בורסות עולם | סיקור שוטף

מגמה חיובית בוול סטריט; מחירי הנפט צוללים בכ-6%

נאסד"ק עולה ב-0.8% • המסחר באסיה ננעל בעליות • הין היפני נחלש בכמעט 1% מול הדולר, לאחר שמפלגת השלטון ביפן הפסידה את הרוב שלה בפרלמנט • בוול סטריט צפוי שבוע דרמטי, כשבמרכזו הדוחות של חמש מ"שבע המופלאות" ודוח התעסוקה החודשי • מיטב: "הכלכלה האמריקאית נחלשת, ממליצים על חשיפה בינונית למניות בוול סטריט"

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:01

העליות בוול סטריט מתחזקות. מדד הדאו ג'ונס מוסיף לערכו כ-0.8%, ה-S&P 500 עולה ב-0.6% והנאסד"ק מוסיף לערכו כ-0.7%.

מניית טראמפ מדיה אנד טכנולוג'י גרופ  מזנקת בכ-16% לקראת הבחירות בארה"ב שצפויות להיערך ביום שלישי הבא -05.11.

במקביל, מניית יצרנית הרכב הסינית ניאו  מזנקת בכ-11% לאחר שבבנק ההשקעות Macquarie שדרגו את המלצתם על המניה לאור ההזמנות החזקות של דגם Onvo L60 של החברה.

15:53

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת. באירופה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה דומה.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט צוללים בשעה זו בכ-6% לאחר הסרת החשש העולמי כי ישראל תפגע במתקני האנרגיה של איראן לאחר שתקפה בסוף השבוע האחרון מתקנים צבאיים במדינה. בתוך כך, האנליסטים של סיטיבנק מעריכים כי המתיחות בין שתי המדינות לא תסלים והחשש מפני שיבוש אספקת הנפט ירד.

בהמשך לכך, חברות האנרגיה אוקסידנטל פטרוליום , אקסון , ו-בי.פי.  נסחרות בירידות שערים של כ-2%.

15:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית. מדד הדאו ג'ונס מוסיף לערכו כ-0.5%, ה-S&P 500 נסחר בשיעור דומה והנאסד"ק עולה ב-0.7%.

14:57

במהלך הרבעון השלישי של 2024, קבוצת פלוס500  השיגה צמיחה עם עלייה של 11% בהכנסות שהגיעו ל-187.3 מיליון דולר, לצד עלייה ב- EBITDA ל-82.2 מיליון דולר. מספר הלקוחות החדשים צמח ב-21% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, והגיע ל-24,922 לקוחות חדשים. ההפקדה הממוצעת ללקוח פעיל עלתה ב-17% לכ-6,150 דולר, והקבוצה בעלת יתרות מזומנים מעל 950 מיליון דולר. בנוסף, החברה המשיכה בתוכנית הרכישה העצמית שלה ורכשה מניות בסכום של כ-53 מיליון דולר במחיר ממוצע של 23.99 פאונד למניה.

פלוס 500 היא חברה הרשומה בישראל ונסחרת בבורסת לונדון. החברה מפעילה זירות מסחר וירטואליות - באתר האינטרנט ובאפליקציה. בזירות אלה ניתן לסחור בחוזי הפרשים (CFD) וחוזים עתידיים. בארה״ב ניתן גם לסחור במניות דרך הפלטפורמה. פלוס 500 פועלת בין היתר בישראל, ארה״ב ויפן, ומפעילה שירותים צרכניים (B2C) ושירותים עסקיים (B2B) גם יחד. 

14:23

מניית מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד שנסחרת בוול סטריט מזנקת בטרום מסחר ב-3% לאחר שהמועדון הודיע על פיטוריו של מאמנה אריק טן האג.

14:12

גילת  הודיעה היום כי DataPath, החברה הבת של גילת בארה"ב, קיבלה הזמנה בהיקף של למעלה מ-4 מיליון דולר ממחלקת ההגנה בארה"ב עבור טרמינלי DKET 3421. טרמינלים אלו ניידים ומאפשרים גמישות, נפח, קישוריות, ושליטה תפעולית המבטיחים חיבוריות בכל מקום בעולם. ההזמנות יסופקו במהלך המחצית הראשונה של 2025.

טרמינל ה-DKET 3421 הינו פתרון חדשני העונה על הצורך לספק תקשורת אמינה ובאיכות גבוהה. טרמינל ה- DKET 3421 מוכח כתומך בפעילות של מפעילי תקשורת multi-carrierעם ארכיטקטורת מודם הניתנת להרחבה (עד ל-32 מודמים). הטרמינל שוקל פחות מ-2,300 ק"ג ומתנייד בקלות. DKET 3421 הניתן לפרישה בפחות משלוש שעות מספק רשת לוויין בממשק אחוד עם גמישות המאפשרת לעשות שימוש בלוויינים זמינים נוספים.

13:41

המסחר באירופה עובר כעת למגמה מעורבת - מדד דאקס ופוטסי יורדים ב-0.2% בעוד מדד הקאק מוסיף 0.3%. 

בארה"ב החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות, נאסד"ק ב-0.8%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-0.6%. 

