הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בתל אביב מתחזקות; מדד הבנקים יורד ב-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-1.1% • המסחר ייסגר ב-14:30 לרגל חול המועד ויתחדש ביום ראשון אחרי חג שמחת תורה • תוכנית התמריצים של סין נמשכת, עם הורדת הריבית • אנבידיה שוב שוברת שיאים, חצתה את רף ה-140 דולר למניה • ביוליוס בר ממליצים על דירוג חיובי למניות ארה"ב ודירוג ניטרלי על אירופה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

13:36

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-1.1% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.8%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח ות"א בנקים 5 יורדים בכ-1.5% כל אחד.

מניית חברת צילו-בלו , לשעבר חנן מור, מזנקת בכ-30% היום לאחר שדיווחה אמש (ב') לבורסה על שני בעלי שליטה חדשים: יצחק תשובה ודודו זבידה, שמונה בזמנו למנהל העסקי הראשי של קבוצת החברות של חנן מור בעת קריסתה, שירכשו כ-31.6% ממניות החברה תמורת 55 מיליון שקל. 

במסגרת ההודעה צוין כי צילו בלו התקשרה בהסכם השקעה עם חברת סלע זהב דור - חברה פרטית בבעלותה של אשתו של יצחק תשובה, חיה שרון; ועם חברת א.ד אורעד שירותי ניהול - חברה פרטית בניהולו של דודו זבידה. 

בנוסף, בהודעה צוין כי לתשובה ולזבידה תינתן אופציהקרה שירכשו מניות אלה, יחזיקו השניים בכ-47% מהונה המונפק של צילו בלו. 

12:16

חברת אלמוגים , העוסקת בייזום, הקמה ותפעול פרוייקטי נדל"ן למגורים, דיווחה הבוקר כי היא שוקלת ליישם שינוי במבנה התאגידי שלה. מטעם החברה נמסר: "בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקפי הפעילות של קבוצת החברה, בדגש על תחום ההתחדשות העירונית. בהמשך לכך גובש מתווה לשינוי מבנה של קבוצת החברה על בסיס 'רעיון מסדר' של ביסוס וחיזוק הפעילות במתכונת של אשכול חברות, בראשות החברה, תוך ריכוז הפעילויות בחברות-בת שונות, שכל אחת מהן בעלת מיקוד עסקי מובחן יותר, באופן מדורג, תוך הבחנה בין פעילות היזמות 'המסורתית' (קרי, רכישת קרקעות ופיתוחן), יזמות במתכונת התחדשות עירונית, פעילות הביצוע, פיתוח וניהול נכסי נדל"ן מניב והשקעות במיזמי נדל"ן בחו"ל".

10:49

הירידות בתל אביב נמשכות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.7%, ומדד ת"א 90 יורד בשיעור דומה. 

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולה קלות: התשואה ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס לרמה של 4.92%, והתשואה לשנתיים מטפסת ל-4.51%.

10:17

המסחר בתל אביב עבר לירידות שערים: מדד ת"א 35 יורד ב-0.9%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.5%. בולט לשלילה מדד הביטוח שיורד ב-1.2%. מדד הבנקים יורד ב-1%.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.2%. 

בולטות לחיוב מניות אורמת , סאפיינס , שוב אנרגיה , טלסיס  ומימון ישיר .

מנגד, אנרג'יקס , פתאל החזקות , מבנה , אנלייט אנרגיה  והבורסה לניע בתא  נסחרות בירידות.

08:43

השקל נחלש בחדות הבוקר בהמשך למגמה אמש. הדולר מתחזק בכ-1.4% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.786 שקלים. האירו מתחזק ב-1.1% ועומד על 4.09 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מתייחס למגמה: "היחלשות השקל כנגד הדולר הבוקר היא מגמה לה אנו עדים ביומיים האחרונים, אך יש לציין כי היא נובעת גם מהתחזקות הדולר מול מטבעות העולם. 

"בשבוע שעבר ראינו את השקל מתחזק בחדות לאחר חיסול סינוואר, אבל כבר אז נאמר שאם לא תהיה המשכיות חיובית בהתפתחויות הביטחוניות, ההשפעה על השקל יכולה להיות זמנית בלבד. בהמשך לכך אנו רואים במהלך השבוע האחרון הסלמה ביטחונית בחזיתות השונות, כולל התרחבות ירי הרקטות לאזורים נוספים בארץ, ולכן אנו רואים את החלק של התחזקות השקל משבוע שעבר מתקזז ביומיים האחרונים.

