בורסות עולם | סיקור שוטף

פתיחה מעורבת בוול סטריט; מורגן סטנלי עולה בלמעלה מ-4%

מדד ניקיי ירד ב-1.8% • ASML שפירסמה דוח מאכזב אתמול הפילה את מניות השבבים, אנבידיה השילה 5% • האתר של פרויקט הקריפטו של טראמפ קרס ביומו הראשון • למרות החששות לגבי האייפון החדש, מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים • האינפלציה בבריטניה ירדה אל מתחת ל-2%, הסיכוי להורדת ריבית גדל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:30

בורסות וול סטריט נפתחו במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס מתרומם קלות. ה-S&P 500 יציב, הנאסד"ק יורד בכ-0.1%.

מורגן סטנלי  עולה בלמעלה מ-4% לאחר שהעלתה את התחזיות הרווח וההכנסות לרבעון השלישי.

15:09

מניית נובוקיור עולה 22% בקדם מסחר בעקבות אישור FDA עבור המכשיר שלה המטפל בסרטן ריאות באמצעות שדות חשמליים. המניה עלתה 21% בחמישה הימים האחרונים בציפיה לאפשרות של אישור ונסחרת ב1.9 מיליארד דולר לפני העליות של היום.

המכשיר של נובוקיור ישמש לטיפול בסרטן ריאות מסוג NSCLC, אחד השווקים הגדולים בתחום הסרטן, אך בשלב הראשון ינתן המוצר בשילוב עם אימונותרפיה או כימותרפיה רק למי שמצבם החמיר אחרי טיפול מבוסס בפלטינום. ניסוי שערכה החברה עמד בכל יעדיו והמוצר נמצא בטוח, לכן השוק ציפה לאישור ה-FDA, אולם היו גורמים שטענו כי הניסוי השווה את הטיפול לסטנדרט מיושן ולכן יהיה מאתגר לשווק את המוצר. החברה טענה כי זו אינה בעיה.

אם היא צודקת, נפתח עבורה כעת שוק גדול בהרבה משוק סרטן המוח בו היא פועלת היום, שכבר הניב לה הכנסות של 150 מיליון דולר ברבעון האחרון. לאחרונה עזב את החברה המנכל אסף דנציגר, אחרי 22 שנה בתפקיד, והמשימה לחדור לשוק החדש עברה לידיה של המנכ"לית החדשה אשלי קורדובה.

13:54

עונת הדוחות בוול סטריט: היום יפורסמו עוד דוחות, מורגן סטנלי מסתכם את דוחות הבנקים הגדולים, לאחר דוחות חיוביים ברובם מגולדמן זאקס, סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה. חברות נוספות שידווחו היום הן Abbott Laboratories  ו-יו.אס בנקורפ  נטפליקס  תפרסם מחר. בשבוע הבא עונת הדוחות תתחמם עם דוחות של חברות טכנולוגיה גדולות, כולל אלפאבית (גוגל)  וטסלה 

איירבוס  מתכננת לקצץ עד 2,500 משרות בחטיבת הביטחון והחלל שלה. יצרנית המטוסים האירופית מתכוונת ליישם את הקיצוצים, המהווים 7% מכוח העבודה שלה בחטיבה זו, עד אמצע שנת 2026, כך לפי CNBC מסרו מקורות שביקשו להישאר בעילום שם, מכיוון שהצעדים טרם הוכרזו באופן רשמי.

12:34

המסחר באירופה מתנהל ברובו בירידות בעוד הסנטימנט השוק הגלובלי מחמיר. מדד Stoxx 600 האירופי יורד ב-0.3%. מדד פוטסי יוצא דופן בין המדדים האזוריים הגדולים, כשהוא עולה ב-0.6% בעקבות נתונים עדכניים בבריטניה שהראו כי שיעור האינפלציה ירד באופן חד ל-1.7% בספטמבר. הירידה החדה מ-2.2% שנרשמה באוגוסט מחזקת את הציפיות כי הבנק של אנגליה יחתוך את הריבית בנובמבר.

