בלי ישראלים ועם "עלייה של 30% בהכנסות": היזם שהכעיס את העולם בקאמבק ענק

מדור חדש של גלובס יציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות של ענף ההייטק • והפעם: היזם האירי פאדי קוסגרייב משיק את הכנס שלו מחדש השנה עם הרבה שמות גדולים ובלי ישראלים, המדינה הערבית שתשקיע מיליארדים ב-AI וההנפקה של המתחרה של אנבידיה מסתבכת • חדשות ההייטק, מדור חדש 

חדשות ההייטק / צילומים: Shutterstock, רויטרס- HANS LUCAS / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
חדשות ההייטק / צילומים: Shutterstock, רויטרס- HANS LUCAS / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

החברות המסקרנות בתחום, האירועים שלא כדאי לפספס והפיתוחים שיעצבו את המחר: מדור חדש של גלובס יציג מדי שבוע את החדשות מהשבוע החולף בענף ההייטק.

והשבוע: הכנס של היזם שהכעיס את ההייטק הישראלי חוזר לסיבוב נוסף, סעודיה תשקיע 70 מיליארד דולר בבינה מלאכותית, המתחרה של אנבידיה מסתבכת ואפליקציית המסרים החדשה שמושכת גורמים קיצוניים.

אבישי אברהמי על דרך פיטורי מנכ"ל אופן ווב: "אם הייתי שם לב, הייתי מתנגד למהלך"
קבוצת סייבר טוענת כי היא מחזיקה במידע רב ממשרד עורכי הדין פרל כהן  

1כנס הטכנולוגיה ש"חוגג הצלחה" עם היעדר מוחלט של ישראלים

לפני שנה בדיוק, ימים ספורים לאחר טבח ה- 7.10, בעת שקהילת ההייטק הישראלית מלקקת את פצעיה, יצא היזם האירי פאדי קוסגרייב בסדרת ציוצים אנטי-ישראלית שביטלה למעשה את זכותה של ישראל להגיב למתקפת הטרור האכזרית. לאחר שנים שבהן חיזר אחר סטארט-אפים, מנ"כלים ויזמים ישראלים על מנת שאלה ירכשו דוכנים וינאמו בכנס הטכנולוגיה שהקים, "ווב סאמיט" (WebSummit), הופתעה קהילת הטק הישראלית מהפניית העורף הפתאומית של היזם האירי.

מחאת בכירי ההייטק בשנה שעברה החלה בביטולים המוניים של משתתפים ישראליים בכנס ולאחר שקוסגרייב המשיך לבקר את ישראל, התגלגלה ככדור שלג והובילה לביטולי חסויות מצידן של אינטל, גוגל, אמזון וסימנס. משבר האמון הקשה הוביל את קוסגרייב להתפטר זמן קצר לפני קיומו של הכנס, אך נותר כבעל מניות מרכזי מאחורי הקלעים. בחודש אפריל, לאחר שוך הסערה הציבורית חזר לתפקידו וכעת הוא עומד בראש מאמצי השיווק וגיוס לקוחות ושותפים לכנס הבא שיתקיים ממש בעוד כחודש.

נדמה שתעשיית ההייטק העולמית שכחה מן האירוע - למעט אולי קהילת ההייטק הישראלית. את הכנס פוקדים דוברים בכירים כמו נשיא מיקרוסופט בראד סמיט; סגן נשיא לשיווק במטא, אישן פונאדורי; מנכ"ל קוואלקום כרסיטיאנו אמון; ומנכ"ל חברת הבינה המלאכותית ההולנדית האגינג פייס, תומאס וולף.

