גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זו הדרישה של חברות התעופה הזרות כדי לחזור לארץ

חברות התעופה הזרות מבקשות הקלות בחקיקה שיקלו על פעילותן בישראל בתקופה הנוכחית ● מדוע הן זקוקות לכך, ומה המשמעות של שינוי כזה עבור הנוסעים? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

השבוע חברות תעופה זרות המיוצגות בארץ שלחו מכתב ליועץ המשפטי לוועדת הכלכלה בכנסת, בו התייחסו להצעת תיקון לחוק שירותי תעופה, שנועד להקל על חברות התעופה הזרות בעקבות שיבושים שנגרמו מהמלחמה ותקופת החירום הממושכת. בין החברות המיוצגות נמנות חברות לואו קוסט וחברות סדירות. לפי הערכות מדובר בחברות משמעותיות, בהן איזיג'ט, וויזאייר, דלתא ובריטיש איירוויס.

6 טיסות בשבוע, החל מ־800 דולר לניו יורק: ההייטק הישראלי מקים לעצמו חברת תעופה 
"עד הודעה חדשה": יותר ויותר חברות תעופה כבר לא נוקבות בתאריך חזרה לישראל

החוק הנוכחי מחייב חברות תעופה להעניק פיצויים והטבות לנוסעים על ביטולי טיסות ושינויים בתנאיהם, אך התקנות נכתבו לזמני שגרה ואינן מתאימות לתקופות חירום ממושכות. הדרישות הרגולטוריות מביאות לכך שחברות זרות נאלצות לבטל טיסות רבות, לספוג הפסדים משמעותיים ולהתמודד עם תביעות נוסעים. לפי המכתב, הדרישות בחוק, הופכות את הפעילות שלהן בישראל ללא משתלמת כלכלית.

הנושא נידון בוועדת הכלכלה בתחילת חודש אוקטובר, אז גם סוגיית הביטוח עלתה לסדר היום כסוגיה מרכזית לאי חזרתן של חברות התעופה לארץ. לפני המתקפה האיראנית באפריל, חברות זרות אף התחייבו שאם המדינה תעזור עם גיבוי הביטוח, כפי שהיא עושה עבור הישראליות, תהיה חזרה מהירה שלהן לישראל. אולם מאז, המצב הביטחוני הסלים ובשל כך, בחברות התעופה מדגישים את חשיבות הסוגיה המשפטית.

עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות בפישר (FBC), שמייצגת למעלה מ-15 חברות תעופה זרות בישראל במכתב שנשלח, ציינה בפני גלובס כי "הנושא שהכי כואב היום לחברות התעופה זה לתת טיסה חלופית לנוסעים, חברות צריכות לשאת בעלויות שלפעמים מגיעות לפי 500 מהעלות המקורית. כדי לתת תמריץ לחברות התעופה הזרות לטוס לישראל הן צריכות וודאות משפטית. המחשבה היא שאם יהיו יותר חברות תעופה שנוסעות לישראל, גם אם זה ינגוס קצת בזכויות לפי חוק שירותי תעופה זה יהיה יותר משתלם כי תהיה אפשרות לטוס. תביעות נגד חברות תעופה עולות לחברות ביוקר, גם להתגונן מפני התביעות בבתי משפט כרוך בעלויות רבות, וזה גורם לחברות לעשות החלטה קרה ולוותר מראש על הפעילות".

למה החברות הזרות זקוקות להקלות חקיקה?

מאז שפרצה המלחמה, חברות התעופה הזרות שפעלו בישראל נאלצו להתמודד עם שיבושים תכופים, ביטולי טיסות, וקושי תפעולי משמעותי. החוק הנוכחי, שנכתב למקרים של ביטולים בימי שגרה, מחייב את החברות לספק פיצויים והטבות נוספות לנוסעים. עבורן, החוק מכביד ובלתי אפשרי ליישום בימי חירום, כאשר ביטולי טיסות ושיבושים מתרחשים בשל סיבות ביטחוניות שאינן בשליטת החברות.

מה החברות רוצות לשנות בחוק?

החברות הזרות דורשות שלושה שינויים עיקריים בחוק: ראשית, חברות התעופה מבקשות פטור זמני מחובת הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בשל המצב הביטחוני. שנית, הן מבקשות הגבלה בחובת מתן טיסה חלופית. כיום, על החברות להציע לנוסע טיסה חלופית במקרים של ביטול. החברות הזרות מציעות שהחובה הזו תחול עד סכום מסוים בלבד, כך שלא יידרשו לספק כרטיס יקר באופן משמעותי מהמחיר ששולם בכרטיס המקורי, דבר שמוביל להפסדים נוספים במצב הנוכחי. שלישית, החברות מבקשות סיוע במימון הביטוח להפעלת טיסות בישראל, בדומה לסיוע שניתן לחברות הישראליות (בהפעלת טיסות החברה במטוסים שאינם חכורים). זאת כדי להתמודד עם העלייה הדרמטית בעלויות הביטוח עקב המצב הבטחוני ולהמשיך לפעול בתנאים יציבים ככל האפשר.

