גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

6 טיסות בשבוע, החל מ־800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● בחברות ההייטק, שמנהלות קשרים עסקיים תדירים עם ארה"ב, התייאשו ממחירי הטיסות ובעיקר מהחוסר בהן - וכעת הן רוצות לפתוח קו לניו יורק כדי לפתור את הבעיה ● היוזמה צפויה לכלול 6 טיסות בשבוע באמצעות מטוסים חכורים ● אלא שבענף כבר עולים ספקות

מטוסי אל על בשדה התעופה ניוארק / צילום: Shutterstock
מטוסי אל על בשדה התעופה ניוארק / צילום: Shutterstock

כבר יותר משנה שחברות תעופה אמריקאיות לא מנהלות באופן סדיר טיסות לישראל, ואל על נותרה היחידה שטסה ישירות לנמלי התעופה בארה"ב. המגמה המחריפה מטילה מצור דה־פקטו על ענפי משק שמבוססים על ניהול קשרים עסקיים תדירים עם אמריקאים, בפרט ענף ההייטק שתלוי בארה"ב כמקור הכנסה: שני שלישים מההון שגייס ברבעון האחרון הגיעו מחוץ לגבולות ישראל, בעיקר מארה"ב.

"עד הודעה חדשה": יותר ויותר חברות תעופה כבר לא נוקבות בתאריך חזרה לישראל
ניר צוק ירד מהרדאר: למה חברת התעופה החדשה בכלל לא מופיעה במנועי החיפוש?

מאז 7 באוקטובר חלק מהקווים בין ישראל לארה"ב המשיכו לפעול, גם אם בצורה משובשת, אך חיסול איסמעיל הנייה בטהרן בסוף יולי טרף את הקלפים. החברות הקפיאו את פעילותן בישראל בזו אחר זו - תחילה לימים ספורים, לאחר מכן לחודשים. דלתא האריכה את תוקף הביטולים עד מרץ 2025, אמריקן איירליינס ויונייטד הודיעו כי לא ישובו עד הודעה חדשה.

השיא הגיע בסוף ספטמבר, עם חיסול חסן נסראללה והמלצת הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) שלא לטוס לישראל, אז גם חברות אירופיות הצטרפו לגל הביטולים - בהן כאלה שמאפשרות תחנות ביניים נוחות לארה"ב כמו לופטהנזה, אייר פראנס, ו־KLM - מה שהגדיל את הקושי להגיע לשם.

רוב המנהלים בהייטק ממתינים בציפייה לתום המלחמה ובינתיים מסתפקים בהזמנת טיסות יקרות יותר ועם תחנות ביניים. "איך מסתדרים? מזמינים באל על חודשים רבים לפני, משלמים כפול ומוותרים על מחלקת עסקים - כולל המנכ"ל", אומר בכיר בחברה ישראלית שגייסה מאות מיליוני דולרים.

מתחייבים שהטיסות יוזלו

בשבוע שעבר אנשי ההון־סיכון מייקל אייזנברג מקרן אלף וליעד אגמון מקרן אינסייט קראו לשרת התחבורה מירי רגב להתערב בנושא ולמנוע מגמה מסוכנת, שלפיה חברות הייטק שוכרות עובדים בחו"ל על חשבון המנהלים הישראלים שלא יכולים לטוס. בתגובה, בארגון "מטה ההייטק" הודיעו כי הם מקיימים מגעים להפעלת קו תעופה בין ישראל לארה"ב בינואר-מרץ, במטרה שייפתח גם לציבור הרחב.

מטה ההייטק הוא ארגון המבוסס על מובילי מחאת ההייטק והחמ"ל האזרחי, בראשות בכירים כמו מיכל צור, לשעבר נשיאת קלטורה; ניר זוהר, נשיא וויקס; עדי סופר־תאני, מנכ"לית מטא ישראל; מיכה קאופמן, מנכ"ל פייבר; וארז שחר, שותף מייסד בקרן קומרה. שם הקוד שנעשה בו שימוש פנימי בפורום הוא "איירטק".

הקושי להגיע לארה"ב, טוענים במטה, משפיע ישירות על העסקים ועל היחסים עם המשקיעים. נכון לעכשיו, במטה מקיימים משא־ומתן מסחרי עם מספר חברות תעופה, ומשדרים סיכויי הצלחה גבוהים למהלך: "החלטנו לא לחכות לפתרונות ממשרד התחבורה ולייצר אותם בעצמנו", נמסר.