10:37

מניית ענקית המכשור הרפואי ההולנדית פיליפס נופלת ב-15% לאחר עיכוב בפתיחה. החברה הודיעה כי היא מורידה את תחזית המכירות השנתית שלה בשל ביקוש חלש מסין.

10:17

המסחר באירופה מתנהל הבוקר במגמה חיוביות, קאק הצרפתי עולה ב-0.6%, פוטסי ודאקס נסחרים ביציבות ללא שינוי. 

המסחר באסיה ננעל בעליות בהובלת מדד הניקיי היפני שזינק בכ-2%. מדד שנחאי עלה ב-0.7% ומדד הנג סנג ב-0.3%. 

08:48

באסיה החל שבוע המסחר במגמה חיובית. מדד ניקיי היפני עולה ב-1.8% בעקבות הבחירות במדינה ואובדן הרוב הפרלמנטרי של מפלגת השלטון, המפלגה הליברלית-דמוקרטית. משקיעים מעריכים שחוסר הוודאות הפוליטית הגוברת יפחית את הסיכויים להעלאות ריבית נוספות מצד הבנק המרכזי של יפן.

בנוסף לאחר שחששות מהסלמת הסכסוך בין ישראל לאיראן פחתו בעקבות מתקפה פחות חמורה מהמצופה מצד ישראל רוב השווקים באסיה רשמו עליות על רקע זה, בעוד שמחירי הנפט ירדו. מדד שנחאי עולה ב-0.2%, מדד הנג סנג יורד ב-0.2% ומדד קוספי הדרום קוריאני עולה ב-0.8%. 

החוזים עתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות של עד 0.6 במדדים המובילים. 

הזינוק של טסלה  ביום חמישי בכ-20% סייע למדד נאסד"ק לסיים את שבוע שביעי רצוף של עליה, כ-0.9%,  קרוב לשיא חדש. במקביל, S&P 500 ירד ביותר מ-0.3%, ומדד הדאו ג'ונס ירד ביותר מ-2.6%. נזכיר שלאור המעבר לשעון חורף, המסחר בארה"ב יחל ב-15:30 ויסתיים ב-22:00. בשבוע הבא, לאחר המעבר לשעון חורף בארה"ב, המסחר יחזור לשעות פעילות רגילות. 

עד כה דיווח כ-40% מהחברות במדד S&P 500 והגידול ברווח למניה של החברות היה 3.7%. לפי FactSet, שיעור הצמיחה הנמוך ביותר מאז הרבעון השני של 2023. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב טוען שהתחזיות לרווחיות החברות לא מסתדרות עם התחזיות לכלכלה. "עונת הדוחות הכספיים בארה"ב בינתיים סבירה, אך לא מעבר לכך. "עד עתה שיעור החברות ב-S&P 500 שהכו את התחזיות עומד על כ-75% לעומת הממוצע של 78% בחמש השנים האחרונות. בשורת ההכנסות רק כ-60% מהחברות הפתיעו לטובה לעומת הממוצע של 69% ב-5 השנים האחרונות. כמו כן, נרשם גידול שנתי של כ-6% ברווח למניה של החברות שכבר דיווחו. שיעור זה הנו הנמוך ביותר מאז הרבעון השני של 2023 ונמוך מהממוצע ההיסטורי". 

"במבט לעתיד האנליסטים די אופטימיים. הם צופים שהרווח למניה יגדל בכל שנת 2024 ב-7.5% וב-2025 כמעט ב-14% בהשוואה לגידול ממוצע של כ-9% ב-30 השנים האחרונות (ללא השנים של מיתון וההתאוששות ממנו)".

"בשביל עלייה משמעותית ברווחיות צריך שיפור בצמיחה כלכלית. אולם, התחזית לעלייה ברווחיות לא מסתדרת עם התחזיות הכלכליות. בדרך כלל, עלייה בקצב הצמיחה הנומינלי מובילה לעלייה גם בשיעור הרווח של החברות. אולם, קצב הגידול הנומינלי בתמ"ג צפוי לרדת מ-8% ל-6% ב-2025, מה שלא מתיישר עם העלייה החדה יחסית שצפויה ברווחיות החברות".

ניתוח | השבוע החם של עונת הדוחות מתחיל: התחזיות של הבנקים הגדולים וגלי ההדף לשוק כולו  

בוול סטריט יפתח היום אחד השבועות העמוסים והדרמטים ביותר של השנה כשהמדדים המובילים קרובים לשיאים חדשים. 169 חברות יפרסמו השבוע את תוצאות הרבעון השלישי, חמש מתוכן שייכות ל-"שבע המופלאות": מטא , אמזון , גוגל , פייסבוק  ואפל .  לכל אחת מהחברות יש השפעה גדולה על סקטורים שלמים, הן אף תופסות נתח רחב מהמדדים המובילים בוול סטריט. 

כמו כן ידווחו AMD  ואינטל , בה מאות עובדים במרכזי הפיתוח של החברה בחיפה, פתח תקווה וירושלים צפויים להצטרף היום למעגל הפיטורים של אלפי עובדים בארה"ב. במגזין הכלכלי בארונ'ס חשפו שמנכ"ל החברה פט גלסינגר עלול לאבד כ-100 מיליון דולר מתוך חבילת התגמול ההונית שלו, אם מניית החברה לא תעלה במאות אחוזים בשנתיים הקרובות. 

