בג"ץ דן בשידור חי בעתירה נגד הליך מינוי נציב שירות המדינה

העתירות מופנות נגד החלטת הממשלה, לפיה נציב שירות המדינה הבא ימונה עפ"י הצעת ראש הממשלה, ומינויו יאושר ע"י הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים הבודקת רק את היבט טוהר המידות - ולא את התאמתו של המועמד לתפקיד

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

בג"ץ דן הבוקר (ג') בעתירה נגד הליך מינוי נציב שירות המדינה שקבעה הממשלה. הדיון יועבר בשידור חי לבקשת גלובס וגופי תקשורת נוספים.

העתירות מופנות נגד החלטת הממשלה לפיה נציב שירות המדינה הבא ימונה על-פי הצעת ראש הממשלה, ומינויו יאושר על-ידי הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים, הבודקת רק את היבט טוהר המידות - זאת להבדיל מבחינה של ועדת המינויים הבוחנת את התאמתו של המועמד לתפקיד, כפי שהיה עשרות שנים.

 

היועמ"שית לנתניהו: הקבינט אינו עיר מקלט להחלטות בלתי תקינות
לאחר שלא התייצב לדיונים: בית המשפט הורה לעצור את אורן קובי

כהונתו של הנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, הוארכה עד ל-12 בדצמבר, או עד למינוי נציב קבוע אחר (לפי המוקדם), לאחר שהרשקוביץ היה אמור לסיים את תפקידו ב-10 בספטמבר. 

העתירות הוגשו על-ידי התנועה לאיכות השלטון, הסתדרות העובדים, מכון לואיס ברנדייס לחברה לכלכה ולדמוקרטיה ומרכז מנור מבית יוזמת המאה, ונטען בהן כי ההחלטה בלתי חוקית, פסולה ונגועה בחוסר סבירות קיצוני ובשיקולים זרים, ולכן יש לבטלה.

לעמדת היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה, שהוגשה לבג"ץ, הליך המינוי שנקבע, הסוטה מדרך המינוי בעבר, אינו חוקי. "החלטת הממשלה יוצרת מצב חדש, לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינויו לתפקיד נציב שירות המדינה, שאינו חייב לעמוד בתנאי סף מקצועיים מינימליים של ניסיון, כישורים או התאמה לתפקיד".

עוד נטען כי "ההליך שנקבע יאפשר לדרג הפוליטי למנות לתפקיד המשמעותי של נציב שירות המדינה כל מועמד לפי בחירתו, כל עוד הוא עומד אך בדרישת טוהר המידות, בלא דרישה לעמידה בתנאי סף וכשירות כלשהם".

היועמ"שית הדגישה כי "נציב שירות המדינה הוא אחד מהתפקידים החשובים ביותר בשירות המדינה. הוא עומד בראש המערכת הממונה על ניהול ההון האנושי בשירות המדינה כולו"; וכי ההחלטה מסמלת מגמה לכרסום באופי המקצועי והא-פוליטי של שירות המדינה כדי להגדיל את "מוטת השליטה" הפוליטית עליה.