בכירה במודי'ס: הורדת הדירוג - בשל היעדר אסטרטגיית יציאה ברורה מהעימות

קתרין מוהלברונר, סגנית נשיא בכירה בסוכנות הדירוג, הציגה במהלך וובינר למשקיעים את השיקולים שהובילו להורדת דירוג האשראי של ישראל • מוהלברונר ציינה לרעה את המצב הפוליטי והחברתי, הציגה תחזית צמיחה מדאיגה וטענה כי ההתאוששות של כלכלת ישראל צפויה להיות איטית ומורכבת

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis
מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

בעקבות הורדת דירוג האשראי של ישראל, סוכנות הדירוג מודי'ס ערכה היום (שני) וובינר מיוחד למשקיעים כדי להסביר את החלטתה. קתרין מוהלברונר, סגנית נשיא בכירה האחראית על דירוג ישראל, הובילה את השיחה והציגה את השיקולים שהביאו להורדת הדירוג בשתי רמות ל-Baa1, תוך הותרת תחזית שלילית.

ברשימה אחת עם פרו וקזחסטן: מודי'ס הלכה רחוק עם הורדת הדירוג של ישראל
"חוצפנים": המנכ"ל שתוקף בחריפות את מודי'ס
●  "העלאות מסים, אינפלציה ופגיעה בחסכונות": ההשלכות האפשריות של הורדת הדירוג החריגה

מוהלברונר הדגישה כי למרות ההצלחות הצבאיות של ישראל, היעדר אסטרטגיית יציאה ברורה מהעימות הנוכחי מהווה גורם מרכזי בהחלטה. לדבריה, המצב הנוכחי אינו מספק את הוודאות הדרושה להשקעות ולצמיחה כלכלית יציבה. היא הוסיפה כי בניגוד לעימותים קודמים, הפעם ההתאוששות הכלכלית צפויה להיות איטית ומורכבת יותר.

הסיכונים הפוליטיים הפנימיים תפסו מקום מרכזי בניתוח של מודי'ס. מוהלברונר ציינה כי פעולות הממשלה הנוכחית מגבירות את המתחים החברתיים, ועלולות לפגוע בתמיכה הבין־לאומית בישראל. היא התייחסה ספציפית למתיחות סביב פעילות מתנחלים, לניסיונות לערער את עצמאות מערכת המשפט ולעיכובים בחקיקת חוק גיוס לחרדים.

בהיבט הכלכלי, מודי'ס הציגה תחזיות מדאיגות. הסוכנות הורידה משמעותית את תחזית הצמיחה לשנת 2025 ל-1.5% בלבד - ירידה חדה מהתחזית הקודמת של 4%. גם בטווח הארוך, הצמיחה הצפויה הופחתה מ-4% ל-3% בשנה.

מוהלברונר הביעה חשש מיוחד לגבי המצב הפיסקלי של ישראל. היא העריכה כי הגירעון בשנת 2025 יהיה גבוה בכ-2% מהיעד עליו הצהירו בממשלה ויגיע לכ-6%, בשל הצמיחה הנמוכה וספקנות לגבי יישום מלא של צעדי הממשלה להידוק פיסקלי. כתוצאה מכך, החוב הממשלתי צפוי לעלות לכ-70% מהתמ"ג בשנים הקרובות - עלייה משמעותית מההערכות הקודמות.

למרות התמונה המדאיגה, מוהלברונר ציינה גם את נקודות החוזק של ישראל, כולל יתרות מט"ח גבוהות, מערכת בנקאית יציבה, ויכולת גיוס חוב מגוונת. עם זאת, היא הביעה ספק לגבי חזרה מהירה למצב הביטחוני והכלכלי שאפיין את ישראל בעבר, והדגישה כי הפעם, האתגרים נראים מורכבים ומשמעותיים יותר.