באמצעות כספי סיוע לאוקראינה: ארה"ב רוכשת מערכות של אלביט

מערכות של אלביט במאות מיליוני דולרים יותקנו בנגמ"שים אמריקאיים חדשים, אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה וחברת מנועי בית שמש פורחת בעולם התעופה וההתייחסות של שר הביטחון לשעבר ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ לאירועי 7 באוקטובר • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט
חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט

ראש השנה הבא עלינו לטובה מסיים את השנה העברית מהקשות ביותר שידעה מדינת ישראל, ולדעת רבים אף הקשה ביותר. אולם בשנה הזו היה גם אור בכלכלת ישראל, והוא התעשיות הביטחוניות הישראליות. אלה לא נחו על זרי הדפנה ורק בשבוע האחרון פתחו מפעל חדש באופקים, סגרו עסקאות בהיקפים שונים ושואפות שגם השנה הבאה תכלול שיאים חדשים. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות על טהרת הכחול־לבן. 

מערכת היירוט קלע דוד עשתה היסטוריה וזוכה להתעניינות בעולם
ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה
המוצר החם של אלביט: מהי מערכת חץ דורבן

מערכות אלביט במאות מיליונים יותקנו בנגמ"שים לאוקראינה

מזכירות ההגנה האמריקאית חתמה עם ג'נרל דינמיקס על חוזה בסך 191.2 מיליון דולר, להתקנת מערכות הגנה אקטיבית מדגם "חץ דורבן" של אלביט עבור נגמ"שי בראדלי, בעסקה שתתפרס עד יולי 2027. המימון של העסקה מגיע מתקציבי הסיוע האמריקאים לאוקראינה, תוך שאותם נגמ"שים חדשים שעליהם יותקן חץ דורבן, יחליפו נגמ"שי בראדלי ישנים מדגם M2A2.

חץ דורבן היא מערכת "הגנה קשה" מתקדמת שמכוונת להגברת יכולות ההגנה העצמית של פלטפורמות משוריינות נגד איומים. מערכת זו היא הדור השני של מערכות הגנה אקטיביות של צה"ל, ומאופיינת בביצועים גבוהים ודרישות נפח, משקל והספק נמוכות. המערכת מספקת לפלטפורמות מחומשות הגנה של 360 מעלות מפני מגוון רחב של איומים נגד שריון, כגון רקטות נגד טנקים, טילים מונחים נגד טנקים ואיומים ממערכות בלתי מאוישות, בהן רחפנים ומשוטטים.

רק באוגוסט האחרון סגרה אלביט על מכירת חץ דורבן תמורת כ־130 מיליון דולר לחברת BAE Systems Hägglunds, שלוחה שבדית של הענקית הבריטית שעוסקת בתחום הרכבים והמשוריינים. המערכות יותקנו על נגמ"שים של מדינה באירופה, בחוזה שיבוצע על פני חמש שנים. זו לא הייתה העסקה הראשונה מסוגה של אלביט עם תאגיד BAE, לאחר שבשנה שעברה זכתה בחוזה בסך 109 מיליון דולר להטמעת חץ דורבן בנגמ"שי CV90 ללקוח אירופי.

הזמנה ימית נוספת לאורביט

אורביט טכנולוג'יס, שבשליטת קרן פימי, הודיעה השבוע כי קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה לאספקת מערכות תקשורת לוויינית מסוג OceanTRx4 Mil עבור פלטפורמות צבאיות ימיות בסך כולל של כ־3 מיליון דולר. המערכות יסופקו במהלך שנת 2025.

OceanTRx 4 Mil, שאלביט השיקה לאחרונה, היא מערכת תקשורת לוויינית המיועדת לפלטפורמה ימית שתומכת במגוון תצורות של מערכות אנטנה בקוטר 1.15 מטר, הפועלות בתדרים Ku ,X ו-Ka, כולל פתרון ייחודי של הפעלה בו־זמנית של מגוון תדרים לפעילות גלובליות. המערכת תוכננה להתקנה, תחזוקה ושדרוג מהירים ונוחים.

אורביט עוסקת בתחומי מערכות תקשורת עתירות טכנולוגיה למשימות ביטחוניות חיוניות ומסחריות, מערכות שמע תל־ממד, עם מערכות תקש"ל מוטסות למגוון רחב של פלטפורמות אוויריות מאוישות ובלתי מאוישות. לקוחות החברה כוללים יצרני מטוסים גדולים, חילות אוויר ויותר מ־27 ציים ימיים ברחבי העולם, אינטגרטורים גדולים וחברות כדוגמת בואינג, לוקהיד מרטין ונורת'רופ גרומן.

