יריות בשטוקהולם, רימונים נגד השגרירות בקופנהגן: איראן מגבירה את מעורבותה באירופה

ראש ה-MI5 בבריטניה דיווח כי ארגונו סיכל 20 התקפות טרור "בהשראה איראנית" בשנתיים האחרונות על אדמת הממלכה, ואמר כי טהראן מסבה "רשתות פשיעה" לטובת פגיעה במטרות ישראליות ויהודיות

שוטרים בזירת אירוע זריקת הרימונים בשגרירות ישראל בקופנהגן, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Emil Nicolai Helms
שוטרים בזירת אירוע זריקת הרימונים בשגרירות ישראל בקופנהגן, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Emil Nicolai Helms

איראן מגבירה את מעורבותה באירופה בחודשים האחרונים, וביתר שאת בשבועות האחרונים, בניסיון לפגוע במטרות ישראליות ויהודיות; זו המסקנה משורת פרסומים שעלו בימים האחרונים על המצב המחמיר בבריטניה, בנורבגיה, בשבדיה ובדנמרק. בחלק מהמקרים, לפי הדיווחים, מעורבים ארגוני פשיעה בעלי רקע מוסלמי שבסיסם בסקנדינביה.

בטורקיה, בתימן ובאירופה: ארה"ב במאבק נגד המימון של חמאס
כותרות העיתונים בעולם | "אסון מוחלט": בלבנון שואלים - האם חיזבאללה הלך שולל אחרי איראן?
האיראנים נערכים לתגובת ישראל, והמשטר מאיים על מי שיתעד מחסור

בדנמרק, דיווחו הרשויות על מעצר שלישי השבוע, אחרי ששני רימונים נזרקו והתפוצצו ליד שגרירות ישראל בדנמרק בשבוע שעבר, ורימון הלם נוסף נזרק לעבר ביתה של חברה בקהילה היהודית בסוף השבוע. החשודים העצורים במקרה הראשון הם בן 15 וב-20 משבדיה. שניים מהם נעצרו בתחנת הרכבת המרכזית של קופנהגן, בניסיון לברוח חזרה לשבדיה. החשוד בזריקת רימון ההלם הוא צעיר דני, שנעצר בבירה הדנית. בשנה האחרונה, גברה התופעה בה ארגוני פשיעה דנים "שוכרים" באמצעות הטלגרם קטינים שבדים, רובם בעלי רקע של הגירה מהעיר מאלמו הסמוכה לקופנהגן, לטובת ביצוע פעולות אלימות. "אנו בודקים אם הצעירים פעלו על דעת עצמם או בהזמנת גורם כלשהו", אמר גורם משטרתי לתקשורת.

בשבדיה, דווח כי המשטרה חוקרת תקרית ירי לעבר שגרירות ישראל בשטוקהולם, שהתבצע בשעות אחר הצהריים של יום שלישי שעבר, אחרי ההתקפה על השגרירות הישראלית בקופנהגן. הרשויות במדינה אמרו כי ייתכן שאיראן עומדת מאחורי התקרית הזו. "יש כמה סימנים המעידים על כך", אמר בכיר בשירות ביטחון הפנים השבדי (SAPO) לתקשורת.

סוכנות הביון הבריטית MI5: מזהים עלייה של 48% בכמות האיומים החמורים מצד איראן

בנורבגיה, הודיעה היום (ד') המשטרה על העלאת רמת הכוננות במדינה לשנייה הכי גבוהה, בעקבות סיכון מוגבר להתקפות טרור נגד מטרות יהודיות וישראליות. משמעות ההחלטה היא כי כל השוטרים הנורבגים, שמסתובבים בדרך כלל כשאינם חמושים, יישאו מעתה אקדחים ורובים. "מדובר בעיקר באיום כלפי מטרות יהודיות וישראליות שהפך למשמעותי יותר", נאמר בהצהרת המשטרה, "ולכן, הוחלט להעלות את רמת הכוננות מפני אירועי טרור ממתונה לגבוהה". המשטרה אמרה כי הרקע לאיומים החדשים הוא "ההסלמה ההולכת וגוברת בעימות במזרח התיכון".

בבריטניה, נציג של סוכנות הביון הבריטית MI5 סיפק הקשר לאיומים הגוברים, והפנה אצבע מאשימה כלפי איראן. בהופעה בפני הפרלמנט, אמר ראש הסוכנות כי איראן עשויה לאיים על "אזרחים בריטים" בתוך המדינה, וכי היא עובדת על "שינוי מקיף ברשת הפשיעה" שהיא מפעילה, כך שיפעל לא רק נגד מתנגדי משטר, אלא נגד מטרות אחרות. כפי שנעשה בשבדיה, החשש הוא של שימוש איראני בכנופיות ובמשפחות פשע מקומיות לטובת מטרות "לאומיות" כמו פגיעה באתרים ישראלים או יהודים. לפי ראש הסוכנות, הארגון בראשותו סיכל כ-20 פיגועי טרור בהשראה איראנית מאז 2022. לדבריו, מספר האיומים החמורים המיוחסים למדינה עלה ב-48% בשנה החולפת.