קרנות סודיות, גירושים מרים והקרב על אחד הבתים הגדולים באמריקה

אחוזה בשטח של כ-4 דונם בלוס אנג'לס, בשווי של כ-200 מיליון דולר, צפויה לעמוד למכירה בעקבות מאבק גירושים ממושך בין המיליארדר טוני פריצקר לבין הפילנתרופית ז'אן פריצקר • מה כוללת האחוזה המפוארת, ולמי בעצם היא שייכת?

טוני וג'ין פריצקר ואחוזת המחלוקת / צילום: מתוך הבלוג של omni home ideas ומגזין Csq
טוני וג'ין פריצקר ואחוזת המחלוקת / צילום: מתוך הבלוג של omni home ideas ומגזין Csq

אחוזת פריצקר, החולשת על פני כ-50 אלף רגל רבוע (כ-4 דונם) וממוקמת על גבעה מעל לוס אנג'לס, היא אחת הבתים הפרטיים הגדולים ביותר במדינה. האחוזה נוהלה לעתים על-ידי צוות של יותר מ-25 אנשים, והיא כוללת מסלול באולינג, מספרה, חדר כושר עם חדרי הלבשה ובריכת אינסוף ("אינפיניטי") המשקיפה על קו המתאר של העיר.

פולט אש בשדה הקרב: "רחפן דרקון" חדש מצטרף למערכה באוקראינה
אנשים רוכשים ברכיים וירכיים חדשות בשנות ה-40 לחייהם 

האחוזה הענקית עמדה במרכז מאבק הגירושים המר של המיליארדר טוני פריצקר, יורש רשת המלונות הייאט (Hyatt), ושל הפילנתרופית ז'אן פריצקר, מאז שנפרדו ב-2022. כעת, עם הסכם הגירושים שנחתם על סכום שלא פורסם, האחוזה צפויה לצאת לשוק, כשההנחה היא שתימכר בין 150 ל-200 מיליון דולר, כך לפי סוכני נדל"ן מקומיים. אם הבית אכן יימכר במחיר בטווח הזה, הוא יירשם כאחד הבתים היקרים ביותר שנמכרו אי-פעם בלוס אנג'לס. 

מכירת הנכס מגיעה לאחר סאגה ארוכת-שנים שהתקיימה סביב משפחת פריצקר העשירה והידועה, והאירה את אורח חייהם המפואר, כמו גם את המניפולציות המורכבות שהעשירים משתמשים בהן כדי להסתיר את עושרם ממסים, מעיניים חטטניות של הציבור ולעתים אף אחד מהשני.

טוני הוא בנו של מייסד רשת המלונות הייאט, דונלד פריצקר, ואחיו של מושל אילינוי, ג'י. ב. פריצקר. הוא וז'אן, שניהם בשנות ה-60 לחייהם, היו נשואים במשך יותר מ-30 שנה, ויש להם שישה ילדים.

הזוג העביר שנים בבניית האחוזה השוכנת ברחוב אנג'לו דרייב באזור המפואר של משרד הדואר בבוורלי הילס - אחת מתוך מספר בתים שהיו באחזקתם - וששומשה לאירוח מסיבות בהן השתתפו אנשים כמו אל גור, ג'ין פונדה, טום בריידי וג'יזל בונדשן. 

ג'יין פונדה באחת מהגאלות שנערכו באחוזת פריצקר / צילום: Reuters, Xavier Collin
 ג'יין פונדה באחת מהגאלות שנערכו באחוזת פריצקר / צילום: Reuters, Xavier Collin

15 חדרי שינה

אל האחוזה ברחוב אנג'לו דרייב, שבנייתה הושלמה ב-2011, מגיעים על-ידי מעבר בדרך ארוכה ותלולה, מוקפת גדרות מטופחות, לפי מסמכים שהוגשו לעיר. מסביב לחצר המרכזית, הבית הראשי כולל חלל גדול בעל תקרה גבוהה, המואר על-ידי חלון גג. האחוזה מוקפת גדר שבמקומות מסוימים מגיעה לגובה של עד 8 רגל (כ-2.5 מטר), וכוללת גם מגרש טניס, בית אורחים, מגורי צוות וחדר משחקים נפרד עם חדר קולנוע.

