גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-190 אלף שקל: לקרוס אובר הזה יש תמחור תחרותי ועוד כמה דברים להציע

הקרוס–אובר החשמלי הגדול מבית BYD מתאפיין בעיצוב שמרני ובממדים מכובדים ● תא הנוסעים שלו מרווח ומאובזר היטב ומערכת ההנעה תקנית למדי, אבל תמחור אגרסיבי מעניק לו עמדת פתיחה טובה ● מבחן דרכים

Byd Seal U / צילום: יח''צ
Byd Seal U / צילום: יח''צ

בשנת 2021 הוצעו בישראל תשעה דגמי קרוס-אובר חשמליים בטווח מחירים של 160 עד כ-280 אלף שקל. בשנת 2024 כבר מתחרים בפלח הזה למעלה מ-20 דגמים, ולפחות עוד שניים ייכנסו לשוק עד סוף השנה. אינפלציית הדגמים בפלח יוצרת תחרות קשה, ולעיתים התחרות היא אף "בתוך הבית", בין דגמים שונים של אותו יצרן.

קחו למשל את הקרוס-אובר החדש SEAL U מבית BYD. אחיו הקטן מוביל זה כשנתיים את המכירות בכל הפלח החשמלי, ובחודשים מסוימים גם את כלל המכירות בישראל. אבל זה לא מפריע ליצרנית הסינית להשיק בישראל דגם גדול יותר ומאובזר היטב, במחיר התחלתי שגבוה רק ב-15 אלף שקל מהמחיר של ה-ATTO.

זו טקטיקה שיווקית מקובלת בשוק הרכב הסיני, ובמיוחד אצל BYD, שיש לה אין ספור דגמים דומים ושלל תת-מותגים. אבל בישראל הסיכון הוא, שהשלם יהיה קטן מסך חלקיו.

עיצוב חיצוני

מעצבי BYD לא ניסו לפרוץ דרך חדשה והעניקו ל-U מראה נקי, תכליתי ו"מכובד", שפונה למכנה משותף רחב. עיצוב החרטום דומה מאוד ל-Seal סדאן של החברה, ומציג פגוש חסום, פנסים צרים ומכסה תא מנוע תלול.

פרופיל הצד נראה דינמי, בזכות גג שזורם לאחור בשיפוע מתון ופוגש בעמוד אחורי דקיק יחסית. ואילו הזנב נראה כאילו נוצר ממיזוג של ב.מ.וו X5 ושל אאודי Q8. כל העסק ארוז בממדים גדולים יחסית, וניצב על חישוקי 19 אינץ' גדולים. זה לא עיצוב שגורם לאנשים לבהות בו, אבל הוא בהחלט ידידותי לעין ומשדר סטטוס.

פנים הרכב

סף תא הנוסעים ממוקם בגובה נוח לכניסה ויציאה והמושבים הקדמיים ממקמים את הנהג גבוה יחסית מעל הכביש, ומעניקים לו תצפית טובה לעבר צמתים. מרחב הראש והכתפיים של היושבים מלפנים מכובד, והמושב האחורי רחב דיו עבור שלושה מבוגרים, אם כי מרחב הראש די גבולי עבור נוסעים שגובהם יותר מ-1.8 מ'. היושבים מאחור נהנים מרצפה שטוחה וממרחב ברכיים מכובד, אם כי יש בפלח כלי רכב עם בסיס גלגלים ארוך יותר, שמציעים יותר בסעיף הזה.

תא המטען רחב ועמוק, ומציע נפח הטענה של 522 ליטר, לא ענק כמו בטסלה Y אבל מעל הממוצע בפלח. פתיחה חשמלית לדלת האחורית נכללת באבזור התקני של כל הגרסאות, והגיע הזמן שגם היצרנים המערביים יפסיקו לגבות תוספת מחיר עבור המערכת החיונית הזו.

