2,000 דולר לאדם: בלבנון נותר רק נתיב בריחה אחד מהמדינה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב חסרת אונים מול המצב במזרח התיכון, לבנונים עשירים נמלטים ביאכטות, תומכי חיזבאללה מאוכזבים מאיראן וה-BBC מסקרים את ישראל בצורה לא הוגנת  • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

המדינות הערביות שלא מבכות את חיסולו של נסראללה 
ניתוח גלובס | לאיראן יש 3 מיליון סיבות לא לתקוף את ישראל 

1מדוע ארה"ב נראית חסרת אונים מול התרחבות המלחמה?

"ישראל מתעלמת מבקשות ארה"ב לריסון", כותב סטפן קולינסון, פרשן פוליטי בכיר של CNN. עוד נכתב כי ישראל השיקה מבצע קרקעי מוגבל בלבנון, למרות בקשות חוזרות ונשנות מוושינגטון להתאפק. הנשיא ביידן קרא להפסקת אש, אך דבריו רק הדגישו את הפער בין ארה"ב לישראל.

נטען כי ראש הממשלה נתניהו ממשיך לפעול ללא התייעצות עם ארה"ב, אפילו בפעולות בעלות השלכות אזוריות משמעותיות. הכתבה מתייחסת לדפוס חוזר, שהכתב קורא לו "חוסר האונים האמריקאי". קולינס כותב כי "הגישה הישראלית הזו גרמה לעתים קרובות לממשל ביידן להיראות כצופה מן הצד ולא כשחקן פעיל באירועים, כפי שמתאים למעצמת-על". כמו כן, מאמצי הדיפלומטיה של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לא הניבו תוצאות משמעותיות, וקריאות ארה"ב להפסקת אש בעזה נדחו על ידי שני הצדדים.

"הנתק הולך ומתרחב בעת שהוא מתרחש במקביל לשלב הסיום של מערכת בחירות אמריקאית מותחת", נכתב. "מרחב התמרון של ביידן מוגבל אם הוא רוצה להימנע מהחרפת ההשפעה הפוליטית המקומית של המלחמה במזרח התיכון - גורם שנתניהו, שחקן מנוסה בפוליטיקה האמריקאית, בוודאי מבין היטב. המועמדת הדמוקרטית, סגנית הנשיא קמלה האריס, נצמדה ברובה לקו של הממשל, למרות הערות מוקדמות יותר שרמזו כי היא עשויה לנקוט בעמדה רטורית קשה מעט יותר כלפי נתניהו, תוך הדגשת מצוקתם של אזרחים פלסטינים".

בנוסף, מדגיש הכותב את האינטרסים המנוגדים של ארה"ב וישראל. בעוד ישראל רואה את המצב כאיום קיומי ומוכנה לספוג ביקורת בינלאומית כדי להבטיח את ביטחונה, ארה"ב, מצדה, מודאגת מהסלמה אזורית, מהשלכות הומניטריות, ומההשפעות הכלכליות והפוליטיות הגלובליות של המלחמה המתמשכת.

כמו כן מציין הכותב כי על רקע כך שישראל חוותה סדרת הצלחות אסטרטגיות בשנה האחרונה, זה מזין את רצונה להמשיך במערכה הצבאית. חיסולו לאחרונה של נסראללה, מנהיג חיזבאללה, וההאשמות של חמאס כנגד ישראל בהריגת איסמעיל הנייה בטהרן, לצד חיסולים נוספים של בכירים בסוריה, לבנון, איראן ועזה, מדגישים את היכולות המודיעיניות והצבאיות של ישראל. מנגד, וושינגטון כאמור מודאגת מההשלכות הרחבות יותר של המלחמה, כולל אבדות אזרחים ואסונות הומניטריים בעזה ובלבנון. יתרה מכך ככל שהמלחמה תימשך זמן רב יותר, כך גדל האיום לכך שתפרוץ מלחמה רב-חזיתית אחת מסוכנת, שעלולה לכלול גם עימות ישיר בין ארה"ב לאויבתה המושבעת איראן. עוד נכתב כי "למלחמה אזורית יהיו השלכות כלכליות הרות אסון"- מה שלדבריו עלול לפגוע קשות בכלכלה העולמית ולהסיט את תשומת הלב האמריקאית מהעימות המתפתח עם סין.

מתוך CNN, מאת סטפן קולינסון. לקריאת הכתבה המלאה.

2רק חברת תעופה אחת פועלת עדיין בלבנון, והעשירים נמלטים בשייט

לבנונים אמידים מתאספים במרינה בעיר דבייה, צפונית לביירות, כדי להפליג מהמדינה לקפריסין ביאכטות שהם שכרו, כך מדווח ב-The National. "עם מיעוט טיסות זמינות וכאשר האי הים תיכוני הקרוב ביותר הוא במרחק של פחות מ-200 ק"מ, לבנונים עשירים משריינים בדחיפות את אחד מהנתיבים הבודדים שנותרו לצאת מהמדינה". עוד נכתב כי "רק חברת תעופה אחת עדיין פועלת מחוץ ללבנון, עם קו לקפריסין; עם זאת, הטיסה הזמינה הבאה היא בעוד 11 ימים. טיסות לטורקיה, יעד פופולרי יותר מכיוון שאין צורך בוויזה לאזרחים לבנונים, אינן זמינות למשך השבועיים הקרובים לפחות".

