רכב סיני | שאלות ותשובות

אירופה יוצאת למאבק בכלי הרכב החשמליים מסין, וישראל עשויה להרוויח

ביום שישי קיבל האיחוד האירופי החלטה דרמטית להטיל למשך חמש שנים מכסים כבדים על רכב חשמלי שמיובא מסין • להחלטה הזו יהיו השלכות בטווח הקצר והארוך גם מבחינת השוק הישראלי, שמכיר בתקינת הרכב האירופית אך אינו מחויב לרגולציה שלה

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע החולף (3 באוקטובר) הצביע האיחוד האירופי בעד החלטה דרמטית להטיל "מכסי עונשין" גבוהים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין שמיובאים לאירופה. הסיבה הרשמית, לטענת האיחוד, היא מדיניות היצף אנטי-תחרותית שבה נוקטת ממשלת סין, באמצעות סבסוד של יצרני הרכב הסינים ושרשרת האספקה שלהם. 

העלאת מסים מתקרבת לענף הרכב: אלו הדגמים שצפויים להתייקר באלפי שקלים
בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

ההחלטה לא התקבלה פה-אחד למרות מאמצי השכנוע של נציבות האיחוד האירופי. התנגדו לה גרמניה, הונגריה, סלובקיה, סלובניה ומלטה; ובמקביל עוד שורה של מדינות נמנעו, בהן אוסטריה, בלגיה, קרואטיה, שבדיה, יוון ועוד, זאת בין היתר בשל לחצים דיפלומטיים וכלכליים כבדים שהפעילה ממשלת סין עד לרגע האחרון.

למרות זאת ההחלטה קיבלה את הרוב הנדרש, ואם לא יחול של שינוי של הרגע האחרון - החל מסוף אוקטובר יספגו כל הדגמים החשמליים המיובאים מסין, כולל דגמים של מותגים אירופיים שמיוצרים בסין ומיוצאים ממנה, "מכס עונשין". המשמעות היא מכס בשיעור שנע בין כ-17% לכ-38% ממחיר הרכב, שמתווסף למכס "רגיל" בגובה 10% שהוטל עד היום. המכס הגבוה יוטל למשך חמש השנים הבאות לכל הפחות.

ההחלטה יוצרת מתיחות חסרת תקדים ביחסי הסחר בין סין לבין האיחוד האירופי והמערב בכלל, והיא עתידה לשנות את יחסי הכוחות בפלח הרכב הצומח ביותר בעולם. צפויה לה גם השפעה לא מבוטלת על שוק הרכב הישראלי, שהפך בשנים האחרונות להיות בעל אוריינטציה "סינית".

נשרטט את מפת ההשפעות של המהלך על הגורמים השונים בשוק.

איך יושפעו המכירות והמחירים של כלי רכב סיניים באירופה?

התשובה כבר ידועה למעשה, לאחר שהאיחוד האירופי הטיל כבר בתחילת חודש יולי "מכסים זמניים" על רוב הדגמים החשמליים המיובאים מסין. כתוצאה מכך התייקרו דגמי מפתח באלפי אירו, וחלקם איבדו את התחרותיות שלהם. כך למשל, דגמים חשמליים עממיים התייקרו ברוב השווקים ב-2,500-3,500 אירו, בהתאם לגרסה. זאת על אף שחלק מהיצרנים והיבואנים ספגו חלק מההתייקרות, באמצעות קיצוץ ברווחיות.

התוצאה היא שכיום חלק מהדגמים החשמליים מתוצרת סין יקרים יותר או דומים במחירם לאותם דגמים בישראל. דגם פופולרי כמו MG4 בגרסה הבסיסית עולה כיום בגרמניה 40 אלף אירו, שהם כ-167 אלף שקל. בישראל הוא עולה 153 אלף שקל. ה-G6 של XPENG בגרסת הבסיס עולה בגרמניה כ-44 אלף אירו, או כ-184 אלף שקל - כשבישראל הוא עולה כיום רק 15 אלף שקל יותר, וכך הלאה.

כמובן שהמחיר שוב ישתנה לרעת ישראל כאשר יוטל אצלנו בתחילת 2025 מס קנייה של 83%. אבל בינתיים אפשר להתנחם במצב תקדימי שבו ניתן לרכוש רכב בישראל במחיר נמוך יותר מאשר באירופה.

ובשטח כבר אפשר לראות את התוצאות: באוגוסט צנחו המכירות של כלי רכב מתוצרת סין באירופה בשיעור חד של 38%.

איך יושפע הצרכן הישראלי בטווח הקצר?

בטווח הקצר מדובר בבשורה טובה ליבואני הרכב בישראל, ובעקיפין גם לצרכנים. ישראל אומנם מכירה בתקינת הרכב האירופית, אבל אינה מחויבת לרגולציית המס של האיחוד האירופי, לכן בטווח הקצר המצב מייצר הזדמנות לייבא "סטוקים" של כלי רכב מוזלים לארץ.