עיצוב הפנים של התא סימטרי, סולידי ונעים לעין, ומותיר תחושה מושקעת, כמו ב-SEAL סדאן. המושבים מרופדים בריפוד דמוי-עור עם תפרים בולטים, ויש גם עיטורים מתכתיים קרירים ותאורת אווירה נעימה. הגג עטוי בבד נאה, אם כי היינו שמחים לאופציה של ריפוד בהיר יותר, שקולט פחות חום בקיץ. החריג היחידי במראה הסולידי הוא מוט ההילוכים שעשוי מקריסטל פלסטי שקוף, ונראה קצת יותר מדי "סיני" לטעמנו האישי.

איכות הייצור מותירה רושם מוקפד עם חומרים רכים, שמדפנים את רוב המשטחים שנמצאים בטווח יד של הנהג ונוסעיו. במקומות נסתרים יותר אפשר למצוא פלסטיק נוקשה. בידוד הרעשים במהירויות גבוהות טוב מהממוצע, למעט רחשי צמיגים, שמחלחלים לתא. הרושם של איכות ייצור מוקפדת נותר גם בעת נסיעה על כבישים משובשים במיוחד.

מערך הפיקוד טיפוסי ל-BYD וכולל לוח מחוונים דיגיטלי קטן ומסך מולטימדיה גדול ושטוח, שנע בין מצב אופקי לאנכי. גרסת המבחן הבסיסית, שבה נסענו, מסתפקת במסך קטן של 12.8 אינץ', אך לטעמנו זו אופציה עדיפה על פני מסך ה-15.6 אינץ' העצום בגרסה הבכירה.

ממשק התפעול מאורגן היטב, ולמרות שחלק מהאופציות החיוניות, דוגמת ביטול "הסיוע" להיגוי והשליטה במזגן, דורשות נבירה בכמה תפריטים, יש אפשרות לתכנת להם "קיצורי דרך" ברורים על המסך הראשי. כדי לכוון את מראות הצד עדיין יש צורך בתפריטי מגע.

שמחנו לגלות שפתחי האוורור נשלטים ידנית, אך המזגן עצמו אינו מהחזקים שבהם נתקלנו בחשמליות.

האבזור התקני מכובד כמקובל אצל הסינים וגם גרסת הבסיס מצוידת במערכת קול סבירה, מושבים חשמליים קדמיים עם שלל אפשרויות כוונון, דלת אחורית חשמלית וגג זכוכית ענק. אפשר להתנחם בכך, שלפחות בחורף הוא יחסוך קצת חשמל על חימום הרכב.

האבזור התקני כולל גם מערכת בטיחות אקטיבית עתירת ביצועים ומערכת מצוינת של מצלמות היקפיות, שמשפרות מאוד את יכולת התמרון במקומות דחוקים. מנגד מערכת ה"סיוע להיגוי" מתערבת בהיגוי בצורה לא ידידותית ויש גם לא מעט התרעות בטיחות טורדניות.

מנוע וטווח נסיעה

מערכת ההנעה של ה-U די תקנית ונטולת יומרות. היא משלבת מנוע קדמי בודד בהספק 218 כ"ס עם סוללה בקיבולת 72 קילוואט-שעה וטווח של עד 420 ק"מ בדגם הבסיס, או בקיבולת של 87 קילוואט-שעה וטווח של עד 500 ק"מ בדגם הבכיר.

הזינוק הרשמי מאפס ל-100 אורך 9.3 שניות בגרסת הבסיס, די איטי ביחס לרכב חשמלי. אבל יש הרבה מומנט זמין, ובמצב התכנות הספורטיבי התגובה די נמרצת וצבירת המהירות בעליות סבירה.

במזג האוויר המתון יחסית שבו נערכה נהיגת המבחן השגנו טווח של כ-350-280 ק"מ, שהוא מתקבל על הדעת לרכב בגודל כזה.

לצרכני קילומטרים כבדים כדאי לשקול ברצינות לשלם תוספת של כ-20 אלף שקל עבור הדגם עם הסוללה הגדולה יותר (ואבזור משודרג). יש גם מערכת יעילה לאחזור אנרגיית הבלימה, שמאפשרת לנהוג כמעט מבלי להשתמש בבלמים.

על הכביש

די ניכר שהרכב מכויל יותר לנוחות ופחות לדיוק דינמי. המתלים רכים מאוד ומנטרלים היטב מהמורות עירוניות טיפוסיות, אם כי יש להם נטייה לקפץ על רמפות הרעדה.

