בירות בוטיק, יקב פלאי ואוכל מידיים של מאמות: משהו טוב מתבשל בירוחם

העיירה הדרומית מציעה שקט ומאפשרת לאנשים שלה לחלום חלומות – והם חולמים על אוכל • כמה נקודות טעימות ונהדרות ששווה מאוד להגיע בשבילן עד ירוחם

סטודיו סוט קייס / צילום: מרב סריג
סטודיו סוט קייס / צילום: מרב סריג

משהו טוב קורה בירוחם. העיירה הדרומית הקטנה (12 אלף תושבים), שהוקמה ב-1951 כמעברה לעולים ממרוקו בעיקר - וממוקמת בין שתי תופעות טבע ייחודיות, המכתש והאגם - מתעוררת בימים אלה לחיים, עם גל של יוזמות תיירותיות שמקורן בתושבים ותיקים וחדשים, כאלה שנולדו בעיירה וכאלה שהיגרו אליה. "במשך שנים ירוחם הייתה סמל לעיירת פיתוח שרק רוצים לברוח ממנה, עיירה נידחת, תחנת מעבר בדרך לאילת", אומר אבישי אפרת, מנהל עמותת "תיירות ירוחם" והבעלים של גסט האוס בעיר. "אחר כך סללו כביש לאילת דרך דימונה ומצפה רמון, וירוחם נותקה ממערכת הכבישים הראשית. גם היום היא בדרך לשום מקום, ומי שמגיע לפה - מגיע לפה. לפחות מערכת הכבישים שודרגה, הודות לעיר הב"הדים שהוקמה כ-12 ק"מ מכאן".

המלכה הבלתי מעורערת: המנה שהפכה לסמל של הוטל מונטיפיורי בת"א
ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

השינוי החל ב-2005, כשעמרם מצנע התמנה לראש העיר. יחד עם תנועה של גרעינים דתיים, צעירים מקומיים וצעירים מכפר הסטודנטים שפעל במקום, הוא זיהה את הפוטנציאל התיירותי של המקום, שפעלו בו כבר אז לא מעט עסקי תיירות בוטיקיים שמבטאים את התמהיל האנושי שלו. ב-2014 נחנך המיזם התיירותי הרציני הראשון בעיירה - המלון הראשון, "אירוס המדבר". מכאן, בדחיפה של ראש העיר הבא, מיכאל ביטון, הדברים התחילו לקרות.

אפרת עצמו היגר לירוחם מבאר שבע ב-2013 עם בת זוגו אילנה. "היינו סטודנטים בבאר שבע ורצינו להישאר בדרום", הוא אומר. "היה לנו חלום להקים גסט האוס קטן. בחיפושים שלנו אחר הגשמת החלום הגענו לירוחם, ונפתחו לנו העיניים. הקמנו את The White Hill Guesthouse, הגיעו אורחים ורצינו לתת להם את המידע על כל מה שיש לעשות בסביבה. ככה הכרנו את התיירנים האחרים בעיר. הבנו כמה חשוב לבנות אסטרטגיה שתשנה את התיירות פה". כך נולדה עמותת "תיירות ירוחם". "בעיניי, תיירות היא מנוע הצמיחה הכי גדול של העיר", הוא אומר. "מפעלים והייטק זה טוב ויפה, אבל היום הם יכולים להיות פה ומחר לא. מנגד המדבר, הטבע ומגוון הקהילות שחיות פה ומהוות מקור לגאווה - תמיד יהיו".

עם תמיכה מלאה מהמועצה המקומית, כבר יש תוצאות, ורשימת האטרקציות התיירותיות בירוחם הולכת וגדלה משנה לשנה. "המכתש הגדול" שינה את שמו ל"מכתש ירוחם", "פארק אגם ירוחם" זכה למימון המאפשר ניהול ופיקוח, ובעיר נערכים פסטיבלים ואירועי תרבות ששומרים על הצביון המסורתי של העיר ועל שיח הזהויות שמתנהל בה. "במשך שנים הסיפור ההיסטורי של ירוחם היה מקור לבושה", מסכם אפרת. "לאט לאט הסיפור משתנה והופך להיות סיפור של עוצמה. מעיירת פיתוח לפנינה".