מניית LVMH  יורדת בכ-6% לאחר שקבוצת מוצרי היוקרה דיווחה על ירידה של 3% במכירות ברבעון השלישי.

הפתיחה החלשה בשווקים המרכזיים באירופה נרשמה לאחר ירידות בוול סטריט אתמול והיא מגיעה במקביל לירידות ברוב השווקים באסיה-פסיפיק במהלך הלילה, כשניקיי של יפן הוביל את ההפסדים.

11:05

המחסר באירופה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. דאקס יורד ב-0.2%, קאק ב-0.7%, הפוטסי הבריטי עולה ב-0.7%. 

09:45

World Liberty Financial, פרויקט קריפטו הנתמך על ידי המועמד הרפובליקני לנשיאות ומשפחתו, מכר אתמול כ-550 מיליון אסימונים במחיר של 1.5 סנט לאסימון שהם בערך 3% מהאסימונים שהוצעו למכירה, לפי האתר. סרגל התקדמות באתר הראה כי הוקצו עד 20 מיליארד אסימונים למכירה.

בעוד שהאתר פעל כרגיל בשעות אחר הצהריים המאוחרות אתמול, הוא סבל ממספר הפסקות מוקדם יותר במהלך היום, סוחרים רבים התלוננו ברשתות החברתיות שלא הצליחו לרכוש את האסימון. שירות הלקוחות לא היה זמין.

המועמד הרפובליקני לנשיאות הגביר לאחרונה את מאמציו למשוך את הכספים והקולות של תעשיית הקריפטו. הניסיון האחרון שלו הוא כאמור פרויקט מטבע דיגיטלי בשם World Liberty Financial. למרות שמידע על הפרויקט עדיין מועט, הצוות שמאחוריו אמר השבוע כי המיקוד יהיה ב"הפצת מטבעות יציבים הקשורים לדולר האמריקאי ברחבי העולם" והבטחת הדומיננטיות של הדולר האמריקאי.

מטבעות יציבים (Stablecoins) הם סוג של מטבעות קריפטו שמטרתם לשמור על יחס חליפין של 1:1 מול מטבעות ממשלתיים, כמו הדולר האמריקאי. המטבע היציב הפופולרי ביותר הוא Tether, שבו משתמשים סוחרים רבים לאחסון מזומנים, השקעה באסימונים אחרים והחלפה במטבעות מסורתיים. עם זאת, הוא גם בשימוש נרחב לפעילויות בלתי חוקיות, כולל מימון טרור וסחר בסמים.

טראמפ ובניו, אריק טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור, קידמו את הפרויקט ברשתות החברתיות במשך חודשים. במהלך שידור חי ב-X בחודש שעבר, אנשי הפרויקט הכריזו כי 63% מהאסימונים יימכרו למשקיעים אשר יצטרכו לעמוד בקריטריונים של הכנסה ושווי נטו.

האסימון ה-WLFI אינו מניה ואינו מקנה זכויות כלכליות בפרויקט, לפי מסמך שנקרא "נייר זהב" המספק פרטים מסוימים על הפרויקט. מדובר באסימון המעניק בסך הכל למחזיקים בו את הזכות להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות בפרויקט, כמו הצבעות על שינויים בפרויקט, יוזמות שיווק ותכונות חדשות.

World Liberty Financial מציינת כי היא תספק למשתמשים מידע וגישה ליישומי DeFi מצד שלישי (DeFi הוא מונח כולל המתייחס לשירותים פיננסיים כמו הלוואות, השאלות ומסחר שמתבצעים בצורה אוטומטית על ידי תוכנה וללא תיווך אנושי).

09:04

מאקרו - מדד המחירים לצרכן שפורסם לפני דקות אחדות בבריטניה מצביע שהאינפלציה באי ירדה מתחת ל-2%, בכך עולים בהרבה הסיכויים להורדת ריבית במדינה. האינפלציה עומד כעת על 1.7% בלבד לעומת 2.2% שנמדדה בחודש שעבר. 

08:40

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. ביפן הניקיי יורד ב-1.8%, בסין מדד שנחאי עולה ב-0.4% והנג סנג ב-1%, הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-0.6%. 