"כבר תכננו לעזוב", אמר תושב ביירות בכתבה. "חיכינו לראות מה יקרה אחר כך. אבל לאחר ההפצצות המסיביות האחרונות וכשראיתי את הילדים שלי רועדים" זה היה הסימן לקום ולככת.

סוכן נסיעות שצוטט בכתבה אומר כי לאחר חיסול נסראללה, הלחץ על החברה שלו לספק טיסות החוצה "מטורף לגמרי, במיוחד ב-72 השעות האחרונות".

"אין מעבורות בלבנון", מצוטט אליאס חוואנד, הבעלים של חברת השכרת היאכטות אדמירל. עובדה זו משאירה כאמור את היאכטות כאחת מהאפשרויות החוקיות הבודדות הזמינות למילוט מהמדינה. חוואנד אומר כי יאכטות יוצאות מהמרינה מדי שעה, כל אחת עם מקסימום של כ-10 אנשים על הסיפון בשל דרישות הבטיחות. לדבריו, "בין 75 ל-100 אנשים עוזבים את המרינה בכל יום" וכי "בשבועיים האחרונים הטלפון לא מפסיק לצלצל. אנו פועלים 24 שעות ביממה".

הכתבה מציינת כי נכון להיום, השייט לקפריסין עולה בין 1,500 ל-2,000 דולר לאדם - בערך כמו טיסה הלוך ושוב מלבנון לארה"ב. ברי המזל שמצליחים לעזוב בשייט יודעים שמדובר במחיר יקר מדי עבור לבנונים רבים, במיוחד כשהמדינה טרם התאוששה מהמשבר הכלכלי בו היא נמצאת. עוד מתאר הכתוב כי לבנונים עקורים רבים שהיו מסוגלים בעברם לממן טיסה כזאת, חיים כעת במקלטים ממשלתיים ובבתי ספר, וכי המזומנים והזהב שבידי אנשים רבים - שאיבדו את האמון במערכת הבנקאות המסחרית כשהיא קרסה ב-2019 - נותרו קבורים מתחת להריסות בתיהם.

מתוך The National, מאת נדא חומסי. לקריאת הכתבה המלאה. 

3תומכי חיזבאללה: "כולם נטשו אותנו, ועכשיו גם איראן"

מוסלמים שיעים בלבנון, שבעבר ראו באיראן מקור השראה פוליטי ורוחני, מתחילים לגלות סימני אכזבה וביקורת כלפיה, כך נכתב בדיילי טלגרף. "כשאיראן נרתעת מעימות ישיר עם ישראל, גם כאשר חיזבאללה - הארגון שיצרה ובעל בריתה החשוב ביותר - נכנס למשבר שרק מעמיק, יש סימנים מתגברים שלפחות בלבנון, הנאמנות החלה פוחתת".

הכתבה מתארת כיצד אזורים רבים בלבנון הפכו למחנות עקורים לתושבים שבורחים מההפצצות. "אם איראן הייתה רוצה לעזור, הם כבר היו עוזרים מזמן", אומרת האנה מראד (43), שישנה במכוניתה עם שתי בנותיה, בצל ההפצצות. לדבריה, "כולם נטשו אותנו ועכשיו גם איראן".

עוד נכתב כי שיעים אחרים, שעדיין מתקשים לעכל את מותו של נסראללה, רומזים לבגידה עמוקה ואפלה יותר מצד איראין. כך, מתארת הכתבה כבר מספר תאוריות קונספירציה שמציפות את הרשתות החברתיות. אחד מהן, למשל, טוענת כי איראן בגדה בנסראללה, וחשפה את מקום הימצאו לישראל בתמורה להתחייבות שכוחות ישראליים לא יתקפו את תוכנית הגרעין שלה. "אחרת איך ייתכן ישראל ידעה היכן הוא נמצא ואיזו סיבה אחרת יכולה להיות לכך שאיראן מסרבת להילחם לצד חיזבאללה?". 

עוד מציינת הכתבה כי במשך ארבעה עשורים, איראן טיפחה, מימנה, חימשה ואימנה את חיזבאללה, שתחת הנהגתו של נסראללה התגלה כחזק ביותר ברשת הפרוקסי של המיליציות ב"ציר ההתנגדות" של טהרן נגד ישראל. עם זאת, נכתב כי במהלך השבועיים האחרונים, המוניטין של חיזבאללה נפגע פעם אחרי פעם בשל ההתקפה הצבאית המתמשכת של ישראל על לבנון, שהרגה לא רק את נסראללה אלא גם את רוב מפקדי הארגון הבכירים.