הנכס מכיל לפחות 12 עד 15 חדרי שינה, אמרה סוכנת נדל"ן מקומית, רייני וויליאמס, שהשתתפה באירועים באחוזת פריצקר. הנוף שלה הוא אחד הטובים בלוס אנג'לס. "אתה מרגיש כאילו אתה מרחף בנוף", היא אמרה. הנוף מרשים במיוחד לאור גודלו העצום של הבית. רוב הבתים בגודל דומה ממוקמים באזורים שטוחים ולא בגבעות. 

קומת המרתף באחוזת פריצקר / צילום: מתוך הבלוג של omni home ideas
 קומת המרתף באחוזת פריצקר / צילום: מתוך הבלוג של omni home ideas

כאשר טוני עזב את ז'אן בסתיו 2022, האחוזה בלוס אנג'לס הפכה במהרה למוקד הליך הגירושים הרעיל שלהם. ז'אן רצתה להמשיך לחיות בבית הענק ולהשתמש בו לאירועים פילנתרופיים שלדבריה הוא נבנה עבורם. טוני רצה למכור. מאז הוא שילם 19.5 מיליון דולר עבור פנטהאוז עם ארבעה חדרי שינה המשתרע על כ-8,000 רגל רבוע (כ-750 מטר מרובע) בבניין "בוורלי ווסט" בשכונת ווסטווד, בו התגורר פעם כוכב האר. אנד. בי. 'דה וויקנד', לפי רישומי נכסים.

לאחר שהזוג נפרד, ז'אן נשארה בבית שברחוב אנג'לו דרייב, וטוני עזב, לפי מסמכי בית המשפט. אבל היא הייתה בהלם כשעורכי הדין של טוני הודיעו לה כי הבית ותוכנו - עד למזלגות, סכינים וכפות - לא היו בבעלות הזוג, אלא של רשת מורכבת של קרנות נאמנות וחברות בע"מ. יתרה מכך, עורכי הדין של טוני אמרו כי ז'אן אינה זכאית לגור בבית, מאחר שהיא אינה בעלת זכויות בקרן המחזיקה בו. הנכסים שהיא חשבה שנמצאים בבעלותם האישית של הזוג לא היו חלק מהנכס המשותף, שנחלק בדרך-כלל 50/50 בין זוגות שמתגרשים. 

בנות זוג "מורחקות"  

ז'אן היא אחת מתוך מספר הולך וגדל של בני זוג מורחקים - לרוב אלה הן הנשים - שמוצאים את עצמם במצב דומה. לעתים קרובות עשירים רושמים את נכסיהם תחת קרנות נאמנות ובחברות בע"מ, שיכולות להיות מועילות לתכנון ירושה, להפחתת מסים ולשמירה על פרטיות. בתים יוקרתיים ברחבי המדינה נרכשים לעתים קרובות דרך חברות בע"מ או קרנות נאמנות ואינם נרשמים על שמות בעלי הבית. כשזה מגיע לגירושים, עם זאת, נעשה בהם יותר ויותר שימוש במטרה להסתיר נכסים המיועדים לחלוקה בין הצדדים במאבק, לפי עורך הדין ג'ף דיאמנט, מומחה לתרמיות גירושים שאינו מעורב במקרה פריצקר.

"יש בהחלט עלייה בשימוש בטכניקות שונות כדי לנסות להסתיר נכסים מבני זוג במקרה של גירושים", הוא אמר. "אנחנו רואים עלייה משמעותית במספר של - נאמר בפשטות, בעלים - המנסים להחביא כסף מבנות הזוג שלהם".

ג'ניקה פולסון, אשתו "המורחקת" של מנהל קרן גידור ג'ון פולסון, האשימה אותו בהסתרת מיליארדים בקרנות סודיות מאז שהגיש בקשה לגירושים ב-2021. הוא טוען כי הקרנות היו לטובת ילדיהם, וכי היא ידעה עליהם.