הסיבה היא שיצרני רכב סינים רבים חווים באירופה גל מאסיבי של ביטולי הזמנות מסוחרים ולקוחות. בעקבות כך הם תקועים עם מלאים של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים בתקינה אירופית, שחלקם כבר נמצאים בנמלים באירופה וטרם שוחררו ממכס, בשעה שאחרים כבר יוצרו אך טרם נשלחו מסין.

מכיוון שישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שזמינות לקלוט כלי רכב חשמליים בתקינה אירופית "מעכשיו לעכשיו", חלק מהיצרנים מציעים כיום ליבואנים ישירים ומקבילים בישראל הצעות מפתות לרכישת מלאים שיועדו לאירופה.

מבחינת היבואנים זהו עיתוי מושלם: ממש לפני עלייה דרמטית במס הקנייה בישראל כאמור, שמאלצת את כולם לייבא מלאים משמעותיים שישוחררו ממכס לפני ינואר. ההנחות על המלאים האלה עשויות לפצות במידה מסוימת גם על השחיקה החדה בשער השקל בהשוואה למטבעות יבוא הרכב, וגם על הזינוק בעלויות התובלה בשל המצב הביטחוני. בקיצור, מצב של WIN-WIN.

תאורטית זו בשורה טובה גם לרוכשי הרכב החשמלי בישראל, אבל ספק אם לקוחות רבים ייהנו ממנה באופן ישיר, כלומר באמצעות ירידה במחירי המחירון. סביר יותר להניח שההוזלה תהיה עקיפה, כשה"סטוקים" המוזלים יאפשרו לרוכשים לקבל כלי רכב חדשים במחיר טרום-העלאת-המס, חודשים רבים לאחר ינואר 2025.

בנוסף דגמים חשמליים חדשים לגמרי מתוצרת סין, שטרם הושקו בישראל ואמורים להגיע עוד השנה, עשויים ליהנות ממחירי חדירה נמוכים במיוחד. זאת מכיוון שישראל הפכה בין-לילה ל"יעד יצוא מועדף" עבור היצרנים הסינים, והרווחיות בשוק זה גבוהה יותר עבורם מאשר באיחוד האירופי לאחר העלאת המכסים.

כל זה בתנאי שאותם "סטוקים" יצליחו להגיע לישראל לפני ינואר, וזה כלל לא בטוח. נכון להיום קיים "פקק" מאסיבי בתנועת השינוע הימי של רכב לישראל, בין השאר בשל מדיניות חדשה של רשות הנמלים והספנות, לעכב את הפריקה של אוניות רכב שמגיעות לנמלי הים התיכון של ישראל. כתוצאה מכך כבר ראינו בשבוע האחרון עיכובים וביטולים של משלוחים, כולל של כלי רכב חשמליים סיניים.

איך יושפע היבוא של כלי רכב לא-חשמליים מסין?

המכסים החדשים של האיחוד האירופי מתייחסים רק למכוניות חשמליות, אולם הם ייתנו ליצרני הרכב הסינים מוטיבציה להרחיב את היצע דגמי הבנזין, ההייבריד והפלאג-אין שלהם בתקינה אירופית. למעשה התהליך כבר בעיצומו, למרות ההשקעות הכבדות הכרוכות בו.

זו בשורה טובה ליבואנים "הסיניים" בישראל, שעד כה ההיצע שלהם בפלחים הללו היה מצומצם, בשל היעדר תקינה אירופית. סביר שעקב כך בחודשים הבאים כבר נוכל לראות כאן דגמי בנזין או דגמים משולבי בנזין-חשמל של המותגים צ'רי, ג'אקו, MG ואולי גם BYD. כולם במחירים אטרקטיביים יחסית לדגמים החשמליים, שצפויים להתייקר משמעותית.

ומה הצפי בטווח הארוך?

הטווח הארוך טומן בחובו הזדמנויות לשוק הישראלי, אך גם סיכונים. ההזדמנויות מותנות בהתקיימות התוכניות של יצרנים סינים גדולים להעביר לאירופה ייצור של דגמים חשמליים עם תקינה אירופית. זה יחסוך ליבואנים בישראל הובלה יקרה ואולי גם את המכס (7%) שמוטל על רכב מיובא מסין. מצד שני, אפשר לצפות שכלי רכב סיניים שיורכבו באירופה, עם כוח-אדם אירופי ועלויות אירופיות, יהיו יקרים יותר מאלה שייובאו ישירות מסין. בכל מקרה זה לא יקרה לפני המחצית השנייה של 2025.

בצד השלילה, לא מעט יצרנים סיניים של רכב חשמלי מחשבים כיום מסלול מחדש ושוקלים את הפוטנציאל של פיתוח דגמים מסוימים בתקינה אירופית. חלקם שוקלים לסגת מאירופה בכלל, במיוחד כאלה שטרם ביצעו השקעות גדולות, זאת לטובת פיתוח שווקים "ידידותיים" יותר במזרח התיכון, באפריקה ובדרום אמריקה. לפיכך לא מן הנמנע כי זיכיונות יבוא סיניים שנמצאים בידי יבואני רכב בישראל, לא ימומשו, או גרוע מכך - יחדלו מפעילות כאן לאחר תחילת המכירות.