"להערכתי, שוק המט"ח ימשיך להיות דרוך וקשוב להתפתחויות הביטחוניות, כולל ההתקפה המתוכננת של ישראל באיראן. במבט קדימה, ההערכה היא שנמשיך לראות המשך פיחות קל בשער השקל לצד תנודתיות. במקביל, יש לזכור שגם אם נראה פיחות חד יותר, בנק ישראל עומד על המשמר ויכול להתערב בשוק המט"ח במקרה של חשש שהתנועות בשקל יערערו את השווקים. מנגד, יש לשקל מרחב מאוד גדול להתחזקות חדה ומהירה במקרה שנתקדם לעסקת חטופים או להסדר מדיני מסוים".

08:13

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. המסחר יסתיים היום בשעה 14:30 ויחודש ביום ראשון אחרי חג שמחת תורה.

אתמול (ב'), לאחר העליות בתחילת השבוע בעקבות חיסול יחיא סינוואר, המסחר בבורסה ננעל ביום בירידות: ת"א 35 ות"א 90 ירדו ב-0.2% וב-0.4% בהתאמה. מדד הבנקים ירד ב-0.3% בלבד, וזאת למרות שהמפקח על הבנקים העלה חשש בנוגע לסיכונים העולים מענף הנדל"ן וזימן את בכירי הבנקים לפגישה חריגה אחרי החגים. מדד הביטוח בלט לשלילה, לאחר ירידה של 1.3%.

 חברת צילו בלו , לשעבר חנן מור, דיווחה אמש לבורסה על שני בעלי שליטה חדשים בחברה: יצחק תשובה ודודו זבידה, שמונה בזמנו למנהל העסקי הראשי של קבוצת החברות של חנן מור בעת קריסתה, ירכשו כ-31.6% ממניות החברה תמורת 55 מיליון שקל. 

במסגרת ההודעה צוין כי צילו בלו התקשרה בהסכם השקעה עם חברת סלע זהב דור - חברה פרטית בבעלותה של אשתו של יצחק תשובה, ועם חברת א.ד אורעד שירותי ניהול - חברה פרטית בניהולו של דודו זבידה. 

חברת הנדל"ן אאורה  הודיעה אמש כי חברת הביטוח מגדל  הופכת לבעלת עניין בחברה ומחזיקה כעת יותר מ- 5% ממניותיה. מגדל מצטרפת לבעלות העניין בחברה - כלל ביטוח, מנורה מבטחים ומור בית השקעות, המחזיקות כ-12%, כ-11% וכ-5% מאאורה בהתאמה, לצד גופים מוסדיים נוספים. 

בתחילת חודש אוקטובר מור בית השקעות הפך לבעל עניין בחברה. בחודש יוני חתמה אאורה עם חברת הביטוח הפניקס על הרחבת הסכם השקעת הון עצמי באופן ישיר בפרויקטים של החברה, בהיקף כולל של 750 מיליון שקל.

מניית הביומד צנחה, אך המנכ"ל אופטימי: "לא מתווכח עם טיעוני אנליסטים, הם חסרי משמעות" 

אל על  ממשיכה לרכז עניין לאור ביטולי הטיסות של חברות התעופה הבינלאומיות ונהנת ממומנטום חיובי, כאשר רק בשבוע האחרון המניה סגרה עלייה של כ-10%. במקביל, מניית החברה הכפילה את ערכה בשנה האחרונה, והיא משקפת לאל על שווי של 3.2 מיליארד שקל. יתרה מכך, מאז השפל במחיר המניה של אל על (דצמבר 2021), היא זינקה בכמעט פי 5.

בהמשך לכך, חברת התעופה מרכזת עניין בשבוע האחרון, לאחר שהצטרפה למרוץ אחר רכישת השליטה בישראכרט , כאשר הציעה לרכוש 45% ממניות חברת כרטיסי האשראי.

עוד בלטו בעלייה שבועית של כ-10% מניות סאמיט , איידיאיי ביטוח , שפיר הנדסה  וורידיס .

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה מעורבת: הניקיי יורד ב-1.6%, בורסת שנגחאי עולה ב-0.4%, ההנג סנג מוסיף לערכו 0.3%, והקוספי נסחר סביב רמות הבסיס.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות קלות.

אמש בוול סטריט, יום המסחר ננעל במגמה מעורבת: נאסד"ק עלה ב-0.3%, S&P 500 השיל מערכו כ-0.2%, ודאו ג'ונס ירד ב-0.8%.

לאחר שפיגרו אחר המדדים: האם מניות הטכנולוגיה מישראל יעשו קאמבק? 

אנבידיה  לא עוצרת. אמש ענקית השבבים עלתה בכ-4% ופרצה את רף ה-143 דולר למניה, שיא כל הזמנים. ענקית השבבים עלתה מתחילת השנה בכ-200%, והמשקיעים ממתינים לדוחות הרבעוניים שלה, שצפויים להתפרסם ב-19 לנובמבר. 