סופ"ש אחד בירוחם הוכיח שהוא צודק. ירוחם מציעה משהו אחר, מעניין, תמים כמעט, עם קצב משלה. לפניכם חמישה מקומות לאכול ולשתות בהם בעיר מיוחדת מאוד.

visit-yerucham.com

יקב פינטו, נווה מדבר

כשדוד בן גוריון אמר ש"בנגב ייבחן כושר היצירה והעוז החלוצי של ישראל", הוא כנראה התכוון למשפחת פינטו. זה שנים שהמשפחה הפילנתרופית פעילה בתחום החינוך והתיירות בנגב, בין השאר עם רשת בתי ספר שהקימה ומלון "אירוס המדבר". בהמשך גם החליטה לעשות חקלאות חלוצית במדבר. לאחר שעצי הארגן ששתלה בנגב לא נקלטו על אדמת הלס, הם נטעו בשיתוף עם כורמים מקומיים כרם ענבים גדול סמוך לעיר והקימו את יקב פינטו. הבן, דוד, שהקים ומוביל את המיזם, משמש כמנכ"ל היקב. בת זוגו טניה מנהלת את מרכז המבקרים. היינן יעקב אוריה, מהייניים המובילים בישראל, גויס כיינן ראשי.

פינטו מקבלת את פנינו בכרם ירוחם השוכן על אפיק נחל שועלים - אותו שועל ערבי מצוי המופיע על תוויות היין של היקב. מהכביש הראשי יורדים לשביל כורכר וכשעננת האבק מתפוגגת, נחשפים אדמת הלס והכרם, ממש בגדר נס: 120 דונמים של גפנים מוקפים הרים מדבריים - זנים ים תיכוניים, שמתאימים לאופי המדברי. אזור יין היסטורי זה, שבו גידלו גפנים ליין כבר לפני 3,000 שנה, בדרך להיות אזור יין מובחן (אפלסיון) עם עשייה מרתקת, שילוב בין מסורת עתיקה של גידול כרמים וייצור יין לחדשנות חקלאית. בשנים האחרונות קמו בו כ-22 יקבים המאוגדים תחת "מועדון יקבי וכרמי הנגב"; פינטו הוא מהבולטים והמוצלחים שבהם.

כרם ירוחם / צילום: מרב סריג
 כרם ירוחם / צילום: מרב סריג

היקב מייצר שמונה יינות: חמישה זניים, רוזה ושני ממסכים (בלנד, תחת הסדרה "חולות"). בימים אלה מסיימים לבנות את מרכז המבקרים המרשים של היקב. עד אז, אפשר להתארח בכרם ירוחם, לרכוש בקבוק יין, לשבת על הדשא ולעשות פיקניק. נקודה מושלמת להתחיל בה את הביקור בירוחם ולהתמסר לאווירה המדברית.

כרם ירוחם בוויז, לתיאום ביקור: 054-7635451

המבשלות של ירוחם, אוכל ביתי-מסורתי

לאה פרג'ון (67), מורה בפנסיה, עומדת במטבח הביתי שלה בשכונת שקד בעיר. זו שכונה של מפוני ימית, ופריסתה דומה לשכונה המקורית בסיני: חצר פנימית משותפת וסביבה דירות קרקע. היא מעבירה דגי בורי עסיסיים עטופים ברוטב אדום מהסיר לצלחות אישיות. על הגז מונחים סירי נירוסטה עם תבשילים טוניסאיים כמו פקיילה, קוסקוס ומפרום - ועל השולחן המכוסה מפה לבנה חיכו כמה סלטים וחלה, כמובן.

המבשלות של ירוחם / צילום: מרב סריג
 המבשלות של ירוחם / צילום: מרב סריג

"יאללה, לשולחן", קוראת האישה הנמרצת עם הידיים המנוסות, הצמות הקלועות והחיוך הכובש, ששרדה משבר אישי וכלכלי עמוק והיום נהנית מעצמאות כלכלית ומרווחה הודות לפרויקט "המבשלות של ירוחם" שבו היא לוקחת חלק. הפרויקט החברתי, שיזמה ומלווה עמותת "עתיד במדבר", נולד כדי לספק פרנסה וגאווה לנשים שיצאו ממעגל הפרנסה (או מעולם לא היו בו), וכדי לספק מענה קולינרי למבקרים בירוחם בימים שבהם לא היו בה מסעדות. במסגרתו, בשלניות מארחות תיירים בביתן לארוחות מרוקאיות/טוניסאיות/הודיות, עורכות סדנאות בישול, או מוכרות אוכל מוכן לשבת.

