במרחק 1,800 ק"מ, עשרות כלי טיס: ישראל תקפה במחוז חודיידה בתימן

בתגובה על שיגורי הטילים הבליסטיים מתימן, ישראל תקפה תשתיות במחוז חודיידה של החות'ים • בתקיפה השתתפו עשרות כלי טיס של חיל האוויר, בהם מטוסי קרב, מטוסי תדלוק ומודיעין

התקיפה בחודיידה / צילום: מתוך הרשתות החברתיות
התקיפה בחודיידה / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ישראל תקפה היום (א') מתקני נפט, שדה תעופה ותחנות כוח במחוז חודיידה של החות'ים, בתגובה על שיגורי הטילים הבליסטיים האחרונים שביצעו. מעבר לכך, הותקף גם מתקן בנמל ראס עיסא.

בתקיפה, במרחק כ־1,800 ק"מ, השתתפו עשרות כלי טיס של חיל האוויר, בהם מטוסי קרב, מטוסי תדלוק ומודיעין. המטוסים תקפו בהכוונת אגף המודיעין תשתיות שהחות'ים משתמשים בהן גם עבור העברת אמצעי לחימה איראניים, ואספקה לצרכים צבאיים.

בראס עיסא יש צנרת נפט מיושנת מאוד שנכנסת לתוך המכלית, ומשם מועבר הנפט או LPG (גפ"מ) למשאיות שמובילות אותו לעומק תימן. לפי הערכת ערן אפרת, המשמעות היא שאם החות'ים היו מסוגלים לפרוק 4-3 מכליות ביום עד המתקפה האחרונה ביולי, כעת במקרה המיטבי הם פורקים אחת בחודש.

חודיידה ככלל ונמל חודיידה בפרט מהווה בסיס פעילות של תעשיית הברחות הנפט של החות'ים. לפי הערכות, הכנסות החות'ים מהתחום מסתכמות בכ־1.8 מיליארד דולר בשנה. הפגיעות הקשות בתשתיות הנפט מזיקות לחות'ים וגם מהוות מסר לאיראן, שבעצמה תלויה מאוד בהכנסות מנפט.

דוח של מומחי האו"ם מ־2022 מצא, למשל, כי בין החודשים אפריל-נובמבר של אותה השנה, 69 מכליות שעגנו בחודיידה הובילו כ־1.81 מיליון טונות נפט, ששווים כ־279 מיליארד ריאל תימני (כ־271 מיליון דולר). החות'ים חולשים על שטחים נרחבים בתימן, שמתקיימת בהתאם להסכם הפסקת אש שביר מאפריל אשתקד.

שליחיה של איראן שולטים בראש ובראשונה, בבירה צנעא, במרבית החוף המערבי של תימן (הים האדום), כולל חודיידה, ובצד המערבי של הגבול עם ערב הסעודית. זהו אומנם רק כשליש משטחה של תימן, אבל הוא מכיל כ־70%-80% מהאוכלוסייה. כך, הם מניבים הכנסות נוספות ממסים שונים על שירותים ציבוריים, בתי חולים ובנקים, אך אלו מסתכמות בכ־45 מיליארד ריאל תימני בלבד (כ־180 מיליון דולר).