זאת התחזית השחורה של גולדמן זאקס למדד הנוצץ בוול סטריט 

ביום רביעי הקרוב צפויים להתפרסם תוצאותיה הכספיים של טסלה . על פי התחזיות, יצרנית המכוניות החשמליות צפויה לדווח על הכנסות של 25.46 מיליארד דולר, והרווח למניה צפוי לעמוד על 60 סנט.

החברה, שסבלה מרכבת הרים בשנה האחרונה, ממשיכה במומנטום השלילי. רק לפני כשבוע וחצי חשפה טסלה את הרכב האוטונומי "רובוטקסי", אירוע לו חיכו המשקיעים במשך 8 שנים. מאז הוכרז האירוע, בחודש אפריל, מניית טסלה עלתה בכ-50%, עלייה שנבעה בין היתר גם מהדיווח בתחילת אוקטובר על עלייה של 6% במשלוחי הרכבים העולמיים של טסלה בהשוואה לשנה שעברה.

אולם נראה כי התיקון במניית טסלה לא החזיק מים. אחרי השקת ה"רובוטקסי", מניית טסלה צללה בכמעט 9% ומחקה כ-70 מיליארד דולר ביום אחד. המשקיעים קיוו שלמרות הטלטלות שפוקדות את החברה כבר שנתיים, הסכסוך בין המייסד לדירקטוריון, הדשדוש במכירות, והתחרות מסין - ברגע שחזון הרכב האוטונומי והאופטימוס ייתגשם, טסלה תהיה המובילה במהפכה הטכנולוגית הבאה. אך במקום זאת, אירוע ההשקעה שכולם חיכו לו הותיר משקיעים ואנליסטים עם יותר שאלות מתשובות.

עוד ענקית טכנולוגיה שריכזה עניין אמש היא מטא  (פייסבוק), לאחר שהאתר The Verge דיווח כי החברה החלה לפטר שוב עובדים בחטיבות וואטסאפ, אינסטגרם והמציאות המדומה שלה. מספר העובדים של החברה הגיע לשיא של 86 אלף בשנת 2022. באותה עת ירדו ההכנסות מפרסום, ואילו ההוצאות הרקיעו שחקים בגלל העלויות של חטיבת המטאוורס.

המניה צללה בכמעט 70% משיאה בקיץ 2021 לסוף 2022, והחברה הגיבה באמצעות פיטורים של 11 אלף עובדים (13% ממספר העובדים). היו שני גלים נוספים של פיטורים בשנת 2023 ושני גלים נוספים השנה. גל הפיטורים האחרון יותר ממוקד במחלקות ספציפיות מקודמיו, והוא מונע על ידי הרצון של החברה להתמקד בתחום הבינה המלאכותית.

ברבעון האחרון ההכנסות מפרסום גדלו ב-22%. החברה תפרסם תוצאות ב-30 לאוקטובר. אנליסטים מצפים לצמיחה בהכנסות של 20%. 

על פי נתוני Factset, אנבידיה , אלפאבית , אמזון  ומטא  צפויות להיות בין עשר החברות שיתרמו הכי הרבה לעלייה של רווחי מדד S&P 500 ברבעון השלישי של השנה. רווחי שבע המופלאות צפויים לגדול ב-18% ברבעון השלישי, בעוד שרווחי שאר 493 החברות צפויים לגדול ב-0.1% בלבד.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי עלתה תשואת האג"ח הממשלתי לעשר שנים ב-5 נקודות בסיס ל-4.88%. זאת, לאחר שירדה בתחילת השבוע ב-16 נקודות, לרמתה הנמוכה ביותר מזה כחודש וחצי. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה ב-6 נקודות בסיס ל-4.47%. מדדי התל בונד של האג"ח הקונצרניות נסחרו ביציבות וללא שינוי.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתי קפצו: התשואה ל-10 שנים עלתה ב-11 נקודות בסיס ל-4.21%, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף חודש יולי, והתשואה לשנתיים עלתה ל-4.04%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש בחדות ביום ב' ביותר מ-1% ונסחר ב-3.78 שקלים לדולר וב-4.09 שקלים לאירו. 

"השקל ממשיך במגמת ההיחלשות מול המטבעות המובילים", אומר יונתן ברנד, מנכ"ל אולטרה פיננסים. "מגמה זו נובעת בעיקר מפסימיות השווקים לנוכח האפשרות לסיום המלחמה, כשלוקחים בחשבון שהתגובה למתקפה מאיראן טרם הגיעה, כמו גם היחס השלילי מצד השווקים העולמיים, כלפי ישראל, בעוד שבריטניה נראית כמדינה עם יחס מסויג יותר.