אנחנו התארחנו לארוחת שישי, אליה הוזמנו גם זוג חברים של פרג'ון. האוכל היה ביתי ומחמם לב, האווירה מיוחדת, מלווה בסיפורים. קינחנו בתה מתוק עם שקדים ועוגיות. יותר אותנטי מזה אין פה.

לתיאום ארוחה: 054-7160401 / 08-6585484

Studio Suit-Case, קפה וגלריה

קרן ודניאל סינגר, מעצבת ואדריכל, הגיעו לירוחם ב-2014, אחרי 13 חודשים של טיולים בעולם. "בסוף הטיול הגענו לקליפורניה", מספרת סינגר, "הזוג שהתארחנו אצלו ביקש שנעזור לו בעיצוב הבית. אז החלטנו לא רק לתכנן להם את הבית, אלא גם לייצר את כל הרהיטים בעצמינו. חוויית היצירה המשותפת שימחה אותנו מאוד". הניצוץ נדלק. "כשחזרנו לארץ היה לנו קשה לחזור לגבעתיים, לבית קטן, צפוף ויקר. סיפרו לנו על הטרמינל לעיצוב בירוחם, שבינתיים נסגר, והחיבור לנגב קרה". בירוחם, במקביל לעיסוק בעיצוב ואדריכלות, הם הקימו את סטודיו "סוט קייס" - גלריה וקפה עם חצר קסומה, ירוקה ומזמינה. בסטודיו הם אוספים חפצים, ממחדשים אותם, עורכים סדנאות עיצוב ונגרות וגם מוכרים חפצי אמנות ועיצוב של אמנים מקומיים.

סינגר היא לא רק מעצבת עם טעם טוב ואג'נדה סביבתית. היא גם חובבת בישול ואפייה. בימי שישי הסטודיו, שהוא ביתם, הופך לבית קפה. על דלפק המטבח פרוסים מאפים מעשה ידיה, והחצר מתמלאת בפרלמנטים של צעירים מקומיים. התפריט מצומצם ומוצלח: גאלט גבינות ללא גלוטן, כריך עיג'ה עם שמנת ולימון כבוש, פוקאצ'ה תרד ושמנת עם זוקיני צלוי ולבנה, מקל פרמזן, פאדג' שוקולד, מאפינס למיניהם, סינבון בציפוי חלומי, חליטות תה קרות, קפה טוב - ובעיקר שקט ואווירה. מושלם לשישי בוקר.

יסמין 364 ירוחם, ראשון-חמישי: בתיאום מראש; שישי: 9:00-13:00, 054-7001181

אינתי, חומוסיה טבעונית

קשה לפספס את רחוב צבי בורנשטיין בירוחם. הרחוב הראשי היחידי, שחוצה את העיר ומוביל אל המכתש. לפני שש שנים עבר הרחוב שיפוץ מסיבי, רוצף מחדש וחזיתות הבניינים בו שופרו באחידות. שם בחר דותן זיבר לפתוח חומוסייה. לא משום שהיה בן המקום, אלא משום שהתקשה להתפרנס ממטע האבוקדו שלו במושב כמהין, על גבול מצרים. "דניאל, גיסי, הבעלים של סטודיו סוט קייס, סיפר לי שירוחם בתנופה והציע לי לפתוח בה חומוסייה, כי פעם היתה לי עגלת חומוס בכמהין וידעתי לעשות חומוס", הוא מספר. "החלטתי לנסות את מזלי בתחום שוב".

ב-2020, בין הסגרים של הקורונה, הוא פתח את "אינתי" - חומוסייה טבעונית שבלבה שולחן אבירים ארוך, "שנועד לחבר בין הסועדים ולייצר שיח של זהויות: דתיים, חילוניים, בדואים. אבל בקורונה כולם רצו לשמור על בידוד חברתי", צוחק זיבר. "שולחן האבירים יצא החוצה ונהייתה חומוסייה שהיא מקום מפגש".

