עוד פרויקט מתנגש במטרו: בגלל בניין וחניה תבוטל יציאה מיועדת מתחנה בבת ים

פרויקט תמ"א 38 של קבוצת גבאי ברחוב הנביאים 73 בעיר מוקם ללא היתרים מתאימים, על תחנת המטרו העתידית "הקוממיות", באופן שמסכל את אחת היציאות המתוכננות • עד כה התגלו שני מקרים של פרויקטים שאושרו לבנייה על תחנה עתידית, בכפר סבא ובקריית אונו

הפרויקט של קבוצת גבאי ברח' הנביאים בבת ים / צילום: רונן משי
הפרויקט של קבוצת גבאי ברח' הנביאים בבת ים / צילום: רונן משי

לאחר שנחשפו שני מקרים, בקריית אונו ובכפר סבא, שבהם רשויות מקומיות אישרו פרויקטים בניגוד לתוכניות המטרו, על גבי תחנות, נחשף כעת מקרה שלישי. פרויקט תמ"א 38 של קבוצת גבאי בבת ים נבנה ללא היתרים מתאימים, על תחנת המטרו העתידית "הקוממיות". כתוצאה מכך, החניון הרובוטי התת-קרקעי שנבנה במקום מסכל את שרוול היציאה שתוכנן. בינתיים הפרויקט מתקדם, אבל התחנה תתוכנן מחדש.

שלושה חברים קנו במשותף דירת 4 חדרים בבת ים. כמה הם שילמו?
הכלכלן הראשי: המשקיעים הכבדים נוטשים את שוק הדיור
"הצעירים חזרו להורים": מחירי השכירות בתל אביב עלו, אבל לא בכל הדירות

ברחוב הנביאים 73 בבת ים מוקם פרויקט התחדשות עירונית (תמ"א 1/38 - עיבוי ותוספת בנייה) בדיוק מעל שטח תחנת "הקוממיות" המתוכננת של קו המטרו M3, אחד משלושת הקווים שירשתו את המטרופולין ברכבת תחתית שתיסע מתחת ל-24 רשויות מקומיות. בפרויקט מבצעת חברת "גבאי מניבים ופיתוח" חיזוק והרחבה של 28 דירות קיימות, ומוסיפה עוד 28 דירות חדשות, ב-3.5 קומות עליונות.

הסכם הביצוע מול דיירי הפרויקט נכנס לתוקף באוגוסט 2018, והיתר הבנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת ים התקבל בסוף ינואר 2020 - כשנתיים וחצי לפני אישור תת"ל 103, התוכנית לקו המטרו M3, ביוני 2022. העבודות בשטח החלו בדצמבר 2021, כשנה וחצי לפני אישור הקו.

"חריגות בניגוד להיתר"

ברשות לאכיפה במקרקעין טוענים שהחברה ביצעה עבודות בניגוד להיתר שניתן לה: "במסגרת פרויקט תמ"א 38 במבנה המדובר בוצעו חריגות בנייה בניגוד להיתר שנתנה הוועדה המקומית ובניגוד לתוכנית המייעדת את השטח לתחנת מטרו עתידית", נכתב בתגובת הרשות. "בשל חריגות הבנייה הוצא צו הפסקת עבודה על ידי הוועדה המקומית. על מנת להסדיר את החריגות ואת הפגיעה בתוכנית המטרו נקבע כי היזם יתאם את המשך הבנייה עם חברת נת"ע והוועדה המקומית. הובהר ליזם כי אי-ביצוע התיאומים עלול להוביל להמשך הליכי אכיפה על ידי הרשות לאכיפה במקרקעין".

הרשות פנתה לגבאי ביוני 2022, אז נודע לחברה לראשונה כי ישנה בעיה הקשורה בפרויקט. באותה הזדמנות אכן הוצא צו הפסקת עבודה מנהלי, וכבר באוגוסט אותה שנה הוסר הצו, לאחר שברשות סברו שהעניין הוסדר מול נת"ע, החברה הממשלתית שתקים את המטרו, ומנהל התכנון.

בינתיים, שלב השלד בפרויקט כבר הושלם, ובתת-הקרקע נחפר חניון אוטומטי לרכבים והוחדרו כלונסאות (עמוד תומך שמוחדר עשרות מטרים לקרקע), אשר נמצאים בחלקם בשטח שבו אמורה להיכרות התחנה עצמה, וכתוצאה מכך, כך נודע לגלובס, תבוטל אחת היציאות המתוכננות של התחנה.

