נטו פיננסים: בית המשפט אישר להתקדם עם מתווה המכירה לארבע עונות של אי.בי.אי

בית המשפט איר להתקדם עם מהלך המכירה של נטו פיננסים • מנהלי ההסדר בסוכנות הביטוח, שהסתבכה בפרשת קרן הנדל"ן וולת'סטון, יזמנו תוך חודש אסיפות נושים לאישור הסדר החוב בסוכנות

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי
אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

יממה לאחר שמנהלי ההסדר בנטו פיננסים הגישו לבית המשפט מתווה למכירתה של סוכנות הביטוח - בית המשפט העניק היום (חמישי) אור ירוק להתקדם עם המהלך. השופטת בטינה טאובר, מבית המשפט המחוזי בחיפה, אישרה את בקשתם של מנהלי ההסדר, עו"ד ליזה חדש ועו"ד ישראל בכר, לזמן תוך חודש אסיפות נושים של נטו פיננסים על מנת לאשר את הסדר החוב שיגובש ויוצג לנושים עד שבוע קודם לכן. הסדר החוב צפוי להתבסס, בין היתר, על המתווה למכירתה של נטו פיננסים לסוכנות הביטוח ארבע עונות - עסקה שנועדה לשפר משמעותית את מצבה הפיננסי של נטו.

קרן וולת'סטון מסתבכת: בקשה לחדלות פירעון מתארת הונאה והפסדים במאות מיליונים

לפי מתווה העסקה, כפי שפורסם אתמול בגלובס, סוכנות הביטוח ארבע עונות, המצויה בשליטתו של בית ההשקעות אי.בי.אי ומנוהלת על ידי מורן סיטון, תרכוש 80% ממניותיה של נטו פיננסים תמורת כ-40 מיליוני שקלים. העסקה משקפת שווי של 50 מיליוני שקלים לנטו פיננסים, ובמסגרתה אמורים בעלי השליטה הקיימים בסוכנות הביטוח - עידן כץ ואילן בן-ישי, המחזיקים כיום ב-75% מהסוכנות - להיות מדוללים ולהחזיק בכ-20% בלבד. מנהלי ההסדר צופים כי העסקה, ביחד עם הכנסותיה של נטו פיננסים מעסקי הביטוח, תאפשר לנטו שלם לנושים דיבידנד בגובה 100% מהחובות כלפיהם. חובות אלה נאמדים בכ-122 מיליוני שקלים.

בית המשפט: לא נשקפת סכנה לכספי הלקוחות

נטו פיננסים, שהוקמה ב-1993, מתווכת בין כ-200 סוכנים הפועלים תחתיה ומקבלים ממנה מעטפת תפעולית, לבין כ-50 אלף לקוחות. בהחלטתו מהיום עמד בית המשפט על כך שלא נשקפת סכנה לכספי הלקוחות, וזאת בהמשך להבהרה של מנהלי ההסדר ולפיה נטו לא עושה שימוש בכספים אלה והם שמורים אצל חברות הביטוח והגופים המוסדיים שאליהם נותבו על ידי סוכני המשנה של נטו.

בהחלטה שקיבל היום אף הותיר בית המשפט על כנו את האיסור על סוכני המשנה של נטו פיננסיים לבצע פעולות חד-צדדיות, העלולות לפגוע בזכאותה של נטו לקבל את חלקה בעמלות מתיקי ביטוח או לפעול למינוי סוכנויות ביטוח אחרות בתיקים של לקוחות נטו. זאת, על מנת שלא להרע עוד יותר את מצבה הכלכלי של נטו ולא לצמצם את מקורות ההכנסה שלה. האיסור נכלל במסגרת צו עיכוב ההליכים שהוציא בית המשפט לנטו פיננסים בחודש שעבר, וחלק מסוכני המשנה של נטו פנו לבית המשפט בבקשה לבטלו לנוכח רצונם של חלק מלקוחותיהם לסיים כל קשר עם נטו פיננסים.

עמדת רשות שוק ההון: יש לבטל את האיסורעל הסוכנים לבצע פעולות חד-צדדיות

רשות שוק ההון הגישה אתמול (רביעי) עמדה, בה טענה יש לבטל את האיסור שכן הדבר עלול לפגוע בחובת הסוכנים לפעול לטובת הלקוח. בעמדת הרשות, אשר הוגשה לבית המשפט באמצעות עו"ד אביגיל כהן שי מפרקליטות מחוז חיפה - אזרחי, נטען, כי עשויים להיות מצבים שבהם טובת הלקוח תחייב את ניודו למוצר ביטוחי אחר, ביטול פוליסה, משיכה או הקטנת הפקדות או דמי ביטוח. לפי רשות שוק ההון, איסור על סוכני הביטוח של נטו להמליץ ללקוח על מהלכים מעין אלה יוביל לפגיעה בטובת הלקוח ולהמלצה שאינה נסמכת רק על שיקולים מקצועיים.

השופטת טאובר דחתה כאמור את הטענות הללו, וקבעה כי צו עיכוב ההליכים אינו מגביל את שיקול דעתם המקצועי של הסוכנים ואינו מוביל לייעוץ מקצועי מוטה לרעת הלקוח. עוד עמדה השופטת על כך, שכספי הלקוחות ממילא אינם מצויים אצל נטו אלא אצל חברות ביטוח וגופים מוסדיים, וכאמור נטו לא עושה שימוש בכספים אלה, כך שהצו אינו מגביל את בחירת הלקוחות ביצרן שבו ישקיעו את כספם.

עו"ד אורן ליטוין, המייצג ביחד עם עו"ד גיא העליון כ-40 סוכני משנה של נטו פיננסים, הדגיש כי למרות ההחלטה, בית המשפט קבע דיון בבקשת הסוכנים לקבל לידיהם מכתבי שחרור והמחאת זכויות מנטו כבר במהלך חול המועד סוכות. בשבוע הבא אף מתוכננת פגישה בין נציגי הסוכנים לבין אי.בי.אי בה ידונו בהשלכות העסקה למכירת נטו פיננסים.