גל עמיאל | בלעדי

הצעיר שהתרברב כי היכה את ה־S&P 500: "פעלתי בצורה חסרת שליטה והפסדתי הכול"

גל עמיאל, מנהל קרן גידור קטנה, הדהים את לקוחותיו כשהודיע על הפסד המיליונים שנוהלו בה: "הייתי בטראנס מוחי במשך כמעט שנה, בטוח במיליון אחוז שאני המשיח" • עורך דינו: "הוא התדרדר בשל היותו חולה במאניה דיפרסיה ושיגעון גדלות; כעת הסגיר את עצמו למשטרה"

גל עמיאל, מייסד ומנכ''ל קרן לוג'יקאפ / איור: גיל ג'יבלי
גל עמיאל, מייסד ומנכ''ל קרן לוג'יקאפ / איור: גיל ג'יבלי

לרשימה ההולכת ומתארכת של מנהלי גופי השקעות פרטיים גדולים שקרסו לאחרונה, לאחר שגייסו כספים מהציבור בימי הריבית האפסית, הצטרפה השבוע קרן הגידור הקטנה לוג'יקאפ (Logicap), שהוקמה ונוהלה על ידי גל עמיאל. נפילתה מציבה תמרור אזהרה נוסף בפני משקיעים המתפתים להשקיע על סמך הבטחות לתשואה גבוהה, שמגיעות מגורמים שאינם מפוקחים על ידי הרשויות.

בלעדי | מכתב של סמוטריץ' לדרג המקצועי חושף את המהפכה שהוא מתכנן באגף התקציבים 

בהודעות שנשלחו השבוע ללקוחותיו, הודה בפניהם עמיאל כי הפסיד את הכספים שנוהלו בקרן, וכי לא יצליח להחזיר אותם למשקיעים. ההערכות לגבי היקף הכספים שנוהלו בקרן נעות ממעל עשרות מיליוני שקלים (סכום שדווח בעבר במצגת למשקיעים) עד למיליוני שקלים בודדים עבור מספר קטן של לקוחות, כפי שטוען בא כוחו של עמיאל כיום.

עמיאל, עוד לא בן 30, הקים את לוג'יקאפ בשנת 2017, ושימש כמרצה במכללת פסגות ללימודי שוק ההון. במצגת למשקיעים מלפני כארבע שנים, שהגיעה לידי גלובס, הציג את עצמו בתור "סוחר אלגו ומשקיע ערך בעל ניסיון של שנים בתחום. מרצה בכיר למסחר בשוק ההון, ובעלים של קרן הנוסטרו 'גל קפיטל' ושל פלטפומת האלגו MATIX".

משקיעים שרצו להתרשם מביצועי קרן הגידור שלו, לוג'יקאפ, יכלו ללמוד מאותה מצגת כי בין החודשים נובמבר 2017 (עת הוקמה) ועד מאי 2020 היא רשמה תשואה מצטברת של 81.4%. באותו זמן עלה מדד S&P 500 בניו יורק ב-17.4% ומדד נאסד"ק טיפס ב-51%. עוד עלה מהנתונים כי לא היה חודש בודד שבו רשמה הקרן תשואה שלילית, ואפילו החודשים מרץ-אפריל 2020, שבהם פרצה הקורונה בעולם והבורסות צללו, עדיין הניבו תשואות חיוביות של 4.1% ו-3.8% בהתאמה. לפי הנטען במצגת, עד לשנת 2021 גויסו מעל ל-15 מיליון דולר לקרן ועוד סכום של 1.5 מיליון דולר שגויס לפיתוח טכנולוגי.

עם זאת, אמינות הנתונים במצגת אינה ברורה. גורם בכיר בענף קרנות הגידור טוען כי מעולם לא שמע על לוג'יקאפ ועל גל עמיאל, למרות היכרות נרחבת יחסית עם התחום. פנייה לרשות ניירות ערך העלתה כי לא אמורים לפתוח שם בחקירת האירוע, כל עוד לא נמצא שמשקיעים שאינם כשירים השקיעו בקרן כספים.

למעשה, ענף קרנות הגידור כמעט ואינו מפוקח בישראל. כדי להקים קרן שכזו ניתן להתאגד כשותפות, ובדרך כלל נהוג לפנות למשרד רואי חשבון שישמש כנאמן ולהיעזר במשרד עורכי דין שמכיר את פעילות התחום. מעבר לכך, אין פיקוח על עמלות ולמעשה על דרך ניהול ההשקעות בקרן. לא ברור אם הקרן של עמיאל אכן הסתייעה באנשי מקצוע כאמור בשנים האחרונות.

"מניח שיצאו עליי כתבות בימים הקרובים"

וכך כתב עמיאל בהודעה למשקיע, שהגיעה לידי גלובס: "לצערי הרב, אני לא איש של בשורות טובות היום. אני מתנצל מעמקי נשמתי להגיד לך שבמסגרת ההשקעות שהשקעתי עבורך הפסדתי את הכל. ניסיתי בכל כוחי להחזיר את ההפסדים, אבל לא הצלחתי ואמשיך לנסות. אני יודע שזו בשורה קשה לשמוע, ועוד ממני אחרי שכל כך בטחת בי, כל כך רציתי לעשות טוב ולעזור ונכשלתי עסקית".

