השכר הממוצע קפץ ל-13,591 שקלים. ומה קורה בהייטק?

לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע ביולי עלה של 6% לעומת השנה שעברה • השכר בהייטק עלה ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • הגידול בשכר עולה בקנה אחד עם רמת האבטלה הנמוכה בישראל, שיעור המובטלים במשק הישראלי נמצא ברמות נמוכות במיוחד, 2.7% בלבד בחודש אוגוסט

השכר הממוצע ביולי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השכר הממוצע ביולי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עליות השכר במשק הישראלי לא עוצרות: נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו היום (א'), מראים כי בחודש יולי השכר הממוצע במשק עמד על 13,591 שקל לעובד שכיר. עלייה של 6% בשכר הממוצע לעומת השנה שעברה. גם בניכוי האינפלציה מדובר בעלייה משמעותית בשכר, בשיעור של 2.8%. 

ראיון | ביטול שטר ה-200 שקלים והגזירות שעל השולחן. מנהל רשות המסים מדבר
פרשנות | תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

לפי אומדני הבזק של הלמ"ס לחודש אוגוסט, מגמת הגידול נמשכת. השכר הממוצע באוגוסט עמד על 13,138 שקל, עלייה של 5.3% לעומת חודש אוגוסט אשתקד. עם זאת, מדובר בשחיקה של השכר, שיכולה להיות מוסברת גם בעונתיות, מול יולי (13,591 שקל) ויוני (13,924 שקל).

הגידול בשכר עולה בקנה אחד עם רמת האבטלה הנמוכה בישראל. שיעור המובטלים במשק הישראלי נמצא ברמות נמוכות במיוחד, 2.7% בלבד בחודש אוגוסט. עליות השכר בזמן שהמשק נמצא בתעסוקה מלאה, יכולות לתמוך בעליות אינפלציונית מצד הביקוש. מדד המחירים לצרכן נמצא ברמה גבוהה - 3.6%, ועלייה נוספת עשויה להקשות על בכירי המערכת הכלכלית בישראל.

השכר בהייטק עלה ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

גם בתחום הייטק, קטר צמיחה של ישראל והסקטור בעלת רמות השכר הגבוהות ביותר, נרשמו עליות בשכר הממוצע: השכר הממוצע בענף הגיע בחודש יולי ל-31,508 שקל, עלייה של 7.4% לעומת החודש המקביל אשתקד. הגידול החד מעיד גם על התרחבות פערי השכר בין הענפים השונים במשק הישראלי.

מספר המשרות בענף ההייטק גדל באופן מזערי בלבד, 0.3% לעומת חודש יוני ו-1% לעומת יולי 2023. שיעור המשרות בקטר הצמיחה של הכלכלה הישראלית נותר על 9.8%.

למרות הגידול בשכר לעומת השנה שעברה, ניתוח של הנתונים לטווחים ארוכים יותר מצביעה על התמתנות הגידול בשכר במשק, זאת לאור האינפלציה הגבוהה. בחודשים מאי עד יולי עלה השכר הממוצע בכ-3.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 4% בחודשים פברואר-אפריל לשנת 2024. עם זאת, בניכוי מדד המחירים לצרכן, השכר בחודשים מאי עד יולי נותר ללא שינוי ובתחילת השנה עלה רק ב-0.8%.