חומוס אינתי / צילום: מרב סריג
 חומוס אינתי / צילום: מרב סריג

בתפריט: מנות חומוס עם טופינג שונים. להיטי הבית הם חומוס עם חצילים פריכים ואריסה ("טריפולי"), עם עשבי תיבול ברוטב לימוני ("אינתי"), עם פול נימוח ועשבי תיבול ("מסרי") ועם פטריות פורטבלו צרובות ובצל חרוך בשמן טימין ("כמהין"). יש גם צ'יפס טעים, חלת בצל בטמפורה של קמחים, פלאפל ירוק, כרובית בטמפורה ועוד מנות כיפיות במחיר שפוי.

צבי בורנשטיין 657 ירוחם, ראשון-חמישי: 10:00-17:00, שישי: 10:00-14:00,
055-307333

בירה גלנץ, בירת קראפט ואסטרונומיה

משה ויעל גלנץ עברו לירוחם לפני תשע שנים וחצי, "לא בגלל שבן גוריון נגלה לנו בחלום וסיפר לנו כמה זקוקים לנו בנגב, אלא בגלל שקנינו פה דירה להשקעה בתחילת 2010 והיינו בטוחים שעשינו את עסקת חיינו", אומר גלנץ. "כעבור שנתיים קיבלנו מפתח מהקבלן. תכננו להישאר לגור בירושלים ולהשכיר את הבית בירוחם, אבל אף אחד לא התקשר. אפילו לא טלפון אחד. הבנו שעשינו טעות ושזה לא ילך. אמרתי ליעל: 'תארזי, עוברים לירוחם'. מהר מאוד הבנו שזאת הטעות הכי טובה שקרתה לנו בחיים".

בירוחם התפנה להם "זמן מדבר" - וגלנץ מצא עצמו מתעסק בתחביבים הקטנים שאף פעם לא היה לו זמן אליהם, למשל בישול בירה. "התחלתי עם סיר קטן אחד, שריחו יצא למרחוק. פתאום הבית התמלא באנשים שבאו לטעום את הבירה ואהבו. אמרתי: 'טוב, בירה בחינם, ברור שיאהבו'. אז הח לטתי לבדוק את עצמי. ניגשתי לתחרויות בירה וזכיתי במדליות".

בתחרות "ישרא-ברו" 2018 הוא זכה גם בפרס שווה במיוחד: בישול אלף ליטרים של בירה במבשלה מקצועית. היום בירה גלנץ היא בירת קראפט שמיוצרת במבשלת שירות בדרום, "מבשלת הארץ". הגלנצים מבשלים חמישה סוגי בירה - קבועות, עונתיות, נהדרות. כל אחת מהבירות נקראת על שם כוכב (ספיקה, סיריוס, אנטארס ועוד), מחווה לאהבה ולעיסוק אחר של בני הזוג: אסטרונומיה; בבעלות הזוג מצפה הכוכבים בירוחם, "שירת הכוכבים". את הבירות של גלנץ אפשר להזמין באתר, או לשתות בברים ובחנויות במרחב הדרומי (וקצת בתל אביב). הם מארחים בביתם רחב הידיים לסדנאות בירה, ובמצפה הכוכבים הם עורכים ערבי "אסטרוביר" בשטח - צפייה בכוכבים עם בר בירה. "כשאתה צופה בכוכבים אחרי בקבוק של בירה, אתה רואה כוכבים כפולים גם כשהשמים מעוננים", צוחק גלנץ.

נחל צין 68 ירוחם, לתיאום פעילות: 052-7276100

עוד דברים לגלות אם אתם כבר כאן

גלו:  פטיסרי צרפתי בחצר ביתו של הקונדיטור גל לוי. קרואסון שקדים, מאפי שמרים, עוגות קרם, אוכל חלבי, קובנה, סדנאות אפייה וסלסלות פיקניק (052-3141912).

בריאה: סאונד הילינג מרפא וסמודי בול טעים ומזין בסיום הטיפול, במתחם הוולנס של בני הזוג עומרי ומיטל קב (050-2060620). במקום נערכות סדנאות וריטריטים שונים.

פארק אגם ירוחם: שקיעה באגם הענקי (כ-300 דונם; השני בגודלו בישראל, אחרי הכנרת) ופיקניק.

לינה: במלון אירוס המדבר (משפחות, זוגות - 08-6300900), או ב-The White Hill Guesthouse (קבוצות, חברים) - וילה שהוסבה לגסט האוס בוטיקי עם סוגים שונים של חדרים (זוגיים, משפחתיים ודורמס - 054-6596339).