בשלישי יפורסם מדד המחירים לצרכן: מה צפוי בו?

עדכון שפרסם לאחרונה בנק ישראל לתחזיות האינפלציה מתאר תמונה לא אופטימית כלל, מה שמגביר את הסיכוי שיוחלט בקרוב על העלאת ריבית • מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים: "לפי השווקים, ההסתברות להעלאה נוספת מגיעה לשיעור של כ־40%"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: ap, Mark Schiefelbein
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: ap, Mark Schiefelbein

מדד המחירים לצרכן יתפרסם ביום שלישי הקרוב, קצת לפני כניסת חג הסוכות. המדד מגיע אחרי החלטת הריבית של בנק ישראל שהייתה ניצית במיוחד. אמנם הריבית במשק לא השתנתה ונשארה ברמתה - שיעור של 4.5% - אך נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, טען כי "הבנק מוכן להיות מרסן אף יותר", לאור האינפלציה הגבוהה. האם המדד הקרוב יסמן עלייה נוספת?

וול סטריט חוגגת שנתיים של ראלי, וההיסטוריה מלמדת שזו רק ההתחלה 
בלעדי | שלמה אליהו לגלובס: "אין לי תשובה בשביל מה למנות את פרופ' גמזו. אני עוד מעט בן 90, לא מעניין אותי כלום" 
ראיון | אלדד תמיר מגלה למה לא קנה דירה ומעריך - זה מה שיקרה לכלכלה הישראלית 

שיעור רמת המחירים כעת עומד על 3.6%, הרבה מעל ליעד יציבות המחירים של בנק ישראל, העומד על 3%. מאז תחילת המלחמה נראה שהאינפלציה התמתנה ואף ירדה ל־2.5% בחודש פברואר, אך מאז המדד זינק בחדות. יתרה מכך, המשנה לנגיד, אנדרו אביר, אמר לרויטרס כי "יש עד לפגישה הבאה של בנק ישראל שני מדדים, אנחנו נעקוב אחריהם בזהירות". הוא אף ציין כי למרות חוסר הרצון להעלות את הריבית, ייתכן שיהיה צורך לעשות זאת במטרה לשמור על מגמת התמתנות האינפלציה.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, סבור כי רמת המחירים במדד הקרוב תגיע ל־3.6%־3.7% - כלומר, תישאר זהה או תעלה מרמתה הנוכחית, כך שאין צפי כלשהו להתמתנות. לפי שפריר, המדד "צפוי לעלות ב־3.2%, זאת על רקע הזינוק במחירי הירקות". כמו כן, רכיב הדיור המשמעותי ימשיך להעיב על האינפלציה וצפוי לעלות ב־0.3%.

מנגד, שפריר מציין כי מחיר הטיסות לחו"ל התנודתי ירד בחדות לאחר העליות של חודש אוגוסט, כאשר גם בשנה שעברה מחירי הטיסות ירדו בחודש זה.

עפר קליין ראש אגף המחקר בהראל, אומר כי "הדבר שהכי חשוב לציין הוא שהמדד יהיה נמוך, אבל זה לא כי האינפלציה נעלמה, הצפי הוא לעלייה ל־3.7% במדד השנתי". קליין מעריך כי הגורמים למדד הנמוך יחסית נובעים ממחירי המזון שירדו בשל מבצעי החגים, מחיר הדלקים שירד מעט וגם מחירי הטיסות".

מה יקרה לבנק ישראל?

בבנק ישראל פרסמו לאחרונה עדכון לתחזיות האינפלציה, והתמונה לא אופטימית כלל. חטיבת המחקר הצביעה על כך ששנה מהיום האינפלציה לא תגיע עדיין ליעדה, ותעמוד על 3.2% בלבד. בהסתכלות על השנה הנוכחית, האינפלציה תנסוק עד ל־3.8%. "תחזית האינפלציה עודכנה כלפי מעלה ביחס לתחזית יולי בשל עדכון הנחות העבודה לגבי עוצמת הלחימה, וכן נתוני אינפלציה שהיו גבוהים מהצפוי", כתבו. "נתוני האינפלציה בחודשים האחרונים משקפים סביבה אינפלציונית גבוהה על רקע מגבלות ההיצע במשק".

כאמור, העלאת הריבית שוב נמצאת על הפרק. שפריר מציין כי ההסתברות לעלייה נוספת לפי השווקים מגיעה לשיעור של כ־40%. לדעתו, "אם נראה הפתעה לרעה במדד הקרוב, ותחול בו עלייה משמעותית, אנו נראה עלייה בסבירות לריבית גבוהה יותר מצד הוועדה המוניטרית".

קליין סבור שריבית הבנק לא תשתנה בקרוב. "העלאת הריבית אמנם נמצאת על הפרק, אך היא לא תרחיש סביר ומרכזי. נגיד הבנק חזר ואמר שהוא סבור שהריבית נמצאת ברמה מרסנת מספקת".