טסלה הכתה את תחזית הרווח לרבעון; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הרווח הנקי של יצרנית המכוניות החשמליות זינק ב-17% לכ-2.17 מיליארד דולר ברבעון השלישי • החברה רשמה גם עלייה במכירות הרכבים אך פספסה בהכנסות • המניה מזנקת ביותר מ-9% במסחר המאוחר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Susan Walsh
אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Susan Walsh

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה  דיווחה הלילה על עלייה מפתיעה ברווח הנקי ברבעון הראשון, לראשונה מאז שרווחי החברה החלו לרדת מוקדם יותר השנה. הרווח הנקי זינק ב-17% לכ-2.17 מיליארד דולר (רווח למניה של 72 סנט). תחזיות האנליסטים היו לרווח למניה של 58 סנט. עם זאת, טסלה פספסה בהכנסות, כאשר הם עלו ב-8% ל-25.18 מיליארד דולר, בעוד שתחזיות האנליסטים עמדו על 25.37 מיליארד דולר. מניית טסלה מזנקת ביותר מ-9% במסחר המאוחר. 

הכנסות מתחום הרכב עלו ב-2% ל-20 מיליארד דולר, בהשוואה ל-19.63 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. הכנסות מייצור ואחסון אנרגיה זינקו ב-52% ל-2.38 מיליארד דולר, בעוד שההכנסות משירותים ואחרים קפצו ב-29% ל-2.79 מיליארד דולר.

בדוחות, ציינה טסלה שהיא צופה "צמיחה מתונה" במסירות כלי רכב השנה, הפתעה חיובית נוספת בהשוואה לציפיות, כאשר התחזיות צפו לירידה במסירות מ-1.81 מיליון ב-2023 ל-1.78 מיליון.

מוקדם יותר החודש, טסלה דיווחה על מסירות של 462,890 כלי רכב ברבעון השלישי. המסירות הן האומדן הקרוב ביותר למכירות שמדווחות על ידי טסלה. החברה גם ציינה שייצרה 469,796 רכבים ברבעון.

רכבת הרים במניה

החברה סבלה מרכבת הרים בשנה האחרונה. רק לפני מספר שבועות חשפה טסלה את הרכב האוטונומי "רובוטקסי", אירוע לו חיכו המשקיעים במשך 8 שנים. מאז הוכרז האירוע, בחודש אפריל, מניית החברה עלתה בכ-50% שנבע בין היתר גם מהדיווח בתחילת אוקטובר על עלייה של 6% במשלוחי הרכבים העולמיים של טסלה בהשוואה לשנה שעברה.

אך נראה כי התיקון במניית טסלה לא החזיק מים. אחרי השקת הרובוטקסי, מניית החברה צללה בכמעט 9%, ומחקה כ-70 מיליארד דולר ביום אחד. המשקיעים קיוו שלמרות הטלטלות שפוקדות את החברה כבר שנתיים, הסכסוך בין המייסד לדירקטוריון, הדשדוש במכירות, והתחרות מסין - ברגע שחזון הרכב האוטונומי והאופטימוס ייתגשם, טסלה תהיה המובילה במהפכה הטכנולוגית הבאה. אך במקום, אירוע ההשקעה שכולם חיכו לו הותיר משקיעים ואנליסטים עם יותר שאלות מתשובות.

ובינתיים, טסלה ממשיכה להציג ביצועים חלשים במניה. מתחילת השנה ירדה המניה בכ-11%, בזמן שמדד S&P 500 עלה בכ-24% באותה תקופה, ובחודש האחרון בלבד השילה מערכה המניה כ-12%.

"זהו זה? חוסר פירוט מאכזב"

באירוע טסלה השיקה את המונית האוטונומית בשם Cybercab - מדובר ברכב אוטונומי בעל שני מושבים, ללא הגה או דוושות ובכל זאת "בטוח פי 20 מרכב רגיל", הבטיח מאסק. החברה הציגה 20 יחידות שלו ומחיר צפוי של כ־30 אלף דולר ליחידה. מאסק אמר כי הוא מצפה שהסייברקאב תכנס לייצור עד 2026 או לפני 2027. נראה שהמשקיעים לא אהבו את מה שראו. האנליסט אדם ג'ואנס של מורגן סטנלי כתב על האירוע כי "זהו זה? חוסר פירוט מאכזב", וכי "התאכזבנו מהמהות וחוסר הפרטים באירוע ההכרזה. ככזה, ציפינו שטסלה תהיה בלחץ בעקבות האירוע", אמר. האנליסטים חיפשו נתונים על השיפורים בנהיגה האוטונומית כמו גם אסטרטגיות שונות בתחום. אנליסטים של וולס פארגו הסכימו איתו ואף כתבו שהאירוע היה "מסנוור" ועם מעט מדי חומר.

מצד אחד המשקיעים מנסים להבין מה המשמעות של "בשנה הבאה" כהבטחה עתידית להגעתה של הנהיגה האוטונומית, ומצד שני מנסים להבין מתי טסלה תשיק רכב במחיר נמוך יותר שיתאים להמונים.

למרות הביקורות, בבנק אוף אמריקה בחרו להסתכל על הנקודות החיוביות בהשקה. בבנק האמריקאי הדגישו כי האירוע עמד בציפיות, על אף העדרם של פרטים ספציפיים כמו מודל עסקי ולוחות זמנים. לצד זאת, הבנק העלה את מחיר היעד של המניה ל-255 דולר למניה.