בולטות בירידות מניות השבבים האסייתיות לאחר שחברת הציוד למוליכים למחצה ההולנדית ASML פרסמה תחזיות מאכזבות, מה שגרר ירידות במניות נוספות בתחום.
מנית יצרנית השבבים היפנית Tokyo Electron נופלת ב-10%. 

שוק המניות הסיני מתעורר: האם יש בו הזדמנויות חדשות למשקיעים? 

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על התאוששות קלה - נאסד"ק עולה ב-0.2%, דאו ג'ונס ללא שינוי ו-S&P 500 עולה ב-0.1%. 

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים בהובלת מניות השבבים. מדד נאסד"ק ירד ב-1%, דאו ג'ונס יורד ב-0.7%, S&P 500 ב-0.7%.

הסיבות לירידות במניות השבבים הן כאמור הדוח המאכזב של יצרנית הציוד לשבבים, ASML  ההולנדית. ההשפעה על מניות שבבי ה-AI מגיעה מכך שהחברה היא צומת מרכזית בשרשרת ייצור שבבי הבינה המלאכותית, והאטה בצמיחה שלה עלולה להיות איתות לשוק כולו. בנוסף, היום פורסם שהממשל האמריקאי שוקל להטיל מגבלה על יצוא שבבים המיועדים לבינה מלאכותית למדינות המפרץ.

למרות החששות לגבי האייפון החדש, מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים ביום שלישי. המניה סיימה את יום המסחר בעלייה של יותר מ-1%, ונסגרה במחיר של 233.85 דולר. במהלך היום היא הגיעה לשיא של 237.49 דולר לפני שצמצמה את העליות. אפל עלתה ב-5% בחודש האחרון וב-35% בששת החודשים האחרונים.

רשת בתי המרקחת, וולגרין בוטס אליאנס  זינקה בכ-16% לאחר שעקפה את התחזיות ברבעון השלישי, זאת בזמן שהחברה חותכת בהוצאות כדי לנסות להתאושש ממצב קשה. החברה הודיעה היום על כוונתה לסגור כ-1,200 סניפים בשלוש השנים הקרובות, מתוכם 500 בשנת הכספים 2025 בלבד. לפי החברה, סגירת החנויות תהיה "מועילה מידית" לרווח ולתזרים המזומנים החופשי שלה. וולגרינס מפעילה כ-8,700 סניפים בארה"ב, כאשר רבע מהם אינם רווחיים. 

מחירי הנפט ירדו אתמול בכ-5% כשנפט אמריקאי נסחר ב-70 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט ב-74 דולר. כזכור מאז תקפה אירן את ישראל, מחיר הנפט זינק מרמה של 68 דולר לחבית עד לכ-78 דולר לחבית, כאשר עלה החשש בקרב המשקיעים כי התגובה הישראלית תכוון בין היתר למאגרי ותשתיות הנפט באירן. על פי דיווח בוושינגטון פוסט הבוקר, נראה כי במהלך התיאום בין ישראל וארה"ב בנוגע לאופי התגובה האפשרות של פגיעה במתקני הנפט אינה בעדיפות עליונה.

במקביל, בעדכון החודשי של סוכנות האנרגיה הבינלאומית IEA נראה כי ממשיכים לצפות לגידול מתון בהיצע, בעוד הביקוש צפוי להתאושש רק במהלך השנה הבאה, כמו שניתן לראות בגרף המצורף. "בהיעדר שיבוש גיאופוליטי גדול, השוק מתמודד עם עודף לא מבוטל בשנה החדשה". בעקבות זאת נרשמו ירידות חדות במניות האנרגיה, ובראשן אוקסידנטל פטרוליום , קונוקו-פיליפס ואקסון מובייל .

במקביל נרשמו אתמול ביקושים לאג"ח הממשלתי מה שמשך את הדולר לעליות מול המטבעות האחרים, בעיקר מול האירו והליש"ט ואף מול השקל - תשואת האג"ח לעשר שנים ירדה ב-8 נקודות בסיס ל-4.06% ותשואת האג"ח לשנתיים נסחרה ביציבות, 3.96%.