הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה; השקל נחלש ב-0.8%, הבנקים ירדו ב-0.3%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.15% • מדד הביטוח השיל 1.2% • המפקח על הבנקים זימן בכירים בבנקים לדיון חריג על מצב ענף הנדל"ן • למרות הירידות, מניות נובה וקמטק סומנו ע"י בנק אוף אמריקה כהזדמנות • מזרחי טפחות: "התחזקות השקל בעקבות חיסול סינוואר החזירה את השוק להעדיף הורדת ריבית קרובה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

14:33

המסחר בבורסה ננעל היום בירידות: ת"א 35 ות"א 90 ירדו ב-0.15% וב-0.4% בהתאמה, הבנקים ב-0.3%. בלט לשלילה מדד הביטוח השיל 1.3%. 

13:11

לאחר הפתיחה השלילית, הירידות בבורסה נחלשות כעת, והמדדים המובילים ת"א 35 ות"א 90 יורדים ב-0.1% וב-0.2% בהתאמה. גם מדד הבנקים מתאושש ויורד ב-0.2%. מדד הביטוח בולט לשלילה עם ירידה של כ-1%. 

מניית חברת אירודרום , שעוסקת באיסוף מודיעין באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, מזנקת גם היום, לאחר שאתמול זינקה בכ-64%. החברה בישרה אתמול על הזמנה גדולה (כ-140 מיליון שקל) לאספקת כטב"מים מסוגים שונים ומוצרים נלווים מלקוח ממשלתי. האספקות בעסקה ייפרסו על פני 12 חודשים כשלפי הערכת החברה, האספקות יחלו ברבעון הראשון של שנת 2025 וכפופות להוצאת הזמנת רכש מתאימה מאת הלקוח.

מניית החברה ידעה תנודות משמעותיות במהלך מלחמת חרבות ברזל. מפרוץ המלחמה ועד 26 באוקטובר אשתקד זינק מחיר המניה מ-38.2 אגורות ל-90 אגורות. לאחר מכן, המניה ירד לכ-60 אגורות בנובמבר, קפצה ל-1.16 שקל ב-30 במאי, צנחה לכ-35 אגורות בספטמבר - והיום חזרה להיסחר ב-75 שקל.

12:09

השקל נחלש היום במעל 1% ונסחר ב-3.75 שקלים לדולר וב-4.07 שקלים לאירו.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "החשש מהסלמה ביטחונית קרובה אל מול איראן תזניק את הדולר בחזרה אל מעל לרמת 3.75 שקלים לדולר. אין שינוי בהערכתנו לפיה פוטנציאל ייסוף השקל נותר מוגבל, והדולר עשוי לשוב ולבחון את רמת 3.8 שקלים. רמות השערים בהם נסחרים מוצרי האנרגיה מלמדות שבשווקים לא רואים פוטנציאל גבוה להסלמה ביטחונית שתפגע במקורות האנרגיה, וההערכה היא שמדובר בתגובות מוגבלות בלבד. בהיעדר הסלמה ביטחונית ועל רקע היצע המט"ח הגבוה מיצואנים הנדרשים לשקלים, ומנגד, ביקוש נמוך למט"ח, הרי שהדולר עשוי לשוב ולבחון את רמת ה-3.7 שקלים כבר בעתיד הקרוב".

11:19

לאחר הזינוק אתמול, דומה כי עתה המשקיעים בעמדת המתנה ,והמגמה השלילית נמשכת: מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ת"א 90 ב-0.6, ומדד הבנקים יורד ב-0.7%.

במקביל לירידות, השקל נחלש בכ-0.9% ונסחר ב-3.74 שקלים לדולר וב-4.067 שקלים לאירו. 

מישורים , הנמצאת בשליטת איש העסקים אלכס שניידר, הודיעה על הסכם לרכישת מרכז מסחרי Westland Park Plaza בג'קסונוויל, פלורידה בתמורה כוללת של כ- 13 מיליון דולר. הרכישה תבוצע עם שותף מקומי בחלוקה שווה. השלמת העסקה צפויה להיות עד סוף שנת 2024 וכפופה להתקיימות תנאים מתלים מקובלים. בכוונת מישורים לממן את הרכישה כ-40% ממקורותיה העצמיים וכ-60% הלוואה בנקאית מקומית.

הנכס בנוי על מגרש בשטח כולל של כ-67 אלף מ"ר, כאשר השטח הכולל בנכס להשכרה הוא כ-15 אלף מ"ר. שיעור התפוסה בנכס הוא כ-55% המושכר לדיירי עוגן מסורתיים מתחום הקמעונאות. 