בנוסף יתפרסמו במהלך השבוע נתוני מאקרו חשובים (ראו בהמשך). 

בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב, בשבוע האחרון התשואות עלו לכל אורך העקום על רקע נתוני מאקרו חיוביים לצד חוב ממשלתי שעושה את דרכו במהירות ל־36 טריליון דולר ומפעיל לחץ לעליית תשואות - כך ציין הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מתן שטרית. עוד הוא הוסיף: "בנוסף, ניתן לייחס חלק מעליית התשואות לעלייה בסיכוייו של טראמפ לניצחון עם התקרבות הבחירות (נותרו 10 ימים), כפי שעולה מהמתאם ביניהם".

בכל הנוגע לריבית הפד, שטרית מציין כי "ההסתברות להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נותרה כמעט ודאית על כ־95%, כשבמבט שנה קדימה, השווקים מתמחרים רמת ריבית של 3.56% (הפחתה של כ־127 נקודות בסיס במצטבר ביחס לרמה הנוכחית)".מחירי מחירי הנפט יורדים הבוקר בחדות - מחיר חבית נפט אמריקאי יורד ב-4.5% ל-68.4 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט יורד בשיעור דומה ל-72.5 דולר. 

בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage Shares מעריכים, כי "הזהב והנפט עשויים לעלות מעט עם פתיחת המסחר ביום שני והתנודתיות בשווקים הללו צפויה להיות יותר גבוהה, אך לא כפי שהיה בעת המתקפה האיראנית בתחילת אוקטובר".

שוק הזהב מספר לנו על החשש מקריסת הסדר העולמי. ומה עם הביטקוין? 

בארה"ב, שורה של נתונים כלכליים בשבוע הקרוב תעמיד את הימורי המשקיעים על גובה הורדת הריבית בנובמבר במבחן. ראשית, ביום רביעי, יתפרסם האומדן הראשוני של התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) לרבעון השלישי. הציפיות הן שהכלכלה האמריקאית המשיכה במסלול יציב וצמחה בקצב שנתי של 3% ברבעון, בדומה לקצב הצמיחה שנראה ברבעון השני.

ביום חמישי יפורסם המדד העדכני המועדף על הפד לאינפלציה. כלכלנים מעריכים כי מדד הליבה של מדד המחירים לצרכן (PCE) - ללא מזון ואנרגיה - יעמוד על 2.6% בספטמבר, ירידה מה-2.7% שנראה באוגוסט. על בסיס חודשי, כלכלנים צופים שמדד הליבה של PCE יעמוד על 0.3%, בהשוואה ל-0.1% בחודש הקודם.

ביום שישי, תפורסם תמונה עדכנית של מצב התעסוקה הלאומי. דו"ח המשרות לחודש אוקטובר צפוי להצביע על תוספת של 125,000 משרות בכלכלה האמריקאית, כאשר שיעור האבטלה יישאר יציב על 4.1%, על פי נתוני בלומברג. בספטמבר נוספו לכלכלה האמריקאית 254,000 משרות, ושיעור האבטלה ירד ל-4.1%.

זבז'ינסקי ממיטב ניתח את סיכויו של שוק המניות האמריקאי. "כלל חשוב בהשקעות אומר שביצועי עבר אינם ערובה לביצועים עתידיים ובכל זאת כדאי להכיר את מה מלמדת אותנו ההיסטוריה לגבי הסיכויים בשוק המניות".

"ראשית, לפי ההערכה שלנו, הכלכלה האמריקאית נמצאת בתהליך של היחלשות שיתבטא בשנה הקרובה גם ברווחיות החברות. הסיכון של שוק המניות גבוה במיוחד בגלל השווי הגבוה של השוק והציפיות הגבוהות של משקיעים ואנליסטים. הרגישות הגבוהה של השווקים לחדשות הכלכליות נחשפה בתחילת אוגוסט, כאשר שוק המניות הגיב בירידות חדות לסימני היחלשות בכלכלה". 

"S&P 500 עלה בשנה האחרונה ב-39%. ב-50 השנים האחרונות עלייה דומה או גבוהה יותר נרשמה רק ב-2% מהזמן. בשנה העוקבת אחרי עליות בשיעורים אלה, S&P500 השיג תשואה שנתית ממוצעת של כ-2% כאשר רק ב-43% מהמקרים התשואה הייתה חיובית. נאסד"ק עלה בשנה האחרונה ב-44%. ב-50 השנים האחרונות מדד זה השיג תשואה שנתית דומה או גבוהה ממנה בכ-8% מהזמן. בשנה העוקבת אחרי עליות בסדרי גודל דומה, נאסד"ק השיג בממוצע תשואה שלילית של כ-2% כאשר רק ב-50% מהמקרים התשואה הייתה חיובית". 

"בשורה התחתונה אנו ממליצים על חשיפה בינונית לאפיק המנייתי האמריקאי או על קניית הגנות".