מנורה מציעה להשתלט על ישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

זהו הניסיון השני של מנורה מבטחים להשתלט על חברה כרטיסי האשראי • ההצעה שמסרה היום נמוכה יותר מזו שהוגשה לרכישת ישראכרט לפני שנה ע"י חברת הביטוח הראל, וזאת בין היתר בשל המלחמה ומצב המשק • ההצעה גבוהה ב-15% ביחס לערב תחילת המו"מ בנושא • אם העסקה תצא לפועל, מנורה תחזיק ב-32% מהון המניות של ישראכרט ובגרעין השליטה

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

מהו תג המחיר הנכון לישראכרט ? חברה ציבורית שמתנהלת ללא גרעין שליטה, ונסחרה טרם פתיחת המסחר הבוקר בשווי של 2.75 מיליארד שקל. לפי הצעה ששיגרה חברת הביטוח מנורה מבטחים , אתמול להנהלת ישראכרט, היא מעוניינת להשתלט עליה לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. מחיר הגבוה ב-15% ביחס למחיר המניה שלה ערב כניסת מנורה למו"מ המחודש להשתלטות עליה. מניית ישראכרט עולה ב-3.5% בבורסה למחיר המגלם לה שווי של 2.8 מיליארד שקל.

אהרון פרנקל נכנס לאלוני חץ - זה הדירקטור שהוא מינה 
"המשיח" שהפסיד את כל כספי הלקוחות בתגובה ראשונה: "סובל משיגעון גדלות" 

מדובר בהצעה שהיא נמוכה יותר מזו שהוגשה לרכישת ישראכרט לפני שנה על ידי חברת הביטוח הראל. זו רצתה לקנות אותה לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל, ומנורה עצמה אף רצתה להשתלט עליה אז לפי שווי גבוה יותר של 3.5 מיליארד שקל. כאמור רשות התחרות סיכלה את עסקת הראל להשתלטות על החברה, וכעת מתחדשים המגעים המחודשים בשווי נמוך יותר.

ההצעה מגיעה לאחר מו"מ שניהלה מנורה מול חברת ווליו בייס מיזוגים ורכישות, שהיא נציגת ישראכרט למו"מ. מה הסיבות לשווי הנמוך יותר? ככל הנראה פרוץ המלחמה ומצבו של המשק שהורע משמעותית בתוך שנה. לכן תנאי העסקה פחות אטרקטיביים מבחינת בעלי המניות. אך הם כאמור יכולים לדחות את ההצעה ככל שבסופו של התהליך תובא להצבעתם.

מנורה מציעה להשקיע בישראכרט באמצעות הקצאה פרטית, כך שיגולם כאמור שווי של 3.1 מיליארד שקל לחברת כרטיסי האשראי. מיד לאחר ההקצאה תחזיק מנורה ב-32% מהון המניות של ישראכרט ובגרעין השליטה. לפי המכתב ששיגרה מנורה, שווי ישראכרט משקף פרמיה של 20% ביחס למחיר הסגירה של מניית ישראכרט ביום ה-29 באוגוסט, אז פנתה אליה לראשונה. פרמיה דומה ביחס למחיר המניה הממוצע של ישראכרט ב-60 הימים שקדמו למועד הגשת אותה הצעה.

נזכיר כי גם ווישור גלובלטק, חברת החזקות שמחזיקה בחברת הביטוח איילון ובחברת הביטוח הדיגיטלית (בשרשור) ווישור), רוצה להשתלט על ישראכרט. כמו כן, פרסמנו כי גורמים נוספים בוחנים את רכישת ישראכרט, בהם איש העסקים בני אלג'ם וקבוצה של קמעונאים ישראלים.

להשקעה של מנורה שמבוצעת על דרך של הקצאת מניות פרטית, יהיה מהלך מקדים כחלק מהעסקה של חלוקת דיבידנד של 700 מיליון שקל. הוא יגרע את השווי של ישראכרט לכ-2.1 מיליארד שקל (לפי שווי השוק הנוכחי שלה). לאחר מכן תזרים ישראכרט את הסכום (כמעט מיליארד שקל) בתמורה להקצאת המניות (32%). בעלי המניות של ישראכרט יוצאים נשכרים, שכן הם גם קיבלו תשלום שמן של דיבידנד, וגם לאחריו, שווי ישראכרט יגדל. זו סוג של גלולה להמתיק את ההשתלטות לבעלי המניות הקיימים. כך שגם הם יראו בפועל סכום נאה בחשבון הבנק שלהם אם יאשרו את המהלך. אלא שיש גם אישורים רגולטורים שעל מנורה לקבל, ולא מדובר בסוף פסוק .

מנורה מציינת כי ההשקעה בישראכרט תחזק את ההון הפרטי שלה, תאפשר לחלק דיבידנד משמעותי כאמור, תאפשר לבעלי המניות של ישראכרט "ליהנות מגידול והרחבת פעילותה ומהצפת ערך עתידית בפעילות ישראכרט". מנורה גם סבורה שיש "וודאות גבוהה להשלמת העסקה", גם בראיית הרגולטור. זאת לאחר ניתוח של נימוקי רשות התחרות בעת פסילת עסקת הראל, ו"בין היתר בהתחשב במבנה תיק הביטוח של מנורה".