על פי קוסגרייב, בעוד שהשנה הקודמת הייתה "הגרועה בתולדות הכנס, השנה היא הטובה אי פעם", עם עלייה של 30% בהכנסות. לדבריו, מספרם של הסטארט-אפים האמריקאים חצה את ה-150 ויגיע לשיא של 250, "מספר הסטארט-אפים המציגים מספרד ואיטליה יגדל ביותר מ-50% בהשוואה ל-2023, ואפילו בשווקים לא מסורתיים כמו סרביה נרשמה עלייה ל-50, כפול מאשר בשנה שעברה". ומה לגבי סטארט-אפים ישראלים? כאלה אין בנמצא. קוסגרייב עבר במהירות הלאה - אבל בהייטק הישראלי כנראה שלעולם לא ישכחו.

2המדינה הערבית שמתכננת להשקיע 70 מיליארד דולר בבינה מלאכותית

קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה (PIF) מתכוונת להשקיע 40 מיליארד דולר בבינה מלאכותית כחלק ממהלך אסטרטגי להרחבת השקעותיה בתעשיית הטכנולוגיה העולמית. קרן העושר משקיעה בסטארט-אפים ובקרנות הון סיכון דרך סאנאביל (Sanabil), זרוע ההשקעות הטכנולוגית שלה. רק לאחרונה היא השקיעה בחברת ה-AI הצרפתית מיסטראל, שגייסה עד היום 640 מיליון דולר, לפי שווי של 6 מיליארד דולר, ובחברת דאטה-בריקס לפי שווי של 43 מיליארד דולר. סאנאביל גם השקיעה ב-14 קרנות הון סיכון חדשות, כולל ב-Innovation Endeavor של אריק שמידט, יו"ר גוגל לשעבר, לה שותף גם הישראלי דרור ברמן.

PIF מנהלת נכסים בשווי של כמעט טריליון דולר, והיא מהווה חלק מרכזי במאמצי הנסיך מוחמד בין סלמאן לגוון את הכלכלה המקומית מעבר לייצור נפט. יאסר אל-רומיאן, שעומד בראש PIF, הצהיר בחודש פברואר כי הקרן מתכננת להמשיך ולהגדיל את הוצאותיה בתחום לכ- 70 מיליארד דולר בשנה.

בעבר, משקיעים ויזמים רבים היו זהירים בחשיפת קשריהם עם ערב הסעודיות בשל סוגיות של זכויות אדם, אך לאחרונה ניכרת מגמה של אימוץ פומבי יותר של הקשרים עם סעודיה בקרב חלק מקרנות ההון סיכון. לראייה, בן הורוביץ, אחד משותפי קרן הצמרת אנדריסן הורוביץ, השתתף בכנס שערכה PIF במיאמי בשנה שעברה ושם צוטט כמי שאומר על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כי "לסעודיה יש מייסד. אתה לא קורא לו מייסד, אתה קורא לו 'הוד מעלתו'". עם זאת, ישנם דיווחים על כך שריאד מתכננת לצמצם את היקף הפרויקטים הגדולים שלה, בין היתר בשל ירידת מחירי הנפט וגירעונות לאומיים, דבר שמעלה תהיות לגבי יכולתה של הקרן לעמוד בתוכניות ההשקעה השאפתניות שלה לטווח הארוך.

3בכירי עמק הסיליקון נודדים מטראמפ להאריס

בן הורוביץ, שותף מייסד בענקית ההון סיכון אנדירסן הורוביץ, מודיע על כוונתו לתרום "תרומה משמעותית" לפי דבריו, לקמפיין של קמלה האריס. הודעה זו מגיעה חודשיים בלבד לאחר שהביע תמיכה פומבית בדונלד טראמפ. עם זאת, הורוביץ ואשתו פליסיה, המכירים את האריס למעלה מעשור, לא הבהירו אם מדובר בשינוי עמדה או בניסיון לתמוך בשני המועמדים. בלי קשר לעמדתו האישית, נכון להיום הקרן עצמה, כך הדגיש הורוביץ, לא משנה את עמדתה בנוגע למדיניות הטכנולוגית, שכן צוות האריס טרם הציג את מדיניותו בנושא. זאת בהמשך להצהרה הקודמת של הקרן, לפיה מאמציה הפוליטיים של האריס מתמקדים אך ורק בהגנה על "הטכנולוגיה הקטנה" (Little Tech) ובנושאים הרלוונטיים ישירות לתחום זה.

