שבבים | ניתוח

מניות השבבים הישראליות צנחו, ואז קיבלו המלצה חמה מבנק אוף אמריקה

דוח מאכזב של ענקית ייצור מכונות שבבים הולנדית גרר ירידות חדות במניות השבבים בוול סטריט ובפרט בקרב שתי המניות הישראליות קמטק ונובה • כעת בבנק אוף אמריקה משוכנעים: זו הזדמנות

גבי ויסמן, מנכ''ל ונשיא נובה, ורפי עמית, מנכ''ל קמטק / צילומים: נובה, רענן טל; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
גבי ויסמן, מנכ''ל ונשיא נובה, ורפי עמית, מנכ''ל קמטק / צילומים: נובה, רענן טל; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השבוע שעבר היה רכבת הרים של ממש בסקטור השבבים בוול סטריט. טעות טכנית הובילה לפרסום הדוחות הכספיים של  ASML   ההולנדית, ענקית ייצור מכונות השבבים, יום מוקדם יותר מהצפוי. הדוחות פורסמו ביום שלישי, ולצידם תחזית מאכזבת להמשך, אשר עוררה חששות בנוגע לחולשה בשוק ציוד השבבים. מניית ASML נפלה באותו יום ב־16.3%, אך ההשפעה הייתה רחבה יותר - מניות רבות בסקטור השבבים צנחו, בהן אנבידיה , ברודקום  ואינטל . וגם חברות ישראליות נפגעו: נובה וקמטק, העוסקות בתחום בדיקות ייצור השבבים, ונסחרות במקביל בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב צנחו ביום שלישי ב־10.3% וב־5.6% בהתאמה. אבל אז, ביום חמישי בצהריים, ענקית ייצור השבבים הטייוואנית, TSMC, פרסמה גם היא דוחות, ואלו הפכו לחלוטין את התמונה. TSMC הכתה את התחזיות ושלחה רוח אופטימית למניות הסקטור ובפרט לאנבידיה.

אחרי חיסול סינוואר: זה התרחיש שהשווקים באמת מצפים לו
בני 50 ומעלה? בקרוב תקבלו הודעה מפתיעה בנוגע לפנסיה שלכם

אך מי שלא נהנו מהתיקון היו המניות הישראליות. כך, בסך הכול עד סוף השבוע, נובה איבדה 16.9% מערכה וקמטק  תיקנה מעט ואיבדה 5.5% - ירידות שהגיעו בתורן בבת אחת לבורסה בתל אביב ביום ראשון. נובה, נסחרת כעת בשווי של 5.35 מיליארד דולר אחרי עלייה של כ־34% מתחילת השנה, וקמטק, נסחרת בשווי של 3.76 מיליארד דולר אחרי עלייה של כ־21%.

הסקטור שנשאר מאחור הפך לאטרקטיבי

הנתון המדאיג בדוחות של ASML לא היו ההכנסות או הרווחים, אלו זינקו בשיעורים דו־ספרתיים. תחזית ההכנסות לשנת 2025 היא זו שאיכזבה את המשקיעים, כשירדה מכ־39 מיליארד דולר לכ־35 מיליארד. בבנק אוף אמריקה כתבו בתגובה שהדוחות "מצביעים על סביבת הוצאות חלשה יותר בתחום ציוד השבבים". כלכלני הבנק הורידו את התחזיות שלהם להוצאות על ציוד למפעלי ייצור שבבים (WFE) לתעשייה ב־8%־10% לשנים 2025־2026. בהתאם, בבנק אוף אמריקה מורידים גם מחירי יעד לחלק מהמניות בסקטור.

עם זאת, דווקא המניות הישראליות נובה וקמטק, סומנו על ידי בנק אוף אמריקה בתור הזדמנות: מחיר היעד למניית נובה עומד על 235 דולר - מחיר המשקף פרמיה של 27.6% על המחיר אחרי הירידות האחרונות, כאשר ההמלצה נותרת "קנייה" על בסיס פוטנציאל הצמיחה בשיעור דו-ספרתי ופרופיל שיעורי הרווח החזק שלה. בקמטק, מחיר היעד עומד על 100 דולר, פרמיה של 20.7% על המחיר כיום, כשההמלצה נותרת "קנייה" ובבנק אוף אמריקה מציינים שלאחר ירידת המכפילים לאחרונה, מכפיל הרווח ל־2025 קרוב לממוצע הרב־שנתי בקמטק.

"מניות הציוד לשבבים היו בין הסקטורים בעלי הביצועים החלשים ביותר ברבעון השלישי", כותבים כלכלני בנק אוף אמריקה. "עם זאת, ההתכווצות של המכפילים הובילה לכך שמניות ציוד השבבים נסחרות כעת בפרמיה של 13%־32% בלבד ביחס לממוצע החמש־שנתי שלהן, בהשוואה לפרמיה של 60%־108% באמצע השנה הנוכחית - וזה אטרקטיבי לאור התזרימים החופשיים שלהן. אנחנו אוהבים את מניות KLA, אפלייד מטריאלס, קמטק ונובה".

מי צודק: הדוח ההולנדי או הטייוואני?

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, אומר כי "הדוחות של ASML ושל TSMC הם שני צדדים בתעשייה, וכל אחד מהם מושפע מגורמים אחרים. כל יצרנית שבבים קונה מ־ASML מכונות, ובפועל, כמחצית מההזמנות שלה הן מסין. ככל שיהיו החמרות במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, יש חשש שיוטלו עוד מגבלות, וזה לא אמור להיטיב עם הצמיחה העתידית של ASML". לדבריו "אני חושב ש־ASML לקחו מקדמי ביטחון בתחזית, כדי לא לפספס. ממילא, החברה מוכרת לסין מכונות ישנות ולא את המתקדמות ביותר".

להערכתו, "בכל מקרה, מכיוון שמדובר בחברות ישראליות ולא אמריקאיות, הן צריכות להתחשב במגבלות אבל לאו דווקא לציית. לכן, אם תהיה החמרה במלחמת הסחר ייתכן שזה אפילו יכול להיטיב עם החברות, על חשבון KLA (חברה שמפתחת טכנולוגיות ניטור על שבבי AI, ש"ח)".

בין הדוח של ASML לדוח של TSMC, וסצ'ונוק מעדיף להסתכל על החברה הטיוואנית. "בסך הכול מדובר בסנטימנט, כי הייתה פה אזהרה של גורם גדול בתעשייה (ASML)", הוא מרגיע. "הסיפור של TSMC יותר מעניין. הדוחות היו מצוינים, הרווחיות הייתה גבוהה, והחברה נהנית מביקושים חזקים מאוד בדאטה סנטר ו־AI".

להערכתו, הירידות בשתי המניות מהוות הזדמנות למשקיעים: "2025 אמורה להיות שנה טובה מאוד לציוד שבבים, עם כל הורדת התחזיות של ASML. הקונצנזוס לצמיחה בשוק ציוד השבבים כולו דו־ספרתי, 13%־15%, ולאורך השנים קמטק ונובה צמחו יותר מהשוק - כך שיש פה מקום להפתיע בראייה ארוכת טווח".