עמיאל הוסיף וכתב כי "בימים הקרובים אני מניח שיצאו עליי כתבות. אני רק רוצה שתדע שאני ניסיתי לעשות הכל ואמשיך לעשות את הכל שתקבל את הכסף ושרציתי לעשות לך טוב. אני מתנצל עד עמקי נשמתי. הלוואי ותוכל יום אחד למצוא בתוכך מקום לסלוח לי. אני אוהב אותך ומצטער על הכל".

בפני משקיע אחר, גולל עמיאל חלקים מסיפור חייו, שנראה מורכב למדי, ושכלל לדבריו "רצון להתאבד, כדורים פסיכיאטריים, דיכאונות אדירים ולהתחלת דרכי בתחום המסחר בשוק ההון". הוא ממשיך לתאר באריכות את דרכו המקצועית ומציין לבסוף כי "מהפסדים לניצחונות, לגיוסים, למחשבות שאני המשיח ולמחשבות שאני כלום ושום דבר. התגלגלתי לתוך בור שאי אפשר לצאת ממנו בצורה טובה. לפני שנה וחצי התחיל הסוף. חטפתי מאניה נוראית, הייתי בטראנס מוחי במשך כמעט שנה, בטוח במיליון אחוז שאני המשיח.

"כעבור שנה של כיף גדול והתפתחות תורנית הגיעה הדיפרסיה כמו פצצה לפנים. החלפתי כדורים והתחלתי לטפל בעצמי, ואז הבנתי... הבנתי שמה שאני עושה זה אסור, ניסיתי בכל כוחי להרוויח את הכל בחזרה, אבל בשלב הזה כבר לא היה לי סיכוי, פעלתי בצורה חסרת שליטה במסחר והפסדתי הכל… מאז כבר כמה חודשים שאני אוזר אומץ ללכת למשטרה ולספר את הסיפור, לא גייסתי משקיעים חדשים בזמן הזה, למרות שיש המון שמעוניינים. יכולתי אולי בדרך הזו להחזיר לכולם את כספם.

"הבנתי שכדי לעשות תשובה אמיתית וכדי להתנקות יש שלושה שלבים: וידוי, חרטה וקבלה לעתיד. אני בוחר לעשות מעשה שאולי יטיב עם הזולת. ראשית כל, אני רוצה להתנצל בפני האנשים שהפסדתי את כספם. אני יודע שהסליחה שלי לא שווה הרבה ובאשמתי הפסדת סכומי כסף לא מבוטלים, הלוואי שביום מן הימים תוכל למצוא בליבך מקום למחילה".

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את עמיאל, מסר לגלובס כי "מרשנו הוא אדם הסובל מבעיות נפשיות קשות, עד כדי מחשבה על עצמו כמשיח. הוא התדרדר לסיטואציה עסקית אשר הקשתה עליו נפשית, ובשל היותו חולה במאניה דיפרסיה ושיגעון גדלות, סבר שיצליח להשיג רווחים עבור המשקיעים שלו ולהחזיר את השקעותיהם".

עוד נכתב בשם עמיאל כי "כשכשל, הוא ניסה לנקוט בכל פעולה כדי להציל את כספי המשקיעים, ולצערו הרב לא הצליח במשימתו זו. כעת, הוא הסגיר את עצמו למשטרה ומשתף פעולה בכל עניין שיש בידו לסייע. זוהי סיטואציה קשה מאוד, ומרשנו יעשה כל מאמץ להחזיר דברים לתיקונם ולהחזיר את כספי המשקיעים".

קרנות לבעלי הון נזיל של מעל 8 מיליון שקל

תעשיית קרנות הגידור בישראל מתפתחת בשנים האחרונות במהירות והיקפה הוערך אשתקד על ידי מדדי גלבוע לענף בכ־17 מיליארד דולר, המנוהלים ביותר מ־200 קרנות. קרנות אלה אמורות להניב תשואה בתנאי שוק משתנים, באמצעות שימוש במגוון אפיקי השקעה ואמצעי גידור פיננסיים ומינוף. הן משמשות כמעין בולם זעזועים מפני תנודות חדות בשווקים.

לא כל אחד יכול להשקיע בקרנות אלו והן זמינות בעיקר למשקיעים כשירים - בעלי הון נזיל של מעל ל־8 מיליון שקל, ולגופים מוסדיים. בין בכירי הענף המקומי נמנים מנהלי השקעות "כוכבים", שעבדו בעבר בגופים המוסדיים וחצו את הקווים, כדי להפוך לבעלים ולשדרג משמעותית את התגמול שלו הם זוכים.

בהתאם, לא מדובר במוצר השקעה זול. דמי הניהול בקרנות נעים ברמה השנתית סביב 2% מסכום ההשקעה, ובנוסף גובים מנהלי קרנות הגידור דמי הצלחה בגובה 20% מהתשואה שאותה השיגו במהלך השנה. גם מנגנון היציאה אינו מיידי ודורש על פי רוב הודעה מוקדמת של מספר חודשים.