חברת S&P מורידה את דירוג האשראי של ישראל ברמה אחת

בהודעה שלא מן המניין, חברת הדירוג S&P הורידה את כלכלת ישראל לדרגת “A” והצמידה לה תחזית "שלילית" • החברה ציינה כי היא מעריכה שמלחמה עשויה להימשך לתוך 2025 וצופה "התאוששות כלכלית מאוחרת בישראל" • עדכנה את תחזיות הצמיחה הריאלית מטה, אך ציינה כי "הכלכלה הישראלית גמישה ומגוונת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

חברת הדירוג S&P מורידה את דירוג האשראי של ישראל בפעם השנייה בתוך מספר חודשים ומצמידה לו תחזית "שלילית", שמשמעותה צפי להורדה נוספת בתוך 18 חודשים. הדירוג המעודכן של ישראל אצל החברה הוא A - שנחשב לדירוג בינוני-גבוה.

לקריאת ההודעה המלאה

בהודעת חברה נכתב כי "החברה רואה סבירות גוברת שהסכסוך של מדינת ישראל עם חיזבאללה, בהתחשב בהסלמת הלחימה האחרונה, יהפוך לאינטנסיבי יותר וממושך יותר, מה שמציב סיכונים ביטחוניים עבור ישראל". בנוסף, "החברה מעריכה שהלחימה בעזה והסלמת הלחימה בגבול הצפון, עם אפשרות למבצע קרקעי בלבנון, עשויות להימשך לתוך שנת 2025 עם סיכון לתגובה כנגד מדינת ישראל".

"בהתאם, החברה צופה התאוששות כלכלית מאוחרת בישראל, ומשכך תיקנה מטה את תחזיות הצמיחה הריאלית לשיעור של 0% בשנת 2024 ו-2.2% בשנת 2025 לצד התרחבות הגירעון הפיסקלי בטווח הקצר והבינוני, ככל שההוצאות הקשורות לביטחון יגדלו עוד יותר".

"החברה צופה שהתוצר הריאלי של ישראל יקפא בשנת 2024", נכתב. "החברה צופה כי
איומים ביטחוניים גבוהים יותר יפגעו באמון הצרכנים והמשקיעים, בעוד שמגזרי התיירות, הבנייה והחקלאות יישארו מושפעים. מבצע קרקעי רחב יותר בלבנון שיכלול זימון חיילי מילואים, עלול גם הוא להגביל את ההתאוששות הכלכלית בטווח הקצר. כעת, החברה צופה צמיחה בשיעור של 2.2% בשנת 2025, לעומת שיעור 5.0% בעבר. לאחר מכן,
החברה מעריכה שההתאוששות של המשק תחל משנת 2026, בהנחה שהמצב הביטחוני יתייצב במחצית השנייה של 2025".

לגבי הגירעון, S&P מעריכה כי יעמוד על 9% מהתוצר בשנת 2024, "לפני שיצטמצם לשיעור של 6% מהתוצר בשנת 2025. לדעת החברה, הגירעונות הפיסקליים צפויים לעמוד בממוצע על שיעור של 5% מה תוצר במהלך 2026-2027. עם זאת, החברה מציינת כי הממשלה נותרה מחויבות לביצוע צעדי התכנסות פיסקליים, באמצעות מגוון
צעדים לרבות צמצום הוצאות משרדי הממשלה, הקפאת מדרגות המס ועוד, במטרה לעצור את העלייה ביחס החוב לתוצר".

חברת הדירוג התייחסה גם לנקודות החוזקה של הכלכלה הישראלית, וציינה כי "הדירוג של מדינת ישראל נתמך על ידי מספר נקודות חוזק מרכזיות. הנקודה החשובה ביותר היא הכלכלה הגמישה והמגוונת של ישראל. ישראל נהנתה באופן היסטורי משיעורי צמיחה גבוהים והתאוששה במהירות ממשברים קודמים. יש לה רמת הכנסה גבוהה לנפש, והחברה מציינת שההתמקדות של המשק ביצוא שירותי היי-טק מספקת גם יכולת גבוהה יותר לחלק מהעובדים לעבוד מרחוק, מה שעלול להפחית חלקית את ההשפעה של שיבושים ביטחוניים על הכלכלה המקומית. בנוסף, החברה צופה שמאזן התשלומים של ישראל יישאר חוזק דירוג מרכזי".

