קרן המטבע הבינלאומית חותכת את תחזית הצמיחה של ישראל

התחזית העדכנית של קרן המטבע הבינלאומית פסימית יותר בהשוואה לזו שפרסמה רק לפני מספר חודשים • הצפי הוא שהכלכלה הישראלית תצמח ב-2024 ו-2025 בקצב איטי למדי • עם זאת, תחזית הקרן עדיין אופטימית יותר מאלו שהציגו לאחרונה חברות הדירוג

קרן המטבע הבינלאומית חותכת את תחזית הצמיחה של ישראל / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina
קרן המטבע הבינלאומית חותכת את תחזית הצמיחה של ישראל / צילום: Shutterstock, Opachevsky Irina

התאוששות הכלכלה של ישראל לאחר המלחמה תיקח יותר זמן ממה שמעריכים במדינה - כך עולה מדוח של קרן המטבע הבינלאומית. בדוח הנושא את השם "התחזית הכלכלית העולמית", מצביעה הקרן על כך שהצמיחה בישראל תסתכם ב-0.7% בלבד בשנת 2024. מדובר בצמיחה ריאלית שלילית.

לא מחכה: אירלנד פועלת להטיל סנקציות כלכליות עצמאיות על ישראל
ההימור המפתיע שלוקח המשקיע המיליארדר נגד השוק האמריקאי
זאת התחזית השחורה של גולדמן זאקס למדד הנוצץ בוול סטריט

להערכתם, בתנאי שתסתיים המלחמה, נראה שיפור בשנים הקרובות, אך גם הוא צפוי להיות איטי יחסית. כך למשל, הם צופים כי ב-2025 קצב הצמיחה יגיע ל-2.7% ויעלה בהדרגה עד שיגיע לרמה של 3.4% ב-2029.

מדובר בצניחה בצפי הקרן לעומת התחזית הקודמת מחודש אפריל, אז חזו הכלכלנים צמיחה של 1.6% השנה ו -5.4% בשנה הבאה. למרות החיתוך בתחזית, הדוח עומד באמצע טווח התחזיות השונות לכלכלת ישראל.

לדוגמה, בחברת הדירוג S&P העמידו את תחזית הצמיחה השנה על 0% וצופים התאוששות של 2.2% ב -2025. במודי'ס, שהציגו את הדוח הכי חמור על ישראל בעת האחרונה, סבורים שגידול יעמוד על 0.5% השנה, עם צמיחה של 1.5% בשנה שלאחר מכן. בנק ישראל מתקרב יותר לתחזית של קרן המטבע, וצופה צמיחה של 0.5% בלבד ב-2024, אך העתיד בעיני חטיבת המחקר של הבנק ורוד יותר כאשר הצריכה תתאושש בשנה הבאה ותביא לצמיחה של 3.8%.

החדשות הטובות: האינפלציה תתמתן, והאבטלה לא תעלה

בפן החיובי, בקרן המטבע חוזים כי קצב האינפלציה יתמתן באיטיות בעתיד הקרוב, וממוצע האינפלציה יגיע ל-3% בשנת 2025. להערכתם, האינפלציה תתמתן ותתכנס אל תוך יעד האינפלציה בשנה הבאה, כפי שצופים בבנק ישראל. בנוסף, חרף ההתפתחויות הגיאופוליטיות של ישראל, רמת האבטלה תישאר ללא שינוי משמעותי בשנים הבאות. להערכת הקרן, רמת האבטלה תעמוד על 3.1% בסוף השנה, עם עלייה מינורית ל-3.5% בשנת 2025. שיעור האבטלה המצומצם, נזכיר, עומד כעת על 2.7%.

בקרן הדגישו כי "התחזיות לגבי ישראל טומנות בחובן סיכונים משמעותיים בשל חוסר הוודאות בנוגע להשפעות הסכסוך באזור. תחזיות התקציב מבוססות על ההנחה כי בטווח הקצר תגדל ההוצאה הממשלתית לתמיכה בכלכלה ולכיסוי ההוצאות הצבאיות". יתרה מכך, בקרן מניחים כי "לאחר 2024 צפויים להינקט צעדים פיסקליים שיסייעו בריסון הגירעון התקציבי".

התחזית בעולם: יציאה מהאינפלציה תוך סיכונים אפשריים

התחזית העולמית של קרן המטבע עוסקת ביציאה כלל עולמית מהמשבר האינפלציוני, כאשר רמות המחירים נסקו בחדות החל משנת 2022, זאת בכל העולם. הדוח סוקר את הירידה ברוב המדינות, אם כי מתארת שבחלקן המלחמה בעליות המחירים עדיין נמשכת.

נוסף על כך, הדוח צופה ירידה בצמיחה בעולם. תחזית הצמיחה בארה"ב עומדת השנה על 2.8% ובשנה הבאה תגיע עד ל-2.2%. סין מתמודדת עם חולשה כלכלית מאז מגפת הקורונה, ותחזית הצמיחה במדינה צפויה להגיע ל-4.8% השנה. אירופה צפויה להציג צמיחה יציבה של 1.7%.

התחזית מציינת את הסיכונים לכלכלה העולמית, בעיקרם המלחמה באוקראינה והחוב המאמיר בחלק מהמדינות, כשקרן המטבע מדגישה את הצורך הדחוף בטיפול בו.

בנוסף, נראה כי למלחמה בישראל יש השפעה מתונה בלבד על הכלכלה העולמית. התחזית מעלה את הסיכונים הפוטנציאליים לשוק הנפט הנובעים מהמלחמה, אך אלו מקוזזים על ידי הביקוש הנמוך בסין ובארה"ב. בתחזית הקודמת סימנו בקרן כי המלחמה, שהתרחשה אז רק בחזית עזה, עשויה להביא להידרדרות בכל האיזור, אך הסבירות לכך ככל הנראה נחלשה מאז אמצע השנה.