נובוקיור | ראיון

מניית הביומד צנחה, אך המנכ"ל אופטימי: "לא מתווכח עם טיעוני אנליסטים, הם חסרי משמעות"

מוצר לסרטן הריאות של נובוקיור הישראלית קיבל אישור FDA, אך למרות הפוטנציאל לכיבוש שוק ענק, מניית החברה נפלה בכ-90% משווייה בשיא ופיטרה מאות עובדים • המנכ"ל אסף דנציגר, שצפוי לסיים את תפקידו בסוף השנה, טוען כי "מי שהתגובה של השוק מתסכלת אותו, לא מאמין במוצר שלו", וכי השאלה היא "האם אתה רוצה להיות נחמד לשוק ההון - או להביא לעולם מוצר חדש לטיפול בסרטן"

אסף דנציגר, מנכ''ל נובוקיור / צילום: יח''צ
אסף דנציגר, מנכ''ל נובוקיור / צילום: יח''צ

חברת נובוקיור הישראלית הודיעה בשבוע שעבר על קבלת אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) לשיווק בארה"ב למוצר שלה לטיפול בסרטן ריאות. אישור זה הוא דרמטי מבחינת החברה ומוציא אותה מנישת סרטן המוח, עליה מתבססות היום רוב הכנסותיה, ופותח בפניה את אחד השווקים הגדולים ביותר בתחום הסרטן.

אחרי שכמעט התמזגה לספאק: הישראלית שקיבלה אישור FDA 
המינרל שענקיות הטכנולוגיה לא יכולות בלעדיו, ומוברח מלב קונגו 

עם ההודעה על קבלת האישור זינקה מניית נובוקיור  בנאסד"ק בעשרות אחוזים, אך העליות התמתנו בסוף אותו היום לכ-16%, והעמידו את שווי החברה על 1.8 מיליארד דולר. מדובר בשווי נמוך ב-23% מזה ששיקפה המניה בהנפקתה ב-2015, וירידה של 93% משיא השווי שנרשם ביוני 2021, שהפך את נובוקיור לרגע החברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט, ולא רק בתחום הביומד.

באותו זמן עמד שווי חברת הטיפול בסרטן על כ-23 מיליארד דולר - יותר מכפול מהשווי שבו נסחרה באותה עת חברת טבע (11 מיליארד דולר). אלא שזמן קצר לאחר שנגעה בשיא, החלה המניה בצלילה חופשית. נכון להיום היא נסחרת בפחות מעשירית משווייה של טבע המתאוששת.

הצניחה המהדהדת של מניית נובוקיור מייצגת לא רק את הירידה הכללית בשוק הביומד מאז שלהי מגפת הקורונה ב-2021, אלא גם את הפער בין התקווה שניתן לשכפל בקלות את ההצלחה של החברה בשוק סרטן המוח לכל שוק סרטן שהוא, לבין המציאות שבכל אחת מן האינדיקציות נדרש להתקדם צעד אחר צעד. לא כל הניסויים של החברה הצליחו (וכאשר זה קרה המניה נחבטה קשות), אך גם כשהם מצליחים - השוק שאליו היא נכנסת הוא תחרותי, וחובת ההוכחה היא על החברה, לא רק בקבלת האישור אלא גם בשטח.

טענת האנליסט: הניסוי נערך ביחס לרף מיושן

נובוקיור קיבלה את אישור ה-FDA בעקבות ניסוי שתוצאותיו התפרסמו ביוני 2023, שהשווה את הטיפול באמצעות המוצר שלה בשילוב של הטיפול הסטנדרטי - כימותרפיה או אימונותרפיה (טיפול באמצעות מערכת החיסון), למול טיפול סטנדרטי בלבד. זאת כטיפול "קו שני" בחולים שהסרטן שלהם המשיך להתקדם אחרי טיפול בכימותרפיה ("פלטינום"), שניתן כקו ראשון.

אחרי שנה, 53% מהמטופלים בניסוי של נובוקיור היו עדיין בחיים, לעומת 42% ממטופלי קבוצת הביקורת. אלה תוצאות מובהקות.