10:31

חברת הנדל"ן אאורה  הודיעה הבוקר כי חברת הביטוח מגדל  הופכת לבעלת עניין בחברה, ומחזיקה כעת יותר מ- 5% ממניותיה. מגדל מצטרפת לבעלות העניין בחברה - כלל ביטוח, מנורה מבטחים ומור בית השקעות, המחזיקות כ-12%, כ-11% וכ-5% מאאורה בהתאמה, לצד גופים מוסדיים נוספים.

בתחילת חודש אוקטובר מור בית השקעות הפך לבעל עניין בחברה; בחודש יוני חתמה אאורה עם חברת הביטוח הפניקס על הרחבת הסכם השקעת הון עצמי באופן ישיר בפרויקטים של החברה, בהיקף כולל של 750 מיליון שקל.

10:00

המסחר בבורסה החל הבוקר במגמה שלילית: מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, כך גם ת"א 90, ומדד הבנקים יורד ב-0.3%.

הבוקר המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, זימן בכירים במערכת הבנקאית לדיון נרחב על מצבו של ענף הנדל"ן. המפקח מבקש לבדוק מול ראשי החטיבות העסקיות בבנקים הגדולים את מפלס הסיכון שנוצר בבנקים, בכל הנוגע לשוק הדיור למגורים. הסיבה היא גל מכירות ענק של דירות שנרשם ברבעונים הראשונים של השנה, שייתכן והתגבר גם בחלק מחודשי הקיץ. 

08:02

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

ללא חדשות ביטחוניות מיוחדות בינתיים, ובעקבות הודעת דובר ראש הממשלה אודות רעיונות חדשים לבחינת היתכנות למתווה שחרור חטופים, המסחר בבורסה צפוי להיפתח גם היום בעליות שערים. המסחר יסתיים היום ב-14:30 לאור חול המועד סוכות. 

אתמול, חיסול סינוואר הוביל את הבורסה המקומית לעליות: מדד ת"א 35 עלה ב-2%, ות"א 90 הוסיף לערכו כ-2.4%. לעליות בשוק אחראים המגזר הפיננסי, מגזר הנדל"ן ומגזר הנפט והגז. מדד הבנקים עלה ב-3.6%, העלייה היומית הגבוהה ביותר בחצי השנה האחרונה. 

המסחר נפתח אתמול באיחור על רקע הירידה החדה במניות השבבים שנגרמו בגלל פערי ארביטראז' שליליים. אלה נבעו מהמימושים בסקטור בימים האחרונים בעקבות הדוח המאכזב של יצרנית הציוד לשבבים ההולנדית ASML. בלטו בירידות נובה  שצללה בכ-15%, טאואר  ירדה ב-3.6%, וקמטק  השילה מערכה כ-3.5%.

למרות זאת, המניות הישראליות נובה וקמטק, סומנו על ידי בנק אוף אמריקה בתור הזדמנות. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, מעריך כי הירידות בשתי המניות מהוות הזדמנות למשקיעים: "2025 אמורה להיות שנה טובה מאוד לציוד שבבים. למרות הורדת התחזיות של ASML, הקונצנזוס לצמיחה בשוק ציוד השבבים כולו הוא דו-ספרתי, 13%-15%, ולאורך השנים קמטק ונובה צמחו יותר מהשוק - כך שיש פה מקום להפתיע בראייה ארוכת טווח". מחיר היעד למניית נובה עומד על 235 דולר, פרמיה של 27% על המחיר כעת, כאשר ההמלצה נותרת 'קנייה' על בסיס פוטנציאל הצמיחה בשיעור דו-ספרתי ופרופיל שיעורי הרווח החזק שלה. בקמטק, מחיר היעד עומד על 100 דולר, פרמיה של 20.7% על המחיר כיום. 

מניית חברת אירודרום , שעוסקת באיסוף מודיעין באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, זינקה (א') בכ-63%, לאחר שהחברה קיבלה הזמנה גדולה לאספקת כטב"מים מסוגים שונים ומוצרים נלווים מלקוח ממשלתי. 

אלארום , ספקית של פתרונות גישה לאינטרנט ואיסוף נתונים מקוונים, זינקה ב-35%. המניה שהגיעה לשיא במחצית יולי רחוקה מאוד משיא זה, אך בחמשת ימי המסחר האחרונים זינקה בכ-85%

ניו-מד אנרג'י  עלתה בכ-2.5% לאחר שדיווחה על אישור תוכנית רכישה עצמית של אג"ח לוויתן בהיקף של 100 מיליון דולר. 

