עשרות יעדים בשלושה גלים: מה ישראל תקפה באיראן?

כל מטוסי חיל האוויר שבו בשלום, לאחר תקיפת טילי הקרקע־קרקע ומערכות נ"מ באיראן • המתקפה החלה סביב השעה 02:00 והסתיימה קצת לפני 06:00, כנגד 20 יעדים בשלושה גלים • במרכז התקיפה - מערך ההגנה האווירית ויכולות הטילים הבליסטיים של משמרות המהפכה

תמונת לויין מראה הרחבה של מתקני טילים בליסטיים איראניים / צילום: Reuters, Planet Labs PBC
תמונת לויין מראה הרחבה של מתקני טילים בליסטיים איראניים / צילום: Reuters, Planet Labs PBC

התגובה הגיעה: 25 ימים לאחר המתקפה האיראנית שכללה כ־180 טילים, ישראל ביצעה לפנות בוקר (ש') תקיפה נרחבת עם מאות כלי טיס בכמה גלים נגד יעדים צבאיים ברחבי איראן - כשבמרכז התקיפה - מערך ההגנה האווירית ויכולות הטילים הבליסטיים של משמרות המהפכה. פגיעה במתקני גרעין ונפט של משטר האייתוללות אמנם נמנעו, אבל המתקפה הייתה כה נרחבת שהיא התחילה בסביבות 02:00 והסתיימה קצת לפני 06:00, לאחר שישראל תקפה כ־20 יעדים בשלושה גלים.

התקיפה הישראלית באיראן יצאה לדרך. במוקד: מטרות צבאיות 

ישראל עדכנה את ארה"ב עוד לפני ביצוע המתקפה, כאשר במהלכה שוחח שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", אזרחים איראנים שמעו פיצוצים מאספהאן שנמצאת במערב המדינה ועד משהד, העיר השנייה בגודלה במדינה שנמצאת במזרח - וסמוכה לאפגניסטן וטורקמניסטן. המרחק בין משהד לבין ישראל עומד על כ־2,300 ק"מ. מנגד, משטר האייתוללות ניסה עוד במהלך התקיפה לגמד אותה.

בעת שזרמו מעט מאוד תיעודים מאיראן, סוכנויות התקשורת הממלכתיות ניסו לשדר כי לא קרה אירוע משמעותי. סוכנות טסנים, למשל, טענה כי לא היה טיל או בכלל פגיעה בבסיסי משמרות המהפכה במערב ובדרום־מערב טהרן כפי שנטען. לאחר מכן, באותה סוכנות ידיעות ממלכתית מסרו, כי "איראן מוכנה להגיב". בה בעת, ברשת "אל־מיאדין" הלבנונית שמקורבת לחיזבאללה נטען, כי המסרים המאיימים שהעבירה איראן בעזרת המתווכות "הרתיעו" את ישראל. לצד זאת, טענו כי מערך ההגנה האווירית האיראני הצליח ליירט מל"טים ישראליים במזרח מחוז טהרן.

עם זאת, ממעט התיעודים שהגיעו מהשטח, ניתן היה להתרשם כי אחת הפגיעות קרתה בדרום טהרן, בסמוך למאוזוליאום של המנהיג העליון הראשון - רוחאללה ח'ומייני. יעד נוסף של המתקפה, לפי הדיווחים, היה העיר כרג' שסמוכה לטהרן. מאתרי ניטור תנועה אווירית ניכר כי זו השתבשה מאוד. בד בבד, משרד התחבורה של עיראק הודיע על הפסקת התנועה האווירית במדינה עד הודעה חדשה, בזמן שמקביליהם האיראנים ביצעו פעולה דומה.

לפי טענות משטר אסד, ישראל תקפה גם בשטחם בסביבות השעה 02:00. התקיפה הזו, אם אכן התבצעה כפי שנטען בדמשק, נועדה כנראה להבטיח את שלומם של מטוסי הקרב בדרכם לאיראן. מפרסומים שעלו ברשתות החברתיות מירדן, נצפו מטוסי קרב חוצים את המרחב האווירי של המדינה, ועל כן סביר להניח כי אלו גם חצו את המרחב האווירי של סוריה ועיראק בדרך לאיראן.

כל מטוסי חיל האוויר שבו בשלום, לאחר תקיפת טילי הקרקע־קרקע ומערכות נ"מ. התקיפות התבצעו, באופן רשמי, במרחק 1,600 ק"מ - קצר יותר מהתקיפות של ישראל נגד החות'ים באזור חודיידה בתימן.