בשל הקשרים עם ישראל: משקיע נורבגי נסוג מהשקעתו בפלנטיר

סטורברנד היא קרן השקעות המתמחה בהשקעות שאמורות לעמוד בקריטריונים של קיימות, שוויון חברתי וממשל ניהולי תקין • קרנות בתחום זה הולכות רחוק בדרך-כלל כדי להימנע מהשקעות בתחום הנפט, הגז הטבעי, המחצבים והביטחון - על כן לא ברור מדוע השקיעה מלכתחילה בפלנטיר, הידועה בחוזים ארוכי-טווח עם הצבא האמריקאי • ביום שישי עלתה מניית פלנטיר בקרוב ל-3%

אלכס קארפ, מנכ״ל פלנטיר באוניברסיטת תל אביב / צילום: שחר שחר, דוברות אוניברסיטת תל אביב
אלכס קארפ, מנכ״ל פלנטיר באוניברסיטת תל אביב / צילום: שחר שחר, דוברות אוניברסיטת תל אביב

קרן השקעות וניהול נכסים נורבגית גדולה החליטה למכור את מניותיה בפלנטיר  (Palantir), חברת שירותי הבינה המלאכותית האמריקאית הידועה במוצרי הביטחון שלה, ובעבודה צמודה עם צבאות כגון אלה של אוקראינה, ארה"ב ולאחרונה גם עם מערכת הביטחון הישראלית. בשנה שעברה הודיעה פלנטיר על העמקת הקשר עם מפאת ומשרד הביטחון - בכירי החברה, בהם המנכ"ל אלכס קארפ והמשקיע המרכזי והרוח החיה מאחורי החברה, פיטר ת'יל, הצטלמו עם דני גולד ובכירי מפאת על רקע הסכם חדש שנחתם בין הצדדים שאמור לשפר את תפקוד צה"ל במהלך הלחימה.

אביו חתן פרס ישראל, דודו היה רמטכ"ל, והוא מנהל חברה שמכניסה 130 מיליון דולר בשנה
הכי קרוב לשמש: הגשושית שעושה היסטוריה בחלל

הקרן הנורבגית סטורברנד (Storebrand) הודיעה כי היא "החריגה את פלנטיר מההשקעות" של הקרן בשל מכירת מוצרים ושירותים לישראל "לשימוש בשטחים הפלסטיניים הכבושים", לדבריה. סטורברנד היא קרן השקעות המתמחה בפורטפוליו בתחום ה-ESG, כלומר השקעות שאמורות לעמוד בקריטריונים של קיימות, שוויון חברתי וממשל ניהולי תקין. קרנות בתחום זה הולכות רחוק בדרך-כלל כדי להימנע מהשקעות בתחום הנפט, הגז הטבעי, המחצבים והביטחון - על כן לא ברור מדוע השקיעה מלכתחילה בפלנטיר, הידועה בחוזים ארוכי-טווח עם הצבא האמריקאי - גם בתקופה שנלחם באפגניסטן ובעירק. היקף ההשקעה בפלנטיר עמד על 24 מיליון דולר.

ביום שישי עלתה מניית פלנטיר בקרוב ל- 3% ובמסחר המאוחר איבדה בסך הכל 0.16% משוויה.

טיבו של שיתוף-הפעולה עם מערכת הביטחון לוט בערפל

למרות שפלנטיר היא חברה ציבורית שמדווחת על נתוניה, מעט מאוד ידוע על מעשיה בפועל ועל המוצרים והשירותים שהיא מספקת ללקוחותיה. כך, למשל, טיבו של שיתוף-הפעולה עם מערכת הביטחון לוט בערפל. על פי סטורברנד, "המערכת של פלנטיר אמורות לזהות אנשים שעשויים לבצע פיגועי מחבל בודד ולאפשר מעצר קודם לביצוע תקיפה". פלנטיר מפתחת מוצרי תוכנה אך היא פועלת כחברת אינטגרציה, כאשר היא תופרת עבור כל לקוח פתרון ייחודי ומציבה עובדים משלה באתר הלקוח על מנת שאלה יקחו חלק בעבודת ניתוח הנתונים, דבר שמקשה עליה לעיתים לעבוד מול גופי ביטחון שחוששים לשתף מידע פנימי.

בכירי פלנטיר, פיטר ת'יל ואלכס קארפ ידועים כתומכי ישראל נלהבים. ת'יל עצמו מיודד עם בכירים בממשלה ועם מערכת הביטחון הישראלית, וקארפ התבטא פעמים רבות בעד זכות ההגנה העצמית של ישראל. בעקבות טבח ה- 7.10 החליטו קארפ ות'יל לערוך את ישיבת דירקטוריון החברה בישראל בתחילת השנה. מנכ"ל החברה הסביר זאת בהרצאה שנתן באוניברסיטת תל-אביב בכך שהוא "מעוניין לבייש את אלה שתומכים בישראל אך לא משמיעים את קולם", ואמר כי הוא איננו פרו-ישראלי, "אלא פשוט בעד מלחמה בפעילי טרור". בחודש מרץ אמר ל-CNBC כי פלנטיר איבדה עובדים וכי הוא מצפה לאבד אף יותר בשל תמיכתו הפומבית בישראל".

הממשל הנורבגי וקרן העושר שלו מפגינים גם הם גישה עוינת לישראל מאז פרוץ המלחמה: בחודש מרץ הוציא הממשל אזהרה לחברות שמשקיעות בפורטפוליו ישראלי בעל פעילות ביהודה ושומרון ובחודש ספטמבר פורסם ברויטרס מכתב ששלחה קרן העושר הנורבגית למשקיעיה ובו היא מודה כי היא שוקלת להחמיר את הקריטריונים להשקעותיה, כך שתסיר השקעות מחברות הקשורות למלחמה "של ישראל בעזה".