סלע נדל"ן  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה, מהן עלה כי רכישת "בית מאני" בתל אביב הובילה למחיקה של 20 מיליון שקל בספרים, אך לא פגעה בצמיחה בהכנסות וברווחים של קרן הריט.

אל על הוסיפה ועלתה ב-3% גם אתמול ולשווי שוק של 3.25 מיליארד שקל, פי שלושה מאז החלה המלחמה באוקטובר בשנה שעברה, וזאת בזכות ביטולי הטיסות הרבים של החברות הזרות לישראל. היום צפוייה חזרה של כמה חברות תעופה לטוס לישראל ולהעיב מן הסתם על מניית אל על. חברת התעופה היוונית בלו בירד, שבבעלות קווי חופשה הישראלית, תחזור היום לפעול בישראל. כמו כן, חברת התעופה הספרדית אייר אירופה צפויה לחזור לישראל גם כן. 

זה מה שאינטל צריכה לעשות כדי לצאת מהבור - ולהציל את העולם המערבי  

באסיה מתנהל המסחר הבוקר במגמה מעורבת ובשינויים קלים: ניקיי עולה -0.2%, מדד שנחאי ב-0.4%, ומדד הנג סנג יורד ב-0.3%. לראשונה מאז יולי, בסין הוריד הבוקר הבנק המרכזי את הריבית על ההלוואות ל3.1% מ-3.3%, הריבית לחמש שנים, זו שקובעת את ריבית המשכנתאות ירדה ל-3.6% מ-3.85%. בדרום קוריאה אין היום מסחר. 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים  הבוקר ללא שינוי. 

וול סטריט סגרה בשישי האחרון את את השבוע השישי ברציפות של עליות, הרצף הארוך ביותר מתחילת השנה, כאשר דוחות רווח חזקים של נטפליקס  חיזקו את מגזר הטכנולוגיה כולו.  

מדד הדאו ג'ונס הוביל את העליות בשווקים, כשעלה בכ-1% במהלך השבוע האחרון. מדד S&P 500 ומדד נאסד"ק רשמו עליות שבועיות של כ-0.9% ו-0.8% בהתאמה. השניים האחרונים הגיעו שוב לשיאים חדשים במהלך השבוע.

עד כה, 79% מהחברות במדד S&P 500 דיווחו על הפתעה חיובית ברווחים לרבעון השלישי, נתון הגבוה מהממוצע הכולל של חמש השנים האחרונות, העומד על 77%, כך לפי חברת FactSet.

המהפך של שוק השבבים: המניה זינקה פי 50, והחוב הפך לרווח של מיליארדים 

עונת הדוחות תימשך השבוע, עם דוחות צפויים מטסלה , בואינג , ג'נרל מוטורס , אמריקן איירליינס  ו-UPS , אשר יבלטו בלוח הזמנים העמוס.

המשקיע האינטליגנט | אתם לא פרנואידים, השוק אכן מנסה להפיל אתכם בכל דרך 

2. שוקי האג"ח

בשוק המקומי, התשואה לפדיון על אג"ח ממשלתית ל-10 שנים צנחה ב-16 נקודות בסיס לרמה של 4.82% ביום א', הרמה הנמוכה זה כחודש וחצי. האיגרת לשנתיים נסחרה ביציבות בתשואה של 4.52%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האיגרות הממשלתיות נסחרו ביום שישי במגמה מעורבת. באג"ח ל-10 שנים הייתה התשואה 4.07%, ובאיגרת לשנתיים התשואה עמדה על 3.95%.

האם המשקיע סטנלי דרוקנמילר יודע משהו שנעלם מעיני המשקיעים בוול סטריט? המיליארדר מבצע מהלך ענק נגד הפדרל ריזרב. דרוקנמילר פתח פוזיציה מפתיעה על אגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות. בעוד שרוב השוק מאמינים כי האינפלציה תמשיך להאט והבנק הפדרלי ימשיך להוריד את הריבית ויביא אותה ל-3.25%-3.50% עד סוף 2025,  דרוקנמילר, לוקח את הצד ההפוך של ההימור הזה.

על פי דיווחים, הוא סיפר לאחרונה בכנס שהוא מוכר אג"ח ממשלתיות של ארה"ב בחסר (שורט). ההימורים נגד אג"ח ממשלתיות מהווים כעת 15%-20% מתיק ההשקעות של דרוקנמילר, על פי דיווחים של אנשים שהיו בכנס וכפי שדווח ביאהו פיינס. הימור נגד אג"ח ממשלתיות הוא הימור נגד הדעה הרווחת הנוכחית שהריביות יירדו.