מנועי בית שמש פורחים בעולם התעופה

מנועי בית שמש דיווחה השבוע כי חתמה על הסכם מסגרת ארוך־טווח עם פראט אנד ויטני האמריקאית, לקוח קיים של החברה ואחד מיצרני מנועי תעופה המובילים בענף. ההסכם לשנים 2030-2024, עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות, מתייחס לשתי תוכניות מנועים מובילות בעולם התעופה - בהן הלקוח הוא שחקן מרכזי.

במסגרת ההסכם, סוכם כי מעבר להארכה והרחבה של הפעילות הנוכחית, החברה תפתח ותייצר חלקים חדשים עבור תוכניות מובילות בפעילות מגזר החלקים. מנועי בית שמש מעריכה כי ההסכם יעמוד על סך של כ־205 מיליון דולר, ועם האופציה על כ־280 מיליון דולר.

התעשייה האווירית חונכת מפעל באופקים

התעשייה האווירית חנכה ביום שני במעמד השר לשיתוף־פעולה אזורי דודי אמסלם את מפעל "אופק" לייצור אלקטרוני באופקים, בעלות 50 מיליון שקל, כ־7 חודשים לאחר שדירקטוריון החברה אישר את הפרויקט.

יו"ר החברה עמיר פרץ - שבנובמבר צפוי לסיים את הקדנציה ויוחלף על־ידי גלעד ארדן - הגדיר את אירועי 7 באוקטובר בתור "הכשל הביטחוני הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל".

לדבריו, "אנחנו אומנם חברה ממשלתית, אבל אנחנו מחויבים להוכיח תנאים עסקיים, ושהמפעל לא יהפוך לפיל לבן. המפעל הוקם במסגרת האסטרטגיה של התעשייה האווירית עם הפנים לפריפריה, ואיתה מייצרים את העוטף לעוטף".

בצל התפתחויות המלחמה, פרץ ציין כי הכיר בתור שר הביטחון לשעבר את הדאחיה ואת מיקומי הפעילות של חיזבאללה, והודה לרשות ההשקעות במשרד הכלכלה שהוסיפו 8 מיליון שקל לפרויקט. "ב־14 באפריל הצלחנו למנוע את חדירת הטילים הבליסטיים האיראניים באמצעות חץ 2 וחץ 3. אנחנו מצדיעים לכלל מערכת הביטחון". 

בכירי התעשייה האווירית במעמד גזירת הסרט עם חניכת המפעל החדש בעיר אופקים. השר דוד אמסלם, ח''כ דוד ביטן, יו''ר הדירקטוריון עמיר פרץ, המנכ''ל בועז לוי ויו''ר ועד העובדים יאיר כץ / צילום: תע''א
 בכירי התעשייה האווירית במעמד גזירת הסרט עם חניכת המפעל החדש בעיר אופקים. השר דוד אמסלם, ח''כ דוד ביטן, יו''ר הדירקטוריון עמיר פרץ, המנכ''ל בועז לוי ויו''ר ועד העובדים יאיר כץ / צילום: תע''א

השר אמסלם אמר כי ביקר בכל התעשיות הביטחוניות ואמר לראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר מכן כי בגבולות המדע הם מסוגלים להשיג הכול. "יש לנו ממונה על השכר על הראש, אך העובדים בכל זאת נשארים, בעיקר בגלל הציונות. היכולות בלתי נתפסות. הערך המוסף של צה"ל אלה התעשיות הביטחוניות. קיומה של מדינת ישראל מושתת על התעשיות".

בנוגע לגל הטלות האמברגו מצד מדינות המערב, אמסלם הוסיף כי "במהלך המלחמה למדנו שאין הרבה על מי לסמוך. גם כשעם ישראל נלחם על קיומו ורוצה לחיות בשקט, ציפינו שחברינו האירופאים, לכאורה דמוקרטים, יבואו ויסייעו. על ציר הזמן מבינים שאנשים בעולם מתבלבלים בין הרשע לטוב, בין הצדיק לשטן. נקלענו לסיטואציה בלתי נתפסת. בלי התעשיות הביטחוניות היינו במצב שהיינו צריכים יותר תפילות".

מנכ"ל החברה בועז לוי אמר כי המפעל לא מהווה לא רק התקדמות עסקית, אלא גם חובה מוסרית ולאומית. "אנחנו מאמינים כי המפעל יפתח הזדמנויות לאזור והשקעות נוספות בתשתית המקומית. הקמת המפעל מדגישה את הצורה בשילוב טכנולוגיה וחדשנות עם תרומה לקהילה".