רפאל עומדת לחשוף מערכת נשק חדשה שבחלק מהמדינות יכולים רק לחלום עליה

דרום קוריאה מציגה רכב בלתי מאויש שמשגר כטב"מים • רפאל תחשוף מערכות אוויריות בלתי מאוישות בתערוכה בארה"ב • אסטוניה מתקשה למצוא מקור תקציבי למערך ההגנה האווירית • ואירלנד שוברת את שיא תקציב הביטחון המקומי שלה • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת ה-Lite Beam / צילום: רפאל
מערכת ה-Lite Beam / צילום: רפאל

ענף הכלים הבלתי מאוישים ממשיך לצמוח כל העת, כשהצעד האחרון של קוריאה הדרומית היה הצגת רכב בלתי מאויש שנושא משגר של כלי טיס בלתי מאוישים. בה בעת, רפאל תחשוף מערכות אוויריות בלתי מאוישות, תחום התקציבים עולה לכותרות, בשתי מגמות מנוגדות: תקציבי ביטחון בשיא מול מגבלות תקציביות ברכש. על כל אלו, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

איראן נערכת למתקפה הישראלית עם מערכת לייזר סינית
הקולוניה הבריטית האחרונה באפריקה עשויה לשנות את כללי המשחק במרחב  

המערכת החדשה של רפאל שתיחשף בשבוע הבא

במסגרת תערוכת AUSA בוושינגטון שתיפתח ביום שני הקרוב, רפאל תחשוף מערכות אוויריות בלתי מאוישות, המיועדות לספק לכוחות מתמרנים הגנה מקיפה ויכולות קטלניות. פתרון זה כולל את מערכת Lite Beam מבוססת הלייזר ומערכת נשק מסוג "סמסון" בקוטר 30 מ"מ, המותקנות על גבי כלים המתניידים על ארבעה גלגלים. הם מאפשרים לכוחות המתמרנים הגנה רחבה וגמישות אל מול איומים אוויריים מתקדמים כדוגמת כטב"מים.

נוסף על כך, תציג רפאל בתערוכה את היכולות המשופרות של מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח", שהוכחה בהצלחה נגד מגוון איומים בשדה הקרב במלחמה הנוכחית. המערכת נטרלה איומים שונים, כולל טילים נגד טנקים (נ"ט) ורקטות נ"ט, ובכך שיפרה את הישרדותם של כלי הרכב המשוריינים. כיום, המערכת פועלת על גבי 17 סוגי פלטפורמות שונות בעולם, כולל נגמ"שים, כלי רכב משוריינים וטנקים.

קוריאה הדרומית מציגה: משגר כטב"מים בלתי מאויש

הסוכנות הדרום קוריאנית לפיתוח ביטחוני (ADD) הציגה בתערוכת KADEX במדינה את משגר הכטב"מים החדש מתוצרת מקומית, בשיתוף־פעולה עם חברת האנוואה המקומית. המערכת נועדה להפעלה מזירות שיגור שונות: משגר כטב"מים קטנים ממשטחי שיגור או משגר מסילה עבור כטב"מים בינוניים. יתרון מרכזי של המערכת נעוץ בכך שגם רכב השיגור הוא בלתי מאויש.

משגר הכטב''מים החדש של דרום קוריאה / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב Main Battle Tank
 משגר הכטב''מים החדש של דרום קוריאה / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב Main Battle Tank

בסיאול ציינו כי המערכת יכולה להפעיל כטב"מים בגדלים שונים, ולשלב בה משגרי MLRS ומערכת טילי קרקע־אוויר מדגם L-SAM. בה בעת, באתר ארמי רקוגנישן מדווח כי התעשייה האווירית של קוריאה הדרומית (KAI) שילבה זרועות עם חברת קיה בפיתוח נושא כטב"מים 4X4 חדש, שמתבסס על דגם K151 רייקולט של קיה.

הצעדים הדרום־קוריאניים ממחישים תהליך כלל עולמי, בו חברות ביטחוניות מפתחות יכולות שיגור כטב"מים מאסיביות. הענקית הביטחונית הגרמנית ריינמטאל, למשל, הציגה לפני כארבעה חודשים משגר מכולה של 126 כלי טיס, שמיועד לשגר את החימושים המשוטטים מדגמי "הירו" של UVISION, שמקום מושבה בצור יגאל.

אסטוניה לא מוצאת מקור תקציבי להגנה אווירית

מפקד חיל האוויר האסטוני לשעבר, בריגדיר גנרל ג'אאק טריין, סיפר כי ב־10-15 השנים הקרובות, המדינה הבלטית לא תוכל להשקיע במערכות הגנה אווירית מסדרת פטריוט. "ישראל השתמשה במיירטים בשווי של תקציב ביטחון שנתי של אסטוניה, כשהתגוננה מפני מתקפה איראנית", הסביר טריין. "אך עלינו להעריך בצורה ריאלית את המשאבים הפיננסיים שלנו". תקציב הביטחון של אסטוניה בשנת 2024 עמד על 1.33 מיליארד אירו, כשהתקציב המיועד הכולל לשנים 2027-2024 מיועד לעמוד על 5.6 מיליארד אירו.

אסטוניה שואפת להקים מערך הגנה אווירית דו־שכבתי לטווח בינוני, אשר ישלב בין מערכת IRIS-T הגרמנית עם מערכות לטווח קצר, מיסטרל הצרפתי ופיורון הפולני; אולם, המגבלות הכלכליות מונעות ממנה להשתדרג במערכות נוספות, כמו אלו מסדרת פטריוט.

הדגמים המתקדמים של פטריוט הם PAC-2 ו־PAC-3, כשההבדל המרכזי בין השניים הוא שהישן יותר יועד במקור ליירוט מטוסים והותאם להגנה אווירית רחבה יותר, ואילו הדגם החדש נועד לטילים בליסטיים. כל מיירט של PAC-3 מוערך בכ־6 מיליון דולר, ובנוסף, מחקר של המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים (CSIS) מדצמבר 2022, הצביע כי רכישת סוללת פטריוט חדשה עולה 1.1 מיליארד דולר - כמעט כמו כל התקציב השנתי של המדינה הבלטית.

אירלנד שוברת את שיא תקציב הביטחון המקומי

אירלנד החליטה להעמיד את תקציב הביטחון לשנת 2025 על 1.35 מיליארד אירו, תוך התמקדות ביכולות איסוף תת־מימיות ומערכות מכ"ם - כך מדווח בדיפנס פוסט. מדובר בעלייה של 100 מיליון אירו מב־2024. "תקציב הביטחון לשנת 2025 כולל את ההשקעה הגבוהה ביותר אי פעם", אמר סגן ראש הממשלה ושר ההגנה, מיהאל מרטין.

אירלנד היא המשקיעה בשיעור הנמוך ביותר באיחוד האירופי, עם 0.2% בלבד מהתמ"ג, וכן עם מספר החיילים הנמוך ביותר - 7,400 בלבד לפי הבנק העולמי. לפי התכנון הנוכחי, בשנה הבאה צפויים להתווסף 400 חיילים חדשים, בדרך ל־11.5 אלף בסך הכל ב־2028. המדיניות שלא צפויה להשתנות היא הנייטרליות, שהרי אירלנד, אוסטריה, מלטה וקפריסין הן ארבע מדינות האיחוד האירופי היחידות מחוץ לברית נאט"ו.