הטיסות יצאו בחצות מישראל וינחתו בשדה התעופה ניוארק לפנות בוקר בימים קבועים, כאשר טיסה אחת תצא במהלך סוף השבוע. במטה לא שוללים להגדיל את תדירות הטיסות בהתאם לביקוש.

השאיפה היא ל-6 טיסות בשבוע, שיוחכרו ב"חכירה רטובה" - השכרת מטוס כולל הטייסים וצוותי האוויר לגורם אחר, שהוא זה שמשווק ומוכר את הכרטיסים.

לפי התכנון, הטיסות יתבצעו במטוסים רחבי־גוף, כגון איירבוס 300-330 או דרימליינר, מה שיאפשר הטסת יותר מ־250 נוסעים בכל כיוון. לצורך כך נעשית פנייה לחברות הפעילות במודל של שכר - וחברות סדירות כמו יונייטד או דלתא לא צפויות להשתתף בפעילות. 

היוזמה של בכירי ההייטק, שבהחלט תקל על מצוקת הטיסות אם תצא לפועל, אינה ההתנסות הראשונה שלהם עם עולם התעופה. כבר עם פרוץ המלחמה המטה עסק בחכירת מטוסים באופן פרטני כדי לסייע להביא לוחמים ותיירים לישראל, לאחר שזיהה חוסר מעורבות ממשלתית בנושא. עם זאת, בין ארגון ספוראדי לבין הפעלת קו סדיר למשך שלושה חודשים קיים פער גדול, ובמטה ההייטק מעוניינים להפעילו ככל הנראה דרך העמותה הרשומה על־ידם, או על־ידי אחת החברות המסחריות הכרוכות בו.

במטה מתחייבים למחירים נמוכים מאלה שמציעות היום החברות הפועלות בקו תל אביב־ניו יורק. הם מתכננים להפעיל מטוס בטיסת הלוך־חזור בעלות שנעה בין 200-300 אלף שקל - לא כולל ביטוח שעלותו קפצה פי חמישה מאז פרוץ המלחמה. להערכתם, הם יוכלו לספק מחירים שקרובים לאלה של טרום 7 באוקטובר, כ־800-1,000 דולר למחלקת תיירים או 4,000-5,000 דולר למחלקת עסקים.

בענף סקפטיים

יחד עם זאת, בכיר בענף ההייטק שמכיר את הנעשה במטה, מציין מספר אתגרים שעדיין לא ניתן להם מענה, ואומר כי "הם רק באמצע הדרך, ועוד אין ודאות שהמיזם יקום". לדבריו, "עלויות הביטוח קפצו, ובמטה מצפים לסיוע ממשלתי בנושא. היוזמה תזדקק לחקיקה אפשרית גם בנוגע למתן פטור מפיצוי נוסעים שנדחתה להם הטיסה מכורח מה שמכונה 'חוק טיבי', דבר שעשוי להשית הפסדים משמעותיים על היוזמה. מצד שני, יותר טיסות לישראל עשויות לפרק את המונופול של אל על ולהוריד את מחירי המטען המסחרי הגבוהים, דבר שיסייע למיזם לייצר הכנסות ואולי גם לאזן את ההפסדים, אם וכאשר אלה ייווצרו".

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, ספקן בנוגע ליכולת לספק מחירים נמוכים. "החברה שממנה יוחכרו המטוסים חייבת להיות אמריקאית בשל הסכמי השמיים הפתוחים בין ישראל לארה"ב. כיום מחירי הביטוח גבוהים והצוותים האמריקאים לא ששים להגיע לישראל. אם העלויות האלה יגולמו במחירי הכרטיסים, לא ברור איך אפשר יהיה לספק מחיר אחיד, ובטח לא נמוך יותר מהמחירים בשוק".

