעל בוול סטריט במגמה מעורבת: דאו ג'ונס הוסיף 0.3% ושבר שיא נוסף כשננעל ברמה של 42,313 נקודות, נאסד"ק ירד ב-0.4% ו-S&P 500 נסוג ב-0.2%.

עסקאות ה"בייבאק" בדרך לשיא של טריליון דולר. והן טומנות מסר למשקיעים 

למרות שחודש ספטמבר נחשב באופן היסטורי לחודש הגרוע ביותר עבור שוק המניות האמריקאי, עד כה המדדים המרכזיים הצליחו להפתיע את הסטטיסטיקה. מדד S&P 500 עלה מתחילת החודש ב-1.6%, נאסד"ק עלה ב-2.2% והדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-1.8%.

סקטור הצריכה המחזורית סיכם את חודש ספטמבר עם התשואה הגבוהה ביותר מבין שאר הסקטורים במדד S&P 500, כשעלה ב-7.3%. זאת בעקבות העלייה של מניית לאס וגאס סנדס  שזינקה בכ-31.1% ומשכה את הסקטור כלפי מעלה, גם מניית טסלה  תרמה לעליות במדד כשטיפסה בחודש ספטמבר בכ-24%. 

Open AI, יצרנית ChatGPT שנתמכת על ידי מיקרוסופט  ריכזה עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שדווח כי החברה צפויה להפסיד 5 מיליארד דולר השנה ולרשום הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, כך דיווח הניו יורק טיימס. 

2. שוקי האג"ח

בשוק הממשלתיות, התשואה באיגרת ל-10 שנים עלתה קלות ביום א' לכ-4.88% ובאיגרת לשנתיים נסחרה סביב 4.3% וזאת למרות שחברת הדירוג מוד'יס הודיעה בסוף השבוע האחרון על הורדת דירוג האשראי לישראל בשתי דרגות, לרמה של Baa1, עם אופק שלילי. 

"חוצפנים": המנכ"ל שתוקף בחריפות את מודי'ס 

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות, סיפק הסבר למה שאולי עומד מאחורי המגמה: "ההחלטה של מודי'ס כשלעצמה לא אמורה להביא לזעזוע בשוק ההון בישראל, שכן הסוכנות התאימה למעשה את הדירוג למה שקרה בפועל בשוק הגלובלי (מרווח תשואת אג"ח דולרית ל-10 שנים של ישראל גבוה בכ-1.7% מהמקבילה בארה"ב, מ"ל) שמשקף דירוג B. עם זאת ההחלטה מדאיגה מאוד ביחס ליציבות הפיננסית העתידית, משום שהיא מדגישה שישראל מנהלת מדיניות תקציבית ושלטונית לא טובה ולא אחראית.

"גורם נוסף המונע בינתיים משבר בשוקי האג"ח בישראל (עליית תשואות חדה) הוא הביקוש מצד גופים מוסדיים, המחליף את ביקוש המשקיעים מחו"ל". עם זאת קרואני מוסיף כי "שוק ההון הישראלי יושפע בתקופה הקרובה בעיקר מההתפתחויות בגזרה הצפונית והסכנה של מלחמה אזורית, פחות מהורדת הדירוג בסוף השבוע האחרון".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בפתיחת שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי, הבוקר (ב'), השקל נחלש קלות מול הדולר ועומד כעת על 3.70 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 4.14 שקלים.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות במזרחי טפחות, אמר על כך כי "בחודשים הקרובים, אם ציפיות השוק יתממשו, אנו צפויים להימצא בפער ריביות מול הפד (הבנק המרכזי האמריקאי) כשריבית בנק ישראל גבוהה יותר. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה לפני עשור. ובזמנו, בשלב מסוים זה גרם לשקל להיות מטבע יעד להשקעה כנגד מטבעות של כלכלות בריבית נמוכה יותר. במהלך אותה התקופה, לאחר שנגע בשיא של מעל 4 שקלים לדולר, השקל ביצע ייסוף משמעותי של מעל ל-14% בשנתיים. כמו אז, המהלך הנחוש של השקל בשבוע האחרון, בתגובה לדיווחים על הפסקת אש, מוכיח את הפוטנציאל הניכר שמגלמת הסביבה הנוכחית".

4. מאקרו

בלידר שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית כי הנתונים הכלכליים בישראל בתחילת הרבעון השלישי היו מעודדים: הפדיון בענפי המסחר עלה ב-3.3% בחודש יולי לעומת יוני, לאחר ירידה של 0.8% בחודש הקודם. נתוני מגמה מצביעים על קצב התרחבות שנתי של 5.7% בחודשים מאי-יולי לאחר 5.5% בשלושת החודשים שקדמו.

עוד ציינו בלידר את המסחר הקמעונאי/סיטונאי שעלה ב-2.3% ביולי ועלה ב-7% בחודשים מאי-יולי (בחישוב שנתי). גם הייצור התעשייתי עלה ב-1.5% בחודש יולי, בפרט הייצור של ענפי ההיי טק אשר התרחב ב-9.9% בחישוב שנתי בחודשים מאי-יולי לאחר ירידה של 2.1% בשלושת החודשים שקדמו.

האצה בפעילות בחודשים האחרונים כולל בייצוא התעשייתי בחודש אוגוסט אשר עלה ב-13% תרמה לשיפור במדד המשולב של בנק ישראל, וגם תמכה בהתרחבות בהכנסות ממיסים בתקציב. יחד עם זאת, ההסלמה בחודש ספטמבר צפויה למתן את המגמה החיובית.

המדד המשולב של בנק ישראל עלה ב-0.23% באוגוסט והנתונים של יוני- יולי עודכנו כלפי מעלה. לפי המדד המשולב, רמת הפעילות באוגוסט נמוכה ב-1% לעומת רבעון ג' 23 ערב המלחמה. עדיין מדובר באובדן צמיחה פוטנציאלי של כ-5%-4% בשנה האחרונה.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מעריך כי הסיכון לתחזיות בדבר הורדות ריבית על ידי בנקים מרכזיים בעולם מוטה כלפי מטה: "מספר התפתחויות עשויות להעיד שהעולם חוזר מלחשוש מרמת האינפלציה לדאגה מדפלציה ששלטה עד לפני כמה שנים. לדוגמה באירופה האינפלציה בכמה מדינות ירדה בספטמבר הרבה מתחת לתחזיות - ל-1.2% בצרפת ושיעור של 1.5% בספרד".

זבז'ינסקי מציין עוד כי בנאום שנשאה בכירה בבנק המרכזי האירופי, Isabel Schabel, הודגש הסיכון לצמיחה בכלכלה האירופית באופן בולט על פני סיכון האינפלציה. "המסרים שמעביר הבנק המרכזי מזכירים את התקופה של מלחמות הסחר בעולם עד לפרוץ הקורונה, עם ניסיונות של בנקים מרכזיים להחליש מטבע", מציין כלכלן מיטב.