דרוקנמילר לא פרט הרבה לגבי הסיבות, אך המהלך שלו יכול לשקף את חששותיו לגבי החוב הלאומי, המדיניות הפיסקלית, והתגובות האפשריות של השוק לאלה. חוב לאומי גבוה בהחלט יכול להעלות את הריביות אם המשקיעים מאבדים אמון ביכולת של הממשלה לנהל את התחייבויותיה, מה שיוביל לירידת מחירי האג"ח. זה עשוי להיות אחד מהמהלכים שלו, אם הוא צופה עליית ריביות או אינפלציה שנובעת מהוצאות ממשלתיות והלוואות מוגברות. 

בצוות מחקר המאקרו בבנק ניהול העושר פיקטה ממליצים לתת עודף משקל לאגרות חוב ממשלתיות ארוכות עם העדפה לאירופה על פני ארה"ב. "אגרות חוב ממשלתיות אירופאיות ואמריקאיות רשמו עליות חזקות מיולי ועד אמצע ספטמבר בציפייה שהבנקים המרכזיים יקצצו את הריביות בקצב מהיר יותר בעקבות ירידה באינפלציה ורקע כלכלי מתמתן. כאשר תשואות האג"ח לטווח קצר ירדו יותר מאשר אלו לטווח ארוך, עקומות התשואה הריבוניות התהפכו".

"אך בעוד שלכל הריביות לטווח קצר יש מקום לרדת לפחות עד לריביות הסופיות של הבנקים המרכזיים, המרחב לירידה נוספת של תשואות אגרות חוב ריבוניות אמריקאיות לטווח ארוך עשוי להיות מוגבל יותר בהתחשב באי הוודאות הפיסקלית והפוליטית. מסיבה זו, חזרנו להיות ניטרליים באג"ח ממשלתיות אמריקאיות לטובת אגרות חוב ממשלתיות ארוכות טווח באירו, שם אנו כעת בעודף משקל, יחד עם אג"ח ממשלתיות בריטיות. בהתחשב בחוזקו של הפרנק השוויצרי, אנו צופים כעת שה-SNB יהפוך לגורם מגרה בחודשים הקרובים ולכן עברנו מתת-משקל לניטרלי באג"ח ממשלתיות שוויצריות".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש קלות הבוקר ביחס לדולר ולאירו ונסחר ב-3.716 שקלים לדולר, והאירו ב-4.03 שקלים. מתחילת השנה הדולר התחזק מול השקל ב-3%. 

אחרי חיסול סינוואר: זה התרחיש שהשווקים באמת מצפים לו 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בירידה של כ-2% ביום ו' - מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 73.06 דולר, וחבית WTI נסחרה בכ-69.3 דולר. זאת על רקע דיווחים כי ישראל צפויה לתקוף באיראן מטרות צבאיות - ולא מתקני גרעין או נפט. במקביל, בארגון אופ"ק הורידו את תחזית הביקוש העולמי לנפט בשנים 2024-2025. למגמה תרמה גם העובדה שהנזק מסופת ההוריקן שפקדה את מדינת פלורידה בארה"ב היה מצומצם מהתחזיות. בסיכום שבועי, מחירי הנפט ירדו בכ-7%. הבוקר באסיה מחירי הנפט עולים בכ-0.5% ל-69.6 דולר לחבית נפט אמריקאי ול-73.4 עבור חבית נפט מסוג ברנט. 

4. מאקרו

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות במזרחי טפחות, מציין כי "מדד המחירים לצרכן איבד 0.2% בחודש ספטמבר, נמוך באופן בולט ביחס לקונצנזוס האנליסטים (0%) ולציפיות שלנו, לאחר טיפוס לתמחור של קרוב ל-60% להעלאת ריבית, בסביבת ההחלטה של ינואר, טרום פרסום מדד המחירים, הציפיות בשוק הגיבו לפרסום המדד בהתמתנות משמעותית, המבטאת סיכויים נמוכים יחסית להעלאה נוספת. התחזקות השקל בשישי, לאחר חיסול סינוואר החזירה את השוק להעדיף הורדה בתוך המהלך הבא של בנק ישראל, אם כי הציפייה שנראה את זה קורה נותרה עמוק לתוך 2025. 

