סוכנות הביטוח שהסתבכה נמכרת. כמה ישלמו הרוכשים?

על פי העסקה המתגבשת תרכוש אי.בי.אי 80% ממניות נטו פיננסים תמורת כ-40 מיליון שקל • מנהלי הסדר החוב: העסקה תבטיח החזר מלא של החובות לנושים, העומדים על כ-120 מיליון שקל • נטו נקלעה למשבר תזרימי עקב הסתבכותה של קרן הנדל"ן וולת'סטון שבה מחזיקים בעלי הסוכנות

אילן בן-ישי, יו”ר, ועידן כץ, מנכ”ל ובעלי נטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי
אילן בן-ישי, יו”ר, ועידן כץ, מנכ”ל ובעלי נטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

פריצת דרך הושגה לקראת הסדר חוב בסוכנות הביטוח הקורסת נטו פיננסים. המנהלים שמונו להסדר בנטו בחודש שעבר, עו"ד ליזה חדש ועו"ד ישראל בכר, דיווחו (ד') לבית המשפט המחוזי בחיפה, כי גיבשו מתווה לעסקה שבמסגרתה תרכוש ארבע העונות, חטיבת ניהול העושר של בית ההשקעות אי.בי.אי, את השליטה בנטו, מהסוכנויות הגדולות בישראל. בהמשך לכך, יגובש הסדר שבמסגרתו יוחזרו לטענתם מלוא החובות לנושי נטו, המוערכים בכ-122 מיליון שקל. מנהלי ההסדר ביקשו מבית המשפט חודש נוסף להשלים את העסקה ואת גיבושו של הסדר החוב.

אחרי שיותר מ-2 מיליארד שקל נעלמו: איך להימנע מהשקעה מסוכנת בנכס אלטרנטיבי
מנהל הקרן שהודיע למשקיעים: "הייתי בטוח שאני המשיח והפסדתי לכם את כל הכסף" 

פרטי ההסדר לא נכללו בדיווח לבית המשפט, אך לגלובס נודע, כי עידן כץ ואילן בן-ישי, הבעלים הנוכחיים של נטו פיננסים, אשר מחזיקים כיום ב-75% מהבעלות בסוכנות, ידוללו במסגרתו להחזקה של כ-20% (יחד עם גורמים נוספים המחזיקים בנטו כיום).  ארבע עונות, בניהולו של מורן סיטון, תרכוש 80% מהבעלות בנטו  תמורת סכום שעל פי ההערכות יעמוד על קרוב ל-40 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 50 מיליון שקל לנטו).

בכך צפויה להגיע לסופה הפרשה העגומה של נטו פיננסים, שהוקמה בשנת 1993, ומשמשת כמעין גורם מתווך בין כ-200 סוכנים העובדים תחתיה לכ-50 אלף לקוחות, ומעניקה להם מעטפת תפעולית. סך הנכסים שמנהלים הלקוחות באמצעות סוכני הביטוח של נטו מגיע לכ-28 מיליארדי שקלים. בדוח שהגישו לבית המשפט מדגישים  מנהלי ההסדר כי לא נשקפת סכנה לכספי הלקוחות, שכן נטו לא עושה בהם שימוש, וכי הכספים שמורים בבטחה אצל חברות הביטוח והגופים המוסדיים שעליהם נותבו ע"י הסוכנים.

אם תושלם העסקה, צפויה נטו פיננסים להיבלע בתוך ארבע עונות של אי.בי.אי. מנהלי ההסדר צופים, כי בעקבות מכירת השליטה וגיבוש הסדר החוב צפויים הנושים של נטו פיננסים  לקבל את כל כספם בחזרה. לפי הדיווח שהגישו מנהלי ההסדר, מתווה העסקה גובש לאחר שניהלו בשבועות האחרונים משא ומתן עם אי.בי.אי, ביחד עם עו״ד חובב ביטון המייצג את בעלי השליטה בסוכנות הביטוח.  אי.בי.אי, באמצעות ארבע עונות, רכשה אשתקד 30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו בתמורה להזרמת עשרות מיליוני שקלים שנועדו לסייע לסוכנות במצוקתה הפיננסית, אך ללא הועיל.

נטו נקלעה למשבר תזרימי עקב הסתבכותה של קרן הנדל"ן וולת'סטון

נטו פיננסים נקלעה למשבר אחרי שניסתה לקנות בחזרה את השקעותיהם של חלק מלקוחותיה בקרן ההשקעות האלטרנטיביות וולת'סטון. הקרן, המתמחה בהשקעות בפרויקטי נדל"ן הוקמה ע"י צמד בעלי השליטה בנטו, כץ ובן-ישי לצד איש שוק ההון ירון פיטארו. וולת'סטון הוקמה ב-2014, ימי הריבית האפסית בשווקים, וגייסה במהלך השנים כ-1.3 מיליארדי שקלים מכ-2,000 משקיעים פרטיים.