תוצאות הניסוי הספיקו כאמור לקבלת האישור למוצר, אך השוק עדיין סקפטי לגבי האופן שבו ניתן יהיה לממש זאת להכנסות. אנליסט בשם ג'ונתן צ'אנג מבית ההשקעות Leerink Partners, טען כי החברה השוותה בניסוי את המוצר לרף מיושן שכבר אינו רלוונטי.

"אין לי כוונה להתווכח עם טיעוני האנליסטים, הם חסרי משמעות", אומר בחריפות מנכ"ל נובוקיור, אסף דנציגר, שצפוי לפרוש מהתפקיד בסוף השנה אחרי 22 שנים. "אלה אנשים עם אינטרס. גם בתחום סרטן המוח היו שאמרו שלא נצליח, אז אמרו. השאלה היא אם אתה רוצה להיות נחמד לשוק - או להביא לעולם מוצר חדש לטיפול בסרטן".

אבל נראה כי השוק דווקא מקשיב לאנליסטים - מאז פרסום תוצאות הניסוי מניית החברה ירדה ב-79%.

הטענה של צ'אנג היא שרוב המטופלים בכלל לא מקבלים היום כימותרפיה בלבד כקו ראשון, אלא יחד עם אימונותרפיה, וכי הניסוי היה צריך להיערך למטופלים שכבר נחשפו לאימונותרפיה. דנציגר משיב כי "רופאים, חולים, והנה אפילו גם ה-FDA, חושבים כמונו - שיש לטיפול מקום, הרבה מקום. השווקים לתחום שלנו מאוד מבוזרים, חלק מהחולים מקבלים אימונותרפיה יחד עם פלטינום כחלק מהקו הראשון שלהם, חלק שומרים אותה לסוף. זה תלוי במדינה, תלוי בחולה".

נובוקיור מתכננת שני ניסויים נוספים, באחד בהם ייבחן המוצר שלה כקו טיפול שני אחרי אימונותרפיה ובשני ייבחן כקו ראשון יחד עם אימונותרפיה, והתוצאות צפויות בשנים הבאות. בכך מקווה נובוקיור לשחזר את הצלחתה בתחום סרטן המוח, שבו התקדם המוצר שלה בהדרגה והפך להיות קו ראשון לטיפול. זו הזדמנות עצומה, אך תלויה כאמור בניסויים נוספים. השאלה היא האם האישור הנוכחי כבר יאפשר לחברה לגדול דרמטית.

כשהוא נשאל כיצד ימומנו הניסויים הללו, טוען דנציגר כי "אין לנו שום בעיה של הון".

"שרפה" מיליארד דולר ופיטרה 200 עובדים

לחברה אכן לא חסר כסף. בקופתה כ-950 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון השני של 2024. בשנת 2020 גייסה נובוקיור 575 מיליון דולר, הגיוס הראשון שלה מאז הנפקתה הראשונית. בכל זאת, בסוף 2023 ביצעה החברה רה-ארגון, במסגרתו התמקדה בחלק מן המוצרים שבצנרת שלה, ופיטרה 200 עובדים שהיוו כ-13% מכוח-האדם (שעומד היום על כ-1,400 עובדים, רובם בארה"ב). מרכז הפיתוח של החברה הוא בישראל, ומעסיק מאות עובדים.

דוחות נובוקיור מלמדים כי היא צברה עד היום הפסדים של כמיליארד דולר, כאשר במחצית הראשונה של 2024 נרשם הפסד של כ-72 מיליון דולר, לאחר שב-2023 כולה הסתכם ההפסד בכ-207 מיליון דולר.

הכניסה לשוק חדש וגדול יותר תאפשר לכם להפוך לחברה רווחית?
דנציגר: "אנחנו בוחרים אם להיות רווחיים. עסקי סרטן המוח שלנו הם רווחיים ביותר, כ-80% רווחיות גולמית. ההפסד נובע מהשקעה בצנרת המוצרים שלנו, בסך מאות מיליוני דולרים בשנה. מה תעשה הכניסה לשוק החדש לרווחיות? אנחנו לא נותנים תחזיות כאלה".