"ההיחלשות מאזנת את העלייה בערכו של השקל שנרשמה מיד לאחר ההודעה על חיסולו של יחיא סינוואר. בנוסף, ניתן לזהות אינדיקציה נוספת להתחזקות הדולר מול השקל בהתרחבות הפערים בבחירות לנשיאות בארה"ב, כאשר ניצחון אפשרי למועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ נתפס כתורם לחוזק הדולר".

התנודותיות במחירי הנפט ממשיכה. לאחר שירדו בכ-7% בשבוע שעבר, אמש קפצו בכ-2% ל-70 דולר לחבית נפט אמריקאי ול-74 דולר לנפט מסוג ברנט. 

במורגן סטנלי צופים לעודף של 1.3 מיליון חביות נפט ליום בשנת 2025, כאשר הביקוש בסין צפוי לקטון, קרטל אופ"ק צפוי להגדיל את ההיצע בחודש דצמבר, וארה"ב ממשיכה לייצר נפט גולמי בהילוך גבוה.

4. מאקרו

הבנק המרכזי בסין (PBOC) הודיע אמש על הורדת ריבית ב-25 נקודות בסיס, וכעת הריבית לשנה עומדת על 3.1%, והריבית ל-5 שנים עומדת על 3.6%. עם זאת, כלכלנים רבים קוראים להתערבות נוספת, דווקא מצד הממשל בסין, עם תמריצים פיסקאליים ותמיכה רחבה יותר למשקי הבית.

היום (ג') לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. מחר (ד') תתקיים החלטת הריבית בקנדה, שם הבנק המרכזי צפוי להוריד את הריבית ב-0.5% ל-3.75%. בארה"ב יתפרסמו נתוני מכירות הבתים.

5. תחזית

ביוליוס בר מסבירים כי מסקירה מקדימה של רווחי הרבעון השלישי באירופה עולים מספר סימנים שליליים: "מניות אירופיות נסחרו ללא שינוי בשלושת החודשים האחרונים, כאשר צמיחה מאכזבת, חששות פיסקאליים וסיכון פוליטי לחצו על רגשות המשקיעים. הנתונים המאקרו-כלכליים החלשים יותר, יחד עם מספר אזהרות רווח מצד חברות, הובילו אנליסטים לעדכן את ציפיות צמיחת הרווח למניה (EPS) כלפי מטה למחצית השנייה של 2024. העדכונים השליליים הגיעו באופן גורף והורידו את הערכות ה-EPS מ-8% בתחילת השנה ל-2% כיום. בעוד תפיסה חיובית הנובעת מציפיות צמיחת הרווחים לרבעון השלישי עבור מדד Stoxx 600 נדחקת הצידה בשל חששות גוברים בצד הצרכן.

"אנו מאמינים שרוב השליליות כבר משתקפת בציפיות הנוכחיות, וחברות עשויות להוביל לשדרוגים מינוריים ברווחי הרבעון השלישי ככל שעונת הדיווח תתקדם. עם זאת, הדבר בקושי ישנה את הפרדיגמה עבור מניות אירופיות.

"האסטרטגיה הכוללת שלנו נשארת במקומה, עם דירוג חיובי למניות ארה"ב ודירוג ניטרלי על אירופה. אנו ממשיכים לראות הזדמנויות סלקטיביות גוברות במרחב המחזורי, אשר נראה כי הגיעו לפרופיל סיכון/תגמול מושך. בתוך אירופה, אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה למניות איכותיות בינוניות ומניות גרמניות, אשר נהנות מסביבת ריבית נמוכה יותר ומסיכויים לצמיחה גלובלית מואצת".

במקביל, בחברת ניהול ההשקעות האמריקאית Themes ETF התייחס מנהל האסטרטגיה טיילור קריסטקוביאק לפתיחת עונת הדוחות בוול סטריט, אשר "התחילה בצורה טובה, עם עקיפה של התחזיות ותגובות חיוביות של השוק. החברות האמריקאיות שכבר פרסמו הציגו בממוצע עקיפת תחזית רווח של 6.3%. המגזר הפיננסי מוביל עם ממוצע של 10.1%, בעוד שמגזרי התעשייה והאנרגיה נמצאים מאחור".

במקביל, פול מרינו, סמנכ"ל הכנסות ב-Themes ETF, הוסיף כי "אנחנו רואים שחברות שמפרסמות תחזיות נמוכות, משלמות על כך ביוקר, כמו למשל אמריקן אקספרס, ASML ו-CVS. אנו מעריכים שזו עשויה להיות עונת דוחות חזקה עבור חלק מהחברות, ואכזרית בקרב אלו שלא יציגו אופק לצמיחה עתידית".