"הלמ"ס דיווחה בשבוע שעבר על עדכון כלפי מטה של הצמיחה ברבעון השני, מגידול של 0.7%, ל-0.3% בלבד. שיעור ניכר מהעדכון כלפי מטה הגיע באופן חריג מכיוון ההוצאה הממשלתית, אשר הצביעה כעת על עלייה של 5.3% בלבד, לעומת 8.2% באומדן השני. ועל זה נוספו עדכון כלפי מטה של היצוא. למרות העדכון השלילי, לאור ההתעוררות בענף הנדל"ן, ומה שנראה כמו שיפור משמעותי בהיצע העובדים, אנחנו ממשיכים לצפות להתאוששות משמעותית של סעיפי ההשקעה ברבעון השלישי והרביעי". 

בגוש האירו, הבנק המרכזי (ECB) הוריד כצפוי את הריבית מ-3.65% לרמה של 3.4% ביום חמישי האחרון. בבנק ההשקעות פיקטה השוויצרי הסבירו כי ה-ECB נותר זהיר וסיפק רק מעט הנחיות לגבי הצעדים הבאים, כשנשיאת הבנק כריסטין לגארד הדגישה כי ב-ECB יישארו "תלויים בנתונים ויפעלו בגישת 'פגישה אחר פגישה'".

בפיקטה אומרים כי "בעוד שלא התחייבה לשום דבר, לגארד לא סגרה את הדלת בפני קיצוצי ריבית מהירים יותר, והדגישה את החשיבות של תחזיות הצוות והנתונים שיתווספו בשבועות הקרובים. לפיכך בחברה "שומרים על השערכתנו שה-ECB יקצץ ב-25 נקודות בסיס בכל החלטת ריבית עד יוני 2025, ויוריד את הריבית על הפיקדונות ל-2.0%".

5. תחזית

ויולטה טודורובה, אנליסטית מחקר בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage Shares, ופול מרינו, סמנכ"ל הכנסות ב-Themes ETFs, צופים כי חברות הטכנולוגיה צפויות לרשום גידול דו-ספרתי ברווח, אך יתר החברות צפויות להציג גידול שלילי. 

טודורובה כתבה כי "עונת הדוחות לרבעון השלישי מתחילה להעלות הילוך, כאשר הציפיות נמוכות יותר בהשוואה לרבעון הקודם. לקראת עונת הדוחות ראינו את האנליסטים מורידים את תחזיותיהם כמעט בכל המגזרים, מלבד מגזרי הטכנולוגיה והפיננסים, שדווקא לגביהם התחזיות הועלו. המגזרים עם התחזיות הנמוכות ביותר הם תחבורה ואנרגיה. אם בחודש יולי צפו האנליסטים כי חברות ה-S&P 500 ירשמו גידול של 6.9% ברווחים, כעת הציפיות הן לגידול של 3.1% בלבד. לגבי חברות הטכנולוגיה, הציפיות הן לגידול של 11.5% ברווח, ובלעדיהן - החברות צפויות לרשום גידול שלילי של 0.2% ברווח. עם זאת, למרות הציפיות הנמוכות, התחזיות לגבי הרבעון הרביעי דווקא חיוביות.

"שוק השבבים הציג תמונה מעורבת עד כה בעונת הדוחות, כאשר מצד אחד ראינו דוח חזק של יצרנית השבבים TSMC, ומנגד יצרנית מכונות הליתוגרפיה ASML דווקא ציננה את האופטימיות. ואולם, ייתכן כי הדבר נובע בעיקר מתמהיל לקוחות שונות, כאשר שני לקוחות של ASML, אינטל וסמסונג משהות רכש של מכונות, ואילו לקוחותיה של TSMC כמו אנבידיה וקואלקום רק מגבירות את הייצור. ככלל, שוק השבבים נמצא בתנופה על רקע הביקוש לשבבי AI וסמרטפונים, אבל ישנם סקטורים בשוק, כמו מחשבים אישיים, שמדשדשים".

מרינו כתב כי "חברות שלא יציגו תחזית חיובית לעתיד, ייענשו על ידי המשקיעים. הבנקים הגדולים התחילו את עונת הדוחות בצורה חזקה עם מספרים מרשימים. עם זאת, אנחנו רואים שחברות שמפרסמות תחזיות נמוכות - משלמות על כך ביוקר, כמו למשל אמריקן אקספרס, ASML ו-CVS. המשקל הגדול שמקנים המשקיעים לתחזית בולט במיוחד מאז התחיל הבנק הפדרלי להעלות את הריבית. על כן, אנחנו מעריכים כי זו עשויה להיות עונת דוחות חזקה עבור חלק מהחברות, ואכזרית עבור אלה של יציגו אופק לצמיחה עתידית".