כיצד שינויים כאלה בחוק ישפיעו על הנוסעים?

לדברי החברות, השינויים יתרמו להגדלת היצע הטיסות לישראל וממנה, ובכך לירידת מחירים ולשיפור תחרותי. מצד שני, בתקופות חירום הנוסעים יזכו להטבות חלקיות בלבד עבור ביטולי טיסות, בהשוואה להטבות שמספק החוק בימי שגרה.

בלובי 99, סבורים כי גם אם יש הצדקה לפטור את חברות התעופה באופן רטרואקטיבי מתשלום פיצוי כספי ללא הוכחת נזק ללקוחות בחלק מהתקופה של המלחמה, כפי שמוצע בתיקון החוק, יש להבטיח גם את ההגנה על הצרכנים. "על כן, לאור הקושי של צרכנים רבים בחודשים האחרונים להשיג את חברות התעופה ולקבל את המגיע להם - יש להתנות את מתן ההקלה המוצעת לחברות התעופה בכך שהן יידעו באופן אקטיבי את הנוסעים על הזכויות המגיעות להם ויטפלו בכל הפניות לפיצוי שהגיעו אליהן בנוגע לשירותי סיוע והחזר כספי", נכתב במסמך לוועדת הכלכלה.

עו"ד נועה זלצמן, מנהלת תחום כנסת לובי 99 מוסרת כי "הדרך היחידה של הצרכן כיום לקבל את מה שמגיע לו מחברת תעופה היא להתעקש באופן פעיל על החזר, אין אף פיקוח של רגולטור על הנושא. יש אנשים שיש להם את האמצעים לזה, אבל תביעה קטנה זה לא כלי שנגיש לכולם. לכן לצד ההקלה בחוק על חברות התעופה, צריך לוודא שיהיה לחברות גם תמריץ לקיים את מה שהן עדיין יהיו מחוייבות לתת בחוק, ולא רק אחרי שמטרטרים את הנוסעים בבית המשפט".

למה החוק עולה לדיון דווקא עכשיו?

החברות מזהירות שאם השינויים לא ייעשו במהירות, הן עלולות להמשיך ולצמצם את פעילותן בקווים לישראל, מה שעלול להוביל לעלייה נוספת במחירי הטיסות. החברות גם מדגישות את החשיבות של חקיקה שמתאימה לימי חירום, בכדי להבטיח את זמינות הטיסות לישראל וממנה.

עוד כתבות

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

השינוי שהאוצר מתכנן בתגמול למשרתי המילואים

התוכנית שמנסים לקדם בימים אלו באוצר, מבקשת להגביל את היכולת של המילואימניקים לקבל תגמול על השירות ועל שכר עבודה במקביל ● מטרת התוכנית היא לצמצם את עלויות התשלום העודפות ולייעל את מערך המילואים

קמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

חברות הרכב שפכו כסף בהפסקת הפרסומות, אבל פרטנר היא הזכורה ביותר השבוע

בזמן שבסלקום מוותרים על הפרזנטור הקבוע, המתחרה פרטנר שומרת על סטטיק ומתמקמת גבוה בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● נינט מובילה את אירוקה למקום השני בזכירות כבר בשבוע הראשון באוויר, ומזרחי-טפחות עולה ברשת 13 בלבד

המגדל נפתח ב-2006 והיה הבטחה גדולה בשוק מגורי היוקרה במרכז מיאמי / צילום: mondialrealty.com

תעלומת נדל"ן במיאמי: מי רוכש את הדירות בבניין שהמיליארדר רוצה?

קן גריפין, המנכ"ל של קרן הגידור סיטדל, רוצה להקים את מטה החברה על שטח של כ-16 דונם במיאמי ● הבעיה: בניין דירות בן ה-22 קומות שניצב במרכז השטח, ובמשך השנתיים האחרונות נקנה דירה אחרי דירה על ידי רוכש אנונימי ● בנתיים בעלי הדירות בבניין בטוחים: גריפין הוא הקונה האנונימי

המאבק על הרווחים הכלואים / אילוסטרציה: גלובס

בדרך לוועדת הכספים: המאבק על מס המיליארדים מגיע לישורת האחרונה

תוכנית הדגל של האוצר מרגיזה במיוחד את המגזר העסקי בישראל ● המטרה: לגרום לחברות להוציא רווחים שצברו במיליארדים ולשלם עליהם מס, במקום להשאיר אותם "כלואים" ומושקעים פסיבית ● שר האוצר תומך באנשי משרדו הבטוחים כי מדובר במהלך צודק ואפקטיבי, אך המתנגדים רואים בכך "פצצת אטום" שתפגע במשק ● איך זה ייגמר? תלוי במידה רבה ביו"ר ועדת הכספים

