הפכה לחביבת השורטיסטים: הצרה החדשה של סולאראדג'

לאחר צניחה של כ-95% במניה מהשיא ופיטורים של כ-1,500 עובדים עקב ההאטה בעסקיה – קובע אתר משקיעים כי סולאראדג' נמצאת במקום השני בוול סטריט בשיעור השורטים

שדה סולארי של סולאראדג' / צילום: באדיבות סולאראדג'
שדה סולארי של סולאראדג' / צילום: באדיבות סולאראדג'

מניית סולאראדג' , שלפני שנה נסחרה ברמות מחירים שנעו סביב 120 דולר, ובשיא לפני שלוש שנים הגיעה כמעט ל-370 דולר, נסחרת כיום במחיר של כ-19.5 דולר בלבד, שמשקף לחברה שווי שוק של 1.1 מיליארד דולר (ירידה של 95% מהשיא). זאת, אחרי התאוששות מסוימת מהשפל אליו צנחה בחודש שעבר: סולאראדג' נפלה אז למחיר של פחות מ-18 דולר - רף סמלי, משום שזה היה מחיר המניה בהנפקה הראשונית שלה, ב-2015.

הישראלית שמתרחבת בארה"ב ומזנקת ב-42% בוול סטריט
בדיקת גלובס | יותר ממחצית מכספי הפנסיה השנה זרמו למדד S&P 500
10 מניות שעשויות לתדלק את המשך העליות ב-S&P 500

סולאראדג' מספקת פתרונות טכנולוגיים לתעשיית האנרגיה הסולארית, שמיועדים למקסם את ייצור האנרגיה, תוך הפחתת עלויות הייצור. בשיא, החברה נסחרה בנאסד"ק, בשווי שהתקרב ל-20 מיליארד דולר, ואף הייתה לחברה הישראלית הראשונה שצורפה למדד S&P 500.

אם כל השמדת הערך הזו לא מספיקה, הרי שמניית החברה הפכה לאהובה על שורטיסטים בוול סטריט. לפי נתוני אתר המשקיעים seeking alpha, היא במקום השני בשיעור השורטים בין המניות הנסחרות בבורסות של ניו יורק, עם 32.9% מהון המניות. שורט (מכירה בחסר) הוא דרך ליצור רווח מנייר ערך שצפוי לרדת - הסוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו, מוכר אותו בשוק ואז רוכש אותו מחדש כדי להחזיר לבעלים. אם כפי שהסוחר העריך מחיר הנייר ירד, הוא מרוויח מהמהלך את הפרש המחיר.

לפי נתוני אתר הנאסד"ק, נכון לסוף ספטמבר, היקף השורטים בסולאראדג' היה כ-16.5 מיליון מניות ומחזור המסחר הממוצע במניה היה כ-3.8 מיליון מניות - כך שמספר הימים לסגור פוזיציית שורט (days to cover) היה כ-4.3 .

בעיית מלאים ותחזיות חלשות לעתיד

סולאראדג' עברה טלטלות רבות בשנה האחרונה. זה התחיל מבעיית מלאים שהתגלתה למשקיעים בקיץ שעבר, שהשפיעה גם על הדוחות: בתקופת השיא, המפיצים שעובדים עם סולאראדג' רכשו ממנה סחורה רבה, וכשהמצב השתנה וקצב המכירות ירד, הם רכשו פחות מהחברה. להערכת החברה, סוגיית המלאים שמלווה את סולאראדג' צפויה להיפתר במחצית הראשונה ב-2025.

בהמשך, הגיעה אזהרת רווח ותחזיות חלשות לעתיד. עוד אירועים שעברו בתקופה זו על החברה היו מחיקה ממדד S&P 500 אחרי כשנתיים, על רקע נפילת מחיר המניה, ושני סבבי פיטורים, בהם פוטרו 1,300 עובדים - כ-750 מהם בישראל. לפני מספר חודשים, סמנכ"ל הכספים הוותיק רונן פייר הודיע על פרישה, אך כעבור חודשיים, הפתיע המנכ"ל צבי לנדו, והודיע גם הוא על פרישה אחרי 5 שנים - ופייר מונה כמנכ"ל זמני.

לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, 34 אנליסטים מסקרים כיום את מניית סולאראדג', רובם (24) מחזיקים בהמלצות נייטרליות, 6 חיוביים ו-4 שליליים. מחיר היעד הממוצע למניה הוא 26.56 דולר - גבוה ב-36.5% מהמחיר הנוכחי.