נטיית הגוף בפניות די מוחשית, וההגה מרגיש קל ומלאכותי. זה מסייע בתמרון בעיר אבל פחות ידידותי לנהיגה נמרצת בכביש מתפתל. מצב הספורט מקשיח את תגבור ההגה אבל לא את ההיזון החוזר.

מחיר

ה-SEAL U מציב את מחיר החדירה על 190 אלף שקל, והגרסה עם הסוללה הגדולה מציבה את רף המחיר על 210 אלף שקל. זהו תמחור מאד תחרותי, שמציב את הרכב מול כלים חשמליים קטנים יותר ושומר גם על פער מכובד מטסלה Y אם כי הוא צריך להתמודד גם עם מתחרים חזקים כמו ה-G6 של XPENG. במחיר הזה ובהתחשב בממדים, באבזור ובמוניטין שצבר המותג לא נופתע אם הוא ירשום מכירות מכובדות. השאלה היא כמה מהן יהיו על חשבון אחיו הקטן והמצליח.

חלק מהמתחרות

זיקר X

185 אלף שקל לגרסת הבסיס, עם מנוע בודד של 275 כ"ס. הממדים החיצוניים קטנים מה-BYD אך בסיס הגלגלים זהה כמעט והתא מרווח. הסוללה מספקת עד 440 ק"מ.

זיקר X / צילום: יח''צ

XPENG G6

199 אלף שקל לגרסת הבסיס. עיצוב עגלגל ודינמי וממדים חיצוניים דומים ל-SEAL. בדגם הבסיס מנוע בהספק 256 כ"ס וסוללה של עד 435 ק"מ.

XPENG G6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נתונים חדשים של רשות המסים הקפיצו את סך ההון של הישראלים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מי צריך משכורת? עשרות אלפי הישראלים שעושים כסף מכסף

במשך עשרות שנים, הלמ"ס קבעה מי עני ועשיר בישראל בעיקר לפי תלוש השכר ● נתונים חדשים שפרסמה רשות המסים הקפיצו באחת את סך ההכנסות מהון של אזרחי ישראל ● הבעיה האמיתית היא שרק לאחת מכל עשר משפחות יש הכנסה מהון, והיתר נאנקות תחת העומס

תמיר מנדובסקי / צילום: ניר סלקמן

"במקום לחפש את המניה הלוהטת הבאה, פשוט תקנו את הכלכלה כולה"

תמיר מנדובסקי, מחבר רב המכר "השקעות לעצלנים" שנמכר ביותר מ־165 אלף עותקים, מסביר בפודקאסט של גלובס למה לא כדאי להתמקד במניות בודדות, איך הפחד הגדול שלו התגשם שנה אחרי השקת הספר: "המשבר של 2022 היה הסיוט שלי" וחושף את דעתו על ביטקוין: "אנשים משקיעים בזה מתוך ספקולציה" ● וגם: מה הייתה המניה הראשונה שהוא קנה? "זו הייתה פצצה מתקתקת"

קמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

חברות הרכב שפכו כסף בהפסקת הפרסומות, אבל פרטנר היא הזכורה ביותר השבוע

בזמן שבסלקום מוותרים על הפרזנטור הקבוע, המתחרה פרטנר שומרת על סטטיק ומתמקמת גבוה בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● נינט מובילה את אירוקה למקום השני בזכירות כבר בשבוע הראשון באוויר, ומזרחי-טפחות עולה ברשת 13 בלבד

מאט גייטס, מועמדו של טראמפ לתפקיד התובע הכללי / צילום: Reuters, Mike Blake

מאט גייטס הסיר את מועמדותו לתפקיד התובע הכללי של דונלד טראמפ

גייטס, שמועמדותו לוותה בביקורת רבה, על רקע חקירה פדרלית שהתנהלה נגדו בחשד לקיום יחסי מין עם קטינה, הודיע שיוותר על התפקיד ● "אישור המינוי שלי הפך, שלא בצדק, להסחת דעת מהעבודה הקריטית של טראמפ/ואנס", צייץ גייטס ברשת X

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה קובעת ההחלטה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ומה ההשלכות המעשיות שלה?