רוב הכספים נותבו להעמדת הלוואות מזנין להשלמת ההון העצמי של יזמים במיזמי התחדשות עירונית. אלא, שבעקבות עליית הריבית ועיכובי פרויקטים מרחף כיום סימן שאל מעל הנכסים שבהם השקיעה ויכולת ההחזר של הקרן שטרם השיבה למשקיעיה כ-800 מיליוני שקלים. עיקר החובות של נטו כיום הם התחייבויות שנטלה על עצמה לרכישת חלקם של משקיעים בוולת'סטון.

מוקדם יותר השנה פתחה רשות ניירות ערך בחקירה נגד וולת'סטון ונגד בעלי השליטה בה סביב מה שתיארה כ"הצעה ומכירה ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ייעוץ ללא רישיון וקבלת טובת הנאה ועבירות הלבנת הון בין השנים 2018־2023".

בפנייתה לביהמ"ש לעיכוב הליכים בחודש שעבר האשימה נטו  "נסיבות חיצוניות" במצבה, כגון חקירת רשות ניירות ערך, בית ההשקעות אי.בי.אי והחברה הבת ארבע עונות. לדברי נטו: "עיכובים בקבלת החזרים בגין ההשקעות בקרן וולת'סטון, חילוקי דעות שנתגלעו עם ארבע עונות אשר סולקת למעשה את כלל הכנסותיה של הקבוצה והשלכותיה השליליות של פרסום דבר חקירת רשות ני"ע בקשר עם קרן וולת'סטון".

בנטו טענו בבקשה כי כל אלה הביאו אותה "לכדי מחנק תזרימי קשה. במצב הדברים הנוכחי, כבר בזמן הקרוב לא יהא באפשרותה לפרוע את חובותיה". חובות החברה, לטענתה,  נובעים בעיקר מהתחייבויות רכישה ממשקיעי וולת'סטון  - 72 מיליון שקל "במטרה לרכוש פוזיציות נוספות ולהיכנס בנעלי הלקוחות ולסייע להם"; לבנק מזרחי טפחות (27 מיליון שקל);  ולסוכנים (8 מיליון שקל). 

יש לציין כי העסקה המתגבשת כעת בין נטו פיננסים לבין אי.בי.אי וארבע עונות, מגיעה לאחר תקופה של חילוקי דעות בין הצדדים. עם כניסתה למשבר, בנטו האשימו את אי.בי.אי ב"תכנית זדונית" וב"מזימה" להשתלט על הסוכנות. באי.בי.אי לא נשארו חייבים, והשיבו כי מצבה הקשה של נטו הוא תוצאה של "ניהולם הכושל" של בעלי השליטה.

סוכני משנה של נטו ביקשו לשחרר אותם מההתקשרות איתה

עוד לפני שהוגש מתווה העסקה לבית המשפט הגישו כ-40 סוכני משנה של נטו פיננסים בקשה דחופה לבית המשפט לשחרר אותם מהקשר שנכפה עליהם, לטענתם, עם הסוכנות ולאפשר להם להתקשר עם גופים פיננסיים אחרים.

הסוכנים, שהגישו את הבקשה באמצעות עו"ד אורן ליטוין ועו"ד גיא העליון, טוענים כי לקוחותיהם מבקשים לעבוד ישירות מולם, וללא מעורבות נטו פיננסים, וזאת לנוכח המצב שאליו נקלעה סוכנות הביטוח. לפי הבקשה, עיכוב ההליכים שבו מצויה נטו הופך את סוכני המשנה ל"בני ערובה" ושולל מהם את היכולת לספק מענה ללקוחות.

על רקע זה מבקשים הסוכנים מבית המשפט להורות לנטו להעביר להם מכתבי שחרור מההתקשרות איתה, ולהעביר לידיהם את הזכות לנהל את תיקי הלקוחות. השופטת בטינה טאובר צפויה לדון בבקשה ביום חמישי, אך מנהלי ההסדר הבהירו בדיווח לבית המשפט כי הם מתנגדים לה.לדבריהם של מנהלי ההסדר, העמלות שמשלמות חברות הביטוח לסוכני המשנה של נטו ממשיכות לעבור אליהם ללא הפרעה גם אחרי שניתן צו עיכוב הליכים לסוכנות הביטוח. במצב זה, מנהלי ההסדר סבורים כי יש להמתין עד להשלמת העסקה ולגיבוש הסדר החוב לפני שתתקבל החלטה סופית לגבי סוכני המשנה - מה גם שקיים שוני בין התנאים של הסוכנים השונים בהתקשרותם עם נטו.