הנביאים 73 בת ים / צילום: רונן משי
 הנביאים 73 בת ים / צילום: רונן משי

לפי דוחות גבאי, בסוף 2023 כבר עמד שיעור ההשלמה ההנדסי בפרויקט על 61%, והחברה כבר השקיעה בו כ-25 מיליון שקל. סיום הבנייה, לפי הערכת החברה, הוא בחציון הראשון של 2025 - אך בחברה מציינים בדוח המסכם ל-2023 כי ייתכנו בו עיכובים, בשל המחסור בעובדים מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

ואולם, בעיריית בת ים הגיבו לפניית גלובס וטענו, כי "ההיתר יצא טרם אישור תוכנית המטרו, ובנוסף לכך הוא נבדק על ידי המטרו והוא לא פוגע". ואולם, יצוין כי תכנית המטרו מטילה מגבלות על היתרים משלב ההכרזה לפי סעיף 77-78 לחוק תכנון ובנייה, ולא מאישור התוכנית, ומגבלות אלו הוטלו לפני מתן ההיתר בוועדה המקומית.

בהמשך הוסיפו בעירייה, כי "מדובר בהיתר שיצא לפני כשש שנים ובשל תקלה לא תואם מול נת"ע. הנושא התגלה בעקבות יוזמה שלנו, ולא להיפך, ואנו נמצא את הפתרון לנושא במשותף עימם. נת"ע, כהרגלה, לא פנתה אלינו מעולם, וגילתה על כך רק עקב יוזמה שלנו. ראוי כי בעתיד נת"ע תקפיד בצורה מקצועית יותר על מעקב נושאים שבתחומי אחריותה".

צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים / צילום: רפי דלויה
 צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים / צילום: רפי דלויה

מנת"ע נמסר, כי היא "מצירה על כך שישנן רשויות אשר העניקו בעבר היתרים ללא תיאום עם נת"ע, ולעיתים בניגוד לסמכותן ובניגוד לתוכניות תשתית לאומית שאישרה המדינה. בדומה למקרה לעיל, לא תיאמה הוועדה המקומית את מתן ההיתרים מול נת"ע, ולנת"ע אין סמכות לפעול נגד תת"ל 103 אשר אושרה במוסדות המדינה".

"ניתן היתר שלא כדין"

ממינהל התכנון נמסר, כי "בשטח המדובר ניתן היתר שלא כדין על ידי הוועדה המקומית וללא תיאום נדרש ביחס לתוכנית המטרו. אישור זה מסכל את תכנון פרויקט המטרו, שעלותו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים, ויביא לפגיעה בתושבי בת ים ובנגישות שלהם למטרו. הפרויקט בעל חשיבות לאומית, וישנה חשיבות עליונה לשמירה תכנונית ומניעה של הפגיעה בהיתכנות למימושו. מינהל התכנון רואה בחומרה רבה מקרים מעין אלה, ומקווה שלא יישנו בעתיד".

מקבוצת גבאי לא נמסרה תגובה.

בכל אופן, בין שמדובר בוועדה המקומית שהעניקה היתר לא מתאים או ביזם שלא פעל על פי ההיתרים, מדובר כאמור במקרה השלישי שבו פרויקטי התחדשות עירונית מבוצעים על שטחי תחנת מטרו, ומאלצים את המתכננים לתכנן מחדש, באופן שפוגע באיכות תכנון המטרו, פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע בישראל אי פעם, ובלוחות הזמנים.

"עוול לפרויקט ולדיירים"

בראיון לגלובס התייחסה אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו במנהל התכנון, למקרים הקודמים, ואמרה כי "מאוד מצער שאנחנו צריכים להתמודד עם בנייה לא חוקית. הבעיה שאין לנו שליטה על כל ההיתרים שניתנים בוועדות המקומיות, והרבה פעמים עולים על ההיתרים כשהם כבר מבוצעים בפועל ומתגלים במקרה. זה עוול לפרויקט אבל גם לדיירים שציפו לפרויקט מהיר שנעצר. הסכנה הכי גדולה מבחינתנו שייבנה משהו שלא יוכל להיהרס ולא תהיה תחנה, או שתהיה תחנה פחות טובה עם פחות יציאות"; והנה החשש מתממש בבת ים.

בפברואר האחרון נחשף בגלובס כי ברחוב ויצמן 154 בכפר סבא נבנה פרויקט התחדשות עירונית של "מבני שלהב" לפי אישור הוועדה המקומית, לאחר שבנת"ע ובוות"ל התנגדו לאישורו. הכתובת על אישור אחר נמחקה בעיפרון, ובמקומה סומנה כתובת הפרויקט. גם אז ניתן צו הפסקת עבודה שבוטל בהחלטת ביהמ"ש, והרשות לאכיפה במקרקעין פתחה בחקירה שטרם הסתיימה. העבודות על הבניין נמשכו והמתכננים נשלחו לתכנן תחנה אחרת מזו המקורית.

עוד קודם לכן, בספטמבר אשתקד, קיבלה חברת בוני התיכון צו הפסקת עבודה בפרויקט בקריית אונו, שנבנה בחלקו על תחנת המטרו העתידית. במכתב כתבה היועצת המשפטית של הוות"ל, עו"ד יעל אדורם, כי "מדובר בהיתר בלתי חוקי בעליל שהייתה מניעה חוקית לאשרו וממילא דינו להתבטל". ואולם, לאחר שבוות"ל הבינו שמדובר בטעות בתום לב, החליטו להגיע לפתרון מוסכם.