צווי המעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט הוצאו ע"י בית הדין הפלילי של האג בשל חשד לביצוע פשעי מלחמה במהלך המלחמה בעזה ● מה אומרת ההחלטה, ומה ההשלכות המעשיות שלה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

קלע דוד תכלל בעסקה? פרטים חדשים על עסקת ההגנה האווירית בין ישראל ליוון

פרטים חדשים שמתפרסמים בתקשורת היוונית שופכים אור על עסקת ההגנה האווירית הגדולה שנמצאת במו"מ בין ישראל לבין יוון ● על פי הדיווחים, הבקשה כוללת הצעות מחיר עבור מערכות מכ"ם והגנה אווירית מדגם ברק MX של התעשייה האווירית וספיידר של רפאל

טלי בן עובדיה / צילום: ערן לוי

דירקטוריון חדשות 13 הודיע: טלי בן עובדיה מונתה למנכ"לית זמנית

על אף ששניים מנציגי הציבור בדירקטוריון חדשות 13 התנגדו למינויה, באופן קבוע או זמני, הוחלט בדירקטוריון להתעלם מהצורך באישור של למעלה מ-75% מדירקטוריון החברה - ואישרו את המינוי הזמני

אתר בנייה שנסגר ל־30 יום באזור המרכז / צילום: דוברות המשטרה

אין פועלי בנייה? עשרות שוהים בלתי חוקיים נעצרו באתרים בשבועות האחרונים

אמנם פלסטינים מנועים מכניסה לישראל מאז תחילת המלחמה, אולם בפועל שוהים בלתי חוקיים נתפסים כמעט כל יום באתרי בנייה מסוגים שונים, בעיקר קטנים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הספקת הנשק תיפגע? איך ישפיעו צווי המעצר לגלנט ונתניהו על היחסים עם אירופה

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג עלולה לטלטל את יחסי ישראל עם מדינות אירופה ● הוצאת צווי המעצר לבנימין נתניהו וליואב גלנט מחזקת את מי שקוראים לנתק עם ישראל קשרים דיפלומטיים ומעמידה בסימן שאלה את יצוא הנשק לישראל

דון קורליאונה (מרלון ברנדו ב''הסנדק'') שאהוב על השמרנים וקן (ריאן גוסלינג ב''ברבי'') חביב הליברלים / צילומים: Warner Bros. Pictures ,AP

המחקר החדש שקובע: הצעירים מחפשים גיבורים אמיתיים ונאלצים להסתפק בבאטמן

לפי קבוצת המחקר הלאומית האמריקאית, הוליווד תורמת לקושי של גברים צעירים למצוא את מקומם בעולם ולאזן בין דימוי המאצ'ו וגבריות רעילה ● לניתוק הזה של עיר הסרטים יש מחיר: הגברים הצעירים עוברים לפלטפורמות אלטרנטיביות, ולא רק שורת הרווח בסכנה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי: מהלומה קשה ליחסים בין ישראל לאירופה

הפער בין מדינת ישראל לערכים האירופים גדל והולך - והחלטת בין הדין הפלילי הבינלאומי בהאג להוציא צווי מעצר נגד בנימין נתניהו ויואב גלנט מדגישים את הפער עוד יותר ● מדובר בפצצת עומק שעלולה לשנות באופן מהותי את יחסי ישראל עם מדינות אירופה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; גוגל ירדה ב-4.5%, אינוביד זינקה ב-86%

דאו ג'ונס עלה ב-1% ● יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר ● משרד המשפטים האמריקאי קבע שעל גוגל למכור את הדפדפן כרום ●  אינוביד הודיעה על מיזוג שיהפוך אותה לחברה פרטית ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב 98,000 דולר ● סופר מיקרו קומפיוטר השלימה זינוק של 60% מתחילת השבוע ● בג'יי.פי מורגן מסמנים שתי מניות מעניינות לקראת 2025

