טסלה מצמצמת את עלויות ייצור הרכבים, אבל הצמיחה שדחפה את המניה למעלה מגיעה מפעילויות אחרות

למרות שטסלה לא הציגה עלייה בהכנסות בתוצאות הכספיות של הרבעון השלישי, היא פרסמה דוחות טובים והמניה זינקה • אחת הסיבות לעליית המניה נובעת מהתייעלות תפעולית שהציגה החברה • מאסק הודיע כי במחצית הראשונה של השנה הבאה, החברה תשיק גרסאות מוזלות של הדגמים הנוכחיים במחיר הנמוך מ-30 אלף דולר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

אתמול (ד') בלילה הציגה טסלה , יצרנית הרכב החשמלי של אילון מאסק, את התוצאות הכספיות של הרבעון השלישי שלה לשנה הנוכחית. למרות שהחברה לא הציגה עלייה בהכנסות, היא פרסמה דוחות טובים והמניה זינקה. ולמה בעצם היו הדוחות טובים? החיובי נבע בין היתר מהתייעלות תפעולית שהציגה החברה, הכוללת את מערך ייצור הרכבים שלה, כמו גם צמיחת שיא במגזר האנרגיה, ובנוסף עלייה ברווחי האשראי הרגולטורי של החברה - מונח שמתכוון בין היתר לקרדיטים שטסלה מקבלת על הפעילות ה״ירוקה שלה״- כמו רכבים שלא פולטים חומרים מזהמים, מגזר שצמח בכ30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

טסלה הכתה את תחזית הרווח לרבעון; המניה מזנקת במסחר המאוחר
ניתוח | החלום של אילון מאסק סוף סוף מתגשם. אז למה משקיעי טסלה הפילו את המניה?
חום קיצוני, יובש, וגידול של 35% באוכלוסייה: כך נראים החיים באחת הערים הצומחות בארה"ב 

בתגובה לדוחות, המניה מזנקת במסחר המוקדם בוול סטריט ביותר מ-10% למחיר של 237 דולר. בסיום המסחר אתמול, עמד מחיר המניה על 214 דולר. טסלה, ששווי השוק שלה מוערך בכ-682 מיליארד דולר, נסחרת נכון להיום במכפיל רווח של כ-60. בשנה האחרונה, מחיר המניה נע בין כ-139 דולר ל-271 דולר. כאשר מחיר היעד הממוצע לשנה הקרובה, לפי אנליסטים, עומד על כ-211 דולר.

כאמור, בדוחות הנוכחיים, החברה הציגה תוצאות חזקות, זאת בין היתר כאשר תזרים המזומנים עמד על סכום שיא של כ-6 מיליארד דולר.

בשיחת המשקיעים לאחר פרסום הדוחות אמר מאסק כי ״להצליח להוריד 20% מעלות ייצור הרכב זה קשה יותר מלתכנן את הרכב ולבנות מפעל שלם מההתחלה״. מאסק התייחס לכך שטסלה הצליחה להביא את עלויות ייצור הרכב למה שנחשב בעבורה לשפל היסטורי. כך, לפי CNN, עלות הייצור הממוצעת של רכב בטסלה ירדה לסכום של כ-35 אלף דולר ברבעון הנוכחי, מה שמהווה ירידה של כ-2,400 דולר, או של כ 6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במקביל, כך לפי הדוחות, טסלה הצליחה להגיע לפריצת דרך בפיתוח תאי הסוללה הפנימיים שהיא מייצרת. תאים אלה, שעלות ייצורם צפויה להיות הנמוכה ביותר בצפון אמריקה, מהווים הלכה למעשה נדבך נוסף במאמצי החברה להמשיך להיות מובילת שוק בענף הרכבים החשמליים גם בהיבט העלויות. 

האנליסטים בוול סטריט הגיבו בחיוב לתוצאות. "טסלה מוכיחה שהיא יכולה לשלוט בעלויות ולהגדיל רווחיות בסביבה תחרותית מאתגרת," כתב טוני סקונגי, אנליסט בבית ההשקעות ברנשטיין, בדוח למשקיעים לפי הוול סטרייט ג'ורנל. 

הסיבות שהובילו להתייעלות

לפי טסלה עצמה, ההתייעלות שהציגה בדוחות הנוכחיים נובעת ממספר סיבות. אחת מהן הינה שיפור בתהליכי הייצור במפעלים החדשים של החברה בברלין ובטקסס, שלפי מאסק הביאו לחיסכון של כאלף דולר בעלות ייצור לרכב. כמו כן, משא ומתן מחודש עם ספקים של החברה הוביל להוזלה של כ-700 דולר לרכב בעלות של רכיבים מרכזיים, ושיפורים הנדסיים בתכנון המכוניות חסכו עוד כ-500 דולר בחומרי גלם. לפי טסלה, החברה הצליחה גם לייעל את שרשרת האספקה שלה, זאת בין היתר עם הארכת ימי אשראי ספקים לכ-63 ימים והורדת רמות המלאי. עוד אמר מאסק בשיחת המשקיעים כי ״אנחנו מנהלים את המלאי בצורה הרבה יותר חכמה״ וכי ״המעבר למודל של 'ייצור לפי דרישה', מאפשר לנו להוריד עלויות אחסון ולוגיסטיקה״. 