"פתרון אפשרי אך זמני"

כדי לפזר את הסיכון בקרב גורמים רבים בשל האופי הוולונטרי של המיזם, הוחלט לגייס מכל חברה שמעוניינת להזמין כרטיסי טיסה התחייבות של 20 אלף שקל להשתתפות בהוצאות. אם המיזם יישא רווח, החברות יקבלו את כספן בחזרה בתוספת תשואה, כאשר ההמלצה תהיה לתרום אותו הלאה. ככל הידוע, בחברה טרם פנו לגורמי ממשלה - תחבורה או אוצר - כדי לבקש סיוע בנושאי חקיקה או סבסוד.

אורן כהן־מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של חברת השטיח המעופף, מסביר כי חברה שרוצה לחכור מטוס פונה לברוקרים שמייצגים את חברות התעופה בארץ, ודרכם מתבצע התהליך הבירוקרטי, הכולל תמחור, אישורים, סלוטים ושיח מול שדות התעופה הזרים.

לטענתו, זה מהלך אפשרי: "בגלל שאין תחרות בקו לניו יורק, והביקושים כל־כך גבוהים, במטה ההייטק יוכלו להחליט על מחיר אחיד ולבנות על הביקושים היציבים כדי שיהיה משתלם להפעיל את הקו. אבל מדובר בפתרון ביניים - ברגע שהשוק יחזור ותהיה תחרות, לא יהיה מקום לדברים כאלה".

לא כולם עשויים לראות בעין יפה את המיזם, ובראשם אל על שגם טסה בקו תל אביב־ניוארק. בענף ההייטק חוששים ממהלכים תחרותיים שהיא עלולה לנקוט, למשל הורדת מחירים שתפגע כלכלית במיזם, ותולים תקוות בממונה על התחרות, בשל העובדה שמדובר בפתרון זמני לכשל שוק בזמן מלחמה.

עוד כתבות

מרב בהט, מנכ''לית דאזז ואסף רפפורט, מנכ''ל וויז / צילום: בן חכים, נתנאל טוביאס

המשקיעים המשותפים והמניות של Wiz: החברים הטובים ממיקרוסופט ממזגים את החברות שהקימו

וויז השלימה את רכישת דאזז המזהה חולשות אבטחה בקרב אפליקציות ●  מנכ"ל וויז אסף רפפורט עבד יחד עם בעלי דאזז מרב בהט במיקרוסופט והם נחשבים לחברים ● בנוסף לשתי החברות משקיעים משותפים ● סכום העסקה לא פורסם אך הוא מוערך בכ-450 מיליון דולר במזומן ובמניות וויז

פורטו / צילום: Shutterstock

צוואות בינלאומיות: כך תבטיחו את חלוקת הירושה בנכסים מחוץ לישראל

מס עיזבון של 40%, צווי ירושה לא תקפים ובנקים שלא מכירים ביורשים: לא בטוח שצוואה ישראלית תעזור למשקיעים בחו"ל

מנות טריות, צבעוניות וטעימות להפליא בבר הנמוך בעולם / צילום: אסף ורומי - תיירות קלי''ה

אחד החופים היפים בישראל נמצא במקום שלא חשבתם עליו

מוזיאון שמאגד 30 אמני גרפיטי מכל הארץ, תצפית עוצרת נשימה, תערוכה לאורך כביש 90 ובר כיפי שמיועד גם לילדים ● יום בקיבוץ קלי"ה שבים המלח ● חגית אברון תופרת יום

טים קוק / צילום: Reuters, Manuel Orbegozo

שתי השקות הענק עדיין לא טלטלו את השוק. למה מנכ"ל אפל בטוח שזה עוד יקרה

גם אחרי 13 שנה כמנכ"ל החברה בעלת השווי הגבוה בעולם יש מה שמלחיץ את טים קוק ● השנה הייתה זו השקת שניים מהמוצרים הגדולים שפותחו בזמן כהונתו - שהוא בטוח שיזכו לקבלת פנים קרירה ● זה לא מפריע לו להמשיך לשכנע את העולם שהם ישנו את החיים של כולנו ● בראיון לוול סטריט ג'ורנל, שגלובס מביא בבלעדיות, הוא משתף בעצה האחרונה מסטיב ג'ובס ובפיצ'רים המועדפים עליו