המהלך הנוכחי מגיע לאחר שהתמיכה הפומבית של בני הזוג הורוביץ כמו גם שותפו והצלע השנייה בקרן, מארק אנדריסן, בטראמפ הפתיעה חברים קרובים, במיוחד לאור תמיכתם רבת השנים במועמדים דמוקרטים. אולם בעקבות פרישתו של ביידן מהמרוץ לנשיאות, כך על פי דיווחים, מנהלים בתעשיית הטכנולוגיה מביעים תקווה שהאריס תנסה לחזק את הקשרים עם עמק הסיליקון, שבאופן מסורתי מהווה בסיס תמיכה למפלגה הדמוקרטית.

עם זאת, רבים בצמרת העמק הסיליקון עדיין מביעים תמיכה בטראמפ, ובראשם הלהוט ביותר הוא אולי אילון מאסק. מנכ"ל טסלה ואיקס אף הופיע בסוף השבוע האחרון בפעם הראשונה בעצרת של טראמפ בפנסילבניה, המקום שבו זה שרד ניסיון התנקשות בחודש יולי האחרון. מאסק דיבר על הבחירות הקרובות ברטוריקה קיצונית כשטען בין היתר כי טראמפ הוא המועמד היחיד שישמור ״על הדמוקרטיה באמריקה" והזהיר כי אם מועמדו לא יבחר, זו תהיה מערכת הבחירות האחרונה. מאסק הגדיל לעשות ותיאר את טראמפ כמגן חופש הביטוי וביקר את הדמוקרטים. טראמפ מצידו אמר שאם ייבחר מחדש, ימנה את מאסק לעמוד בראש ועדה שתעסוק בהתייעלות הממשלה.

4האם ההרשעה כנגד המנכ"ל של החברה שסומנה כמתחרה באנבידיה עלולה לחבל בסיכויי ההנפקה שלה?

בשבוע שעבר פורסם כי חברת סריבראס המפתחת שבבי בינה מלאכותית ומי שסומנה כמתחרה עתידית לאנבידיה, הגישה תשקיף להנפקה. החברה שבין מייסדיה גם סם אלטמן ואיליה סוצקבר ושמתהדרת בשבב "המסחרי הגדול ביותר בעולם לבינה מלאכותית" העשוי מפרוסת סיליקון שלמה, מתכננת לגייס עד מיליארד דולר, זאת לפי שווי של 7 עד 8 מיליארד דולר.

אך כעת מסתבר שהרשעת עבר כנגד מייסד ומנכל החברה, אנדרו פלדמן, מעיבה על הציפיה להתגשמות חלום ההנפקה. על פי חשיפה של אתר החדשות דה אינפורמיישן, עולה כי פלדמן הורשע בעבירת הונאה חשבונאיות לפני כשני עשורים. ב-2007, בעת שכיהן כסגן נשיא מחלקת השיווק בחברת ריוורסטון נטוורקס (Riverstone Networks), חברה ציבורית שהתמחתה במכירת נתבי אינטרנט - הודה פלדמן באשמה של שיבוש ביקורת פיננסית באשר לעסקאות מכירה שניהל, סקר ואישר.

התביעה נגד פלדמן טענה שריווברסטון ניפחה הכנסות בסכום של 30 מיליון דולר בין השנים 2001 ל-2002, בחלקן באמצעות עסקאות צד שבהן הקונים היו משלמים רק אם הצליחו למכור את הציוד הלאה. בעקבות ההרשעה, פלדמן נידון ל-3 שנות מאסר על תנאי, ובמקביל, חוייב לשלם כ-300 אלף דולר בתביעה אזרחית נפרדת, זאת בין היתר כאשר את התיק יישב מבלי להודות באשמה.