תרחיש הבסיס של S&P מבוסס על ההנחות כי "המשך פעילות צבאית בעזה, ככל הנראה באופן מופחת, לצד לחימה אינטנסיבית יותר כנגד חיזבאללה שתימשך לתוך 2025; חיזבאללה ושלוחות איראניות אחרות עשויות לבצע התקפות תגמול כנגד ישראל, אך ללא נזק מתמשך בשטח המדינה או לתשתיות קריטיות; אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן".

תגובת החשב הכללי

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "החלטת חברת הדירוג S&P באה בתגובה להימשכות המלחמה, העלייה בסיכונים הגיאופוליטיים והשפעתם על הנתונים הפיסקליים וביצועי המשק. חברת S&P מדגישה שהמשק הישראלי מאופיין בכלכלה מגוונת ובעל יכולת מוכחת להתאוששות ממשברים. בנוסף, מאזן התשלומים של ישראל נותר איתן והמדינה ממשיכה להחזיק בעודף משמעותי בחשבון השוטף לצד רזרבות מט"ח גבוהות, המהוות כרית ביטחון לכלכלה הישראלית. החברה מציינת לטובה את מחויבות הממשלה לנקוט בצעדי התכנסות פיסקליים לטובת עצירת העלייה ביחס החוב לתוצר.

במקביל לעמידה האיתנה אל מול אויבינו, עלינו לפעול להעניק וודאות מרבית למשק ולמשקיעים בארץ ובעולם, ולפעול בהקדם האפשרי לאישור תקציב המדינה לשנת 2025. תקציב שיוביל לבנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות, באמצעות שמירה על גירעון מרבי בשיעור של עד 4% מהתוצר וחזרה לתוואי ירידה ביחס החוב לתוצר. תקציב שיעודד השקעה במנועי צמיחה ותשתיות, התייחסות לצרכים חברתיים ומענה לדרישות הביטחון של ישראל".

הדירוג גבוה מזה שמודי'ס נתנה

חרף ההפחתה הנוכחית, דירוג ישראל אצל S&P גבוה משמעותית מאשר במודי'ס - בהפרש של שתי דרגות בסולם. זאת, לאחר שבשישי האחרון נקטה מודי'ס צעד חריג מאוד עם הורדת דירוג כפולה לרמה של Baa1 (המקבילה ל-BBB+ של S&P) ותחזית שלילית.

ההודעה של S&P מגיעה על רקע ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות, שכן הפרסום המקורי היה מתוכנן לחודש הבא.

כאמור זוהי הפעם השנייה שהחברה הגלובלית פוגעת בדירוג של ישראל מאז פרוץ המלחמה. הפעם הראשונה הייתה בחודש אפריל, ברקע המתקפה האיראנית הקודמת. גם אז ההפחתה הייתה ברמה אחת והתחזית הייתה "שלילית".

באוגוסט האחרון פרסמה הודעה מיוחדת בנוגע לישראל, שבה נכתב כי "הסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים נותרים גבוהים מאוד עבור ישראל, בעקבות ההתנקשויות במנהיגי חיזבאללה וחמאס בביירות ובטהרן השבוע, וכוונתה המדווחת של איראן להגיב". כחודש וחצי לאחר אותה הודעה, יצאה ישראל בגל חיסולים דרמטי שהגיע לשיא עם חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסאן נסראללה.

אז, הציגה חברת הדירוג שני תרחישים עיקריים להסלמה אפשרית. הראשון הוא עימות משמעותי יותר בין ישראל לחיזבאללה - למשל, אם התקפות חיזבאללה יתרחבו, או אם ישראל תבצע התערבות צבאית בלבנון כדי לדחוף את חיזבאללה הרחק מהצד הלבנוני של הגבול. התסריט השני והחריף יותר היה עימות ישיר ומתמשך רחב יותר עם איראן.

בנוסף לתרחישים אלה, החברה הזהירה כי "הסיכון לתאונה או טעות בחישוב נותר גם אם ישראל, איראן וחיזבאללה אינם מתכוונים במיוחד להסלים את המצב".