דנציגר מציין כי מערך הייצור והשיווק הקיימים מוכנים ומתאימים גם למכור את המוצר החדש: "הם רק חיכו לרגע הזה". כך שצפויות סינרגיות משמעותיות בין הפעילויות.

תגובת השוק מתסכלת אותך?
"זה לא התפקיד שלי להיות מתוסכל, אלא להשיק מוצר לטיפול בסרטן. מי שהתגובה של השוק מתסכלת אותו הוא מי שלא מאמין במוצר שלו".

תוכל לומר משהו על הפרישה הצפויה שלך בסוף השנה, או על תוכניות לעתיד?
"לא. אני מנכ"ל נובוקיור עכשיו. אדבר על הפרישה כשאפרוש".

את דנציגר עתידה להחליף אשלי קורדובה האמריקאית, המשמשת היום הסמנכ"לית הכספים בחברה.

נובוקיור שנוסדה בשנת 2000 מנוהלת על ידי דנציגר מימיה הראשונים. החברה פיתחה מכשיר לטיפול בסרטן בטכנולוגיה חדשה לחלוטין שהמציא פרופ' יורם פלטי מהטכניון. היא ממקדת גלים חשמליים בגידול, וכך מצליחה להפריע לתהליך חלוקת התאים.

המוצר של החברה קיבל ב-2015 אישור שיווק בארה"ב לטיפול בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה, וב-2019 אושר לסוג של סרטן ריאות שקשור לחשיפה לאסבסט. לא מדובר בטיפול המרפא סרטן ברוב המקרים, אבל הוא דומה ביעילותו בהאטת התפתחות המחלה לטיפולים אחרים שאושרו להתוויות אלה, ויכול להתווסף אליהם. נכון לסוף 2021 טופלו במוצר של החברה כ-3,600 חולים.

הנפקת נובוקיור בנאסד''ק / צילום: Nasdaq OMX
 הנפקת נובוקיור בנאסד''ק / צילום: Nasdaq OMX

"לך תסביר את ההתנהלות הכלכלית בישראל"

המוצר לסרטן המוח של החברה הוא מעין כובע מלא אלקטרודות שלובשים המטופלים כמעט במהלך כל היום, כדי לשלוט בסרטן שלהם. המוצר לסרטן הריאות נלבש על גבי החזה, ופועל על פי אותו העיקרון. לחברה תוכניות להרחיב את פעילותה גם לשוק סרטן הלבלב, לטיפול בגרורות במוח אצל חולים שמקור הסרטן שלהם הוא בריאות, והיא בוחנת את הטכנולוגיה שלה בשילוב עם מגוון סוגים של טיפולים אחרים. לשם כך היא עורכת היום מעל עשרה ניסויים, שכל אחד מהם יכול להרחיב את פעילותה.

אילו תגובות אתם מקבלים בשוק על כך שאתם חברה עם שורשים, מרכז פיתוח וייצור בישראל?
"קשה היום להסביר לעולם את הכלכלה הישראלית. לפעמים דברים שנאמרים כאן גורמים לאנשים בארה"ב לסובב את הראש בבהלה, כדי שיוכלו לוודא שאכן שמעו טוב את שנאמר. קשה להסביר איך שר אוצר יכול להגיד דברים כל כך... חריגים? הדוחות שמתפרסמים לגבי הכלכלה הישראלית כתובים באנגלית ויש הרבה אנשים שיודעים אנגלית והדברים כתובים בצורה מאוד ברורה. אני לא מדבר על המלחמה, שנכפתה עלינו, אלא על ההתנהלות הכלכלית של המדינה.

"באשר לנובוקיור, היא חברה מצליחה ואנחנו לא מושפעים מכל זה לשמחתי. בכל זאת יש בישראל הון אנושי שאין בשום מקום אחר. אנחנו נטועים בישראל, ואין לנו כל כוונה לשנות את זה".