בורסות עולם | סיקור שוטף

מגמה מעורבת באירופה; באסיה, מדד שנחאי זינק ב-2%

מניות ההימורים הבריטיות נופלות לאור הכוונה להגדיל את המס על ריווחיהן • ענקית ההשקעות שרודרס: "פגיעה במסוף הנפט ח'ארג באירן עלול להעלות את מחירי הנפט ל-85-90 דולר" • לאחר השיא בשישי האחרון, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים הבוקר ביציבות • ביפן לא התקיים היום מסחר לרגל יום הספורט

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock
הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

11:34

באירופה מתנהל כעת מסחר רגוע במגמה מעורבת. מדד דאקס עולה ב-0.2%, קאק יורד ב-0.3% ופוטסי יורד ב-0.1%. 

חברות ההימורים פלוטר אנטרטיינמנט  ו-אנטיין  נופלות במסחר באירופה בעקבות דיווח בתקשורת על כך שממשלת בריטניה עומדת להגדיל את המסים על בתי קזינו מקוונים וסוכני הימורים. הגרדיאן דיווח ביום שישי שחלק מהמיסים הללו עשויים להכפיל את עצמם, ויכולים להגיע עם אישור התקציב הבריטי בהמשך החודש.

10:24

המסחר באירופה נפתח הבוקר ביציבות יחסית ובמגמה מעורבת. מדד דאקס עולה ב-0.2%, קאק ללא שינוי ופוטסי יורד ב-0.1%. 

באסיה, מדד שנחאי הסיני זינק היום ב-2%, מדד הנג סנג ירד ב-0.7%. ביפן לא מתקיים היום מסחר לרגל יום הספורט. 

08:10

באסיה נפתח השבוע במגמה מעורבת - בסין מדד שנחאי עולה ב-1.2% והנג סנג יורד ב-0.8%, קוספי הדרום קוריאני עולה ב-0.9%. ביפן לרגל יום הספורט במדינה, לא מתקיים מסחר. 

החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים הבוקר ביציבות. 

בשישי האחרון ננעלו הבורסות בארה"ב בעליות. מדד S&P 500 הוסיף 0.6%, הדאו ג'ונס עלה ב-1%, נאסד"ק ב-0.3%. שלושת המדדים המרכזיים רשמו רצף של חמישה שבועות של עליות. מדדי ה-S&P 500 והדאו ג'ונס סיימו את יום שישי בשיאים חדשים. זהו השיא ה-45 השנה של מדד ה-S&P 500, וזאת הפעם הראשונה שהמדד טיפס מעל 5,800 נקודות. העליות הגיעו לאחר שהבנקים הגדולים בארה"ב, ג'יי.פי.מורגן ו-וולס פרגו, דיווחו על תוצאות חיוביות לרבעון השלישי, ללא סימנים להאטה צרכנית קרובה.

ניתוח | וול סטריט חוגגת שנתיים של ראלי, וההיסטוריה מלמדת שזו רק ההתחלה 

מניית טסלה  צנחה ב-9% בעקבות האירוע המדובר "We, Robot" של החברה ביום חמישי בערב. האירוע חשף את הרובוטקסי. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, שהגיע כמעט שעה באיחור והיה על הבמה בקושי 20 דקות, לא הצליח להרשים את המשקיעים. נהפוך הוא. אנליסטים הדגישו את היעדר פרטים על אסטרטגיית הביצוע של טסלה. טוני סאקונגי, אנליסט בברנשטיין, הצביע על הצורך של טסלה לספק הוכחות נוספות למשקיעים, והתייחס לחוסר הפירוט. סאקונגי אף הביע ספקות לגבי הפוטנציאל לרווחים משמעותיים עקב מכשולים טכניים ורגולטוריים.

מי שנהנתה בכל זאת מהאירוע היא דווקא מניית אובר  שזינקה בכמעט ב-11%. גם זה יכול להיחשב כתיקון לתגובה מופרזת. ההכרזה של מאסק באפריל גרמה למניית אובר לצנוח בחודשים שלאחר מכן, כאשר משקיעים חששו מאיום תחרותי.

יצרנית המטוסים וכלי התעופה בואינג תקצץ את כח העבודה שלה ב-10%, או בכ-17 אלף עובדים, בעקבות העמקת ההפסדים שנרשמו ושביתת עובדי החברה, שנכנסת כעת לשבוע החמישי שלה. בנוסף לפיטורים, החברה הודיעה כי היא דוחה את השקת המטוס החדש שלה, בואינג 777X.