נכתב כי לבנונים שיעים רבים הניחו שאיראן תצטרף למאבק ובמקום זאת, טהרן נרתעת. עוד נכתב כי לאחר זמן ממושך בו איראן נקטה אסטרטגיה של שימוש בפרוקסי כדי לתקוף את ישראל בשמה, "איראן מודעת לעליונות הטכנולוגית והצבאית של ישראל, היא חוששת שמלחמה כוללת עם המדינה היהודית עלולה למשוך פנימה גם את ארה"ב ועלולה בהחלט לגרום לנפילת המשטר האיסלאמי, שתפס את השלטון ב-1979".

ההסתייגות של איראן נתפסת כבגידה. "חיזבאללה הקריב את עצמו למען איראן, אבל איראן לא תקריב עצמה למען חיזבאללה", צוטט שיעי שנמלט מביתו בדרום ביירות.

עם זאת, הכתבה מציינת כי לא כל המוסלמים השיעים הביעו את הדעות הללו, כאשר חלקם אומרים שהם מניחים שאיראן פועלת מאחורי הקלעים ושעדיין יש לה תוכנית להביס את ישראל. אחרים סירבו בתוקף להאמין בכלל שנסראללה מת. "לא ראינו גופה והם ממשיכים לדחות את ההלוויה", צוטטה אומרת אישה אחת, וכי "אולי כל זה זאת תוכנית להערים על הישראלים ונראה אותו שוב בקרוב".

מתוך הטלגרף, מאת אדריאן בלומפילד. לקריאת הכתבה המלאה.

4דוח חדש: הסיקור של ה-BBC מוטה לרעת ישראל

"בכל פעם שה-BBC ניצב בפני הבחירה באיזה דיווח או נרטיב להאמין, הוא נוטה לעתים נדירות לכיוון ישראל", נכתב במגזין וראייטי, בכתבה שעוסקת בדוח מיוחד בן 60 עמודים שכתב דני כהן, מנהל הטלוויזיה לשעבר של תאגיד השידור הבריטי, ולפיו ל-BBC יש "שאלות רציניות לענות עליהן" בנוגע לדיווחים השגויים החוזרים ונשנים שלו על מלחמת ישראל-חמאס. כהן עבד ב-BBC במשך שמונה שנים, כולל כמנהל הטלוויזיה בין השנים 2013 ל-2015. 

בהקדמת הדוח נכתב כי בעוד ש"טעויות כנות" יכולות לקרות בעת דיווח, "ה'טעויות' הן כמעט תמיד בכיוון האנטי-ישראלי. לא היה אפשרי לערוך רשימה דומה של טעויות אנטי-פלסטיניות. עבור חמאס במלחמה הזו, הוכחה נדרשת לעתים רחוקות, ואילו עבור צה"ל וישראל, הוכחה רק לעתים מספיקה".

בין הטעויות הרבות המוזכרות בדוח: מקרה בו מגיש חדשות של ה-BBC הציג באופן מוטעה דיווח של רויטרס, באומרו בשידור שצה"ל "מכוון" לצוותים רפואיים ודוברי ערבית בבית החולים שיפא בעזה. הדיווח של רויטרס למעשה אמר שכוחות צה"ל בבית החולים כללו צוותים רפואיים ודוברי ערבית; מקרה בו מגיש חדשות אחר של ה-BBC שיער בשידור חי שרק ישראל יכולה להיות אחראית לפיצוץ שהתרחש זה עתה בבית החולים אל-אהלי בעזה. מאוחר יותר התברר שהפיצוץ היה תוצאה של טיל פלסטיני שהחטיא את מטרתו ופגע רק בחניון בית החולים; כישלון ה-BBC להטיל סנקציות על מגיש הספורט גארי לינקר לאחר שהפר לכאורה את הנחיות המדיה החברתית של התאגיד עצמו בשיתוף ציוץ הקורא לאסור על ישראל להשתתף באירועי ספורט בינלאומיים; סירובו של ה-BBC להתייחס לארגון הטרור המוכרז חמאס כ"טרוריסטים" בדיווחיו והצגה חוזרת ונשנית של הצהרות חמאס כעובדות מאומתות, למשל על ידי ציטוט תמים של משרד הבריאות של חמאס, מבלי להסביר לקהל שמדובר בארגון טרור מוכרז.

מה-BBC נמסר לוראייטי כי "הסכסוך בין ישראל לעזה הוא סיפור מקטב וקשה לסיקור, ואנו מבינים שיש מגוון דעות. ה-BBC התמקד בדיווח אובייקטיבי על הסכסוך, בהבאת חדשות מתפרצות, תובנות וניתוחים לקהל, ובשיקוף כל נקודות המבט. בעוד שאיננו מזהים את האפיון הכללי של העיתונאות שלנו בדוח זה, כמובן שנבחן תמיד כל דבר שמועלה בפנינו בזהירות ובתשומת לב".

מתוך וראייטי, מאת קיי.ג'יי יוסמן. לקריאת הכתבה המלאה.