המאבק על הרווחים הכלואים / אילוסטרציה: גלובס

בדרך לוועדת הכספים: המאבק על מס המיליארדים מגיע לישורת האחרונה

תוכנית הדגל של האוצר מרגיזה במיוחד את המגזר העסקי בישראל ● המטרה: לגרום לחברות להוציא רווחים שצברו במיליארדים ולשלם עליהם מס, במקום להשאיר אותם "כלואים" ומושקעים פסיבית ● שר האוצר תומך באנשי משרדו הבטוחים כי מדובר במהלך צודק ואפקטיבי, אך המתנגדים רואים בכך "פצצת אטום" שתפגע במשק ● איך זה ייגמר? תלוי במידה רבה ביו"ר ועדת הכספים

דון קורליאונה (מרלון ברנדו ב''הסנדק'') שאהוב על השמרנים וקן (ריאן גוסלינג ב''ברבי'') חביב הליברלים / צילומים: Warner Bros. Pictures ,AP

המחקר החדש שקובע: הצעירים מחפשים גיבורים אמיתיים ונאלצים להסתפק בבאטמן

לפי קבוצת המחקר הלאומית האמריקאית, הוליווד תורמת לקושי של גברים צעירים למצוא את מקומם בעולם ולאזן בין דימוי המאצ'ו וגבריות רעילה ● לניתוק הזה של עיר הסרטים יש מחיר: הגברים הצעירים עוברים לפלטפורמות אלטרנטיביות, ולא רק שורת הרווח בסכנה

קמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

חברות הרכב שפכו כסף בהפסקת הפרסומות, אבל פרטנר היא הזכורה ביותר השבוע

בזמן שבסלקום מוותרים על הפרזנטור הקבוע, המתחרה פרטנר שומרת על סטטיק ומתמקמת גבוה בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● נינט מובילה את אירוקה למקום השני בזכירות כבר בשבוע הראשון באוויר, ומזרחי-טפחות עולה ברשת 13 בלבד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

קלע דוד תכלל בעסקה? פרטים חדשים על עסקת ההגנה האווירית בין ישראל ליוון

פרטים חדשים שמתפרסמים בתקשורת היוונית שופכים אור על עסקת ההגנה האווירית הגדולה שנמצאת במו"מ בין ישראל לבין יוון ● על פי הדיווחים, הבקשה כוללת הצעות מחיר עבור מערכות מכ"ם והגנה אווירית מדגם ברק MX של התעשייה האווירית וספיידר של רפאל

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר דורון אלה / צילום: חן גלילי

המומחה שמעריך: איך תגיב ארה"ב כשסין תפלוש לטייוואן?

שיחה עם ד"ר דורון אלה, מרצה בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ומומחה למדיניות החוץ והפוליטיקה של סין ● על חוסר הוודאות בסין בנוגע לכהונת טראמפ השנייה, האווירה האנטי-ישראלית בה והמחויבות האמריקאית המעורפלת להגנה על טייוואן

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה ירוקה בוול סטריט: דאו ג'ונס עלה בכאחוז

הביטקוין לא עוצר: נסחר ביותר מ-99 אלף דולר ● נעילה חיובית באירופה ● יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר ● משרד המשפטים האמריקאי קבע שעל גוגל למכור את הדפדפן כרום

פולקסווגן גולף 1.5 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-178 אלף שקל: האם הגולף החדשה תשחזר את ההצלחה?

המודל המחודש של פולקסווגן שומר על הממדים והעיצוב המוכרים, ומציע שדרוג לטכנולוגיה ולתא הנוסעים ואיכויות דינמיות גבוהות ● אלא שהמחיר מתרחק מהטריטוריה העממית ● מבחן דרכים

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

השינוי שהאוצר מתכנן בתגמול למשרתי המילואים

התוכנית שמנסים לקדם בימים אלו באוצר, מבקשת להגביל את היכולת של המילואימניקים לקבל תגמול על השירות ועל שכר עבודה במקביל ● מטרת התוכנית היא לצמצם את עלויות התשלום העודפות ולייעל את מערך המילואים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; גוגל ירדה ב-4.5%, אינוביד זינקה ב-86%

דאו ג'ונס עלה ב-1% ● יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר ● משרד המשפטים האמריקאי קבע שעל גוגל למכור את הדפדפן כרום ●  אינוביד הודיעה על מיזוג שיהפוך אותה לחברה פרטית ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב 98,000 דולר ● סופר מיקרו קומפיוטר השלימה זינוק של 60% מתחילת השבוע ● בג'יי.פי מורגן מסמנים שתי מניות מעניינות לקראת 2025

