אודות מדור הפקולטה
מדור "הפקולטה" הוא שיתוף פעולה מערכתי ייחודי בין גלובס והפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב שנועד להנגיש, בשפה בהירה ותמציתית, ידע מחקרי ואקדמי בנושאי כלכלה, אסטרטגיה, שיווק, ביג דאטה, פינטק וחדשנות. הפקולטה לניהול ע"ש קולר של אוניברסיטת ת"א היא מבתי הספר המובילים בעולם למנהל עסקים, וחוקריה עוסקים בסוגיות העדכניות ביותר בענף. במדור יכתבו מיטב חוקרי הפקולטה לניהול לצד בחירת הנושאים, העריכה והתמצות של מערכת גלובס. להרחבת היריעה וצלילה עמוקה יותר למחקרים עצמם, המקורות מצורפים בסוף הכתבה
ערימת כביסה או צעצועים מפוזרים הם לא מראה חריג בפגישות עבודה בשיחת וידאו. מה זה גורם לנו להרגיש לגבי הדובר או הדוברת, והאם התפיסה שלנו משתנה כשמולנו אישה או גבר? מחקר חדש חושף כי אי-סדר בסביבת העבודה הביתית אכן משפיע באופן שונה על התדמית המקצועית של גברים ונשים, אך יש גם תוצאות מפתיעות: מתברר שעבור נשים רקע מבולגן עשוי אפילו להיחשב סימן לחריצות ויכולת ניהול ריבוי משימות. המחקר מאיר זרקור על פערים מגדריים בתפיסות מקצועיות בעידן העבודה מרחוק.
● הפקולטה | לא סידרתן את הבית לפני הזום? ייתכן שהתדמית המקצועית שלכן דווקא תתחזק
● הפקולטה | משוק הדגים בהודו ועד הנדל"ן בישראל: כך נגישות המידע לציבור משפיעה על המחירים
● הפקולטה | למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג, ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו על שקיפות
המודל ההיברידי, שהתחזק בעקבות מגפת הקורונה, הביא עמו שינויים דרמטיים. השימוש הגובר בטכנולוגיות שיחות וידאו חשף את המרחבים הביתיים שלנו לעיני הקולגות, וכך טשטש את הגבול שבין התחום האישי למקצועי. מחקרים הצביעו על פוטנציאל פגיעה גבוה יותר עבור נשים - הנתפסות כאחראיות על סידור וניהול הבית - יותר מאשר עבור גברים. בכמה מחקרים נשים נמצאו ככאלה שלא זוכות לסביבת עבודה הנפרדת מהסביבה הביתית, ולכן נאלצות לעיתים לעבוד בחדרים המציגים היבטים של "האני הביתי" - משימות ביתיות לא גמורות או אלמנטים נוספים של חיי היומיום.
סדר, מגדר ותדמית מקצועית
במחקר שערכתי בחנתי את ההשפעה של מראה חלל העבודה הביתי, כפי שהוצג במפגש שיחת הווידאו, על התדמית המקצועית של גברים ונשים. בסדרת הניסויים השתמשתי בתמונות ערוכות מקצועית שהציגו חלל בסיסי של סלון מגורים. המשתתפים הוקצו באופן אקראי לאחד מארבעה תנאים, שנבדלו במגדרו של הדובר שמולם ובמראה של סביבת העבודה הביתית (מסודרת או לא מסודרת). בתמונות שהציגו רקע מבולגן היו רמזים למשימות משק בית שלא מולאו (כגון ערימות כביסה וצעצועים על הרצפה). המשתתפים נדרשו לדרג את רשמיהם על התדמית המקצועית של הדוברים שמולם.
התוצאות של אחד הניסויים, שבו השתתפו 473 אנשים, הראו הבדלים מובהקים בתפיסות המקצועיות של שני המגדרים בהתאם למראה המרחב שבו הם נצפו. ראשית, מצב החדר השפיע על תפיסות לגבי הישגיות ומיקוד בעבודה באופן שונה עבור גברים ועבור נשים. נשים בסביבה לא מסודרת קיבלו ניקוד גבוה יותר במדדים אלה, לעומת גברים בסביבה כזאת. אולם בסביבה מסודרת גברים נתפסו כהישגיים וממוקדי עבודה יותר מנשים.
יתר על כן, למרות שהתפיסה הרווחת היא כי נשים אחראיות יותר מגברים על ניהול משק הבית, אלה שהופיעו ברקע לא מסודר לא "נענשו" על כך, ונתפסו דווקא כחרוצות ומרובות משימות, לעומת גברים שהופיעו ברקע כזה, וגם לעומת נשים שהופיעו ברקע מסודר. לעומת זאת, כשהרקע היה מסודר, התדמית המקצועית של גברים במדדים אלה השתפרה והם נתפסו כשווים או כבעלי יתרון קטן לעומת נשים באותו רקע מסודר.
הממצאים מצביעים על הבדלים מגדריים שנוגעים לתפיסת תדמית מקצועית בעידן העבודה מהבית ועל השפעת סטריאוטיפים מגדריים בתחום העבודה גם במעבר לתקשורת וירטואלית. עבור נשים סביבה ביתית שאינה מסודרת עשויה לעורר תזכורת לגבי תפקידיהן הכפולים - הן בבית והן בעבודה - ולהוביל באופן בלתי צפוי לעלייה בתדמית המקצועית שלהן לעומת גברים.
אחד ההסברים האפשריים עשוי לנבוע מהסטריאוטיפ החברתי שלפיו נשים הן האחראיות הבלעדיות לתחזוקת הבית. גם בעידן המודרני יש ציפייה חברתית רבה יותר שנשים ינהלו את משק הבית. ציפייה זו עשויה להוביל לכך שבפגישות וידאו, אי הסדר מהווה ״תזכורת״ לתפקיד הכפול שלהן ולכן הן זוכות לקרדיט על ניהול מטלות הבית תוך כדי עבודה. הסבר אפשרי נוסף נובע מהתפיסה הדיכוטומית של נשים כמנהלות משק בית מוצלחות או כנשות קריירה מוצלחות, אך לא שתי האפשרויות גם יחד. כך אישה שסביבת העבודה הביתית שלה אינה מסודרת עשויה להיתפס ככזאת שמשקיעה את כל מרצה בעבודה ולכן זוכה להערכה יתרה.
ד''ר יעל ענבר. הפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת ת''א / צילום: חן גלילי
מודעות לסטריאוטיפים
הבנת האופן שבו מראה הסביבה הביתית משפיע על התדמית המקצועית של נשים וגברים בפגישות וידאו מציעה כמה תובנות חשובות. ארגונים עשויים לעודד את העלאת המודעות לסטריאוטיפים מגדריים, שעלולים להשפיע על תפיסות תדמית בעידן העבודה מהבית. הם יכולים, נוסף על כך, לספק לעובדות ולעובדים כלים ותמיכה לשיפור הסביבה הביתית שלהם באופן שמקדם שוויון ומפחית את ההשפעות השליליות של סטריאוטיפים.
הממצאים מדגישים גם את הצורך להכיר באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדות נשים העובדות מהבית, שגם בעידן המודרני נושאות לרוב חלק גדול יותר בנטל של עבודות הבית. כמו כן הם מעידים על האופן שבו אתגרים אלה מחריפים כשהגבולות בין החיים האישיים למקצועיים מתערבבים. הכרה באתגרים ובתפיסות המגדריות היא צעד חשוב לקידום שוויון מגדרי ולבניית סביבת עבודה מכילה יותר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.