בתוך עונת הדוחות, בנק אוף אמריקה , גולדמן סאקס גרופ  ומורגן סטנלי  יחתמו את עונת הדוחות של הבנקים הגדולים, הדוחות של של יונייטד איירליינס  ונטפליקס  יעמדו גם הן במוקד השבוע.

ממיקרון ועד קולגייט: 10 מניות שעשויות לתדלק את המשך העליות ב-S&P 500 

בשוק החוב האמריקאי, בשבוע אחרון תשואות הממשלתיות עלו לכל אורך העקום, כשבאיגרת ל-10 שנים עלתה התשואה ב-10 נקודות בסיס ל-4.1%. במיטב מציינים ש"לא נראה שההפתעה האחרונה כלפי מעלה באינפלציה תסיט את הפד מתהליך הורדת הריבית. בשוק האג"ח נמשך לחץ לעליית התשואות. בסקר שערכה ג'יי.פי.מורגן, משקיעי האג"ח הפכו לפסימיים ביותר מאז תחילת 2023,  להערכתנו, ברמות הנוכחיות תשואות האג"ח בארה"ב אטרקטיביות להשקעה". 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו בכ-0.8% ביום שישי האחרון, לאחר שבוע מסחר תנודתי על רקע המתיחות במזרח התיכון. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 78 דולר, וחבית מסוג WTI נסחרה בכ-75.5 דולר.

ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס פירסמה ניתוח של השפעת המשבר במזרח התיכון על מחירי הנפט. מלקולם מלוויל, מנהל קרנות אנרגיה בבית ההשקעות, ודיוויד ריס, כלכלן בכיר לשווקים מתעוררים, מזהירים כי עלייה במחירי הנפט עלולה להשפיע על האינפלציה ולהוביל לעליית ריבית.

הניתוח של שרודרס מצביע על עלייה במחירי הנפט לאחרונה למעל 80 דולר לחבית, לאחר שירדו לכ-70 דולר בתחילת ספטמבר. עלייה זו משקפת את החשש הגובר של המשקיעים מהשפעת הסכסוך על אספקת הנפט. למרות זאת, בשרודרס מעריכים כי דינמיקת ההיצע והביקוש לנפט צפויה להיות מאוזנת יחסית ב-2025. "הביקוש הגובר, הנובע מריביות נמוכות יותר בשווקים המפותחים, צפוי להיות מאוזן על ידי עליות קטנות בייצור ממפיקים שונים" מסביר מלוויל.

לאופ"ק יש כיום כושר ייצור עודף של כ-5-6 מיליון חביות נפט ביום, זאת לאחר קיצוצים באספקה בשנים האחרונות. נתון זה מעלה את האפשרות של עודף משמעותי של נפט בעתיד הקרוב. "בשוק בו הביקוש העולמי עומד על 102 מיליון חביות ביום. אם הסיכונים הגיאופוליטיים, כמו תקיפה ישראלית על מסוף הנפט ח'ארג באיראן (המייצר כ-1.7 מיליון חביות ביום), יתממשו - הדבר עשוי לשנות את האיזון הזה בצורה דרמטית", מסביר מלוויל. על פי כלכלני שרודרס, תרחיש כזה של פגיעה במסוף הנפט באי ח'ארג עלול להעלות את מחירי הנפט ל-85-90 דולר לחבית - רמה זהה למחיר הנפט באפריל השנה.

"תרחיש קיצון של הסלמה משמעותית, במסגרתו תסגור איראן את מיצרי הורמוז, נתיב שייט משמעותי, בבית ההשקעות מעריכים כי מחיר הנפט עלול לזנק לשיא היסטורי של 147 דולר לחבית, נתון אשר "ישבש" את שוק האנרגיה שכן השוק עלול לאבד פוטנציאלית 20% מאספקתו.  

מאקרו בארה"ב, האינפלציה הפתיעה כלפי מעלה. הקצב השנתי שלה המשיך לרדת ל-2.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. לעומת זאת, קצב אינפלציית הליבה עלה ל-3.3%. במיטב מציינים ש"למעשה, יש חמישה סעיפים שאחראים על יותר מ-70% מהאינפלציה, למרות שמשקלם במדד רק כ-43%. בתוך החמישה, עיקר ההשפעה מתייחסת לסעיף הדיור הכבד מכולם. לפי רוב הסימנים, הכיוון של שכר דירה כלפי מטה. לעניין זה יהיה חשוב לראות השבוע את הפרסום לרבעון השלישי של השינוי במחירי חוזי השכירות המתחדשים והחדשים. אם המגמה של הירידה די חדה שהייתה ברבעונים הקודמים תמשך, האינפלציה בארה"ב תרד בשנה הקרובה".