החיסול של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות

מותו של אדריכל פשעי ה־7 באוקטובר משלים עבור ישראל צבר חיסולים בקנה מידה היסטורי של כל שדרת הפיקוד של חמאס בכל הזירות: הלשכה המדינית, הזרוע הצבאית וההנהגה ברצועת עזה שאותה מוביל סינוואר בשבע השנים האחרונות • חיסולו עשוי להוות גם בשורה חיובית בנוגע ל־101 החטופים - כבר שבועות שהמו"מ לא מתקדם לשום מקום, בגלל התעקשותו של סינוואר לא להתגמש

החיסול המסתמן של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות / צילום: Reuters, SOPA Images
החיסול המסתמן של סינוואר: חמאס הוחרב, גם ציר ההתנגדות של איראן נפגע קשות / צילום: Reuters, SOPA Images

במהלך פעילות של לוחמי צה"ל ברצועת עזה חוסלו שלושה מחבלים, אחד מהם הוא מנהיג חמאס ברצועת עזה, ולאחר חיסולו של אסמעיל הנייה גם ראש הלשכה המדינית - יחיא סינוואר בן ה־62.

המדינה שתקבל טילים במיליארד דולר מארה"ב 

"רכשנו ושכרנו כל גנרטור אפשרי": הקצינה שדאגה לגג למאות אלפי מילואימניקים בחזית 

סינוואר מהווה דמות בחמאס שבמשך שנים רבות עודד את הידוק היחסים של ארגון הטרור עם איראן, עמדה שלא הייתה מנת חלקם של כל בכירי חמאס. חאלד משעל, למשל, מהווה את הדמות הבולטת של מתנגדי איראן, בעקבות הסיוע שלה למשטר אסד ולפשעיו במלחמת האזרחים בסוריה שפרצה ב־2011. לעומת זאת כיום, בגלל סינוואר, חמאס נתפסים כחלק אינטגרלי מציר ההתנגדות של איראן - אף שהם סונים.

ראש הלשכה המדינית של חמאס כיום נולד בח'אן יונס ב־1962, למשפחה שהיגרה ב־1948 ממג'דל שהייתה סמוכה לאשקלון, והוא הצטרף לארגון הטרור בשנת 1985. כבר בתחילת הדרך נתפס כדמות קיצונית במיוחד, כשבגיל 25 בלבד פיקד על כוחות הביטחון הפנימיים של חמאס. ישראל עצרה אותו ב־1988, והוא הואשם בהרג שני חיילי צה"ל וברצח ארבעה חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל בדרך אכזרית במיוחד. בעקבות כך, הוא נידון לארבעה מאסרי עולם. לאורך יותר מ־40 שנות פעילות טרור, התנגד סינוואר לכל הליך מדיני עם ישראל.

ההפיכה למטאור של טרור

מתחילת מאסרו ועד 2011, עת שוחרר בעסקת שליט, מנהיג חמאס ניסה לברוח משני בתי כלא שונים (שקמה ורמלה), וכן עבר גם בבתי הכלא הדרים ונפחא. כלומר, הוא לא היה מעורב פיזית בתהליכים משמעותיים בזירה הפנים־פלסטינית ככלל והחמאסית בפרט - במיוחד בהפיכה של חמאס נגד הפת"ח ב־2007. עם זאת, לאחר עסקת שליט שבה שוחררו 1,027 אסירים ביטחוניים - הפך סינוואר דובר העברית למטאור של טרור.

כבר בשנת 2012 הוא נבחר לחברות בלשכה המדינית של חמאס, ובעשור האחרון נמנה על רשימת הטרוריסטים הבינלאומיים של ארה"ב. להנהגת חמאס ברצועת עזה הוא נבחר ב־2017, כשלאחרונה התווסף גם תפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס במקום אסמעיל הנייה המחוסל. הצעד הזה נועד להציג תדמית של חמאס שלפיה הכל ממוקד ברצועת עזה.

הכל ממוקד ברצועת עזה משום שסינוואר היה אדריכל פשעי ה־7 באוקטובר. הוא הצליח ליצור מראית עין מול ישראל שאם כסף יזרום לרצועת עזה, כולל מזוודות דולרים מקטאר, אז יגיע השקט. אולם, הוא הפך לשיעור היסטורי עבור ישראל שטרוריסט שתפיסת עולמו היא השמדת מדינת ישראל, לא מתעניין בטובת אזרחיו - אלא יאמין עד מותו ביכולתו לחסל את ישראל.

כך, מנהיג חמאס שילח את אנשי הנוח'בה ליישובי העוטף לטבוח, לאנוס ולחטוף מאות. ההבדל הוא שסינוואר הכיר את ישראל, אך ישראל לא הצליחה ב־23 שנים להכיר את סינוואר. מעבר לעברית השוטפת שלו, סינוואר ניצל הזדמנות בכלא במטרה ללמוד 15 קורסים במחלקות למדעי הרוח ומדעי החברה, כדי להבין לעומק את החברה הישראלית.

בזמן שהוא הכין לאורך שנים את תוכנית ה־7 באוקטובר, סינוואר לא הספיק ליצור עושר דומה למקביליו בחמאס. לפי BBC, הונו מסתכם ב־3-1 מיליון דולר בלבד, לעומת 5 מיליארד דולר שמוערכים אצל חאלד משעל והוערכו בידי אסמעיל הנייה עד שהאחרון חוסל. נראה כי זו באמת לא הייתה מטרתו העיקרית בניגוד למקביליו, אלא משימת חייו הייתה השמדת ישראל.

חיסולו משלים עבור ישראל צבר חיסולים בקנה מידה היסטורי של כל שדרת הפיקוד של חמאס בכל הזירות: הלשכה המדינית - אסמעיל הנייה ואחריו סינוואר, הזרוע הצבאית - מוחמד דף, וכמובן ההנהגה ברצועת עזה שאותה מוביל סינוואר בשבע השנים האחרונות. זו סיטואציה שמזכירה את זו ששרויים בה כיום חיזבאללה.

ההבדל המהותי בין המקרים מעבר לסוגיית הסונים־שיעים, היא שחיזבאללה זהו ארגון טרור שיש לו מדינה. על כן, הייתה להם את האפשרות לקבל תגבור פיקודי במקום שלל המחוסלים שלהם בעזרת קצינים של כוח קודס במשמרות המהפכה. המודל הזה לא תקף ברצועת עזה, וכפי שטבעת החנק הכלכלית והצבאית הולכת ומתהדקת סביב חמאס - כך יש קורלציה בנוגע לבעיה הפיקודית.

בזווית הישראלית, חיסולו של סינוואר עשוי להוות גם בשורה חיובית בנוגע ל־101 החטופים ברצועת עזה. כבר שבועות שהמו"מ לא מתקדם לשום מקום, בגלל התעקשותו של סינוואר לא להתגמש - ושאיפתו להותיר בכל דרך את חמאס כפטרון ברצועת עזה. בסיכומו של דבר, מתקפת 7 באוקטובר של סינוואר הולכת ותופסת מקום בדפי ההיסטוריה כזו שהחריבה את חמאס במודל הנוכחי, ואף גרמה לכל ציר ההתנגדות של איראן לנזק חמור, שבישראל עוד יידרשו לחשוב כיצד להפוך אותו ברמה האסטרטגית לבלתי הפיך.