''רובוטקסי'' של טסלה מוצג באירוע החשיפה בלוס אנג'לס / צילום: Reuters, Tesla
 ''רובוטקסי'' של טסלה מוצג באירוע החשיפה בלוס אנג'לס / צילום: Reuters, Tesla

מגזר האנרגיה של טסלה, שמהווה מקור הכנסה משמעותי בעבור החברה, ממשיך להפגין צמיחה, זאת עם רווחיות שעלתה בכ-30% ברבעון הנוכחי, זאת כאמור בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מגזר האנרגיה, הכולל מערכות אחסון אנרגיה ביתיות (Powerwall), מערכות תעשייתיות (Megapack) ופתרונות סולאריים, הכפיל את הכנסותיו בהשוואה לשנה שעברה. מפעל ה-Megapack של החברה שממוקם בלאת'רופ הגביר את קצב הייצור שלו, מה שמשקף את הביקוש הגודל למוצרי אחסון האנרגיה של החברה. "הביקוש למוצרי האנרגיה שלנו מתפשט כמו אש בשדה קוצים״ אמר מאסק בשיחת המשקיעים, והדגיש כי תחום האנרגיה בעבור טסלה עשוי להפוך לתחום ליבה ממש כמו עסקי הרכב שלה.

במקביל, ענף האשראי הרגולטורי ממשיך להוות מקור הכנסה רווחי במיוחד בעבור החברה. ברבעון זה שברה החברה שיא עם הכנסות של 739 מיליון דולר ממקור זה - עלייה של 94% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. קניית האשראים הרגולטוריים מטסלה, קרדיטים שטסלה עצמה מקבלת כאמור מהרגולטורים על הפעילות הירוקה שלה, מאפשרת בעצם ליצרניות רכב מסורתיות לעמוד בתקנות פליטת המזהמים. בנוסף, לטסלה עצמה אין הוצאות ועלויות נלוות בשורה זו בדוח. כמו כן, המגמה המתחזקת של רגולציה סביבתית מחמירה באירופה ובמדינות נוספות צפויה להמשיך ולתמוך בזרם הכנסות זה בעבור החברה. 

גרסאות מוזלות של רכבים במחיר נמוך מ-30 אלף דולר

כמו כן, טסלה ממשיכה להרחיב את פעילותה מעבר לייצור רכבים גרידא, זאת בין היתר כשהציגה הכנסות בגובה של 326 מיליון דולר מתוכנת הנהיגה האוטונומית (FSD) שלה ברבעון זה.

בנוסף ובניגוד לאירוע שארע בהשקת הרכב האוטונומי שלה, "We, Robot", בתחילת החודש הנוכחי, שם נעדרו פרטים קונקרטיים לגבי תאריכי ייצור והפצה של הרכבים האוטונומיים, מה שגרר ירידה של כ 11% במניה של החברה, הפעם הציג מאסק לוח זמנים ברור- השקת שירותי נסיעות אוטונומיים בקליפורניה וטקסס כבר בשנה הבאה, זאת כאמור בכפוף לאישורים רגולטוריים. בנוסף, בשיחת המשקיעים המשיך מאסק לחדד את סדרי העדיפויות העתידיים של החברה. מאסק התנצל בפני אלו שביצעו כבר הזמנות לרכב הרודסטר, הגרסה המתקדמת של רכב הספורט החשמלי הראשון של טסלה. למרות שהדגם החדש הוכרז עוד ב-2017, מאסק הודה כי הפרויקט עדיין בפיתוח וללא תאריך יעד מוגדר. "הרודסטר הוא לא רק הציפוי של העוגה, אלא הדובדבן שבקצפת," אמר מאסק, והדגיש כי למרות שהפרויקט "ממש כיף" ו"הולך להיות משהו מדהים", החברה מתעדפת כעת את קידום האנרגיה המקיימת ופיתוח הנהיגה האוטונומית. 

במקביל, טסלה הודיעה כי שינתה את אסטרטגיית המחירים שלה ובמקום לפתח רכב חדש במחיר של 25 אלף דולר, כפי שתוכנן בעבר, החברה תתמקד בהוזלת הדגמים הקיימים. מאסק הודיע כי במחצית הראשונה השנה הבאה, 2025, החברה תשיק גרסאות מוזלות של הדגמים הנוכחיים במחיר הנמוך מ-30 אלף דולר (כולל סובסידיות).

כמו כן, במהלך שיחת המשקיעים, מאסק המשיך להתייחס לחלומות עתידיים כשבין היתר התייחס אף לרכבים מעופפים. מאסק הגיב לתלונה של הביליונר פיטר טיל על היעדר חזון למכוניות מעופפות ואמר כי ״יש עוד דברים בדרך״.