נתב''ג. משבר תעופה חמור / צילום: טלי בוגדנובסקי

השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה

יותר משנה מפרוץ המלחמה ונראה כי החזית מול חברות התעופה הזרות רק מסתבכת ● במשרד התחבורה עדיין לא הצליחו להעביר את התיקונים הנדרשים בחוק, ובדרך לגיבושו ניתנה הצצה ללחצי לוביסטים ופוליטיקאים ● בינתיים הבעיה לא קרובה לפתרון, ובעוד שהחברות הישראליות ממשיכות ליהנות מהמצב, בכירים בענף אומרים: "המשבר ייגמר רק כשהמלחמה תיגמר"

אלי פלדשטיין / צילום: רשתות חברתיות

"הבוס מבסוט": התכתבות יועצי ראש הממשלה לאחר הפרסום ב"בילד"

כתב האישום בפרשה חושף את הקשר בינו לבין יועץ רה"מ הוותיק יונתן אוריך ● בין היתר, פלדשטיין כתב לאוריך: "מה שאני בונה לך עכשיו לסופ"ש שווה מיליון דולר" ● פלדשטיין נאשם במסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה - העבירה החמורה ביותר בתחום הריגול ● המדינה מבקשת להאריך את מעצרו עד תום ההליכים

יו''ר ה-SEC, גארי גנסלר / צילום: ap, Mariam Zuhaib

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית יפרוש ביום השבעת טראמפ לנשיא

גארי גנסלר יעזוב עם כניסתו הרשמית של טראמפ לבית הלבן, ב-20 לינואר ● טראמפ הבטיח במהלך הקמפיין שידיח את גנסלר, עתה הוא יכול לבחור מיידית מחליף ● המועמדת המרכזית לתפקיד היא עורכת דין לשעבר ב-SEC, המייצגת כיום חברות בלוקצ'יין ● גנסלר: "ה-SEC עמדה במשימתה ואכפה את החוק ללא פחד או העדפה"

פרופ' הייתם עמל / צילום: איגור פרברוב

החוקר שפורץ דרך בגילוי המקור לאוטיזם

פרופ' הייתם עמל מהאוניברסיטה העברית, המכהן בימים אלה כפרופסור אורח בהרווארד, מצא קצה חוט שיכול להוביל לפיצוח הקשר בין מולקולה שמאפיינת זיהום סביבתי להתפתחות אוטיזם ● בעקבות התגלית שלו, קיבל קונסורציום חוקרים בהשתתפותו מענק חריג לבחינת השפעתם של חומרים מזהמים על העלייה במספר המאובחנים בתסמונת ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מדוע המחקר רלוונטי גם לאלצהיימר ומגלה מה יחזיר אותו לישראל

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר דורון אלה / צילום: חן גלילי

המומחה שמעריך: איך תגיב ארה"ב כשסין תפלוש לטייוואן?

שיחה עם ד"ר דורון אלה, מרצה בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ומומחה למדיניות החוץ והפוליטיקה של סין ● על חוסר הוודאות בסין בנוגע לכהונת טראמפ השנייה, האווירה האנטי-ישראלית בה והמחויבות האמריקאית המעורפלת להגנה על טייוואן

אתר בנייה שנסגר ל־30 יום באזור המרכז / צילום: דוברות המשטרה

אין פועלי בנייה? עשרות שוהים בלתי חוקיים נעצרו באתרים בשבועות האחרונים

אמנם פלסטינים מנועים מכניסה לישראל מאז תחילת המלחמה, אולם בפועל שוהים בלתי חוקיים נתפסים כמעט כל יום באתרי בנייה מסוגים שונים, בעיקר קטנים

עמדת טעינה חשמלית / צילום: יח''צ

13 שנים אחרי בטר פלייס: קבוצת ברן תקים תחנות החלפת סוללות ל־NIO

קבוצת ברן חוזרת להקים תחנות החלפה מהירות לסוללות ● עידן המימן בדרך: ישראל היא המדינה הראשונה בעולם, שאליה מיוצאים אוטובוסים מונעי מימן מסין ● דגמי SUV החדשים ● ועוד חדשות מענף הרכב

פורטו / צילום: Shutterstock

צוואות בינלאומיות: כך תבטיחו את חלוקת הירושה בנכסים מחוץ לישראל

מס עיזבון של 40%, צווי ירושה לא תקפים ובנקים שלא מכירים ביורשים: לא בטוח שצוואה ישראלית תעזור למשקיעים בחו"ל

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סכנה ליזמים וחוסר ודאות לרוכשים: המשכנתאות הנדחות תופסות נתח הולך וגדל