בשנת 2013, אלנה ריבולובלב הגישה תביעה המאשימה את בעלה, המיליארדר הרוסי דימיטרי ריבולובלב, בשימוש בקרנות במטרה לרכוש נכסים ברחבי העולם כדי להגן על כסף שהיא עלולה לזכות בו בגירושים. באחד מפסקי הגירושים הגדולים בהיסטוריה, בשנת 2014 בית משפט שוויצרי הורה לריבולובלב לשלם כ-4 מיליארד פרנק שוויצרי (שהיו שווים לכ-4.5 מיליארד דולר באותה תקופה). אך החלטה זו נפסלה על-ידי בית משפט לערעורים, שהחליט כי ריבולובלב לא הייתה זכאית לכסף שבקרן, והגביל את הסכם הגירושים לכ-603 מיליון דולר. עורך דינה של ריבולובלב אמר שהיא מתכננת לערער, אך הצדדים בסופו של דבר הגיעו להסכם.

במהלך גירושיהם, מרי בוסרג' טענה כי בעלה, המשקיע הטקסני וילבור אדווין "אד" בוסרג', השתמש ברשת של קרנות וחברות בע"מ כדי למנוע ממנה גישה למה שלטענתה היו מיליארדים שהוא הרוויח במהלך נישואיהם. המקרה הוסדר בשנת 2020, אמר ווין דולצפינו, שסוכנות התקשורת החוקרת שלו הייתה מעורבת במקרה. מרי קיבלה פיצוי גדול יותר מההצעה המקורית שלה, סביר להניח בגלל הפרסום סביב המקרה, אמר דולצפינו, אבל הרבה פחות מחצי ממה שלטענתה היה שווי הנכס המשותף של הזוג. "הקרנות הללו נראו כאילו הן בלתי חדירות", הוא אמר.

ההצלחה של הטקטיקות הללו תלויה בנסיבות הספציפיות, אמר דיאמנט. אם ניתן להוכיח שבן זוג אחד יצר קרן ממניע של רמאות, "אתה יכול לעתים קרובות לשבור את הקרן", הוא אמר.

עם זאת, זכות בקרן שהוקמה על-ידי בני משפחה לפני נישואי הזוג לא תיחשב כנכסי קהילה (נכסים שנצברים במהלך הנישואים ונחשבים שייכים לשני בני הזוג), אמר עורך הדין לענייני גירושים יהושע פורמן ממשרד Chemtob Moss Forman & Beyda, שלא היה מעורב במקרה פריצקר. זה אומר שאם הכספים לבניית בית פריצקר הגיעו מקרנות משפחתיות קיימות, ולא מכסף שטוני הרוויח במהלך נישואיהם, לז'אן לא יהיו זכויות על הבית, הוא אמר. עם זאת, נכסים שהועברו לקרנות משפחתית במהלך הנישואים עשויים להיחשב כנכסי קהילה, אמר דיאמנט.

בעיה אחרת במקרה פריצקר הייתה הסכם קדם-נישואים שז'אן חתמה עליו, שמונע כל חלוקה של נכסים. עורכי הדין של טוני טוענים כי ההסכם הפך את שאלת הקרנות ללא רלוונטית. היא טענה כי היא חתמה על ההסכם תחת לחץ, והוא היה לא תקף. 

אורח חיים מפואר

טוני וז'אן נישאו ביולי 1989. "אורח חיינו היה מפואר ומטופח", כתבה ז'אן במסמכי הגירושים. היא החזיקה בתכשיטים בשווי של 7.1 מיליון דולר, על-פי המסמכים, והזוג החזיק לפחות ב-13 מכוניות וכמה פריטי אמנות ויין בשווי של כ-3.8 מיליון דולר. הבתים שלהם כללו וילה בפוקט, תאילנד, ומתחם של כ-36 אלף מטר מרובע בטופנגה, ליד מליבו. הבית שהם רכשו ב-2021 בלוס קאבוס, מקסיקו, הוערך בכ-5.35 מיליון דולר, על-פי מסמכי הגירושים. 