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

שטראוס מוכרת את חלקה בפעילות החומוס והסלטים העולמית תמורת 900 מיליון שקל

קבוצת שטראוס מוכרת את אחזקותיה בסברה ואובלה, לחברת פפסיקו, שתרכוש את חלקה של שטראוס בפעילות (50%), תמורת כ-900 מיליון שקל ● סברה היא כיום חברת הסלטים והממרחים הגדולה בארה"ב, כאשר היא מובילת שוק החומוס ● פעילותה התרחבה גם למדינות נוספות מחוץ לארה"ב תחת המותג אובלה

בסיס יוניפי''ל סמוך לכפר מרכבא בדרום לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

מוצב יוניפי"ל נפגע מאש חיזבאללה: כמה מאנשיהם נפצעו

לפי דיווחים בלבנון, לפחות 7 נהרגו ועוד עשרות נפצעו בתקיפה האווירית על בניין בן 8 קומות בביירות • עוד דווח שיעד התקיפה הוא מוחמד חיידר, ראש אגף המבצעים בחיזבאללה • במקביל, כמה רקטות שוגרו מלבנון לעבר חיפה והקריות - נזק נגרם בכמה מוקדים, אין נפגעים • צה"ל: חיילי יוניפי"ל נפצעו כתוצאה משיגורי חיזבאללה לעבר מוצב הכוח • כל העדכונים

קורדונטי אנשובי / צילום: הילה פלר

חלל אינטימי ופסטות ללא פשרות: המקום בת"א שמרגיש צפון איטליה

תמר כהן-צדק עושה מופת של אוכל מצפון איטליה, עם פסטות טריות חלומיות, קלאסיקות מבוצעות היטב וחן של מאמא איטלקייה

המגדל נפתח ב-2006 והיה הבטחה גדולה בשוק מגורי היוקרה במרכז מיאמי / צילום: mondialrealty.com

תעלומת נדל"ן במיאמי: מי רוכש את הדירות בבניין שהמיליארדר רוצה?

קן גריפין, המנכ"ל של קרן הגידור סיטדל, רוצה להקים את מטה החברה על שטח של כ-16 דונם במיאמי ● הבעיה: בניין דירות בן ה-22 קומות שניצב במרכז השטח, ובמשך השנתיים האחרונות נקנה דירה אחרי דירה על ידי רוכש אנונימי ● בנתיים בעלי הדירות בבניין בטוחים: גריפין הוא הקונה האנונימי

עסקאות השבוע

אחרי שלושה חודשים על המדף: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בשדרות?

הדירה בשטח של 110 מ"ר נמכרה תמורת 1.3 מיליון שקל ● הרוכשים הם בני זוג שעלו לארץ לפני כחמש שנים, והמוכרים הם משקיעים שלא גרו בעיר ורצו לממש את הכסף כדי לקנות במקום אחר ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

הקמפיין האחרון של פוקס עם עדן גולן / צילום: צילום מסך

קבוצת פוקס נכנסת להפסקת הפרסומות של ערוץ 14

לפי נתוני יפעת בקרת מדיה, מאז אוגוסט קבוצת האופנה של הראל ויזל מפרסמת בערוץ 14, אם כי במינון נמוך ● קולקציית הסופגניות של רולדין הושקה בבית החולים השיקומי בשיבא-תל השומר, ולספארי ברמת גן יש מנכ"ל חדש

בנימין נתניהו / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

המאבק סביב ועדת החקירה הממלכתית הוא פול גז בניוטרל

ועדת חקירה ממלכתית לא תטלטל את הספינה ● ערוץ 13 לא מצליח להתרומם על הרגליים ● ויש תקרה לכמה שיקבלו חיילי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמדת טעינה חשמלית / צילום: יח''צ

13 שנים אחרי בטר פלייס: קבוצת ברן תקים תחנות החלפת סוללות ל־NIO

קבוצת ברן חוזרת להקים תחנות החלפה מהירות לסוללות ● עידן המימן בדרך: ישראל היא המדינה הראשונה בעולם, שאליה מיוצאים אוטובוסים מונעי מימן מסין ● דגמי SUV החדשים ● ועוד חדשות מענף הרכב