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל - מדובר במספר נמוך יחסית לחמשת החודשים שקדמו לו, אך הוא ניתן להסבר בריבוי חופשות החגים ● המשכנתא הממוצעת בחודש שעבר הגיעה לרמה של 1.03 מיליון שקל ● מגזר הלוואות הבולט והבלון ממשיך להוות חלק משמעותי מכלל ההלוואות שנלקחות לדיור, ובאוקטובר הוא היווה כ-16%

ראסל קרואו כהרמן גרינג, ימינו של אדולף היטלר, מתוך ''נירנברג'' / צילום: Scott Garfield, IMDB

על משפטי נירנברג, שהעסיקו שורה של יוצרי קולנוע

השבוע לפני 79 שנה מנהיגי המשטר הנאצי הועמדו לדין על פשעיהם בפני בית הדין הצבאי הבינלאומי, במשפטים שבסופם רק מעטים הוצאו להורג ● משפטי נירנברג עיצבו לא רק את פני המשפט הבינלאומי אלא גם השפיעו עמוקות על הוליווד

נתונים חדשים של רשות המסים הקפיצו את סך ההון של הישראלים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מי צריך משכורת? עשרות אלפי הישראלים שעושים כסף מכסף

במשך עשרות שנים, הלמ"ס קבעה מי עני ועשיר בישראל בעיקר לפי תלוש השכר ● נתונים חדשים שפרסמה רשות המסים הקפיצו באחת את סך ההכנסות מהון של אזרחי ישראל ● הבעיה האמיתית היא שרק לאחת מכל עשר משפחות יש הכנסה מהון, והיתר נאנקות תחת העומס

קולונל גנרל קים יונג בוק עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בביקור בבסיס כוחות מיוחדים בספטמבר / צילום: Reuters, KCNA

קוריאה הצפונית שלחה איש-מסתורין לפקד על חייליה הנלחמים באוקראינה

לקים יונג בוק, גנרל בדרגת שלושה כוכבים בצבא של קוריאה הצפונית, לא היה פרופיל ציבורי, עד שפיונגיאנג הפכה אותו למקבל ההחלטות הממונה על כ-11 אלף החיילים שלה שנשלחו לרוסיה ולמלחמתה באוקראינה

שגיא חביב / צילום: ארתור ביץ'

הישראלי שעיצב את לוגו 250 שנה לארה"ב מסביר איך מייצרים סמל איקוני

שגיא חביב הוא שותף בכיר באחת מחברות העיצוב הגדולות בעולם, שאחראית ללוגואים של נשיונל גיאוגרפיק, בנק צ'ייס, NBC ועוד ● בראיון לגלובס, הוא מספר לראשונה על הלוגו שעיצב לרגל 250 שנה לארה"ב, מסביר מדוע השתמש בטום הנקס כדי לשכנע הוא מוצלח, ומתאר מה התפקיד של לוגו ומה ממש לא ● ביום ראשון הקרוב, הוא ישמש כיו"ר חבר השופטים בתחרות המיתוג הישראלית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

קלע דוד תכלל בעסקה? פרטים חדשים על עסקת ההגנה האווירית בין ישראל ליוון

פרטים חדשים שמתפרסמים בתקשורת היוונית שופכים אור על עסקת ההגנה האווירית הגדולה שנמצאת במו"מ בין ישראל לבין יוון ● על פי הדיווחים, הבקשה כוללת הצעות מחיר עבור מערכות מכ"ם והגנה אווירית מדגם ברק MX של התעשייה האווירית וספיידר של רפאל

מנות טריות, צבעוניות וטעימות להפליא בבר הנמוך בעולם / צילום: אסף ורומי - תיירות קלי''ה

אחד החופים היפים בישראל נמצא במקום שלא חשבתם עליו

מוזיאון שמאגד 30 אמני גרפיטי מכל הארץ, תצפית עוצרת נשימה, תערוכה לאורך כביש 90 ובר כיפי שמיועד גם לילדים ● יום בקיבוץ קלי"ה שבים המלח ● חגית אברון תופרת יום

שיגור הלוויין 'אופק 13' / צילום: דוברות משרד הביטחון

האינטרסים, התדמית והכסף הגדול: למה כל כך חשוב לצרפת להשאיר את ישראל מחוץ לתערוכות הנשק?

ממשלת צרפת כבר ניסתה לשים מקל בגלגלים של השתתפות ישראל בתערוכות ביטחוניות, ולא הצליחה ● כעת היא הסירה את הכפפות והפסיקה להסתתר מאחורי מארגני האירוע, ומטרתה היא למנוע השתתפות ישראלית בסלון האווירי בפריז ● הכסף, החשיפה, הקשרים: מה רוצים הצרפתים להשיג בתערוכות הללו, ולמה הן רוצות את ישראל בחוץ