אלי פלדשטיין / צילום: רשתות חברתיות

"הבוס מבסוט": התכתבות יועצי ראש הממשלה לאחר הפרסום ב"בילד"

כתב האישום בפרשה חושף את הקשר בינו לבין יועץ רה"מ הוותיק יונתן אוריך ● בין היתר, פלדשטיין כתב לאוריך: "מה שאני בונה לך עכשיו לסופ"ש שווה מיליון דולר" ● פלדשטיין נאשם במסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה - העבירה החמורה ביותר בתחום הריגול ● המדינה מבקשת להאריך את מעצרו עד תום ההליכים

וואצאפ / צילום: Shutterstock

לא אוהבים הודעות קוליות? הפיצ'ר של וואטסאפ שיחסוך לכם כאב ראש

וואטסאפ תשחרר בהדרגה במהלך השבועות הקרובים כלי פנימי שיתמלל את הקלטות השמע ● הכלי יאפשר גישה להודעות השמע עבור משתמשים שאינם יכולים לפתוח את ההקלטה, למשל אם הם נמצאים במקום רועש או בפגישה

תמיר מנדובסקי / צילום: ניר סלקמן

"במקום לחפש את המניה הלוהטת הבאה, פשוט תקנו את הכלכלה כולה"

תמיר מנדובסקי, מחבר רב המכר "השקעות לעצלנים" שנמכר ביותר מ־165 אלף עותקים, מסביר בפודקאסט של גלובס למה לא כדאי להתמקד במניות בודדות, איך הפחד הגדול שלו התגשם שנה אחרי השקת הספר: "המשבר של 2022 היה הסיוט שלי" וחושף את דעתו על ביטקוין: "אנשים משקיעים בזה מתוך ספקולציה" ● וגם: מה הייתה המניה הראשונה שהוא קנה? "זו הייתה פצצה מתקתקת"

אתר בנייה שנסגר ל־30 יום באזור המרכז / צילום: דוברות המשטרה

אין פועלי בנייה? עשרות שוהים בלתי חוקיים נעצרו באתרים בשבועות האחרונים

אמנם פלסטינים מנועים מכניסה לישראל מאז תחילת המלחמה, אולם בפועל שוהים בלתי חוקיים נתפסים כמעט כל יום באתרי בנייה מסוגים שונים, בעיקר קטנים

שיגור הלוויין 'אופק 13' / צילום: דוברות משרד הביטחון

האינטרסים, התדמית והכסף הגדול: למה כל כך חשוב לצרפת להשאיר את ישראל מחוץ לתערוכות הנשק?

ממשלת צרפת כבר ניסתה לשים מקל בגלגלים של השתתפות ישראל בתערוכות ביטחוניות, ולא הצליחה ● כעת היא הסירה את הכפפות והפסיקה להסתתר מאחורי מארגני האירוע, ומטרתה היא למנוע השתתפות ישראלית בסלון האווירי בפריז ● הכסף, החשיפה, הקשרים: מה רוצים הצרפתים להשיג בתערוכות הללו, ולמה הן רוצות את ישראל בחוץ

נתונים חדשים של רשות המסים הקפיצו את סך ההון של הישראלים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מי צריך משכורת? עשרות אלפי הישראלים שעושים כסף מכסף

במשך עשרות שנים, הלמ"ס קבעה מי עני ועשיר בישראל בעיקר לפי תלוש השכר ● נתונים חדשים שפרסמה רשות המסים הקפיצו באחת את סך ההכנסות מהון של אזרחי ישראל ● הבעיה האמיתית היא שרק לאחת מכל עשר משפחות יש הכנסה מהון, והיתר נאנקות תחת העומס

עמדת טעינה חשמלית / צילום: יח''צ

13 שנים אחרי בטר פלייס: קבוצת ברן תקים תחנות החלפת סוללות ל־NIO

קבוצת ברן חוזרת להקים תחנות החלפה מהירות לסוללות ● עידן המימן בדרך: ישראל היא המדינה הראשונה בעולם, שאליה מיוצאים אוטובוסים מונעי מימן מסין ● דגמי SUV החדשים ● ועוד חדשות מענף הרכב