סריבראס מציגה את המעבד שלה, WSE-3, ככזה העולה על יכולות מעבד ה-H100 הפופולרי לעיבוד בינה מלאכותית של אנבידיה. בתשקיף נחשף כי 90% מהכנסותיה תלויות בלקוחה אחת: קרן G42 האמירתית, אשר נטען כלפיה כי היא מנהלת קשרים עסקיים עם סין.

5טלגרם דועכת: זו האפליקציה החדשה שהקיצונים מוצאים בה בית

מחקר שנערך מטעם המכון לדיאלוג אסטרטגי (ISD) וסוקר בתקשורת העולמית, חושף מגמה מדאיגה בעולם הרשתות החברתיות המוצפנות. על פי הדוח, עשרות קבוצות ניאו-נאציות נוטשות את טלגרם על רקע מעצרו של מייסד האפליקציה פבל דורוב, ועוברות לאפליקציית צ'אט חדשה, סימפל איקס (SimpleX).

האפליקציה שהושקה רק לאחרונה מציעה רמת פרטיות גבוהה במיוחד ללא דרישה לזיהוי משתמשים באמצעות אימייל או מספר טלפון, מה שעלול גם להקשות על רשויות אכיפת החוק לעקוב אחר משתמשים בשעת הצורך. עד כה דיווחה סימפל איקס על יותר ממאה אלף הורדות של גרסת האנדרואיד שלה, אם כי היא מודה שאין לה מידע מדויק על מספר המשתמשים הפעילים. האפליקציה משכה תשומת לב תקשורתית בסבב גיוס הפרה סיד שלה עליו הכריזה באוגוסט האחרון, כשבין המשקיעים נמנה ג'ק דורסי, מייסד טוויטר לשעבר ובהשתתפות קרן ההון סיכון אסימטריק.

עוד במסגרת המחקר נחשף כי בין הקבוצות הקיצוניות שעברו לצ'אט החדש, כלולה גם רשת "Terrorgram Collective" הידועה לשמצה בשיח של ימין קיצוני. יתרה מכך, אחת מהקבוצות הקיצוניות כבר צברה כאלף חברים בצ'אט החדש, קבוצה המהווה חלק מרשת רחבה יותר של כמעט 30 ערוצים וקבוצות צ'אט, כולן קיצוניות. כעת, החששות המרכזיים סביב סימפל איקס נוגעים כאמור לקושי של רשויות אכיפת החוק לעקוב אחר פעילות עבריינית וקיצונית בפלטפורמה. למרות טענות המייסד, בריטי בשם יבגני פוברזקין, כי ניתן לחסום פעילות פלילית, מומחי אבטחה כמו גם חוקרים בתחום מזהירים כי האנונימיות המוגברת עלולה להפוך את סימפל איקס לפלטפורמה מועדפת עבור קבוצות אלו. עם זאת, החוקרים מציינים גם כי המגבלות הטכניות של האפליקציה, כמו הגבלה על גודל הקבוצות, עשוי להקשות על הפצת תעמולה בקנה מידה גדול.

מושג בשבוע: הנפקה ראשונית לציבור (IPO)

הנפקה ראשונית לציבור, או ( IPO (Initial Public Offering, היא תהליך שבו חברה פרטית מציעה לראשונה את מניותיה למכירה לציבור הרחב בבורסה. במהלך ההנפקה, חלק ממניות החברה עוברת מבעלות פרטית של מייסדים ומשקיעים פרטיים לציבור באמצעות מסחר בשוק ההון. המטרה העיקרית של הנפקה ראשונית היא לגייס הון לצורך צמיחה והתפתחות החברה, כמו גם לאפשר למשקיעים מוקדמים לממש את השקעתם. התהליך כרוך בדרישות רגולטוריות ומשנה את אופן הניהול והדיווח של החברה, אך מאפשר לה גישה למשאבים פיננסיים משמעותיים ולחשיפה ציבורית רחבה יותר.