קומת המרתף באחוזת פריצקר / צילום: מתוך הבלוג של omni home ideas
 קומת המרתף באחוזת פריצקר / צילום: מתוך הבלוג של omni home ideas

ב-2022, לפני הפירוד מז'אן, טוני השתמש בחברות בע"מ לרכישת צמד פנטהאוזים במנהטן מהמוזיקאי ג'ון לגנד ואשתו, הדוגמנית כריסי טיגן, בסכום של 16.75 מיליון דולר. ב-2023 הוא השתמש בישות נוספת כדי לשלם 12.5 מיליון דולר עבור "בית גרסיה", בית בלוס אנג'לס שעוצב בשנות ה-60 המוקדמות על-ידי האדריכל המפורסם ג'ון לאוטנר עבור בנם הבוגר של הזוג, ניקולס.

בעוד שטוני רדף אחרי הזדמנויות עסקיות, ז'אן וויתרה על הקריירה שלה בבנקאות השקעות ומיקדה את תשומת-הלב שלה בגידול ילדיהם, על-פי מסמכי הגירושים. היא גם הובילה את הפעילות הפילנתרופית של המשפחה, תוך גילוי עניין מיוחד בטיפול באומנה.

ז'אן טוענת כי טוני חשף מעט מאוד מידע לגבי הכנסותיו בפניה. "טוני טיפל באופן בלעדי בכספי המשפחה שלנו", כתבה ז'אן במסמכי הגירושים. "שמרו עליי באפלה, ולא ידעתי בדיוק מה יש לנו או מאיפה הגיעו הכספים שאיפשרו את אורח חיינו המפואר". בפסק הדין של הגירושים של הזוג, הכנסותיו של טוני הוערכו בסביבות 13 מיליון דולר בשנה.

הזוג פריצקר, פילנתרופים חשובים שתרמו יותר מ-100 מיליון דולר לאוניברסיטת UCLA במשך השנים, בנו את הבית במיוחד כדי לארח אירועים גדולים לגיוס כספים, אמרה ז'אן במסמכי הגירושים. לנכס יש חניה שיכולה להכיל כ-40 מכוניות, וחניה מקורה שעוצבה כך שניתן יהיה בקלות להסב אותה למטבח קייטרינג. 

טלוויזיה שבורה ומזגן מקולקל

בעוד הגירושים נמשכו, ז'אן ביקשה כספים עבור שיפוצים שונים בנכס, אך רבים מהם נדחו על-ידי מנהלי הקרן שהנכס בבעלותה, והותירו אותה עם חיבור מוגבל לאינטרנט ומערכת מיזוג אוויר תקולה, לפי המקור המקורב לזוג.

בין הבקשות האחרות שלה שדחתה הקרן: 137,380 דולר לתיקון רמקולים חיצוניים שבורים, 28,902 דולר להחלפת טלוויזיה שבורה בחדר הכושר, 10,050 דולר עבור בניית שטח חדש לכלבים וכ-10,000 דולר עבור מנעול מגנטי לחדר היצירה, על-פי מסמכי הגירושים. היא גם ביקשה 20,900 דולר עבור לול תרנגולות חדש, וטענה כי הלול הקיים "אינו בטיחותי לחיות". 

הנמנהל הקרן לואיס לינן סירב להגיב.

הפריצקרים הגיעו להסכם זמני באפריל 2024, וז'אן עזבה באותו חודש. מאז הנכס הוכן למכירה, כאשר חלק מהמתווכים הבולטים בלוס אנג'לס נמצאים ברשימת המועמדים לטיפול במכירה.

בשל הגבלות חדשות על בנייה באזור הגבעות, לא ניתן היה לבנות נכס כמו זה של בני הזוג פריצקר היום, אמר וויליאמס. עם זאת, מציאת קונה לבית גדול כל-כך עשויה לקחת זמן. "אין גם לא חמישה קונים שמחכים לו, אבל האדם שירצה אותו, ירצה אותו באמת", היא הוסיפה.